PDA

Vis full versjon : signal til bensin pompe



Ofs90
27/06/12, 01:27
Har en volvo 760 89` med b230 fk.. og lh 2.4 nett fra volvo 240..
får start på bilen vist jeg tvangskjører pompa.. men via rele fra 240 nettet greier jeg ikke å få pompen til og gå..
har prøft en annen hjerne og annet rele, noen tips om hvordan jeg kan få dette til og funke på en grei måte?

Lundberg Performance
27/06/12, 05:12
målt styrestrøm inn på relet?

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2

850GLTsilver
27/06/12, 08:51
Riktig elektronikk?

Er enkelte nett som ser ut til å gå om hverandre,men hvor styringen til bensinpumpene er litt forskjellige.

Ofs90
27/06/12, 18:58
Fant ut probleme, men nå har jeg et annet problem.. Bilen starter men etter litt fjusker den så stopper...

850GLTsilver
28/06/12, 21:25
Lang tid før den stopper? 10-15 sekunder eller over ett mnutt?

Ofs90
28/06/12, 21:38
går over ett minutt ja...

850GLTsilver
28/06/12, 22:01
Coil, effektdel til coil eller noe annet som svikter kanskje?

Men stopper pumpa så er det i alle fall noe rart. Tenker høyt her, og undrer om signalet til pumpa er innom effektdelen? Må sjekke nettet her.


Hmm. Hvilket årstall var det LH 2.4 nettet?


Titta litt på LH2.4 nettet nå.
To releer som styres av elektronikken der.
Sikring 4 er den som går til pumpa er det ikke?
Du får sjekke om spenningen forsvinner der på sikring 4.
Det vil si, det er vel sikring 30 i 760-en.
Du får også sjekke om begge pumpene går. Er vel en i tanken og en hovedpumpe utenfor på disse.
Ser ut som om det kun er tankpumpa som får 12V via LH2.4-nettet. Men vanskelig å si når det er miks mellom to biler. 760-nettet er rakt frem med en "pink" ledning som pluss til begge pumpene, der tankpumpa har sikring Nr. 30. Hovedpumpa har ingen sikring. (med unntak av sikring 31 som er hovedsikring for hele sulamitten.)

Ofs90
29/06/12, 00:49
Coil, effektdel til coil eller noe annet som svikter kanskje?

Men stopper pumpa så er det i alle fall noe rart. Tenker høyt her, og undrer om signalet til pumpa er innom effektdelen? Må sjekke nettet her.


Hmm. Hvilket årstall var det LH 2.4 nettet?


Titta litt på LH2.4 nettet nå.
To releer som styres av elektronikken der.
Sikring 4 er den som går til pumpa er det ikke?
Du får sjekke om spenningen forsvinner der på sikring 4.
Det vil si, det er vel sikring 30 i 760-en.
Du får også sjekke om begge pumpene går. Er vel en i tanken og en hovedpumpe utenfor på disse.
Ser ut som om det kun er tankpumpa som får 12V via LH2.4-nettet. Men vanskelig å si når det er miks mellom to biler. 760-nettet er rakt frem med en "pink" ledning som pluss til begge pumpene, der tankpumpa har sikring Nr. 30. Hovedpumpa har ingen sikring. (med unntak av sikring 31 som er hovedsikring for hele sulamitten.)

240 nettet er fra en 90 moddel, er 9 pins kontakt..
har prøft og byttet, hjerner, spjeld sensor, vanntemp til hjerne, svinghjuls sensor, tomgongs regulator og coil..
lider av samme syken enda.. er ingen problem med bensin pompene vertfall... starta den nå med ny coil, jekk lavere på turtal og endel lenger.. ligger jamnt og så øker turtalet. så går den ned jenn så oppjenn, slik et par ganger.. så går den høgt og starter og kutte før den stopper helt.. sjønner ingen ting

Daruu
29/06/12, 01:26
Starter den igjen med en gang? Feilkoder?

