Vis full versjon : Ny runde med risting - C70 2007
Tar ikke lang tid før man finner noe å klage på ved en ny bil .... :)
Her er greia:
C70'en har originalt 17" med ET45 og 215x50x17 dekk. (i vognkort står det 215x55x16)
Jeg satte på felga fra S60en, som har Et38 med 235x40x18 og nå er det forbanna slitsomt å kjøre med.
Dekkene er sprell nye (produsert uke 20 i 2012) og er av merket Vredestein Ultrac Cento.
Ja jeg har satt på centerringer men det føles ikke sånn ut. mellom 90 og 110 km/t så skjelver bilen, akkurat som det ligger noe i felgene og lager kast.
det blir vesentlig roligere når jeg passerer 120km/t, men det er ikke løsningen på Norske veier.
Det jeg lurer på:
Kan ET gjøre at bilen blir mer sensitiv? vi snakker jo ikke veldig mye endring her (7mm pr felg)
I tillegg synes jeg 215x50x17 var forferdelig å kjøre på, det sporet noe fantastisk mye. usikker på om det hjelper å gå ned til 17" med annen dekkdim.
Innspill please :-)
gull pilen
26/06/12, 21:22
Prøv å balanser felgene igen og dobbelsjekk at senter ringer sitter ordentlig og har riktig mål.. Gikk fra 205 50 17 til 235 35 19 på v50en uten at bilen ble mer sporete...
Det sporer ikke, det bare rister.
mekanikern på volvo sa det samme, at jeg skulle avbalansere en runde til får vel prøve det da
Har avbalansert en ny runde nå uten forbedring. det skjelver i rattet, og det merkes uten at jeg gir gass.
blir gæærn
gull pilen
03/07/12, 18:18
Dobbelsjekket at senterringene har rett mål? Prøvd å bytte om hjulene forran med bak?
Jepp, senterringer har riktig mål.
Her er litt mer erfaring nå:
Fra igår til idag har bilen stått parkert på gress.
Når jeg dro fra campingen idag så var alt helt nydelig. ingen vibrasjon, og girkassa gira perfekt (kjente det omtrent ikke)
etter en stund, og en stopp så satte det igang igjen. ser tydelig på rattet at det er vibrasjon også, i tillegg til at vibrasjonen blir verre når man bremser.
Det jeg lurer på:
1. Det er en liten vandring på senterringene når de sitter i felgen, samme på navet. ikke mye men litt. kan dette være nok til å skape vibrasjonene?
2. Kan det være olja på girkassa som gjør dette? det virker som den blir verre når den blir varm og god, i tillegg til at den girer mye hardere
Alle anleggsflater er frie for smuss?
Har du mulighet til å eventuelt låne hjul/dekk av merket Michelin?
215/50-17 er ingen favoritt dimensjon, 225/45-17 er faktisk mye bedre!
Det er ikke vann inni dekkene dine? Eller andre fremmedlegmer?
Målt bremseskivene dine? Svært lite som skal til der før det vibrerer.
Og et tips ved montering av hjul på bil, dra boltene inntil med fingrene samtidig som du dunker litt på hjulet med neven. Dette for å eliminere eventuell "ute av senter" montering.
Alle anleggsflater er frie for smuss? jepp, pusset og polert.
Har du mulighet til å eventuelt låne hjul/dekk av merket Michelin? ikke egentlig, men dekkene som sitter på originalt er Michelin.
215/50-17 er ingen favoritt dimensjon, 225/45-17 er faktisk mye bedre! enig, men nå er det 235x40x18 som sitter på, der problemet er.
Det er ikke vann inni dekkene dine? Eller andre fremmedlegmer? Nei ingenting.
Målt bremseskivene dine? Svært lite som skal til der før det vibrerer. Nop, men vibrasjonene var ikke der med de originale felgene så vidt jeg husker
Har svart med rødt :-)
Da er jeg tvilende til felgene du kjører med i dag..
har vært ute å bytta om til de originale nå, Michelin Primacy HP foran og Pirelli P7 bak.
Kikka litt på felgene og det ser ut som det er noe forskjell med kon på S60 felgene kontra C70. kan det ha noe med at S60 har bolter, mens C70 har muttere? ser når jeg skrur på de originale felga så "retter" felgen seg opp når jeg strammer, de gjør de ikke på S60 felgene...
Det er noe forskjell på de ja, men skal kunne bruke S60 felger på C70 med ringer :)
Men de fra S60 er vel uoriginale, så kan være noe forskjell der.
Ble det forskjell ved kjøring nå?
har ikke kjørt ennå. kombinasjonen med 20grader og regn er ganske våt, både vann og svette :p
dusjeså ta en tur
Ser den! Kom med update så skal jeg følge med i dagene fremover her :)
Da var testtur unnagjort og det ser ut som det er "inkompabilitet" mellom 18" og C70en.. med de originale 17" ble det noe helt annet å kjøre.
Mistenker som nevnt at det har noe med kon å gjøre, kombinert med annet innpress, siden felgene og dekkene er sjekket og ikke kast eller skade på noen av delene.
Jepp, senterringer har riktig mål.
1. Det er en liten vandring på senterringene når de sitter i felgen, samme på navet. ikke mye men litt. kan dette være nok til å skape vibrasjonene?
JA!
Har du RIKTIGE senterringer da?
S60 har i følge de opplysninger en navåpning på 65,1 millimeter.
C70 2007 har en navåpning på 63,4 millimeter.
Det vil med andre ord si at du ikke kan bruke de samme senterringene på en S60 og en C70.
De senterringene jeg har brukt har ofte sittet igjen på navet når jeg har tatt av felgene, så tight skal det være.
JA!
Har du RIKTIGE senterringer da?
S60 har i følge de opplysninger en navåpning på 65,1 millimeter.
C70 2007 har en navåpning på 63,4 millimeter.
Det vil med andre ord si at du ikke kan bruke de samme senterringene på en S60 og en C70.
De senterringene jeg har brukt har ofte sittet igjen på navet når jeg har tatt av felgene, så tight skal det være.
Ja jeg har riktige senterringer. felgene er støpt til S60 og har 65,1mm .
Derfor blir de for store for C70 og der har jeg brukt senterringer.
Hvis du jekker opp bilen og snurrer på hjulet og stiller deg bak hjulet og ser om du klarer å se om det er kast i det... Meget enkel metode for å finne ut om det er kast i dekkene.
dekk OG felg er sjekket på maskin, så det er ikke det som er problemet.
er forøvrig løst, satte på originale felgene på bilen. orker ikke å hassle med så mye på en gang nå :p
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.