Vis full versjon : Klakkelyd ved svinging.
Hei! Har akkurat kjøpt en v40 97modell som gir en slags klakkelyd når jeg svinger i lave hastigheter. Har søkt litt rundt og lurer på om det kan være slitt drivknute?
Var ute og testet på en parkeringsplass nå nylig og det kom både når jeg svingte til høyre og til venstre (mest ved hard sving mot høyre), men det hørtes ut som all lyden kom fra venstre fremside. Kjørte fra Oslo til Kristiansand i dag, og merket ingenting utenom på parkeringsplassene/bensinstasjonene. Da kameraten min kjørte merket han derimot at det begynte å riste i rattet i en høyresving i 80/100 sone, dette skjedde kun en gang.
Forsøkte å se etter lekasje rundt gummimansjettene, men kunne ikke se noe på den nærmest hjulet, så derimot ut som det var litt olje/skitt fra den mansjetten som er i nærheten av girkassa (venstre side), men kan dette kanskje være fra gris fra girkassa, og ikke mansjetten?
Finnes det noen gode metoder for å finne ut hvilken drivknute som eventuelt er utslitt?
Er dette en jobb som er grei å gjøre selv? Evnt. hvor mye må en beregne på verksted?
Og hvor finner en rimelige drivknuter (student...)? Da jeg skrev inn skiltnummeret på biltema kom det ikke opp drivknut der til tross for at de har til mange andre volvoer..
Ble visst mye informasjon og mange spørsmål, men setter stor pris på svar.
PS: har også søkt i forumet på forhånd, men ble litt usikker på indre/ytre drivknute osv ettersom det kommer lyd ved sving til begge sider..
850GLTsilver
27/06/12, 10:27
Drivknute er problemet her ja. Og høyst sannsynligvis ytre.
Biltema har ikke alt av slikt de heller. Men det er ofte lurt å ringe de før du gir opp. Datasystemet dems sier ikke alt om hva de har.
Grei jobb å gjøre selv.
Takk for svar!
Kommer som nevnt mest lyd ved høyresving (fra venstre fremside), men kan det også komme lyd ved venstresving om det kun er venstre drivknute som er gåen? Høres nemlig ut som det er der all lyden kommer fra..
850GLTsilver
28/06/12, 21:02
Av en eller annen grunn (som noen sikkert kan forklare) så er det som regel kun når man svinger i en bestemt retning man får slike klikkelyder ja. Er i grunnen bare å stole på retningssans og ører hva gjelder hvilken knute som er gåen.
Billige deler finner du hos disse gutta :) har brukt dem sjøl å er fornøyd :)
http://www.partsforvolvosonline.com/
850GLTsilver
06/07/12, 01:00
Billige deler finner du hos disse gutta :) har brukt dem sjøl å er fornøyd :)
http://www.partsforvolvosonline.com/
Ser de har bra priser på noe, men relativt høye priser på annet.
http://www.fcpgroton.com (http://www.fcpgroton.com) er en kilde jeg gjerne benytter.
Men veldig bra utvalg der hos partsforvolvoonline.com ja.
Takk for tips! Så selv at de hadde drivknute på skruvat.no til ca. 1200kr inkl frakt, noen som har brukt det?
Ellers er nok bilen kjørt litt for lenge med sliten drivknute, og i går tok den helt kvelden, så nå kommer jeg verken frem eller tilbake..Rygget ut av en parkeringsplass, og da klakket det værre enn før, kjørt noen få meter, og deretter ble jeg stående.. Heldigvis skjedde det ut fra en parkeringsplass etter, og ikke mens,jeg hadde ligget lenge i 100km/t over lengre tid..
Derfor må jeg spørre: er det fortsatt håp for å få ordnet det ved å bytte drivknute (som jeg nå vet er venstre...) ? Eller må jeg bytte hele drivakselen nå? Så de hadde komplett til 200pund på den ene siden, og det er jo ikke alt for galt..
Noen som har en superenkel forklaring på å bytte drivknute? Fikk tips om å skru opp først å se hva som er røket før jeg bestiller deler..
Har lest litt rundt og ser blant annet at noen tar ut hele akselen, mens andre gjør det mens den står i girkassa, dette må vel være greiere?
Da er drivknuten byttet, og all ulyd er forsvunnet:)
ABS-lampen har imidlertid begynt å lyse, kanskje siden jeg ikke koblet fra sensoren før jeg byttet knuten?
Nå er det slik at den slukker når jeg starter motoren, men etter å ha kjørt noen meter begynner den å lyse. Noen tips for å få denne bort, og vil den gå bort av seg selv om problemet blir løst (bytte sensor kanskje?), eller må den kobles til data for å få nullstillt den?
850GLTsilver
15/07/12, 10:01
Da er drivknuten byttet, og all ulyd er forsvunnet:)
ABS-lampen har imidlertid begynt å lyse, kanskje siden jeg ikke koblet fra sensoren før jeg byttet knuten?
Nå er det slik at den slukker når jeg starter motoren, men etter å ha kjørt noen meter begynner den å lyse. Noen tips for å få denne bort, og vil den gå bort av seg selv om problemet blir løst (bytte sensor kanskje?), eller må den kobles til data for å få nullstillt den?
Glemte regel nummer 1 når du jobber på bil du: Koble fra batteriet.
Men greit nok. Du må resette ABS-modulen ja. Eller først få lest ut hva den sier feilen er. Du sjekket at det var ny ABS-ring på den nye knuten?
Aha, det kan nok stemme ja. Noen peiling på hvor mye det koster å få gjort det? Eller går det ann å gjøre det selv?
Regner med det var det på den nye knuten ja, fikk hvertfall knute til v40 med abs. Men den var satt sammen og bare å sette rett på når jeg fikk den, så jeg tenkte ikke så mye over det.
Vel, etter en kjapp titt under bilen så jeg at det ikke var noen ABS-ring på den nye knuten, så da fikk jeg dunket av den gamle, jekket opp bilen, og dunket den gamle ringen på den nye knuten, og vips så var lampen borte :) (husket også batteriet denne gangen...)
Takk for hjelpen!
850GLTsilver
19/07/12, 22:58
Flott med alt som ordner seg.
Er blitt glad i dette forumet jeg.
Mange ganger finner jeg svar på ting jeg lurer på, og sannelig klarer jeg å hjelpe andre tilbake.
Strålende i grunn.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.