PDA

Vis full versjon : Sørgård's 240 k til fk



Sørgård
25/06/12, 22:48
Lager en liten worklog om hva jeg skal gjøre med bilen.



Gjør det på gammeldags vis og bygger rødblokk sugemotor med weber.

Håper og skal kunne hente ut en plass mellom 150 og 200hk etterhvert.

Motor specs:
- 405 topp, Porta mye på innsugsside, og noe på eksos.
Slipt kam med 312 grader durasjon.
Doble ventilfjører
Steg 4 kam fra www.kmcams.no
Planslipt 1,6mm
Ford ventiler.

- Weber 48 [B]Selges[B]
- 2x Weber 45 DCOE
- grenrør 4-2-1
- 2,5" eksos.
- Stivere dempere fram og bak. Bilstein.
- Senk, Godkjenning av 40 eller 35mm så blir det kappet.
- Original overhalet blokk. b230a.

Sørgård
25/06/12, 23:04
Hentet delebil i starten av juni.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/1.jpg?t=1340579705

Bilde av weber 48 som ikke blir brukt til dette prosjektet, Og er til salgs.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/1.jpg?t=1340661850
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/1.jpg?t=1340661855

Spansk med "hjemmelaget innsug". En sveiser som har lagd det på et verksted.

daihatsu93
25/06/12, 23:12
Artig prosjekt :)suge motor er gromt :D skal du bygge på f.blokk? Har selv en litt kvass suge motor stående i en bil her, orginal 230f blokk med råeste toppen fra bilcross-shop med større ventiler og stivere ventilfjærer og kvass kam, med 2 doble 45mm weber og grenrør, motoren bremset 195 hester :)

Sørgård
25/06/12, 23:13
Laget overgang til 2,5" på org manifoilden. Bare midlertidlig. blir neppe og bruke det uansett.

Bultehullene stemte perfekt og fin passform. men da jeg skulle skru det faste i manifoilden så var det ikke plass til muttere gitt! :) så jeg sveiset driten fast.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/1.jpg?t=1340579979
Dårlig bilde.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/1.jpg?t=1340662812

Sørgård
25/06/12, 23:15
Artig prosjekt :)suge motor er gromt :D skal du bygge på f.blokk? Har selv en litt kvass suge motor stående i en bil her, orginal 230f blokk med råeste toppen fra bilcross-shop med større ventiler og stivere ventilfjærer og kvass kam, med 2 doble 45mm weber og grenrør, motoren bremset 195 hester :)

a-blokk blir brukt her. overhalet. Ja syns det er gromt! Fleste bygger jo om til turbo. fk/ft. Så ville gjøre noe annet. ikke mange som driver med weberprosjekt fortiden.
195 på hjula med weber må være morsomt!:)

Lurer på hva jeg greier å hente ut av denne med oppsettet. vet egentlig lite om toppen. kjøpte den brukt. han sa den var benka til 201hk med k-jetronic på original blokk.

Men man vet aldri.

daihatsu93
25/06/12, 23:19
A blokk er solid det også, eneste jeg har hørt med f er at den er god for mere turtall :) Rå lyd i sugis motor med weber :D

Sørgård
25/06/12, 23:26
Ja men det stemmer nok. ja lyden er meget fin!

Sørgård
25/06/12, 23:29
Har også bestilt Facet red top bensinpumpe og filterking regulator!!:)

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/2292.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/2293.jpg

Sørgård
26/06/12, 23:33
Forsterket trykkplate på vei i posten. Tåler 440nm. Skal kjøre med org lamell. (ny).

Sørgård
04/07/12, 09:31
Skjer lite med motoren om dagene. holder på å koble strøm i en hall. Snekring av hyller og benker. motoren henger å venter på bukken. Ikke lenge til alt av deler er kommet, da blir det å sette den helt sammen og få moment på topp når alt av utstyr, benker og hyller er på plass.

