PDA

Vis full versjon : Customgarasjen - diverse 240er



Sider : 1 2 3 [4]

Tor24
19/11/13, 20:15
en liten teaser til Amundsen da det tar sin tid i borr og honemaskina :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/930.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/IMG_0159_zps46d48d2a.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/931.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/IMG_0162_zpsf1ddd58c.jpg.html)

Riff
19/11/13, 20:24
Fresing for staver? Alu 5'er liker vi ;)

Amundsen T5r
19/11/13, 20:38
Tøft. Har trua på det her ;)

volvobrage
19/11/13, 20:44
Tøft!:D Skal stavane sveisast og?Blir det foring i tillegg eller har Chris slått det fra seg?

MGP
20/11/13, 16:50
staver og chims er greit alternativ til foringer, bør ikke gå dypere enn ca40mm lrs stopper vann sirkulasjon enn godel :)


bra jobb kompis :)

/MGP

gl740turbo
20/11/13, 17:21
b23e blokken fra meg du har smekket i sammen nå? :)

Tor24
20/11/13, 22:11
Tøft. Har trua på det her ;)Bra du har trua ;)


Tøft!:D Skal stavane sveisast og?Blir det foring i tillegg eller har Chris slått det fra seg? De er limt og sitter med litt press så håper det holder


staver og chims er greit alternativ til foringer, bør ikke gå dypere enn ca40mm lrs stopper vann sirkulasjon enn godel :)


bra jobb kompis :)

/MGP Takk for det :) De går ca 40mm ned ja men har i tillegg borra vannhull i de så ikke kjølinga skal lide. Glemte desverre å ta bilde av det før blokka ble sendt til borring, men når han har fått ut fingern, før jul helst, så skal jeg ta bilder :)


b23e blokken fra meg du har smekket i sammen nå? :) Hehe ja den gamle traveren har fått nytt liv. Liker de gamle blokkene jeg. solide saker :)

Frigstad Racing
23/11/13, 11:49
Innboksen din er full mister ;)

Tor24
23/11/13, 18:59
Ikke nå lenger ;)

Prebendju
25/11/13, 17:31
PORNO liker arbeide ditt!!

andersg
28/11/13, 18:56
Flink! Kan du skaffe dyseholdere? :) Bosch, alu.

Tor24
28/11/13, 22:51
Jupp :) hvor mange?

andersg
29/11/13, 15:02
Holder meg fortsatt til 8 ventiler, klarer ikke holde styr på mer ;) 4stk! Resten på PM?

Marius
29/11/13, 17:53
Holder meg fortsatt til 8 ventiler, klarer ikke holde styr på mer ;) 4stk! Resten på PM?

jentete :cool:

Ola Moen
29/11/13, 21:04
jentete :cool:

Det er ikke størrelsen som teller ;-) Det handler om å klare å håndtere det man har :-p

andersg
29/11/13, 21:41
Haha, jeg klarte faktisk å knekke 1 av 8 en gang veit du Marius...

buster83
30/11/13, 07:39
Det er ikke størrelsen som teller ;-) Det handler om å klare å håndtere det man har :-p

Det er bare noe dem med småtteri sier.. akkurat som at stygge damer sier at det er det indre som teller.. ;)

emilhetty
30/11/13, 11:25
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/1491.jpg


http://www.youtube.com/watch?v=jKuZjquG7O4

Rusaanes
30/11/13, 12:50
Jeg leser å leser å timene flyr! Helt sinnsykt rått arbeid! Mange gode ideer henter! Men kommer nokk en pm flygende din vei!

Marius
30/11/13, 12:52
Haha, jeg klarte faktisk å knekke 1 av 8 en gang veit du Marius...

:cool:

Torra
30/11/13, 14:52
Rått arbeid :)

Tor24
30/11/13, 15:16
Mye bra kommentarer og artig lesning her nå. Det liker vi :) Dyseholdere dreier jeg til Mandag Anders. Spesiell lengde du ønsker?

andersg
30/11/13, 19:25
Supert! Det var igrunn et godt spørsmål du. Dette designet skal kopieres:
http://i891.photobucket.com/albums/ac117/Lasse_Augdal/Facebook/Volvo%20740%208v%20turbo/841178_10151312322316631_2100047066_o.jpg

Hva tror du?

Augdal
01/12/13, 21:25
Supert! Det var igrunn et godt spørsmål du. Dette designet skal kopieres:
http://i891.photobucket.com/albums/ac117/Lasse_Augdal/Facebook/Volvo%20740%208v%20turbo/841178_10151312322316631_2100047066_o.jpg

Hva tror du?

se der har du stjelt iden min ja :)

Rusaanes
01/12/13, 22:41
Innboksen din er full!

Tor24
01/12/13, 23:06
ikke nå lenger

andersg
02/12/13, 15:18
se der har du stjelt iden min ja :)

Gjør det jeg, det var en fin vri, er gira på et anonymt motorrom :)

Augdal
03/12/13, 00:04
Gjør det jeg, det var en fin vri, er gira på et anonymt motorrom :)

jepp, ble fornøyd med dette selv :)

Tor24
11/12/13, 10:21
En stund siden update, men har lidd under ribbeinsbrudd :(

En 16v topp som ble levert for akutt behandling av skader den ble påført hos en svensk gjør-det-selv-uten-å-vite-hva-man-gjør-topplokks-bearbeider.. Her var det en del fyfy ja.
Både innsug og eksos seter var åpnet så mye at det nesten ikke var noe igjen av de altså stor fare for at de vil hoppe ut, spesielt eksos. setet måler 0.9mm tykkelse. en liten filing på de og de nærmest spratt ut av seg selv :(

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/433.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0368_zpsf278112a.jpg.html)


Når man skal frese ned styringer så velg verktøy med omhu. Her har det blitt valgt et freseverktøy som nærmest har slått biter av styringen i stedenfor å slipe den pent ned :(

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/434.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0367_zps13ef6899.jpg.html)

Til tross for at toppen hadde 36mm ventiler og portet var ikke flowen imponerende, mye pga feil porting (blant annet krappe innerradier og groper i gryta). Eksos var like skit, men der er jo flowen overveldene bra i orginalt utførende så ikke så mye gæli man kan gjøre

Det positive er at denne toppen reddes :) med nye seter for 38/33mm ventiler og justering av kanalene skal dette bli en riktig snadder turbotopp med omslipte PZ kammer :)

MEN: til alle som vurderer å få gjort arbeid på en topp. Send den til eller hør med folk som har gjort dette før og er seriøse!
Vet det er fristende å velge noen som gjør det til billig pris og kanskje man er heldig og får en ok jobb også, men jeg har sett topper som man har kalt nyplanet og børsta over med stålbørste, seter som forverrer fløde, røys med ventiler som er skeve og ikke slipt inn, ødelagte kanaler og forbrenningsrom som faktisk forverrer toppen fra orginalt utførende. Jeg kjenner jeg begynner å bli litt lei folk som ikke skal betale det som det koster å få gjort en kvalitetsjobb og hvertfall folk som skal gjøre lette penger på å gjøre en dritjobb :( Vel, det var dagens utblåsning.

SWR
11/12/13, 11:57
0.9mm setebredde på en TURBOtopp..? :eek: Kjører selv nesten aldri smalere seter enn 1.3 inn, 1.7 ut... varmen som kommer inn i ventilene under forbrenningen kommer jo ikke ut av ventilen uten en flate å flytte varmen inn i.. og det er setet. Får en 15 cfm mer med å ta den ut så langt at det bare er 0.9mm igjen til å lage sete på, så er det et hint: Her trengs større ventiler for å utnytte portstørrelsen som er der fra før... :)

emilhetty
11/12/13, 14:08
Når man skal frese ned styringer så velg verktøy med omhu. Her har det blitt valgt et freseverktøy som nærmest har slått biter av styringen i stedenfor å slipe den pent ned :(

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/434.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0367_zps13ef6899.jpg.html)

Blir det nye styringer?

buster83
11/12/13, 14:59
Ribbeinsbrudd??

