PDA

Vis full versjon : Volvo V50



chr
25/06/12, 21:02
Hei,

Jeg har nesten helt bestemt meg for å kjøpe meg en V50 i nærmeste fremtid, og lurte derfor om jeg kunne få noe innspill fra dere "Volvo kjennere" her inne. Jeg har tenkt å bruke mellom 200 -250.000,- Og er en smule betatt av R-design modellen.

Hva bør jeg se etter/sjekke ved ett evt. kjøp ?

Kan nevnes at de jeg har sett på (www.finn.no) er følgende; ca. 30.000 - 70.000 km , 2009 -2010 model (ønsker minst mulig verdi tap), og selfølgelig R-design.(men ikke på død og liv). Venter en liten én om kort tid, så det blir i aller høyeste grad en Familiebil. (og, ja -vet at V70 har større bagasjerom)


Håper dere kan gi meg litt innspill på hva jeg burde ligge unna (2006 modellen har vel hatt sine "buggs" ?) og hva modeller (år) som er bra.

Takker for alle svar !

Mvh
Christian

V50 D3
25/06/12, 21:31
Satt i samme situasjon som deg for et drøyt halvår siden.
V70 eller V50?
Etter å ha kjørt begge modeller, ble valget enkelt. V50... ;-)Artigere og mer lettkjørt vil jeg si.
Hadde endel mindre budsjett enn det du nevner her, men valget kom på en 2005mod 2,0d.
Har ikke angret et sekund. Snittforbruk på min nå , er 0,48 på mila :-)
Har hatt alle mulige bilmerker i løpet av mine 29+++++år(stopper der vet du)

Se etter full service historikk og generellt godt vedlikehold.
I den prisklassen der ville jeg kjørt en STOR Naf test på vogna.
Men verdi tap,det kommer du ikke unna,spesiellt nå som Volvo sine nye modell typer er kommet/kommer..
Hva slags motor,gear er du ute etter?

chr
26/06/12, 14:38
Hei, takker for input.

Har lyst på en 2 liter, manuell gir. Men er det så store forskjeller fra DRIVe modellene og 2 literen ? (1,6 er vel standaren for DRIVe ?) Jeg har ikke særlig peiling på bil, så tar med meg alt jeg kan lære meg :)

Ser at det nesten ikke finnes bensin motorer til V50`ene, men en god del diesel. Noen spesiell grunn til det ?

Bilen blir nok mest brukt til bykjøring, med enkelte lange turer på sommeren. (type ferie fra Bergen mot Danmark/Tyskland etc..)

-Tommy
26/06/12, 14:54
Det er ganske stor forskjell på 1.6D (DRIVe) og 2.0D ja. Drive funker fint til enkel kjøring, men hvis du ønsker deg litt kraft til forbikjøring o.l så må du nesten opp på 2.0D.

Er en veldig enkel grunn til det ja, pris :) Du kan få V50 med en 1.8l flexifuel men den er forferdelig. Hvis du skal ha mer kraft må du opp på enten 2.4l uten turbo, eller en T5 som er 2.5L med turbo og da blir det fort dyrt, både i innkjøp og bensinkostnader.

chr
26/06/12, 19:10
Ja, noe mer én 2.0 blir det neppe. Har ikke helt det behovet i en bil denne gang.

Hvordan ligger prisnivået på servicer på volvo V50 ? Servicer skal vel taes ca. pr. 20 000 kjørte km om jeg har forstått det riktig ? Og noen servicer er dyrere en andre. (hørte 60 000 er blant de dyreste?)

Nok en gang, takker for svar - og håper det er flere som har noe og komme med når det gjelder V50 2009-2011 modeller.

gull pilen
26/06/12, 19:18
Du har servicen på 100-120 000 der det skal byttes partikkelfilter blant annet og er du riktig heldig skal reg reim og vann pumpe taes samtidig også.. Har betalt mellom 4-7000 kr for service på min alt ettersom om det er en mellomservice eller full service..

AndreLuddvik
26/06/12, 20:42
Hei.

Er veldig varierende priser på service.

Eksempel: 60000km ( prisene kan være ca 2-300kr +/-

Frydenbø bergen: 8500
En volvo forhandler i Oslo området: 7000
Brandt bil strømstad: ca 5500SEK.

Så er litt å spare på å høre rundtom i landet. Hvis man kan kombinere det med en tur / ferie.

chr
15/07/12, 18:04
Takk for all input folkens ! Setter pris på det.

Torsen67
18/07/12, 15:26
Henger meg på her... Ser at flere av 1.6D på finn har byttet turbo/motor. Hvorfor det? Hørte med en mekaniker som fortalte at det er for lang intervall på denne motoren, slik at oljeledningene til turboen kan tette seg. Der av havari. Noen som kjenner til dette? Vet dette er en PSA motor som også blir brukt i mange andre europeiske bilmodeller.