Sørgård
04/07/12, 09:34
Kjedet meg en dag så dro får å fiske litt i elva. Fikk en laks på første kast, Den var akkurat 2kg. Ikke oppdrettsfisk dette.
Bilde av fisken :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1.jpg?t=1341390768

240racing
07/07/12, 20:46
Følger med :D

mariusf
08/07/12, 00:21
blir rå motor i denna stå på :)

Sørgård
12/07/12, 16:58
Liten update. Fådd færdig arbeidsbenken og div annet.
Her et bilde av 5-trinnskasser og forskjellig stæsj.

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1.jpg?t=1342108254
Rotete.. men har kontroll :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1032.jpg
En sluttpotte med 5" jeg lurer på å pusse ned og polere med autosol, men er egentlig ikke så glad i kloakkrør til eksosanlegg. Vi får se hva det blir til. Fikk den som betaling for å kjøre hjem en bekjent fra "byen" hehe :) Solgt

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1.jpg?t=1342108249
En org 531 topp som toppdekselet er hallveis sandblåst, hadde for lite luft, ble mye venting på trykk :(

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1033.jpg
En liten haug med div deler fra delebilen

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1034.jpg
Nye bensinpumpa :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1035.jpg
Clutch 440nm og btr

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1036.jpg

Også har jeg et lite dilemma her. Forgasserne er jo stående, det er no greit. men ble fortalt at det gikk uten problemer i 240. hehe ja her ser man at med traktene er det helt steine umulig å få klaring mellom panser og gasser.. Har kommet frem til at hvis jeg finner tak i et luftfiltet til hver enkelt gasser som ikke bygger høyere enn 4cm, DA GÅR DET! da uten trakter. Men skal tvile jeg finner tak i noe slikt. Så er faktisk i tvil om jeg skal bruke de gasserne, kanskje selge og kjøpe 45-48mm liggende istede, hmm
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1.jpg?t=1342108286


Prøvemonterte på delebilen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1037.jpg

daihatsu93
12/07/12, 18:35
boble gassere eller? :P hehe. blir nok bra :) hadde nok kostet på meg et nytt innsug som passer bedre :)

gardern
13/07/12, 03:45
bare og kjøpe lavere trakter da ;)

Sørgård
13/07/12, 11:52
boble gassere eller? :P hehe. blir nok bra :) hadde nok kostet på meg et nytt innsug som passer bedre :)



boble gassere eller? :P hehe. blir nok bra :) hadde nok kostet på meg et nytt innsug som passer bedre :)
Ja blir brukt mest på boble (boxer) og v8. Vet ikke om man får innsug egnet til volvo 240 desverre..

Sørgård
13/07/12, 11:53
bare og kjøpe lavere trakter da ;)
Ja det går ann, skal prøve å se hva jeg kan få tak i. Å kjøre uten trakter er vel ikke å anbefale?

Zeeker
13/07/12, 12:32
Jeg kan ikke så mye om trakter og slikt, men har fått med meg at det handler om flow når du velger korte/lange trakter og hvor i registeret du vil hente ut power.
men da må resten av oppsettet stemme også.

Det du evt kan gjøre er å lage scoop på panseret (ikke åpent hull) slik at du får inn luft :)

gardern
13/07/12, 13:06
Ja det går ann, skal prøve å se hva jeg kan få tak i. Å kjøre uten trakter er vel ikke å anbefale?

du bør nok ikke kjøre uten nei,det aller beste er jo og kjøre med filter da drar du ikke så mye sant/støv og dritt inn i motoren

Sørgård
13/07/12, 13:25
du bør nok ikke kjøre uten nei,det aller beste er jo og kjøre med filter da drar du ikke så mye sant/støv og dritt inn i motoren

Du mener da filter uten trakter? skal undersøke om det er å få tak i 40mm trakter da kan jeg bruke det.