Har kabben gløppi tur henda som en følge av hardt arbeid? Rett og slett et erotisk uhell.. ;)

Tor24
11/12/13, 16:27
0.9mm setebredde på en TURBOtopp..? :eek: Kjører selv nesten aldri smalere seter enn 1.3 inn, 1.7 ut... varmen som kommer inn i ventilene under forbrenningen kommer jo ikke ut av ventilen uten en flate å flytte varmen inn i.. og det er setet. Får en 15 cfm mer med å ta den ut så langt at det bare er 0.9mm igjen til å lage sete på, så er det et hint: Her trengs større ventiler for å utnytte portstørrelsen som er der fra før... :)

så korrekt som det kan få blitt :)


Blir det nye styringer?

nei jeg har gått nøye over de og kan ikke se noe tegn til sprekker, men jeg vil finslipe over alle overfaltene, spesiellt viktig der det er bruddflater så man forhåpentligvis unngår sprekker :)


Ribbeinsbrudd??

Har kabben gløppi tur henda som en følge av hardt arbeid? Rett og slett et erotisk uhell.. ;) Ja hadde det enda vært så vel du :D

Tor24
12/12/13, 10:15
Noen som husker denne motoren tidligere i tråden? :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/05/1815.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/diverse/SNC00118_zpsceb30e33.jpg.html)

Skikkelig fint bygd 16v sugis som går jævli godt :) Hva i all verden skal man med ei snurre nedi der sier jeg bare. En liten filmsnutt fra Våler:
http://www.youtube.com/watch?v=CGNyjiufm9o

Så nå bygger jeg opp en etter samma oppskrift, men med MS3 innsprut og noen triks for å få enda bedre moment og effekt. Denne skal i Opel isbil :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/446.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0371_zpsb8aafd90.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/447.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0375_zps28e04b6b.jpg.html)

Tor24
12/12/13, 12:54
Etter flowtest av toppen så har jeg simulert litt i EA. Max effekt 259hk/277NM. husk det er orginal 2.3 bunn med wiseco, orginale ventiler og hydraulprofil kammer. Beregnet innsug og grenrør for best hk/moment kombinasjon.. Skal forske litt mer på fallet i kurva ved 6000rpm

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/449.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0388_zps4d2f9733.jpg.html)

Rusaanes
12/12/13, 17:15
Ser bra ut det dær! (:

Larsgunnar
13/12/13, 05:48
Bra respons og lyd i den PV'en! :)
Arbeidet ser fantastisk ut som vanlig. :)
Hvor kommer spjeldene fra?

volvobrage
14/12/13, 14:21
Lurer litt på ein ting:)Dei moment og panhardstaga du lager, koffor bruker du orginale foringar og ikkje polyforingar?Gruppe a bilane brukte jo orginale, men hadde vel ikkje poly på den tida?

Ola Moen
14/12/13, 17:09
Greit å bruke originale foringer. Om det blir altfor stivt, så sprekker bare karosseriet. :-)

MGP
14/12/13, 20:21
satt vell ikke mye org foringer i gr.a bilene? mere hard plast og uniballs der

http://www.240grupp-a.se/bilder-filer/bilen-filer/hangbak-filer/momentstag.jpg
http://www.240grupp-a.se/bilder-filer/bilen-filer/hangbak-filer/panhardstag.jpg

fin 16v topp hehe

/MGP

Teigen
14/12/13, 21:03
Vi dytta poly i mine, kommer ann på bruken ;) hele bakstillinga er forøvrig til salgs om det skulle være intr

Tor24
15/12/13, 11:58
Bra respons og lyd i den PV'en! :)
Arbeidet ser fantastisk ut som vanlig. :)
Hvor kommer spjeldene fra?

Takk :)
Spjeld fra Timo, får tak i fra Jenvey, TWM og MDS. single, dobble, korte, lange, kone og rette. Fra 40-55mm :)


Lurer litt på ein ting:)Dei moment og panhardstaga du lager, koffor bruker du orginale foringar og ikkje polyforingar?Gruppe a bilane brukte jo orginale, men hadde vel ikkje poly på den tida?

Å de hadde nok poly på den tia om de ville dreie og stod nok ikke på viljen der. De brukte jo heller ikke den orginale momentstagsforingen. Svaret jeg har fått fra han som eier en en grA bil er at de anvendte gummi pga faren for sprekker i karosseriet. Jeg vil tro at dette fungerte bra nok med tanke på antall seire ;)
så da bør det vel fungere for en gatebil også vil jeg tro..


satt vell ikke mye org foringer i gr.a bilene? mere hard plast og uniballs der

http://forum.vccn.no/
http://forum.vccn.no/

fin 16v topp hehe

/MGP

Helt ok topp ;) hehe
det satt uniballs i ene enden på momentstaga og i andre enden satt foringen fra karosserienden på panhardstaget. I bærebruene satt det nylonforing og mot karosseriet en forsterket gummiforing fra Volvo ambulanse.

Tor24
15/12/13, 12:09
530 topp til min venn Ola :) 46/38 ventiler. Noe "spesialarbeid" gjenstår i forbrenningsrommet ;)

Flowtall in målt ved 28" og 92mm sylinderdia;

Inn (60% minsteareal)
2 54,2
4 99
6 140,2
8 167,5
10 187,1
12 196,4
14 197,9

ut
2 46,2
4 80,3
6 104,7
8 120,7
10 138,4
12 151,9
14 160,7

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/580.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0395_zpsf6fbb5cd.jpg.html)

Tor24
15/12/13, 12:18
Fikk det ærefull oppdraget å overhale toppen og sette sammen motoren til VMS bil nr6 sammen med eier, altså en B21ET grA motor :)
Veldig mye artig å se i den motoren. Skjelett stempler, den første 531 VMS toppen med dysehull, slipte og shot peena M råder, veldig spesiell moddet aux-aksel og orginal veiva som var øksslipt og blankpolert over det hele, vannpumpa, kjølehulla osv osv. Volvo brukte stort sett bare orginaldelene og det holdt :)

Kanskje kan jeg få lagt ut mer detalj bilder med eiers tilatelse ;)

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/581.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0396_zps98beec7c.jpg.html)

emilhetty
15/12/13, 12:26
Hva er VMS?

Batland
15/12/13, 12:38
Fikk det ærefull oppdraget å overhale toppen og sette sammen motoren til VMS bil nr6 sammen med eier, altså en B21ET grA motor :)
Veldig mye artig å se i den motoren. Skjelett stempler, den første 531 VMS toppen med dysehull, slipte og shot peena M råder, veldig spesiell moddet aux-aksel og orginal veiva som var øksslipt og blankpolert over det hele, vannpumpa, kjølehulla osv osv. Volvo brukte stort sett bare orginaldelene og det holdt :)

Kanskje kan jeg få lagt ut mer detalj bilder med eiers tilatelse ;)

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/581.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0396_zps98beec7c.jpg.html)
Ooooo, I like it! :cool: ;)

sekse
15/12/13, 12:55
Dæven! Det er ikke noe man ser hver dag :)

Håper du får lagt ut flere bilder av både bilen og motoren!

volvoRsport
15/12/13, 12:56
Hva er VMS?

Volvo Motorsport.

