PDA

Vis full versjon : skifte av foring bærearm fremre for bakaksling v70 (I) (P80)



MacGyver
27/06/12, 16:54
har vært på verksted med bilen for service på klimaanlegg og noe smått (mekonomen) og skulle ha 9700,- for å skifte 2 foringer for bærearm fremre og ett motorfeste. da det er slark i disse. tenkte å gjør dette selv men vil gjør litt reserch først.

er motorfestet fra biltema brukbart siden bilxtra skal ha 2055,- for kun festet? (fikk ikke tak i bilia for pris.) mekonomen hadde ikke.
1665
delenr biltema 72767

og om det er mye arbeid med å skifte foringene?
trenkte å presse ut gammel foring og sette inn ny?
1666
delenr mekonomen 09-80853

MacGyver
27/06/12, 19:19
har sett litt under bilen men finner ikke helt det de refererer til slark på motorfestet. regner med at når det er høyre side er det bilen sett fronten og mot bakdelen.
(jeg kan muligens høres litt "grønn" ut men enkelte ganger kan ting gå litt i stå)

850GLTsilver
28/06/12, 20:24
Er en del "dritt" med å skifte de foringene på bakakselen.
Finnes et avtrekkerverktøy som Volvo bruker, men det har jo svært få av oss tilgang til.

Så vi "amatører" tyr gjerne til blåselampe for å varme opp rundt innpressingen til den foringen for så å få den pent og pyntelig ut. Å presse inn den nye går fint etter å ha slipt bort restene av den gamle foringen (smeltet plast som henger igjen) samt smøring med silikonfett eller noe lingnende. Jeg valgte å få tak i en "ny" bakaksel og gjør jobben i garasjen uten å slite under bilen med det der.

Motorfestene til Biltema har jeg ingen erfaring med, da jeg kjøper mine hos FCPGroton for omtrent tre hundre. (pluss frakt og moms). Smal sak å skifte. Løsne mutterne på festet, løft motoren opp med et slikt åk som henger på skjermkantene og skru så mutterne på festet helt ut. Fortsett å løft motoren inntil du får de boltene klare av festet (eventuelt skru av den aluminiumsbraketten på blokka) og ta ut festet. Smett på plass det nye og så videre. ;)

MacGyver
29/06/12, 05:40
hmm. tror faktisk ikke det er fremre foring på bakakslingen etter jeg begynte å skru. men derimot festet for bakstillingen
slik så den ut
1664


ut for å handle deler (igjen)

MacGyver
29/06/12, 14:37
da er deler handlet, billia hadde ikke deler på lager men Biltema hadde..
helt utrolig at merkeverkstedet ikke har reservedeler på lager. satser på at de gjør samme nytten.