Sørgård
13/07/12, 13:26
Jeg kan ikke så mye om trakter og slikt, men har fått med meg at det handler om flow når du velger korte/lange trakter og hvor i registeret du vil hente ut power.
men da må resten av oppsettet stemme også.

Det du evt kan gjøre er å lage scoop på panseret (ikke åpent hull) slik at du får inn luft :)

Motoren jeg har, er hentet ut krefter på topp, høyt turtall. Da har jeg fått høre at man skal bruke korte trakter. men er ikke sikker. Scoop blir det nok ikke nei :)

Sørgård
13/07/12, 13:31
Fikk handlet overgang til standard bensinslange :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1118.jpg

Fikk ikke skrudd den lenger ned en dette, dro til som faen men stoppet der. Håper det blir tett
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1119.jpg

Sørgård
13/07/12, 13:34
På trykkregulatoren er det et hull ovenfor bensinutgangen, et hull med gjenger i, noen som vet hvorfor det er der? :P
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1120.jpg

Zeeker
13/07/12, 23:16
På trykkregulatoren er det et hull ovenfor bensinutgangen, et hull med gjenger i, noen som vet hvorfor det er der? :P
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1120.jpg

Er til en trykkmåler (manometer) som er kjekk å ha når du skal stille inn grunntrykket til gassera dine. For høyt/lavt trykk så fucker alt seg :/
Hvis du ikke vet grunntrykket på dine gassere så er det sikkert noen her inne som vet det :)

Trykkregulatoren/manometeret sitter på torpedoveggen
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1190.jpg

Sørgård
14/07/12, 00:51
Takk! Men kom på det etter litt tenking utover dagen hehe!:)

Ser ut til at det blir handlet inn nye gassere (liggende). Blir for liten klaring mot panser. 2 cm blir det ca, tipper det blir dårlig :(

Zeeker
14/07/12, 00:56
Det er nok det beste ja. Jeg hadde for lange trakter på den motoren på bilde. (70mm)
Da sto trakta på nr. 2 noen cm unna dempertårnet. Dette var nok til at den ikke fikk nok luft og gikk surt som pokker :(
Kjøpte noen på 25mm og da ble alt så meget bedre.

Du må evt får noen til å justere gassera hvis du ikke kan det selv. Også finne riktige dyser i forhold til volum / kam.

Dette blir bra.
Bare å stå på :D

daihatsu93
14/07/12, 12:55
Innsug til 240 med weber er null problem. bilcross-shop eller pedersens racing skal ha disse, hvis ikke så får motor byggere tak i :)

Sørgård
14/07/12, 13:09
Det er nok det beste ja. Jeg hadde for lange trakter på den motoren på bilde. (70mm)
Da sto trakta på nr. 2 noen cm unna dempertårnet. Dette var nok til at den ikke fikk nok luft og gikk surt som pokker :(
Kjøpte noen på 25mm og da ble alt så meget bedre.

Du må evt får noen til å justere gassera hvis du ikke kan det selv. Også finne riktige dyser i forhold til volum / kam.

Dette blir bra.
Bare å stå på :D
Ja der ser man! Vet om en gammel mann som jobber på et verksted her i byen, han har hatt endel med weber å gjøre så jeg skal dra innom der få han til å justere :) Mye HK hentet du ut av den motoren din Zeeker? Original blokk eller?

Glem det, var innom tråden din en tur nettopp!! :D

Sørgård
14/07/12, 13:09
Innsug til 240 med weber er null problem. bilcross-shop eller pedersens racing skal ha disse, hvis ikke så får motor byggere tak i :)

Vurderer det korte innsuget til pedersen :)

daihatsu93
14/07/12, 13:34
da slipper du at det tar i panseret i såfall :) Jeg har et bilde av suge motoren jeg hadde i en bilcrossbil, hvis du vil se åssen den så ut :)

Zeeker
14/07/12, 15:37
Ja der ser man! Vet om en gammel mann som jobber på et verksted her i byen, han har hatt endel med weber å gjøre så jeg skal dra innom der få han til å justere :) Mye HK hentet du ut av den motoren din Zeeker? Original blokk eller?

