PDA

Vis full versjon : Volvo 142 1968 " Flattjernet "



roarrr
27/06/12, 19:51
For en tid tilbake, så klødde det i fingrene, etter et nytt prosjekt, og lette en tid etter noe taksenket, eller lignende, da jeg har
sansen for slike biler, ikke minst etter å ha eid den seksjonerte og taksenkte Amazonen, som jeg skrev om for en (lang) tid tilbake.

Etter å ha pløyd igjennom www.blocket, så dukket det opp en fantastisk 142, som også var taksenket OG seksjonert, en bil etter
mitt hjerte !!!

Bilen hadde herjet rundt på bla. Vallåkra i 2007, men ble deretter ganske så glemt og ignorert, synd at det skal bli slik med fine prosjekt.

Vel, etter noen forhandlinger, så gikk eieren med på å selge bilen uten motor, da det sto en 230FT i den, med en enorm turbo, og det var
ikke helt etter min smak.

Bilen fantes ikke akkurat i nabolaget, det sto i nærheten av Luleå, en biltur på drøyt 70 mil, en vei.

Vel, det var bare å leie seg bilhenger, og jeg dro ivei mandag kveld 25 Juni, og var hjemme igjen kl. 03:00 natt til onsdag.....
Det fantes ikke folk på Tollen i Storlien, så jeg dro hjem til Meråker, og kjørte opp igjen på morgenen idag, for å momse inn bilen.

Bilen er taksenket på akkurat den rette måten, takvinkler passer utrolig bra, pluss at seksjoneringen er foretatt på et bra vis, sveisearbeidet
virker veldig fint gjort.

Det er flippfront på den, i helsveiset utgave, med originalskjermer som er parret ihop med et 140 panser, og alt glir fantastisk fint, både ved
åpning og lukking. En åpner fronten, omtrent som på en SAAB 900, glir fremover først, så løfter en opp fronten.

Bilen er registrert med 240 aksel bak, endret sporvidde, og med 240 tannstang, pluss effekt på 103 KW.

Innredningen er ganske OK, men vil nok bli endret radikalt etterhvert.

Skriver mer om en stund, det vil nok bli en prosjekt-tråd om den etterhvert, kan bli interessant..........

Edit: det første bildet er av tidligere eier.....

Roar

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/2392.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/2393.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/2394.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/2395.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/2396.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/2397.jpg

Martin.S
27/06/12, 20:28
Oi heftig arbeid! Men er det mulig å få skilt på denne?

Christian
27/06/12, 20:44
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/2396.jpg

Håper ikke du kjørte 70mil med bilen "sikret" slik!!

roarrr
27/06/12, 20:49
Neida Christian, den var sikret under og foran, satt som spikret...

roarrr
27/06/12, 20:50
Oi heftig arbeid! Men er det mulig å få skilt på denne?

Jeg har forhåpninger om registrering, har vært i dialog med Statens Vegvesen.

Dan Bay-Johansen
27/06/12, 22:35
Mulig jeg spør himla dumt, men hva vil det si at bilen er seksjonert ?

Marius Skau
27/06/12, 22:38
Mulig jeg spør himla dumt, men hva vil det si at bilen er seksjonert ?

Taksenket, senket etc :)


Råstili bil :) Husker jeg så denne live en gang i tiden :)

roarrr
27/06/12, 22:46
Ikke noe dumt spørsmål det daain83, seksjonering er som navnet antyder, at en seksjon av karrosseriet er fjernet, altså på det stedet
som side-kromlisten normalt er plassert.
På denne bilen er ca. 8-10 cm. fjernet, omtrent som å dra ut burgeren fra en hamburger.
Resultatet blir et totalt endret utseende, profil og linjer blir dramatisk forandret.

Bakdelen er at dette er et møysommelig arbeid, bilen deles i to deler, det må fjernes masse plåt, og deretter sveises alt sammen igjen
og...voila...man har en helt annen bil.

Sammen med taksenking, vil resultatet bli en ekstrem lav bil.

Mange liker ikke dette, de om det, jeg liker det iallefall, og vil nok jobbe framover for å få bilen så bra teknisk som mulig.
Vil nok legge i en 230A, til å begynne med, sammen med M47 kasse, prøve å få den godkjent, så kan en senere tenke på
mer muskler, evt. en liten V8, gjerne Rover.

Revell
27/06/12, 23:08
Denna bilen er skjitkul:D denne saken skal følges med på:D

Dan Bay-Johansen
27/06/12, 23:21
Ikke noe dumt spørsmål det daain83, seksjonering er som navnet antyder, at en seksjon av karrosseriet er fjernet, altså på det stedet
som side-kromlisten normalt er plassert.
På denne bilen er ca. 8-10 cm. fjernet, omtrent som å dra ut burgeren fra en hamburger.
Resultatet blir et totalt endret utseende, profil og linjer blir dramatisk forandret.