Riff
15/12/13, 13:56
Lekkert :D

MGP
15/12/13, 14:48
gr.a parts er digg :D

/MGP

Ola Moen
15/12/13, 17:44
Blir fart i den toppen ;-)

Tor24
15/12/13, 20:33
Blir fart i den toppen ;-)

Ikke bare toppen det skal bli fart i vel? ;)

Tor24
15/12/13, 20:37
Shimsa og pinna blokk til Amundsen. Ferdig borra og planet. Detta har jeg litt tro på. Pinnene er lagd for å ta vare på vannflowen :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/617.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0397_zpse33e21d7.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/618.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0398_zps47ac75f5.jpg.html)

Borra hull til ventilasjon også

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/619.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0400_zps5ed23678.jpg.html)

Riff
15/12/13, 20:40
Har trua på den der :)
Burde tåle en del effekt nå :D

Amundsen T5r
15/12/13, 21:48
Ja tåler den ikke 200hk nå blir jeg skuffa :)

Ola Moen
16/12/13, 01:21
Blir fart i mere der ;-) uten at jeg sier for mye :-)

Koff
17/12/13, 19:13
Kommer du snart? jeg og teigen sitter i bilen og venter på deg!

Rusaanes
19/12/13, 18:59
Du må slette pm! (:

MGP
21/12/13, 20:52
magisk =)

/MGP

Ola Moen
24/12/13, 13:49
God Jul til dere alle sammen :-) 2014 blir magiskt ;-)

buster83
24/12/13, 16:36
Har trua på 2014 ja.. :D
God Jul alle sammen. :)

gaupe
25/12/13, 02:34
God jul :-)

Tor24
25/12/13, 23:23
Ja god jul til alle :)

Tor24
25/12/13, 23:39
Litt pusling med 5er topp :)
Innjustering av ventilklaringer er litt pes når det er 20 ventiler men jobber man systematisk og har "feelingen" så går det fint. Først blir alle seter og ventiler slipt, deretter setter man alle trykkerene nedi og setter fast kammen med feks en enkel brakett. Deretter sliper man en og en stamme til rett klaring er oppnådd. Husk å legge til litt ekstra klaring da klaringen vil minke noe når ventilene monteres inn med fjørene. Ved ekstremt harde fjærtrykk må ytterligere klaring legges til :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/1043.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0402_zps9f48a04d.jpg.html)

Nyslipte ventiler

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/1044.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0401_zps4a7ff02e.jpg.html)

Mirafreste seter (i dette tilfellet nydelig utført av Bjørn SWR) og lettere porting av gryter og overganger, men det gjør underverker på flowen

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/1045.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0407_zpsce546d3c.jpg.html)


enkel låsing av kam

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/1046.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0404_zpsd69007e2.jpg.html)

Et stativ som kan snurres og låses hvor som helst i 360 grader er kjekt når man jobber med topplokk og ikke minst porting :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/1047.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0403_zpsc1d19fcb.jpg.html)

Nedsliping av stamme. ble noen turer frem og tilbake

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/1048.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0408_zps8c696e51.jpg.html)

Bare planing og finrengjøring som gjenstår så er toppen klar for montering :)

Zeeker
26/12/13, 11:52
Snasent :)
Må man justere klaring med hydrauliske løftere ?
(eller er denne bygd om?)

chbre
26/12/13, 12:33
Heftig arbeide du gjør!:D kan godt få legge ut litt bilder av 405 toppen også når du har tid :D

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Ola Moen
26/12/13, 13:35
Det er ikke hydrauliske løftere i Duratec motoren :-)

Tor24
27/12/13, 21:40
Litt pusling i jula :)

Gamle skruer blir som nye med litt syrebad og brunering etterpå

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/1142.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0414_zps50fe0f43.jpg.html)

Tor24
27/12/13, 22:00
Fortsatte arbe med "svenskekupp-toppen" ;)

Ingen av kanalene var like og måtte etterjustere etter bytte til nye seter

Hmm en viss matchporting måtte visst også til. Rart at forrige eier av innsuget ikke engang har tatt seg bryet med å slipe bort sveiselarvene på innsiden av runnerene. Gjett hvor det kommer fra.... ;) men med stor nok turbo så blåser det jo gjennom uansett da ;) (ironi for de som ikke tok den)

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/1143.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0421_zpsae4cde33.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/1144.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0415_zpsb807c22c.jpg.html)

Da er det bare å ta grovfila fatt :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/1145.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0422_zps879f5258.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/1146.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0423_zps073aeea2.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/1147.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0424_zps41f5c588.jpg.html)


Hmm, merkelig at man porter kanalen større men lar være å gjøre noe med den veggen eksosen møter rett innafor døra

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/1148.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0426_zps9b30533a.jpg.html)


Se så meget bedre :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/1149.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0428_zpsfaf5c748.jpg.html)



Puss puss så får du en suss.....


http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/1150.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0434_zps6a70155a.jpg.html)


http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/1151.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0437_zps4737d762.jpg.html)


innsuget får siste finish også :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/1152.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0441_zps44950cc0.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/1153.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0442_zps5ed2b120.jpg.html)

volvobrage
27/12/13, 22:10
Nydeleg finish inni kanalane:)Er det den røde pinnen som er avbilda på eine bildet du bruker til sluttfinish?

Ola Moen
27/12/13, 22:17
Gjett hvem pinne han bruker til slutt... Ser du ikke størrelsen på Hølet der? ;-)

SWR
27/12/13, 23:20
Fortsatte arbe med "svenskekupp-toppen" ;)

Ingen av kanalene var like og måtte etterjustere etter bytte til nye seter

Hmm en viss matchporting måtte visst også til. Rart at forrige eier av innsuget ikke engang har tatt seg bryet med å slipe bort sveiselarvene på innsiden av runnerene. Gjett hvor det kommer fra.... ;) men med stor nok turbo så blåser det jo gjennom uansett da ;) (ironi for de som ikke tok den) Ladetrykk fikser alt.. :p


Hmm, merkelig at man porter kanalen større men lar være å gjøre noe med den veggen eksosen møter rett innafor døra

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/1148.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0426_zps9b30533a.jpg.html)


Se så meget bedre :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/1149.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0428_zpsfaf5c748.jpg.html) Er greit å ha minstearealet rett under setet... men det er vel grenser.. :p


Puss puss så får du en suss.....


http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/1150.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0434_zps6a70155a.jpg.html)

Det så fælt ut som samme papir som jeg bruker... :) Eller brukte, inntil jeg slutta å bry meg nevneverdig om finish da den bare er for salgbarhetens skyld.. :)

Tor24
28/12/13, 01:52
Jo finish er sikkert et tema som kan diskuteres i det lengste, og jeg må si meg mye enig med Bjørn her, men jeg gjør ingen stor jobb ut av finishen utover det å velge relativt grovt papir og ta bort de værste ujevnhetene. er såpass stødig på hånda ved grovfresing at jeg ikke trenger holde på i timevis med sandpapiret :) Videre har jeg ofte en liten baktanke med å velge ulike overflatefinisher i en og samme kanal. Hvis man gjør noen tester med og uten så ser man som regel ingen eller liten forskjell på tørrfløde, selv om det her fins unntak som feks 531 toppen. MEN så dukker det opp noen sånne detaljer under eksperimenter med ulike overflatefinisher som man klør seg litt i hode av som faktisk henter noen CFM her og der. Og ikke nok med det, men våtflower man en topp med farge ser man fort effekt av å skape litt turbulenser og overflateriving av drivstoff som gjerne har tendens til å samle seg i soner med lavere hastighet og da skal man for all del unngå for fine flater. Alle har vel sett hvordan vanndråpene bare danser og skyves bortover på et polert panser? :)
Vel så er det faktisk forskjell på bensin og E85 også.

Men jeg er ikke ute etter å sette i gang noen stor diskusjon om dette i denne tråden. Ville bare nevne min erfaringer om at overflate har i mange tilfeller faktisk litt å si, og jeg understreker LITT :)

Tor24
28/12/13, 01:55
Nydeleg finish inni kanalane:)Er det den røde pinnen som er avbilda på eine bildet du bruker til sluttfinish?