Glem det, var innom tråden din en tur nettopp!! :D

B20'n var det 130 HK i. Ikke noe voldsomme greier.
Det er litt mere i turboøsa som sitter i bilen min nå :D hehe

Ola Moen
14/07/12, 15:49
Jeg ville ha bytta ut de forgasserene med noe som passer bedre . Blir ikke noe særlig greie på å kjøre med korte trakter som akkurat går klar av panseret. Det må være god klaring på utsida traktene for å få tak i lufta. En annen ting er lufttemp. Den blir naturligvis mye høyere oppunder panseret. Da suger den i seg varmluft. Og det er ikke no særlig positivt sånn effektmessig.
:)

Sørgård
14/07/12, 19:39
B20'n var det 130 HK i. Ikke noe voldsomme greier.
Det er litt mere i turboøsa som sitter i bilen min nå :D hehe

Ja du har fått det meget bra til med den nye motoren ser jeg, imponerende :)

Sørgård
14/07/12, 19:40
Jeg ville ha bytta ut de forgasserene med noe som passer bedre . Blir ikke noe særlig greie på å kjøre med korte trakter som akkurat går klar av panseret. Det må være god klaring på utsida traktene for å få tak i lufta. En annen ting er lufttemp. Den blir naturligvis mye høyere oppunder panseret. Da suger den i seg varmluft. Og det er ikke no særlig positivt sånn effektmessig.
:)

Ja, blir å handle nye gassere, 45-48mm liggende. Anbefaler du 45 eller 48 til 2,3L ?

Sørgård
15/07/12, 16:26
Har fått på reg reima og strammeren idag. Men turner jeg 10 runder på veiva med skralla sporer reima av.. utover. Noen som kan forstå hvorfor?

HarryVolvo
15/07/12, 19:37
Du har ikke feil reimhjul en plass? At motoren din skal ha firkanta tenner, og du har satt på f.eks kamhjulet som har runde tenner?

Sørgård
15/07/12, 20:14
Nei har alt i firkanta. Men fant ut hva det var, skikkelig amatørfeil. En plate som skal stå bak kam-drevet haha :)

Ola Moen
15/07/12, 20:57
Ja, blir å handle nye gassere, 45-48mm liggende. Anbefaler du 45 eller 48 til 2,3L ?

Det kommer akkurat an på toppen din :) Ventilstørrelse, løft på kam, størrelse på kanalene i toppen. om det er en 405 som er gravd ut endel i, så blir det kanskje 48'er som treffer best mtp kanal-arealet.

Sørgård
16/07/12, 08:36
Er en 405 ja. Vet veldig lite om toppen. Ventilene er "ford ventiler, 312 grader durasjon på kam, k-kam. 13-14mm løft, usikker.. Planslipt 1,6mm. Portet mye på innsugssiden og litt på eksos. osv. Han jeg kjøpte den av mente den var benket 200hk med k-jet. B23E. Noe jeg har tvilt på i ettertid. Men gjort er gjort.

TeamBjørnås
17/07/12, 11:12
Anbefaler og sjekke Grindenmotorsport.no for trim deler til Volvo :)
De har også mye snacks ;)

Ola Moen
17/07/12, 14:46
Er en 405 ja. Vet veldig lite om toppen. Ventilene er "ford ventiler, 312 grader durasjon på kam, k-kam. 13-14mm løft, usikker.. Planslipt 1,6mm. Portet mye på innsugssiden og litt på eksos. osv. Han jeg kjøpte den av mente den var benket 200hk med k-jet. B23E. Noe jeg har tvilt på i ettertid. Men gjort er gjort.
Det kan nok hende den har levert 200Hk. Det er ikke usannsynlig. Til Volvo Orginal Cup har Alf Engh bremset 166Hk på B23E som kun er gjort det tillatte med. Dvs. ikke skifte ventiler, ikke porte, ikke plane, orginalt grenrør osv.
K-kam løfter kun 11.94-11.95. Sjekk opp litt nærmere hva slags størrelse det er på alt det her, så blir det lettere å gi et litt mer korrekt tips :)

Sørgård
18/07/12, 13:18
Har hørt litt om han der alf engh, høres ut som han får til det mest utrolige. Skal prøve å finne ut mer om den toppen!