Bakdelen er at dette er et møysommelig arbeid, bilen deles i to deler, det må fjernes masse plåt, og deretter sveises alt sammen igjen
og...voila...man har en helt annen bil.

Sammen med taksenking, vil resultatet bli en ekstrem lav bil.

Mange liker ikke dette, de om det, jeg liker det iallefall, og vil nok jobbe framover for å få bilen så bra teknisk som mulig.
Vil nok legge i en 230A, til å begynne med, sammen med M47 kasse, prøve å få den godkjent, så kan en senere tenke på
mer muskler, evt. en liten V8, gjerne Rover.

Da er jeg med ;) Skjønner begrepet bedre nå ja ! Takk for informativt svar =)

ovlov86
27/06/12, 23:53
Håhåå! Den der var lav! :D

Jan-Einar Jenssen
28/06/12, 00:11
denne må jeg følge med på :)

Daruu
28/06/12, 00:19
Spennende, skal følges med på :)

jacobsen
05/07/12, 16:42
skal følge med her ja :)

roarrr
05/07/12, 20:42
Takker for innlegg, har gått igjennom bilen endel mer nå, og oppdaget at det ikke finnes vifte eller noen form for radiator/varmepakke inne
i kupeen, så det blir nok jobb med å montere et eller annet, må finne noe som er smått, det er forholdsvis lavt under dashbordet.

Dashbord ja, fikk byttet det idag med et klin originalt, med fusk-teak og greier, ser adskillig bedre ut enn det som sto der.

Manglet jo motor, så jeg sporet opp en 1983 Volvo 244 borte i Östersund, som utrolig nok hadde B21 og 5 trinns kasse, og nå står den klar
som donorbil på gården.
Trodde 5 trinns i -83 var uvanlig...men-men

Byttet også bort de to bøttestolene, mot to 142 original fra -72, blir nok adskillig bedre.

Hadde besøk av en kompis, med fjærsenket 142, og måtte ta noen bilder.....

Fortsettelse følger !!!

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/347.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/348.jpg

volvobrage
05/07/12, 21:15
Skal følge med her:D Men bilen skriker etter ei slags frontleppe!

metrakit
05/07/12, 21:29
og mer senk og mindre hjul/eller profil

men snur sikkert hoder i alle aldrer denne bilen en noe unikt me slike bygg:P

jacobsen
06/07/12, 15:53
Var den røde i trondheim i går? mulig forigårs.

roarrr
06/07/12, 17:16
Mulig den røde var i Trondheim...vet ikke.
Enig med dere som kommenterer hjulene, den hadde 18" Nitro felger tidligere, og det så helt sprøtt ut, ALT for stort.
Kunne tenke meg noen fine 16" kanskje, de som står på nå er noen nødhjul i 15"

Det blir nok noen American Racing felger antagelig, men må vel bruke spacers, da 5-108 ikke er gjengs borte i US....

mamolv
06/07/12, 22:57
flott bil roar:)det er kun 1 ting jeg ikke likte med den, og det er kadett-lyktene..;)ville kledd noe runde lykter, muligens noe fra cadillac..har 4 stk 14" shelby slotmage-hjul som ville passet denne bilen, men mulig dem blir for små også:)

roarrr
06/07/12, 23:43
Enig med deg, Kadett C lyktene er ikke så mye å ha, men har planert inn noen LED lykter der bak, og riktig som
du antyder, runde må det være, for å bryte med alt rektangulært.
Har også spekulert på å sette dit 140 fangere, vil nok bryte opp de nakne feltene bak og fram.

Ellers så skulle jeg gjerne ha kjøpt 242 dørtrekk, gjerne lurvete nede, da de skal kappes ned uansett.
Liker å bruke originalt, gjerne modifisert.

mamolv
07/07/12, 07:07
Enig med deg, Kadett C lyktene er ikke så mye å ha, men har planert inn noen LED lykter der bak, og riktig som
du antyder, runde må det være, for å bryte med alt rektangulært.
Har også spekulert på å sette dit 140 fangere, vil nok bryte opp de nakne feltene bak og fram.

Ellers så skulle jeg gjerne ha kjøpt 242 dørtrekk, gjerne lurvete nede, da de skal kappes ned uansett.
Liker å bruke originalt, gjerne modifisert.

noe ala ringenes herre bilen, men der erdet vel 6 lykter totalt.hadde holdt med 4 på denne..fangere og r-sportleppe hadde gjort seg muligens også ja:)gått an og støttet opp noen mot bilen og sett hvordan det hadde blitt.
skal si fra om det dukker opp noe dørtrekk:)
og du skulle tatt turen til skrattåsen og fått tatt bilde av amazonen og denne sammen.er nok mange her inne som hadde fått hakeslipp da;)

roarrr
07/07/12, 08:12
Har tenkt å ta et photo-shoot med de to sammen ja, hadde vært knall !!!

volvo
07/07/12, 17:35
Enig med deg, Kadett C lyktene er ikke så mye å ha, men har planert inn noen LED lykter der bak, og riktig som
du antyder, runde må det være, for å bryte med alt rektangulært.
Har også spekulert på å sette dit 140 fangere, vil nok bryte opp de nakne feltene bak og fram.