Har mange forskjellige slipestifter og papir til finsih, men der er en av de ja. Triks lært av Bjørn :)

SWR
28/12/13, 04:26
Jo finish er sikkert et tema som kan diskuteres i det lengste, og jeg må si meg mye enig med Bjørn her, men jeg gjør ingen stor jobb ut av finishen utover det å velge relativt grovt papir og ta bort de værste ujevnhetene. er såpass stødig på hånda ved grovfresing at jeg ikke trenger holde på i timevis med sandpapiret :) Videre har jeg ofte en liten baktanke med å velge ulike overflatefinisher i en og samme kanal. Hvis man gjør noen tester med og uten så ser man som regel ingen eller liten forskjell på tørrfløde, selv om det her fins unntak som feks 531 toppen. MEN så dukker det opp noen sånne detaljer under eksperimenter med ulike overflatefinisher som man klør seg litt i hode av som faktisk henter noen CFM her og der. Og ikke nok med det, men våtflower man en topp med farge ser man fort effekt av å skape litt turbulenser og overflateriving av drivstoff som gjerne har tendens til å samle seg i soner med lavere hastighet og da skal man for all del unngå for fine flater. Alle har vel sett hvordan vanndråpene bare danser og skyves bortover på et polert panser? :)
Vel så er det faktisk forskjell på bensin og E85 også.

Men jeg er ikke ute etter å sette i gang noen stor diskusjon om dette i denne tråden. Ville bare nevne min erfaringer om at overflate har i mange tilfeller faktisk litt å si, og jeg understreker LITT :)
Sier ikke at det ikke har noenting å si, mente bare at i 99% av tilfellene gjør fin finish toppen primært mer salgbar, så det er ikke det en skal trakte etter. 3 cfm på finpuss hjelper, men når en finner 30 andre på utformning på 25% av tiden så er det mer kostnadseffektive cfm for kunden. :) Dog, skal en makse, så...

Tor24
28/12/13, 11:31
Ja form er og blir det man skal fokusere på :) finish arbeid vurderes etter nødvendighet og som gammal dreier og maskinist så vil man gjerne levere noe fra seg som ser bra ut uten at det koster noe ekstra. Føles bare bedre og er ikke så mange toppene jeg har tid til å gjøre heller :)

SWR
28/12/13, 12:18
Ja form er og blir det man skal fokusere på :) finish arbeid vurderes etter nødvendighet og som gammal dreier og maskinist så vil man gjerne levere noe fra seg som ser bra ut uten at det koster noe ekstra. Føles bare bedre og er ikke så mange toppene jeg har tid til å gjøre heller :)
Ser den, dog juger flowbenken litt... i 99% av alle tilfellene så lager ru overflate mer effekt, uansett cfm.. :)

Tor24
28/12/13, 12:58
Jo man skal ikke overdrive overflatefinhet og kamera lyver litt på bildene mine. Alt jeg bruker til "finish" er 40-60 grovhet hvilket fremdeles gir en fin ru overflate og riller for mer turbulens og dråpe seprasjon. Ta et high-speed kamera og legg litt vann i kanalen og blås så ser man faktisk forskjell på polert og ru overflate, og det er det mer finfordelte drivstoffet som blant annet skaper mer effekt du helt riktig nevner her Bjørn. Selv om flowbenken gir litt lavere cfm. Man skal ikke se seg blind på Flow. Hvis det var det viktigste kunne man liksågod banka inn et 3" rør i hver sylinder ;)

Tor24
06/01/14, 21:02
Bilder fra pusling med 5er motoren (Focus ST 2.5 liter) :)

Blokka som Mats på Cylmo har fora er satt sammen

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/327.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0462_zps6414046b.jpg.html)

Toppen planet og ventiler satt i

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/328.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0457_zpsffe69b7e.jpg.html)

Do not open står det på VVT dreva, men må man så må man :) OVerhalt og rengjort innmat

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/329.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0461_zps08196cc2.jpg.html)

Skjønnte hvorfor det stod do not open da de skulle sammen for det var ingen radiell styrning så dreva kom fort ut av balanse. Da måtte det lages en sentreringsring

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/330.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0459_zps4d475b7f.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/331.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0458_zps98ffbc65.jpg.html)

Tor24
06/01/14, 21:05
Har egne sett med ventilfjører for 8v og 16v på gang :)

Egentegna retainere i alu 7075. Disse skal hard elokseres for økt slitasjemotstand

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/332.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0450_zpsdebde9d3.jpg.html)

Tor24
06/01/14, 21:07
Noen godbiter til nye forstilling på 240en, more to come :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/333.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0448_zps79efbaa3.jpg.html)

Skårholen
06/01/14, 21:11
Porno, dette er jo virkelig custom. Så navnet passer veldig bra :) Med sånn rattutslags'spacer' hvor mange grader får man ekstra?

Riff
06/01/14, 21:18
Nice nice :D
Alle problem er til for å løses. Kult å se alle løsningene dine :)

volvobrage
08/01/14, 14:09
Vilt gromme forstillingsdeler!:)Er det eigen design?Nåken gruppe a bilar hadde vel alu bærearmar framme og?

RC_lasse
08/01/14, 15:14
Tipper jeg rett så er vel det ett eget design, med inspirasjon fra Gunnarson i Sverige. www.igmab.com

Tor24
08/01/14, 15:58
Jepp :) grA bilene hadde jo dette først og flere har laget alu bærearmer iettertid som feks Igmab. Jeg har min egen formening om hvordan de skal være. Smaken er som baken ;)

MGP
12/01/14, 17:57
Du har da vell ingen egne meninger Torgeir? :D

hoho, kos å klem fra karskens hjemland

/MGP

Texascom
12/01/14, 18:32
Denne tråden er fantastisk lesing på alle måter! Helværst :)

Tor24
14/01/14, 18:31
Fortsettelse på ST Duratec motoren :)
En god del mer detailwork på denne motoren enn rødblokka gitt. Gjelder å holde tunge rett i munnen. Takker Mats på Cylmo for god støtte underveis :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/789.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0474_zps7d81fbc2.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/790.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0475_zps78e7bf72.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/791.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0476_zps1bdc1ad3.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/792.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/Bilde0059_zps8d8e37bd.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/793.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0479_zpsdb71e9be.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/794.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0480_zpse121d0b5.jpg.html)

Tor24
14/01/14, 18:44
Litt rødblokk arbe har blitt gjort for HØY effekt :) B230FK blokk med underspyling. Betongfylt, borra, hona, justert squish og planfrest. Modifiserte oljekanaler. Montert vannrør og deksel til pumpe. Rørkoblingene er borret opp for mest mulig gjennomstrømning og med varierende dia for å få mer vann bak i blokka. koblingene er ikke skrudd helt inn på bilde så røret kommer enda nærmere blokka.

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/795.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0473_zps410788c3.jpg.html)

Støttegirdel med veivskrapefunksjon innjustert.

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/796.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0468_zps8cceed2c.jpg.html)


Bunnpanne med skvalpeskott og luker snart klar :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/797.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0482_zpsdcc4cf7f.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/798.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0483_zps67273331.jpg.html)

Rusaanes
14/01/14, 19:33
Rått som vanlig! (:

Zeeker
14/01/14, 20:51
Kan bekrefte at ei sånn skvulpeplata i framkant virker.
Lagde sånn på min i fjor sommer og den holder igjen olja og gir pumpa rikelig med olje ved full brems fra fult øs på 3. gir :)
Har i tillegg til sånt plata ei KG-oljepumpe som skal gidde litt mer.