Sørgård
18/07/12, 13:24
Brukte gårsdagen på å sveise eksos.. for en møkkajobb hehe! så mye sveising for å få vinklene rett. Gummiopphengene ble bra. Slet litt med vinkelen over bakakslingen. men fikk det til på et vis :) kjøpte jo en "bakaksling-bøy" på biltema men den måtte sveises om. Skal legge ut bilder litt senere.

Og lurer på om registerreima er for slakk. var en som sa org reim skulle gå med 1,6mm planslipt topp, men ser ikke slik ut. Noen som vet Hvordan man ser om den er for slakk?

Sørgård
24/07/12, 18:14
Det kan nok hende den har levert 200Hk. Det er ikke usannsynlig. Til Volvo Orginal Cup har Alf Engh bremset 166Hk på B23E som kun er gjort det tillatte med. Dvs. ikke skifte ventiler, ikke porte, ikke plane, orginalt grenrør osv.
K-kam løfter kun 11.94-11.95. Sjekk opp litt nærmere hva slags størrelse det er på alt det her, så blir det lettere å gi et litt mer korrekt tips :)

Da er det ikke en k-kam..

Info om kammen: Duration 312°. Løft 12.5mm / Nockvinkel 106° Går på std 33mm shims. Volvo B23 Steg 4
[KM5017]

Sørgård
26/07/12, 11:30
2x45 weber bestilt(liggende), Ekte Italia-produserte :) Fikk dem billig. Håper de er i så bra stand som han sier.

Sørgård
04/08/12, 19:43
Innsuget følger med, usikkert hvilken bil det er til. Har bestilt innsug fra Pedersen's racing. (kort)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/288.jpg

Agrostar
04/08/12, 20:09
Ser ut som tøft prosjekt du har :)

Sørgård
08/08/12, 20:00
Blir ikke å bygge på denne bilen. Da jeg er avhengig av bruksbil som jeg vet startet hver gang jeg skal på jobb. Ny bil er anskaffet. Volvo 244'77 gl.
Nye bilen er mye rust på, så dette blir da et heltidsprosjekt som kommer til å ta år. Da jeg har mye arbeid fremfor meg.

Bilen er allerede bra demontert. Tok ut motor, fangere og forskjermer igår. Idag fikk jeg av bensintanken og ryddet litt i rotet mitt.

Sørgård
08/08/12, 20:08
Litt bilder av bilen.

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1.jpg?t=1344453516
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1.jpg?t=1344453509
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1.jpg?t=1344453508
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1.jpg?t=1344453514
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/2.jpg?t=1344453514
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1.jpg?t=1344453521
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/2.jpg?t=1344453521




Da jeg hentet den.

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1.jpg?t=1344452835



Bensintank og fangere av.

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1.jpg?t=1344452898


3 timer etter bilen kom inn i garasjen var motor ute, + framskjermer og frontfanger.

