PDA

Vis full versjon : M59 kasse?



frodo_t5
27/06/12, 17:26
Hei, har en 850 t5/turbo fra 1994 som det er sitter en automatkasse i. Er ikke lenge før den kassa takker for seg så da har jeg planer om og bygge om til manuel. Så har jeg spekulert litt i hvilken kasse jeg skal kjøpe meg :confused: Har jo aller mest lyst på en M59, men passer denne rett over? Har hørt litt om at det finnes en gammel og ny type kasse? Er det noen andre her på forumet som har bygget om til manuel før som kan gi meg noen tips?:)

På forhånd: Takk :)

keberild
27/06/12, 20:07
Jeg har montert en M59 kasse på samme blokk, den passer på blokka. Eneste som kan bli litt tull er motorfester. Men på 850 mener jeg at det er samme motor/girkassefeste samme hvilken girkasse du har(manuell). Men automat kassa har muligens et annet feste. Men det er bare å kjøpe et nytt feste. Ellers er det bolt on :p

Morgis
27/06/12, 20:34
M59 kassa er noe jalla. Kjøp deg ei M56 og monter en quaife differensial i den. Den gjør jobben skikkelig og holder mange hundre hester.

Folkvord
27/06/12, 20:35
visst du tenker på ny og gamel kasse så tenker di nok på 850 til x70 serien, der er slavesylinderene forskjellige så slangen som går fra pumpa må sjiftest, men min bil var automat og bygget den om til manuel, har hatt både gamle type kasse og ny type kasse og alt er bolt on med motor fester og slikt;-)

og så visst du skal ha x70 kasse i den må du legge en lask mellon 2 ledninger under rattstamen for og få speedoen til og virke da x70 serien ikke har kontakt til det på kassen

frodo_t5
27/06/12, 21:21
M59 kassa er noe jalla. Kjøp deg ei M56 og monter en quaife differensial i den. Den gjør jobben skikkelig og holder mange hundre hester.

Jalla? det er vel en grunn til at den ble brukt på R?:p

frodo_t5
27/06/12, 21:26
Jeg har montert en M59 kasse på samme blokk, den passer på blokka. Eneste som kan bli litt tull er motorfester. Men på 850 mener jeg at det er samme motor/girkassefeste samme hvilken girkasse du har(manuell). Men automat kassa har muligens et annet feste. Men det er bare å kjøpe et nytt feste. Ellers er det bolt on :p

Hvordan syns du den kassa fungerer da?:) Kjøper bare eventuelt nye motorfester da :)

frodo_t5
27/06/12, 21:30
visst du tenker på ny og gamel kasse så tenker di nok på 850 til x70 serien, der er slavesylinderene forskjellige så slangen som går fra pumpa må sjiftest, men min bil var automat og bygget den om til manuel, har hatt både gamle type kasse og ny type kasse og alt er bolt on med motor fester og slikt;-)

og så visst du skal ha x70 kasse i den må du legge en lask mellon 2 ledninger under rattstamen for og få speedoen til og virke da x70 serien ikke har kontakt til det på kassen

Okey :) Men hvordan gjør man det med tanke på startsperre og hjernen som er til automatkassen? Regner med at det må kobles om litt her :p

Folkvord
27/06/12, 21:45
enten så kan du ta av gear velgeren og bare legge dn en plass i motor rommet, men husk og sett den i park første:P eller så er det en tråd her som visser hvordan du skal koble den om slik den funker uten den;-)

Morgis
27/06/12, 22:08
jalla fordi det er ei viskosesperre inni som bruker lang tid på å bli varm for å knipe sammen framlabbane. Denne blir også utslitt, og mange av disse virker ikke.
En quaife diff er en mekanisk drevdiff som flytter kraft FRA det hjulet som roterer hurtigst (hjulspinn), altså den fungerer motsatt av en standard åpen diff..

mrstfu
28/06/12, 10:40
jalla fordi det er ei viskosesperre inni som bruker lang tid på å bli varm for å knipe sammen framlabbane. Denne blir også utslitt, og mange av disse virker ikke.
En quaife diff er en mekanisk drevdiff som flytter kraft til det hjulet som roterer hurtigst (hjulspinn), altså den fungerer motsatt av en standard åpen diff..

Her mener morgis selvfølgelig at den flytter kreftene FRA hjulet som roterer hurtigst.

Morgis
28/06/12, 11:39
huff da. det er helt riktig raymond. !!

mrstfu
28/06/12, 13:08
Nå begynner du å bli slapp, Morgis. Synes jeg retter på deg rett som det er jeg.:-)

frodo_t5
28/06/12, 14:44
Men er det samme om kassa (M56) kommer fra en 2,5 liter 10V, eller må den komme fra T5/R? Og hvorfor heter den M56H? :p Hvor mye hester og NM kan man dra ut av en sånn kasse med quaife diff?

Morgis
28/06/12, 14:48
M56 fra 10ventiler er gjerne en M56L, altså med lavere utveksling på 1 og 2. gir.. Ellers er dem like.

mrstfu
28/06/12, 15:04
Har spurt før, noen som vet utvekslinga på henholdsvis H og L? Eksempelvis, min M56 tangerer 50kmt og 95kmt i henholdsvis 1 og 2 gir, på trtallssperra, med original rulleomkrets på dekka. Får meg ikke til å tro at det er en "lav" utveksling, så jeg regner med jeg har M56H. Finner ut iløpet av helga eøler neste uke, da jeg plukker ut motor og kasse. Står utvekslingstype stemplet på kassa noe sted?

frodo_t5
28/06/12, 16:10
Okey :) Lønner seg kanskje og velge en M56H og kjøpe Quaife diff da :) Er det noen som vet hvor mye HK/NM jeg kan kjøre på med en sånn kasse?