MGP
17/01/14, 21:27
Flink gutt :)

/MGP

Tor24
23/01/14, 22:58
CNC maskin på vei inn i garasjen (på bekostning av deler til eget Volvo prosjekt). Da skal det lekes litt :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/1335.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0484_zpsb769808a.jpg.html)

Koff
23/01/14, 23:00
CNC maskin på vei inn i garasjen (på bekostning av deler til eget Volvo prosjekt). Da skal det lekes litt :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/1335.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0484_zpsb769808a.jpg.html)
Detta er artig :D Kan jeg få være med deg å leike litt innimellom? :)

Riff
23/01/14, 23:04
Ingen dum investering dette :)
Skulle gjerne hatt litt cnc utstyr selv :)

Recep
23/01/14, 23:06
Artig:)

Tor24
24/01/14, 00:25
Detta er artig :D Kan jeg få være med deg å leike litt innimellom? :)

Ja, men kun autorisert bruk, altså ingen slegge ;) så Lars må holde seg unna :D

buster83
24/01/14, 06:09
Såpass bør man jo ha.. :)

Ola Moen
24/01/14, 09:16
Torgeir er dyktig han :-)
Men som kokk, så kompliserer han ting i meste laget ;-)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/1346.jpg

Teigen
24/01/14, 09:51
Skal ordne med "anti sledgehammer zone" i en tre meters omkrets.

Sent from my C6903 using Tapatalk

gaupe
24/01/14, 10:50
CNC maskin på vei inn i garasjen (på bekostning av deler til eget Volvo prosjekt). Da skal det lekes litt :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/1335.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0484_zpsb769808a.jpg.html)


Den er jo i kermit-farge :D

Tor24
24/01/14, 12:38
Selvsagt :) Det går i grønt, må tenke miljøvennlig også ;)

Jannern
25/01/14, 13:50
Gromt detta :) lærer litt når en leser alt detta selvom jeg ikke skjønner 15% engang haha :D

Tor24
06/02/14, 15:41
Litt bortglemte saker fra i Høst:
Et 16V grenrør, motorfester og bunnpanne med skott har blitt snekret sammen :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/314.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/Bilde0067_zpsfb7f56ce.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/315.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/Bilde0068_zps931d0086.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/316.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/Bilde0069_zpsc01a1c20.jpg.html)

buster83
06/02/14, 15:47
Nice. :)

Amundsen T5r
06/02/14, 15:49
Tøft. Savner bilder av 5er gren bygget :p hehe

Tor24
06/02/14, 16:14
Ja det gjør du nok ;)

chbre
06/02/14, 18:37
Må legge ut bilder av toppen du ordner til meg:D


Sent from my iPhone using Tapatalk

Tor24
06/02/14, 22:22
Når det skal bygges sugis så må man ha skikkelige innsug :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/347.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0515_zps4f482cb1.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/348.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0516_zps0a64cc08.jpg.html)

VolvoR-Sport
06/02/14, 22:32
du har adressa mi ;)
ser veeldig bra ut!

Koff
06/02/14, 22:42
AT-Power? :D

Tor24
07/02/14, 20:12
AT-Power? :D

Jepp :)

Tor24
07/02/14, 20:14
Uuups...her har sjefen vært litt ivrig med fila ;) Fram med lappesakene

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/374.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0524_zps852473ab.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/375.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0523_zps21a3e9af.jpg.html)

Tor24
07/02/14, 20:15
Forstillingsdeler etter svart-eloksering :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/376.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0520_zps8f43394f.jpg.html)

buster83
07/02/14, 20:36
Ser reint profft ut. :)

Tor24
07/02/14, 20:49
ja veldig nærme ;) liker å tro det hvertfall...

chbre
07/02/14, 20:50
Strøkent! :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

volvobrage
11/02/14, 09:19
Bærearmane framme blei heilt rå!:D Kor mykje veger dei komplett?:)

Rusaanes
11/02/14, 20:20
Du må slette pm (:

ArneR
11/02/14, 21:59
Nei, han må begynne å ta seg bedre betalt så han kan melde seg inn i klubben og få utvidet meldingsinnboksen. ;)

Tor24
13/02/14, 16:13
Ja søknad er sendt ;)

chbre
14/02/14, 14:16
Full innboks igjen Torgeir:p

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

SWR
14/02/14, 15:59
Full innboks igjen Torgeir:p

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Det kan en si, ja. :p

Tor24
14/02/14, 18:10
Hm har Jo sletta da ;)

Tor24
19/02/14, 17:21
Da har denna karen endelig fått somla seg til å melde seg inn i Volvo klubben :)

Ola Moen
19/02/14, 17:41
Jøss :-p

ArneR
19/02/14, 17:42
Gratulerer. ;)

buster83
19/02/14, 20:03
It's the first time for me too... :p

Tor24
26/02/14, 23:06
Montering av 16v sugis så smått i gang. Skal være klar for bremsing i Mars/April :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1501.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0548_zpscc480521.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1502.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0549_zps207282f4.jpg.html)

Også blir det gjort mer på Teigen motoren innimellom slaga :)

Stempler er gassporta og montert i blokka. wiseco stempler, Pauter råder og ACL lager blir ikke feil i en HØY-effekt motor på Alkohol ;)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1503.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0557_zps6dd51f7d.jpg.html)

Fin klaring mot støttegirdelen også

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1504.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0555_zpsa3d56eb0.jpg.html)

Tor24
26/02/14, 23:16
En B230 turbomotor blir til :)

Nytt blokk
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1505.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0536_zps122e3de4.jpg.html)

O ringet
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1506.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0537_zps02b4b7a0.jpg.html)

Nye FK stempler klar for å dreies ned :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1507.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0538_zpsed3e4e23.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1508.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0539_zps6505b852.jpg.html)

Bunnpanne er modifisert med skvalpe plater
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1509.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0546_zpse4c3fc4e.jpg.html)

Ned dreid svinghjul og veivparti klart for balansering
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1510.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0542_zpseb9c15d7.jpg.html)

Nye reimhjulet, nytt drev og plater. Veiv polert:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1511.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0544_zps7e8249ff.jpg.html)

4 stk ARP bolter og 4 stk nye 12.9 bolter. Da skulle ikke svinghjulet løsne hvertfall. Nytt lager til gir aksel.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1512.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0541_zps8a9179dd.jpg.html)

Ferdig porta og maskinert 531 topp, KL racings T3 kam, nye ventiler 46/38 og nye kraftigere ventilfjører
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1513.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0534_zpscde6aacf.jpg.html)

Nye bronsestyringer på eksoskanalene
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1514.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0545_zpsb0d6b07c.jpg.html)

Stempler ferdig dreid og montert i blokka. Studsa er fra KL racing, hvor jeg har dreid ned midtpartiet for bedre dynamiske påkjenningsegenskaper.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1515.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0551_zps89b3f18a.jpg.html)

volvobrage
27/02/14, 09:12
Nydeleg arbeid som alltid Torgeir!:)
Ka bil er 16v suge motoren til?:)

Teigen
27/02/14, 10:16
Forklar studsa for meg?

Sent from my C6903 using Tapatalk

emilhetty
27/02/14, 12:16
Ka bil er 16v suge motoren til?:)
Kadett?

Riff
27/02/14, 15:23
Ja, mye snadder her :D
Motor porr av ypperste klasse :)

Batland
27/02/14, 16:04
En B230 turbomotor blir til :)

Nytt blokk

O ringet

Nye FK stempler klar for å dreies ned :)

Bunnpanne er modifisert med skvalpe plater
Ned dreid svinghjul og veivparti klart for balansering

Nye reimhjulet, nytt drev og plater. Veiv polert:

4 stk ARP bolter og 4 stk nye 12.9 bolter. Da skulle ikke svinghjulet løsne hvertfall. Nytt lager til gir aksel.
Ferdig porta og maskinert 531 topp, KL racings T3 kam, nye ventiler 46/38 og nye kraftigere ventilfjører

Nye bronsestyringer på eksoskanalene

Stempler ferdig dreid og montert i blokka. Studsa er fra KL racing, hvor jeg har dreid ned midtpartiet..
Ser flott ut. :)

Har du mulighet til å frese svinghjulet slik at "monteringsringen" til trykkplaten reduseres ytterligere slik at den endres fra en hel og tung ring og ned til noen tårn til festeskruene og styrepinnene?

gl740turbo
27/02/14, 16:27
Turboblokk for å lage 16v sugis? :P Kunne heller fått F-blokker av meg :)

Marius
27/02/14, 19:11
Turboblokk for å lage 16v sugis? :P Kunne heller fått F-blokker av meg :)

synd du bor i bergen for jeg kunne gjerne tenkt å kjøpt ett par F blokker for de bruker jeg til turbobruk :cool:
jeg får heller plinge på den dagen min revner

Tor24
28/02/14, 11:22
Nydeleg arbeid som alltid Torgeir!:)
Ka bil er 16v suge motoren til?:)
Takk Brage :) blir sugis til Opel kadett isbil


Forklar studsa for meg?