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1.jpg?t=1344452547

240racing
08/08/12, 20:34
Nybilen ser jo jævli bra ut da!:D

Btw, selger du noe karosserideler fra den gullfargede delebilen? :)

Sørgård
08/08/12, 21:25
Ja den ser greit ut, men mye rust. Dessverre, blir å bruke mye karosserideler fra den selv :S

240racing
08/08/12, 21:35
Er noe dritt det da :/ men er jo ikke uoverkommelig og fikse da, bare mye arbeid:P
Ok, fordi om den delebilen er bra for rust, hadde jeg vært interesert i dører på passaskjersiden, og framskjerm, kunne også ha byttet i de jeg selv har, er bra for rust osv, men er noen grive riper i lakk, og hadde vært gull og slippet og lakkert opp igjenn:P og du må jo lakkere uansett så:P da også ett mellomlegg fra min side eventuelt:)

Sørgård
08/08/12, 22:54
Ja mye arbeid er det.
Har fått tak i forskjermer til min allerede :)

Sørgård
15/08/12, 19:57
Påbegynt rustsveising.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1.jpg?t=1345056722

Sørgård
15/08/12, 19:58
Beklager dårlige bilder. Har bare mobil å ta bilder med atm.

Sørgård
15/08/12, 20:00
Kappet av delebilen. Var litt overflaterust på innsiden, men går fint ann å bruke.

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/2.jpg?t=1345056722

Sørgård
15/08/12, 20:02
Org motoren til "nybilen". B21E

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1.jpg?t=1344452508

Sørgård
17/08/12, 04:21
Skifta clutch og girkasse på bruksbilen idag. Skifta til m47 når jeg likevel skulle skifte clutch, men det hyler av 2,3 og 5 gir. fatter ikke at det skal være mulig.

Skulle svi litt gummi på torsdag, gikk lang tid før det begynte å ryke, men når det først begynte å ryke, røyk det fra feil plass. Opp av girstanga... Da var det bare å lure seg sakte men sikkert hjem:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1.jpg?t=1345173408

Sørgård
17/08/12, 11:24
Girkassen Begynner først å hyle når jeg har kjørt en stund, lurer på hva det kan være..

Sørgård
03/09/12, 11:12
Girkassen ble kjørt i filler, byttet til ny m47 da ble det mye mye bedre:)

Sørgård
03/09/12, 11:17
Tilbake til prosjektet.

Ferdigsveist.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/1.jpg?t=1346666987

Skiftet ut festet til framskjermen. Bare punktet på plass, skal helsveises
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/1.jpg?t=1346666955

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/1.jpg?t=1346666979

Nyfelgene:) bbs lm 9,5x18 bak. 8,5x18 fram
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/1.jpg?t=1346667024

Sørgård
24/10/12, 22:56
Liten oppdatering. Men skjer lite med bilen for øyeblikket grunnet andre prioriteringer.

Forgasserne jeg bestilte på ebay kom aldri.. og person som solgte meg dem er ikke å få tak i. Ble noen tusenlapper rett i dass. vet ikke hva jeg skal gjøre!? Skal ikke Paypal erstatte hvis det er svindel? Noe jeg fikk høre.

Ellers har jeg plukket ned bakakslingen. Ny skal inn (1031) Med sveisa sperre. Har også lakkert opp stag og Bremskalippere. Selve akslingen er ikke lakkert, den er sprøytet med ny tektyl.
Bilde:
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/10/1396.jpg

240racing
25/10/12, 14:55
Nydelige felger detta! :D Og ellers så ser det ut til og bli bra dette! :)

Sørgård
07/11/12, 15:25
Bilde av venstre framfelg, har bare plassert hjulet der får å se :) Blir kappa-fjærer og bilstein på denne i første omgang. Skal vel klare å få den så og si like lav som på bildet :) Fått 2 nye framskjermer også :D ikke strøken men fri for rust. Litt riper på den ene. Bilen skal jo lakkeres uansett.

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/11/247.jpg

oddmann
11/11/12, 19:31
råetøffe felger dette kan bli bra! må du space for å få dem til å passe eller er det rett boltsirkel? :)

Sørgård
12/11/12, 12:26
råetøffe felger dette kan bli bra! må du space for å få dem til å passe eller er det rett boltsirkel? :)

Takk:) ja må ha spacer

Sørgård
05/06/13, 18:03
Lite oppdateringer her gitt.