Ellers så skulle jeg gjerne ha kjøpt 242 dørtrekk, gjerne lurvete nede, da de skal kappes ned uansett.
Liker å bruke originalt, gjerne modifisert.

Tror også det kan gjøre seg med 140 fangere - er litt rar nederst både foran og bak uten fangere.

Tror bilen kan bli fin når du får ordnet litt småtteri her og der rundt om. Slik at den fremstår mer komplett og ferdig.

Etter å ha vært på Vallåkra 10- 15 ganger , har jeg sett noen av disse bilene. Men synes som regel de alldrig har sett helt ferdige og gjennomførte ut.
Alltid ruter, listverk, innredning, lykter, div. overganger/avsluttninger, m.m som har sett halvveis ut.
Virker som de har gått lei når grovjobben med seksjoneringen er utført

Om du klarer å få skilter på den er det jo ekstremt artig !!!
Regner du med å jobbe litt med bilen gjennom vinteren, og ha den mer kjøreklar til neste sesong?

ovlov86
07/07/12, 17:37
Få litt interiørbilder da? :)

roarrr
07/07/12, 21:08
Der er jeg nok enig med deg, det er som regel litt uferdig her og der, kanskje energien er borte, etter masse arbeid med karosseriet.

Er nok ikke helt uskyldig selv heller, men får håpe at denne blir litt bedre i så måte.
Men det er masse arbeid som venter, bla. skal motor monteres, sammen med girkasse...forhåpentligvis ganske snart, da er det liksom
kjekkere, når en kan flytte bilen ved egen maskin.

Spekulerer mye på løsninger her og der, har iaf. fått ut bøttestolene og den gamle dashen, og montert en original 142 dash med flatt speedo.
Og riktig, det blir nok mye jobbing gjennom vinteren.

roarrr
07/07/12, 21:09
Få litt interiørbilder da? :)
Skal ta en runde imorgen......

TheStig
09/07/12, 16:35
Tøfft prosjekt! Dette har jeg trua på ja Roar. ;)

Må vel stoppe innom en dag for å se litt nærmere på den, har bare sett den fra veien. Har lyst til å studere den lakken på nært hold, da jeg har spesiell interesse for sånn type lakkering. ;)

roarrr
09/07/12, 19:13
Joda, kom bare innom en dag, prøvde å være ute en stund ikveld, bla. for å ta noen interiørbilder, men knotten var intens
og jeg måtte ta flukten inn, utrolig hvor de biter....krypene !!!

gaupe
09/07/12, 19:21
Utruleg artig at noko slikt dukkar opp her på forumet, må ha vore lagt ned eit sinnsjukt antal timar på denne når den vart bygd.

roarrr
09/07/12, 21:25
Takker for det Gaupe, ja, det er nok gjort et utrolig stykke arbeid, når denne så dagens lys. Bare litt synd at de senere eierne ikke
har prioritert riktig, og latt den forfalle endel.
Bare på flip-fronten er det fantastiske detaljer, alt er i hel-stål, og alt passer perfekt.

Tidligere eiere satte dit 18 toms felger, helt malplassert, pluss noe turbo makk, som ikke har fungert, da er det bedre å satse på en
original B23, med M47 kasse, få det godkjent etterhvert, og ta det derfra.
Skaffet denne bilen, fordi den hadde så fine linjer, alt harmonerer, og evt med annen lakk kanskje, så kan dette bli brukbart.

Vil nok legge vekt på teknisk gjennomgang, få alt til å virke, og la dører, vindusheiser få en bedre finish, og ikke minst, å lage et interiør
som matcher bilen utvendig.

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/2394.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/811.jpg

roarrr
09/07/12, 21:27
Bildene ovenfor er tatt i vinter, mens turbomotoren fortsatt satt i, det var nok minusgrader i fleng, ved fotograferingen.

Seksjoneringen sees godt, om en kikker på høyden på girspaken.......

TheStig
09/07/12, 22:35
Joda, kom bare innom en dag, prøvde å være ute en stund ikveld, bla. for å ta noen interiørbilder, men knotten var intens
og jeg måtte ta flukten inn, utrolig hvor de biter....krypene !!!

Hehe, jotakk jeg veit. Var faktisk ute i akkurat samme ærend selv her i kveldinga for å ta noen kjappe bilder av hvordan lyset ble i bryterne i 850n med blåhvite ledpærer. Rakk å ta bildene, men det var bare såvidt. Nytta ikke å holde fokus på kameraet med selskap av 100+ knott rundt ørene nei gitt.. :p

Geitung
05/09/12, 17:00
Denne var jo helværst :D