Sent from my C6903 using Tapatalk
tipper du tenker på et den blir svakere ;) Husk at en skrue som har riktig forspenning blir utsatt for bare en brøkdel av de ARBEIDSkreftene
(dynamisk sylindertrykk) som opptrer parallellt med boltens akse. Den laveste uttmattelsespåkjenningen får man ved å bruke "elastiske" bolter altså med redusert stamme diameter. Resten bør være så stivt som mulig egentlig.


Kadett? Helt riktig :) tipper du vet hvem det er..


Ja, mye snadder her :D
Motor porr av ypperste klasse :) Gracias :)


Ser flott ut. :)

Har du mulighet til å frese svinghjulet slik at "monteringsringen" til trykkplaten reduseres ytterligere slik at den endres fra en hel og tung ring og ned til noen tårn til festeskruene og styrepinnene?

Ja det får jeg gjort så snart NC maskina er oppe og går for det blir klart enklest, selv om jeg også kan gjøre det i den manuelle men mer tidkrevende :)


Turboblokk for å lage 16v sugis? :P Kunne heller fått F-blokker av meg :)

Det er en ET blokk fra 87 altså lavfriksjonsblokka :) Alt er perfekt avbalansert og bare 96.50 borr, så regner med den skal holde bra :)


synd du bor i bergen for jeg kunne gjerne tenkt å kjøpt ett par F blokker for de bruker jeg til turbobruk :cool:
jeg får heller plinge på den dagen min revner

Skal ta turen over til han i nærmeste fremtid så kan sikkert ta med ei blokk tilbake for deg :)

Batland
28/02/14, 12:12
Ja det får jeg gjort så snart NC maskina er oppe og går for det blir klart enklest, selv om jeg også kan gjøre det i den manuelle men mer tidkrevende :)
Den è gò. Takk for svar. :)

Tor24
28/02/14, 17:18
Forsterka motorfester til 240 rallybil mekka. Han var drit lei puckene som tok kvelden hele tiden ;)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1590.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/20140224_211957_zps8e234e83.jpg.html)

kimove
28/02/14, 18:29
Hvilke foringer bruker du i de festene ? :p

Teigen
28/02/14, 19:33
tipper du tenker på et den blir svakere ;) Husk at en skrue som har riktig forspenning blir utsatt for bare en brøkdel av de ARBEIDSkreftene
(dynamisk sylindertrykk) som opptrer parallellt med boltens akse. Den laveste uttmattelsespåkjenningen får man ved å bruke "elastiske" bolter altså med redusert stamme diameter. Resten bør være så stivt som mulig egentlig.



Ergo bolten er såpass overdreven i styrke at når man dreier den litt ned på str så øker elastisiteten og dermed styrke over tid? Nå er jeg med. Isåfall må det finnes et x-diagram her hvor "linjene" møtes?

Tor24
28/02/14, 20:20
Husk at boltens svakeste bruddpunkt alltid er i gjengene og dreier jo ikke bolten under gjengas minstedia. Kanskje det gjør det klarere?

Teigen
28/02/14, 21:52
Det burde jeg faktisk bare tenkt ut med en gang. Får holde meg til å sitta bak roret trur jeg :P

Sent from my C6903 using Tapatalk

Knallert
01/03/14, 00:22
Mye volvosnadder å titte på i denne tråden ja :)

Daniel.B
01/03/14, 13:46
Alt ser strøkent ut, som alltid. :)

Er de motorfestene til rett eller skakk motor? Hvor mye skulle du eventuelt hatt for å lage ett helt likt sett?
Er også lei slappe motorfester, hehe. :)

Tor24
01/03/14, 21:58
Hvilke foringer bruker du i de festene ? :p Varierer mellom poly eller gummi :)


Alt ser strøkent ut, som alltid. :)

Er de motorfestene til rett eller skakk motor? Hvor mye skulle du eventuelt hatt for å lage ett helt likt sett?
Er også lei slappe motorfester, hehe. :) Har et par til rett og mulig et til skrå. Pris avhenger av om du skal ha de overflatebehandlet og evt med foringer. Send PM du :)

Rusaanes
01/03/14, 23:02
Den 5'er jobben du fikk gjort på cylmo, ble det skiftet sylinder foringer da? Husker du eventuelt prisen på ny løs cylinderforing? (:

chbre
02/03/14, 13:08
vet jonus tar ca 3000 per cylinder inkl foring

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Rusaanes
02/03/14, 13:21
Å frese ut foringa å sette i ny får jeg gjort selv, så er bare foringa jeg trenger (:

chbre
02/03/14, 13:23
ring til cylmo å hør:)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

chbre
02/03/14, 13:23
ligger vell på 1000-2000

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Marius
02/03/14, 13:29
Å frese ut foringa å sette i ny får jeg gjort selv, så er bare foringa jeg trenger (:

http://www.vivaperformance.com/darton-cylinder-sleeves-2-3-2-5l-5-cylinder-engines/

Tor24
02/03/14, 13:52
Det er forskjell på type foringer og pris gjenspeiler som regel kvalitet/effektområde.. Darton har bra saker, selv om jeg ikke er sikker på om det er det Cylmo anvender. Bare ta en tlf til Cylmo og hør med Mats der :) Er ikke en jobb jeg ville gjort selv uten å vite 100% hva jeg gjør. En liten feil betyr trøbbel og det er ikke morro på en 5er blokk som er mye jobb å få sammen fra før av..

Rusaanes
02/03/14, 16:14
Får ringe till cylmo i morgen å høre (:

Tor24
02/03/14, 19:24
Fortsatte på turbo motorn :)

Nice and clean. Nye H profil og ARP2000

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/105.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/20140301_162239_zps8d5482ef.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/106.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/20140301_175517_zps184ab90a.jpg.html)

Toppen ferdig montert

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/107.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/20140301_182505_zps30c4b071.jpg.html)

Og nå begynner det å ligne motor her :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/108.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/20140302_182018_zps3252d944.jpg.html)

Riff
02/03/14, 19:30
Flotte bilder :D Fint med rene og lekre deler :D

Tor24
05/03/14, 21:21
Skikkelig gromveiv kom i posten i dag :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/294.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0564_zps3044a072.jpg.html)

Ola Moen
05/03/14, 21:23
Den som skulle i blokka mi? :-p

chbre
05/03/14, 21:25
legge ut bilder her av toppen før du sender den da:D

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Koff
05/03/14, 21:30
Åssen ligger det an med ventilene til økonomi-1200n? :P Skulle begynt å sette den sammen snart :)

Tor24
05/03/14, 21:30
Den som skulle i blokka mi? :-p

Tviler på at den vil holde 102mm slag ;)


legge ut bilder her av toppen før du sender den da:D

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Jeppsi :) Blir fredagen tenker jeg for da blir det tur i verkstedet. Minn meg gjerne på sms for hender at jeg glemmer..

chbre
05/03/14, 21:31
jepp:D

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Tor24
05/03/14, 21:31
Åssen ligger det an med ventilene til økonomi-1200n? :P Skulle begynt å sette den sammen snart :)

Ferdi dom for lengst egentli :)

Ola Moen
05/03/14, 21:32
Skal kun væra 80 slag på ei ekte rødblokk ;-) så da passer det dårlig ja :-p

Koff
05/03/14, 21:34
Ferdi dom for lengst egentli :)

Så artig agitt :D Du får sende dem med Lars neste gang du ser han :P
Eller om du har lyst til å svippe innom med dem en dag!
Ordner med sveisemaske på lørdag! ;)

Riff
05/03/14, 21:36
102 i slag? Oi :) 3 liter i rødblokk det jo :D
Hvilket monster av en motor blir det da?