En del har skjedd, som:

Motor til 244 er kommet inn men den vil ikke gå skikkelig. Drar bare på mellomregistret, dette skyldes nok b23 pakning på b21 blokk. tror jeg.. Fordi forbrenningskammeret er frest ut til pakningen(b23) og luftblandingingen kræsjer i blokka på tur ned ventilen. Så nå skal det freses en 45 grader på topp av hver sylinder på innsugsventilsiden.

Ellers har jeg kommet i mål med rustsveisinga, for et mareritt. Kommer bilder senere av det som er gjort.

Har begynt å pusle litt med 240 bruksbilen også.. heh. Den har fådd LM felgene, svart skinn interiør, senk, bilstein sport bak og FK er handla inn men ikke satt i.

Sørgård
05/06/13, 20:18
Her er bilde av ene webern til 244.

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/397.jpg

Har kanskje ikke nevnt at det ble brukt b21 blokk, siden den første a-blokka var veldig sliten. Den blir muligens borra, slik at jeg kan bytte senere.
Her er motoren ferdig til å sette inn.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/398.jpg

Her er den montert men litt jobb igjen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/399.jpg

Sørgård
05/06/13, 20:46
Litt om FK til 240:

Org oljekjøling.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/401.jpg

Slik ble det etter litt om og men. Hva syns dere?
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/402.jpg

Flytting av fordeler, byttet akslingen og byttet simringer.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/403.jpg
Der var det plutselig kommet tenner.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/404.jpg

Bilstein sport bak. Angrer litt på at det ikke ble clubsport, men men.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/405.jpg

Kappe det som kappes kan:p Neida, har 3 ringer igjen, mener jeg det var... heh Min og en kompis sin bmw.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/406.jpg

Bilen er skitten og fæl på dette bildet
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/407.jpg

Sørgård
06/06/13, 02:26
Og kan jo legge til at jeg fikk lov av statens vegvesen å starte ombygging. Ser mange som skriver at det tar ca 2 uker++. Vet ikke om jeg tør å si dette men jeg fikk svar dagen etter jeg sendte søknaden :)

Zeeker
06/06/13, 05:30
Slik ble det etter litt om og men. Hva syns dere?
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/402.jpg


Helt grei løsning, men hvis du skal hærje litt med bilen ville jeg har tatt vekk varmeveksleren og fått tak i den pluggen som sitter org på vannet bakerst på blokka og kappet slangen som går ned fra vannrøret og plugget dette med en bolt.
Dette fordi det blir sinnsykt varmt der og slangene kan finne på å sprekke en gang i fremtiden. De kan holde i evig tid å di, men det er kjedelig med vannlekkasje der.

Sørgård
06/06/13, 15:14
At det blir litt herjing i fremtiden skal man ikke se bort fra. Men går det ikke ann å isolere slangene på nå vis? f.eks eksosbandasje?

Zeeker
06/06/13, 23:14
Det går an. Enten med bandasje eller alutape.
Men hvis man ikke har bruk for slagene er det bedre å fjerne de. Men det gjør ikke noe om de sitter der.
Den tappen bakerst på blokka er det sikkert noen her inne som kan sende deg i posten mot betaling av frakt :) Hadde jeg hatt en skulle ha fått en.

Sørgård
08/06/13, 07:42
takk for tips. får se hva jeg gjør:)

Sørgård
11/06/13, 01:00
Mangler da bare svinghjul for å montere motor, ser ikke ut til at jeg får tak i heller..

Ellers har jeg og noen kompiser garasje-lakket en e46 med plastidip, Ble bra! Litt støv på tak men ellers bra:) Brukte en elektrisk sprøyte.

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/834.jpg

Sørgård
17/09/13, 21:04
Kan melde om at alt av deler til weberprosjektet er solgt pga skjært motor

Sørgård
17/09/13, 21:05
Men den andre bilen har snart ny motor:

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/1208.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/1209.jpg