Ofs90
29/06/12, 10:49
Nei starter ikke med en gang, må vente litt, får ikke opp feil koder , men det er sikkert fordi jeg ikke kan med den

850GLTsilver
29/06/12, 19:03
Kan være at hovedpumpa di ikke går.
Lukter litt som manglende bensintrykk dette syns jeg.
Tankpumpa får nok opp litt trykk, men når maskina krever litt, så blir det for lite.
Du får forske litt på den.

Ofs90
29/06/12, 19:57
prøfte og bytte tennings modul idag tidli, og når jeg skulle starte den, starta ikkje bensin pompa, relet slår ikke inn, og når jeg prøver og tvangskjøre releet starter bilen fortsatt ikke.. det regna i natt og den sto uten panser.. har prøft i timesvis og forska.. relet har kontakt med rette pinnen på hjerne koblinga.. og den får strøm, og hjernene får strøm, hva kan være galt?? blir gal snart...

850GLTsilver
30/06/12, 10:02
Dersom ny elektronikk ikke legger inn releet, så er det nok ei startsperre eller noe slikt som er aktiv.
Ville prøvd igjen med elektronikken hvor releet ble lagt inn og så sjekka om hovedpumpa faktisk går.

Ofs90
30/06/12, 12:27
Dersom ny elektronikk ikke legger inn releet, så er det nok ei startsperre eller noe slikt som er aktiv.
Ville prøvd igjen med elektronikken hvor releet ble lagt inn og så sjekka om hovedpumpa faktisk går.

Har prøvd med forsjellige hjerner.. har sjekka hele elnettet.. og alt har kontakt.. virker kun som bensin rele ikke får signal fra hjernen om å opne.. kansje det er kablen fra tenningslås som ikke er i kontakt.. men alle ledningene jer har sjekket ser bra ut og har kontakt.. sjønner ingen ting av dette.. har gått åver alt...
er lei nå :P fristende og bare vinterparkere bilen allerede nå..

Ofs90
02/07/12, 13:57
nå starter ikke bensin pumpene en gang når jeg prøver og tvangskjøre igjennom releet....

850GLTsilver
02/07/12, 19:26
Har prøvd med forsjellige hjerner.. har sjekka hele elnettet.. og alt har kontakt.. virker kun som bensin rele ikke får signal fra hjernen om å opne.. kansje det er kablen fra tenningslås som ikke er i kontakt.. men alle ledningene jer har sjekket ser bra ut og har kontakt.. sjønner ingen ting av dette.. har gått åver alt...
er lei nå :P fristende og bare vinterparkere bilen allerede nå..

Du må sjekke de punktene som alt er nevnt.
Har du spenning inn på releet?
Får motorelektronikken strøm når du setter tenninga på trinn II?
(Da skal det ene releet trekke)
Er det spenning inn på kontakten for bensinpumpereleet når tenningen er på?
Om du legger sikring 30 direkte til +12V, starter pumpene da? (begge altså)?

Ofs90
03/07/12, 11:04
Du må sjekke de punktene som alt er nevnt.
Har du spenning inn på releet?
Får motorelektronikken strøm når du setter tenninga på trinn II?
(Da skal det ene releet trekke)
Er det spenning inn på kontakten for bensinpumpereleet når tenningen er på?
Om du legger sikring 30 direkte til +12V, starter pumpene da? (begge altså)?

når jeg la inn direkte strøm starta pumpa ja.. så er et av punktene på 240 nettet som er feil.. men husker ikke vilken av ledningene som skulle ha strøm.. er et 90 moddel nett med 9 pols kontakt

Ofs90
05/07/12, 22:55
takker for alle gode svar karer! :) har nå funnet feilen og bilen starter! :) men får ikke oljetrykk.. så må vell bytte oljepompe.. noen ambefalte highflow pumper? :)

850GLTsilver
06/07/12, 12:54
Så bra.

Kunne du fortelle oss hva feilen var?
Vil jo være fint for nestemann som opplever tilsvarende å ha en "ferdig" veiledning for å løse problemet?