Tor24
05/03/14, 22:26
101 borr og 102 slag så da kan du regne ut hva det blir ;)

Tor24
05/03/14, 22:27
Så artig agitt :D Du får sende dem med Lars neste gang du ser han :P
Eller om du har lyst til å svippe innom med dem en dag!
Ordner med sveisemaske på lørdag! ;)

Ja får ta turen innom :)

Riff
05/03/14, 22:46
101 borr og 102 slag så da kan du regne ut hva det blir ;)

:eek: Ja, det er hva en kan kalle volum :D

SWR
05/03/14, 22:46
101 borr og 102 slag så da kan du regne ut hva det blir ;)

3268.8cc. En drøy liter i tillegg..

HairyHarry
07/03/14, 16:00
Utrolig imponert av dine kunnskaper og hvor effektiv du er - følger tråden med stor beundring:-)

Sitter og studerer bunnpanna i post nr 842 i tråden. Hva er tanken/konseptet bak det du har gjort der? Driver selv å pusler sammen en 960-lignende bunnpanne fra scratch (dvs veldig bred oljesump) og lurer litt på hvordan jeg skal holde styr på oljen og sikre god føding til oljepumpa. Har du noen ideer å dele?

Sent from my C6903 using Tapatalk

Wrasko
07/03/14, 22:31
Og plutselig blir jeg våt på haka her... Liker veldig godt å se sexye nye evnt overhalte rene deler som kommer i kontakt med hverandre.

Morsomt å se folk med kunnskap gjøre noe de kan

Ola Moen
12/03/14, 02:22
En stk Grom motor er klar for bremsing ;-)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/690.jpg

Liland
12/03/14, 07:00
Stroker D6? :P

Liland

buster83
12/03/14, 09:06
Kenwood cupcake-maskin.. ;)

Tor24
12/03/14, 12:26
Utrolig imponert av dine kunnskaper og hvor effektiv du er - følger tråden med stor beundring:-)

Sitter og studerer bunnpanna i post nr 842 i tråden. Hva er tanken/konseptet bak det du har gjort der? Driver selv å pusler sammen en 960-lignende bunnpanne fra scratch (dvs veldig bred oljesump) og lurer litt på hvordan jeg skal holde styr på oljen og sikre god føding til oljepumpa. Har du noen ideer å dele?

Sent from my C6903 using Tapatalk

Dvs at du lager bunnpanne til B230 basert på 960 bunnpanne? i såfall er det en god ide det ;)

Tor24
12/03/14, 12:27
En stk Grom motor er klar for bremsing ;-)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/690.jpg

Ja artig med tanke på at man kan få plassert 240en nedi den ene sylinderen :D

HairyHarry
12/03/14, 13:07
Neida, bygger bunnpanne til 5'er som settes på langs og som skal rettstilles (uten helling i gulvet på bunnpanna). Kappet av bunnen av en fwd bunnpanne (har igjen de 5 øverste cm) og bygger ny bunn. Har begynt på en løsning nå m et sentralt kammer på ca 12x12 cm til oljepickup'en og m enveisventiler/-klaffer fra sentralkammeret til volumet/kamrene rundt. Sliter litt m å få tak i hengsler i aluminium (til klaffene) som jeg kan få sveiset fast. Høres dette ut som et greit konsept? Vet du evt om noen som selger små aluminiumshengsler?

Sent from my C6903 using Tapatalk

Torra
13/03/14, 10:19
Hengsler kan du jo lage selv :)

emilhetty
13/03/14, 14:11
Vet du evt om noen som selger små aluminiumshengsler?
Har et sett med aluminiumsklaffer til overs, send PM om du er interessert.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/744.jpg

HairyHarry
13/03/14, 15:46
Har et sett med aluminiumsklaffer til overs, send PM om du er interessert.

Har sendt deg PM :-)

Sent from my C6903 using Tapatalk

Tor24
13/03/14, 17:34
Neida, bygger bunnpanne til 5'er som settes på langs og som skal rettstilles (uten helling i gulvet på bunnpanna). Kappet av bunnen av en fwd bunnpanne (har igjen de 5 øverste cm) og bygger ny bunn. Har begynt på en løsning nå m et sentralt kammer på ca 12x12 cm til oljepickup'en og m enveisventiler/-klaffer fra sentralkammeret til volumet/kamrene rundt. Sliter litt m å få tak i hengsler i aluminium (til klaffene) som jeg kan få sveiset fast. Høres dette ut som et greit konsept? Vet du evt om noen som selger små aluminiumshengsler?

Sent from my C6903 using Tapatalk

høres ut som du tenker veldig riktig her hvertfall :)

HairyHarry
13/03/14, 19:37
Takk, det var betryggende å høre:-)

Sent from my C6903 using Tapatalk

Tor24
14/03/14, 23:08
Begynner å kjenne lukten av svidd gummi allerede ;) motorn til turboterroristen er starta opp :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/787.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/Bilde0086_zps68df1de0.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/788.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/Bilde0087_zps8526d7cd.jpg.html)

Ola Moen
14/03/14, 23:10
It's time for a Turkish doughnut ;-)

Tor24
14/03/14, 23:10
405 turbo topp på gang :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/789.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0574_zps4cd4a88d.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/790.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0580_zpsfb6474ea.jpg.html)

Ekren
15/03/14, 01:03
Tempgiver som sitter i øvre radiatorslange er vell til og styre el-vifte med? Isåfall er det vell greit og ha tempsensor i nedre slange da det er som er de "ferskeste" data på vanntemp på motor? kontra ned "kjølt" ? :) Sikkert litt som man gjør det kanskje.

Ola Moen
15/03/14, 01:09
Det varmeste kommer ut i toppen. Så det er gjerne det som er mest korrekt.

Recep
15/03/14, 12:04
Her skal de spinnes så turbanen spruter :p jepp stemme det med temp sensorn Ola:)

volvobrage
15/03/14, 18:28
Er det micra BKF Recep kjører med?:)

Tor24
15/03/14, 19:11
Ja vi måtte jo priotitere plass til skikkelig innsug :) Han har større Wilwood bremser rundt om så skal stoppe for det...

Koff
17/03/14, 16:33
Måtte vist ha av toppen på kadetten igjen... Topppakninga var ikke noe glad!
Så jeg tror du må peke litt i innsugskanalene en dag! :P
Kan jo like gjerne kline med litt epoxy nå som toppen først er av igjen!

Tor24
17/03/14, 23:51
Hehe, ja det er jo en artig motor så det må vi titte litt på :)

Riviera
18/03/14, 10:52
:D
405 turbo topp på gang :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/789.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0574_zps4cd4a88d.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/790.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0580_zpsfb6474ea.jpg.html)

Har du bilder av 530 turbo toppen + kam som du holder på med til meg:confused:

Tor24
18/03/14, 11:06
Jau, når jeg får tid til å være paparazzi ;) Sikkert 6-7 prosjekter som ønsker bilder akkurat nå men prioriterer fila fremfor knipseknappen :)

Koff
18/03/14, 19:25
Da var toppen min plutselig tom gitt! :P Tar den med opp til deg en dag ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/1053.jpg (http://s40.photobucket.com/user/Radebank/media/1961404_10151939099346781_1222622341_n_zps3ebcd4d3 .jpg.html)

Tor24
18/03/14, 22:16
Ta med alt så sjekker vi ventiler og fjørtrykk også ;)

Koff
27/03/14, 18:18
Leverer toppen til planing og kastern på igjen med ny pakning isteden jeg! :p Hadde tenkt jeg skulle kjøre denna sesongen! Har ikke tålmodighet til å vente jeg veitu! ;) Så da får denna toppen heller forbli en liten hemmelighet :p

v0lv0 Aksar
14/04/14, 10:30
Veldig bra arbeid du gjer! Ser flott ut :) Stilig tråd, følger med :)

volvobrage
04/07/14, 09:57
Korleis går det her Torgeir?:)Veit du styrer på med mykje!;)Savner bilder i tråden!