Er det sånn at hvis jeg får tak i ledningsnett og ECU fra en T5 med manuell så slipper jeg og kuke med startsperre og sånn? Føler også at det blir litt jalla og la girvelgeren ligge igjen i motorrommet :p

mrstfu
28/06/12, 18:05
Beste du kan gjøre er å kjøpe motor med komplett ledningsnett fra bilen motoren kom fra. Da er du garantert at alt passer av plugger og skit. Utgangspunktet skal det være rimelig plug&play med tanke på startsperre, hvertfall av det jeg har forstått.

Om du får tak i en M56H, samt Quaife, og monterer dette skikkelig, skal du leite lenge etter et bedre system kurerer mer eller mindre all den nervøse hoppinga (torquesteer) 850 er kjent for og. Såfremt kassa er i god stand, og du bytter olje, burde den fint klare 400hk/500Nm, kjenner et par som kjører det på dønn original kasse. Hva Quaifen er god for aner jeg ikke, men det er jo en høyytelsesdiff, burde takle det greit.

However, jeg anbefaler å kjøre det vanlig 300hk-oppsettet, altså filter, chip og eksos. På en vanlig original, god stand T5 vil du ved riktige produkter havne på rett oppunder 300hk, og noe særlig mer enn det får du ikke ut av den uten å bytte turbo, øke bensintrykk, bytte dyser osv, og da går gjerne driftskostnader opp. Totalt sett, med innkjøp av kasse, diff, ny turbo, eksos, dyser osv, begynner du å få en veldit dyr fornøyelse. Har selv kjørt 440hk 850, moro som bare faen det, men det skal særdeles lite til før du fucker grundig opp. Selv med quaife, spoler den seg løs nærmest uansett gir og underlag, 300hk er mye mer håndterbart i så måte, og du får en bil som kjører fra det meste du finner på norske veier:-)

frodo_t5
28/06/12, 20:57
Okey, takker for gode svar :) Var og hentet meg en M56H kasse ista, pluss det man skulle trenge for ombygning :) Er det noen som vet om jeg må bytte drivaksler? :confused:

Har litt planer om og frese opp motoren på den, men det blir ikke i første omgang. Har en 240 som jeg setter i en b5234T motor, som skal bli banebil :D Så den står i første rekke.

mrstfu
28/06/12, 21:07
Trurbikke du må bytte drivaksler, men ikke se bort fra det heller. Gå på mekonomen og søk opp delenummer på drivaksler til henholdsvis automat ogmanuell. Burde i det minsye gi en pekepinn.

frodo_t5
28/06/12, 21:12
Så på en fra manuel og en fra automat ista, og de så veldig like ut. Splines og sånn var likt, bar noen små utsende messige forskjeller :p Så tror jeg kommer til og prøve de fra automat hvis ikke jeg hører eller finner ut noe annet :)

Folkvord
28/06/12, 21:19
har selv hatt automat i min og der passet ikke drivakslingene, men har en kompis som og bygget om sin og han brukte drivakslingene fra en automat, menner på at på den ene siden så skal di passe frå alle mens på den andre siden er det forskjell, di ser lik ut men visst du studere akslingen som går inn i gearkassen så ser du at sporene innforbi spleinsa ikke er like.
men du merke om det er feil når du klemer di i gearkassen, skal igrun smette inn ganske enkelt, men visst du napper litt i det akkuratt som du skal ta det ut så skal den ikke dette ut fra kassa igjen uten du tar i litt hart, har vertfall gjort slik når eg har vert usikker på om di passer eller ikke:P

frodo_t5
28/06/12, 21:24
har selv hatt automat i min og der passet ikke drivakslingene, men har en kompis som og bygget om sin og han brukte drivakslingene fra en automat, menner på at på den ene siden så skal di passe frå alle mens på den andre siden er det forskjell, di ser lik ut men visst du studere akslingen som går inn i gearkassen så ser du at sporene innforbi spleinsa ikke er like.
men du merke om det er feil når du klemer di i gearkassen, skal igrun smette inn ganske enkelt, men visst du napper litt i det akkuratt som du skal ta det ut så skal den ikke dette ut fra kassa igjen uten du tar i litt hart, har vertfall gjort slik når eg har vert usikker på om di passer eller ikke:P

Okey. Det beste hadde vel kanskje bare vært og få tak i fra manuel, så vet jeg at det passer uansett :)

850GLTsilver
28/06/12, 21:28
Det er forskjell på drivakslene mellom Manuell og Automat.

(Sier VADIS)

mrstfu
28/06/12, 21:55
Vet at veivaksel fra en bil med automat kan brukes ved ombygging til manuell, men veiv fra manuellbil ikke kan brukes ved ombygging til automat, visstnok noe med splines på svinghjulet. Kan jo alltids være samme drivakslene, selv om detber forskjell.

850GLTsilver
28/06/12, 21:56
Vet at veivaksel fra en bil med automat kan brukes ved ombygging til manuell, men veiv fra manuellbil ikke kan brukes ved ombygging til automat, visstnok noe med splines på svinghjulet. Kan jo alltids være samme drivakslene, selv om detber forskjell.

Ingen forskjell på veivakslene nei.
Er kun flex-plate på automat i stedet for svinghjulet som er på manuelle.