Ola Moen
04/07/14, 19:29
Nå driver han med et Audi 80 diesel prosjekt tenker jeg. Derfor han ikke tør å oppdatere. ;-)

buster83
04/07/14, 20:00
Æsj... :p

Frigstad Racing
05/07/14, 03:32
Vet hvertfall at han holder på å skal tegne opp innsug til meg, gleder meg :D

Zeeker
06/07/14, 17:55
Også tukler han med ting til meg :D

Teigen
06/07/14, 20:18
Og meg!

Ola Moen
06/07/14, 20:43
Og meg..

Tor24
06/07/14, 21:08
Og 10 andre.. tia strekker egentlig ikke til og hvertfall ikke om man skal sitte på pcen hele dagen :) kom dere ut i garasjen gutter!

Ola Moen
06/07/14, 21:45
Hehe :-) Der har vi vært idag Torgeir ;-)

buster83
07/07/14, 08:07
Åsså er det jaggu noen som tukler med tinga til Torgeir også.. :p

Høres ut som sammendraget etter en skikkelig fest... :p

Teigen
07/07/14, 08:43
Hørtes ut som et fremtidig utdrag fra rr-motor bussen, kommende gatebilhælj! Legg ut noe fra siste oppgradering av mixmaster'n min a ;)

Teigen
10/07/14, 13:06
Slapp av folkens. Jeg har vert å sjekka, og det er fult trøkk hjemme hos gamle yoda!

Her ser dere et bilde av gamle legenden som sliper ventiler!

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/615.jpg

Sveising av nød-gatebildeler

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/616.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/617.jpg

Amundsen T5r
10/07/14, 13:51
Hehe er det reklamasjon på 360 innsug? ;)

Tor24
10/07/14, 22:34
Reklamasjon å reklamasjon. Innsuget må avlastes i enden for det er jo så langt ;) dermed unngår man sprekker pga vibrasjoner

Amundsen T5r
10/07/14, 23:03
Var det jeg tenkte å. Veier jo litt ytterst ;)

Tor24
17/07/14, 22:37
Skal komme med en større update på hva som har skjedd i garasjen den siste tia men her er et par smakebiter: ;)

3 liter 16V sugemotor til rallycross:

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/1073.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/Bilde0128_zps13c61228.jpg.html)

2.3 liter 8v turbomotor på gang:

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/5.png (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/Image1_zps12d866fe.png.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/6.png (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/Image2_zpsf919a026.png.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/7.png (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/Image1_zpsa5e9836c.png.html)

Frigstad Racing
19/07/14, 13:19
Gromt!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Koff
06/09/14, 18:46
Hva er det du har kjøpt fornoe drit nå? http://forum.vccn.no/img-dump/2014/09/204.jpg

Ola Moen
06/09/14, 22:15
Mitsubishi Carisma. ;-)

Tor24
07/09/14, 01:37
Huff da huff da, hva er det jeg har handla... hmmm en S40 STCC kan da umulig ligge bedre på veien enn enn gammal 240 ;)

Ola Moen
07/09/14, 01:42
Time will show ;-) Du har valgt bil. Jeg velger veistrekning ;-)

HansOla
07/09/14, 10:23
S40'en etter Thomas Nielsen?:)

volvobrage
07/09/14, 13:09
Vanvittig gromt med BTCC bil då!:D Ka motor er det i den?
Har du noken planar for den eller skal den berre brukast?:)

Teigen
07/09/14, 13:39
Med tanke på hvor mye jeg måtte dytte den, trur jeg eiern skal lage motorredskapen selv

chbre
07/09/14, 15:22
Time will show ;-) Du har valgt bil. Jeg velger veistrekning ;-)
Du får finne en skikkelig grusvei:D

Wrasko
07/09/14, 16:05
Og jeg velger at dere evnt skal filme :p...

STCC s40 er rwd eller fwd? Spør siden alt av RC s40'er er jo rwd.

Teigen
07/09/14, 16:51
Fwd som blir rwd

Frigstad Racing
08/09/14, 06:51
Liker!!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Tor24
09/09/14, 07:14
S40'en etter Thomas Nielsen?:)


Vanvittig gromt med BTCC bil då!:D Ka motor er det i den?
Har du noken planar for den eller skal den berre brukast?:)


Med tanke på hvor mye jeg måtte dytte den, trur jeg eiern skal lage motorredskapen selv

Ja Thomas sin. Stod jo bare på en låve og støva ned så det må jo gjøres noe med. Kun banebil dette skal bli :) Skal lage pedalsett til Teigen baki så motoren skal få kjørt seg hvertfall :D

J.A.S
09/09/14, 10:34
Tøft, hva er planen med s40in?

Teigen
09/09/14, 10:35
Da ønsker jeg meg 27 gir akkurat som da jeg var liten, men aldri fikk det!

Ola Moen
09/09/14, 11:19
Jeg stemmer for Awd ;-)

buster83
09/09/14, 12:06
3wd er mer unikt igjen...

Amundsen T5r
18/09/14, 21:01
Noe liv i custom bula? :)

hilmar
19/09/14, 09:19
Han holder på med div til meg iallefall;)

volvobrage
16/11/14, 12:14
Må slenge ut litt oppdateringar Torgeir!!
Kan ikkje bli rein facebook mann;)

Ola Moen
16/11/14, 12:56
Han er opptatt med flytting om dagen nå :-)

Tor24
13/12/14, 21:54
Hoi :)
Ikke så mye tid til å oppdatere både her og på fb. Følg gjerne videre på https://www.facebook.com/pages/Scimec-Motor/242802712569855?ref=hl
Og min egen 242: http://forum.vccn.no/showthread.php?67817-Volvo-242-sugis

Eirik.H
25/02/15, 07:00
Du som lager så mangt, kunne du ha laget noe tilsvarende kaplhenke quick steer roll correction, eller har du alt noe? :p
http://www.kaplhenke.com/collections/700-900-volvo-parts/products/700-900-quick-steer-roll-correction

Teigen
25/02/15, 07:34
Det har'n mye av ;) send heller pm på fb, Scimec Motor

Eirik.H
25/02/15, 08:05
Okay, får prøve det.

Koff
19/03/15, 15:24
Gratulerer med ny OPEL :)

buster83
19/03/15, 20:04
Ofte Passert Etter Landevei
[emoji38] [emoji38]

Marius
19/03/15, 20:07
RingOpel?

Kristian N
11/02/16, 14:36
Liten update :)



Utviklingen av camberplater/tårnplater begynner å bli ferdig :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/02/380.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/bilde7_zps200352a0.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/02/381.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/bilde1_zps5734b43c.jpg.html)

Hei skulle laget meg noe tilsvarende plater. Har du en dxf fil (eller lignende fil) og dele på den patenten og dele? Eller er det hemmeligstemplet?
Skulle skjært noen ut i plasmakutteren og knekt de på skolen.

Kan du sende en PM eventuelt?

PM meg hvis det er mulig og få til

kimove
11/02/16, 14:54
Hei skulle laget meg noe tilsvarende plater. Har du en dxf fil (eller lignende fil) og dele på den patenten og dele? Eller er det hemmeligstemplet?
Skulle skjært noen ut i plasmakutteren og knekt de på skolen.

Kan du sende en PM eventuelt?

PM meg hvis det er mulig og få til

Så vidt jeg vet selger han disse gjennom firmaet sitt, scimec motor :p

Kristian N
11/02/16, 14:55
Har leita, men finner ikke noe på nett.. Kan kanskje finkjemme Facebook sida[emoji4]