Vis full versjon : Customgarasjen - diverse 240er
en liten teaser til Amundsen da det tar sin tid i borr og honemaskina :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/930.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/IMG_0159_zps46d48d2a.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/931.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/IMG_0162_zpsf1ddd58c.jpg.html)
Fresing for staver? Alu 5'er liker vi ;)
Amundsen T5r
19/11/13, 20:38
Tøft. Har trua på det her ;)
volvobrage
19/11/13, 20:44
Tøft!:D Skal stavane sveisast og?Blir det foring i tillegg eller har Chris slått det fra seg?
staver og chims er greit alternativ til foringer, bør ikke gå dypere enn ca40mm lrs stopper vann sirkulasjon enn godel :)
bra jobb kompis :)
/MGP
gl740turbo
20/11/13, 17:21
b23e blokken fra meg du har smekket i sammen nå? :)
Tøft. Har trua på det her ;)Bra du har trua ;)
Tøft!:D Skal stavane sveisast og?Blir det foring i tillegg eller har Chris slått det fra seg? De er limt og sitter med litt press så håper det holder
staver og chims er greit alternativ til foringer, bør ikke gå dypere enn ca40mm lrs stopper vann sirkulasjon enn godel :)
bra jobb kompis :)
/MGP Takk for det :) De går ca 40mm ned ja men har i tillegg borra vannhull i de så ikke kjølinga skal lide. Glemte desverre å ta bilde av det før blokka ble sendt til borring, men når han har fått ut fingern, før jul helst, så skal jeg ta bilder :)
b23e blokken fra meg du har smekket i sammen nå? :) Hehe ja den gamle traveren har fått nytt liv. Liker de gamle blokkene jeg. solide saker :)
Frigstad Racing
23/11/13, 11:49
Innboksen din er full mister ;)
PORNO liker arbeide ditt!!
Flink! Kan du skaffe dyseholdere? :) Bosch, alu.
Holder meg fortsatt til 8 ventiler, klarer ikke holde styr på mer ;) 4stk! Resten på PM?
Holder meg fortsatt til 8 ventiler, klarer ikke holde styr på mer ;) 4stk! Resten på PM?
jentete :cool:
jentete :cool:
Det er ikke størrelsen som teller ;-) Det handler om å klare å håndtere det man har :-p
Haha, jeg klarte faktisk å knekke 1 av 8 en gang veit du Marius...
Det er ikke størrelsen som teller ;-) Det handler om å klare å håndtere det man har :-p
Det er bare noe dem med småtteri sier.. akkurat som at stygge damer sier at det er det indre som teller.. ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/1491.jpg
http://www.youtube.com/watch?v=jKuZjquG7O4
Jeg leser å leser å timene flyr! Helt sinnsykt rått arbeid! Mange gode ideer henter! Men kommer nokk en pm flygende din vei!
Haha, jeg klarte faktisk å knekke 1 av 8 en gang veit du Marius...
:cool:
Mye bra kommentarer og artig lesning her nå. Det liker vi :) Dyseholdere dreier jeg til Mandag Anders. Spesiell lengde du ønsker?
Supert! Det var igrunn et godt spørsmål du. Dette designet skal kopieres:
http://i891.photobucket.com/albums/ac117/Lasse_Augdal/Facebook/Volvo%20740%208v%20turbo/841178_10151312322316631_2100047066_o.jpg
Hva tror du?
Supert! Det var igrunn et godt spørsmål du. Dette designet skal kopieres:
http://i891.photobucket.com/albums/ac117/Lasse_Augdal/Facebook/Volvo%20740%208v%20turbo/841178_10151312322316631_2100047066_o.jpg
Hva tror du?
se der har du stjelt iden min ja :)
se der har du stjelt iden min ja :)
Gjør det jeg, det var en fin vri, er gira på et anonymt motorrom :)
Gjør det jeg, det var en fin vri, er gira på et anonymt motorrom :)
jepp, ble fornøyd med dette selv :)
En stund siden update, men har lidd under ribbeinsbrudd :(
En 16v topp som ble levert for akutt behandling av skader den ble påført hos en svensk gjør-det-selv-uten-å-vite-hva-man-gjør-topplokks-bearbeider.. Her var det en del fyfy ja.
Både innsug og eksos seter var åpnet så mye at det nesten ikke var noe igjen av de altså stor fare for at de vil hoppe ut, spesielt eksos. setet måler 0.9mm tykkelse. en liten filing på de og de nærmest spratt ut av seg selv :(
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/433.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0368_zpsf278112a.jpg.html)
Når man skal frese ned styringer så velg verktøy med omhu. Her har det blitt valgt et freseverktøy som nærmest har slått biter av styringen i stedenfor å slipe den pent ned :(
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/434.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0367_zps13ef6899.jpg.html)
Til tross for at toppen hadde 36mm ventiler og portet var ikke flowen imponerende, mye pga feil porting (blant annet krappe innerradier og groper i gryta). Eksos var like skit, men der er jo flowen overveldene bra i orginalt utførende så ikke så mye gæli man kan gjøre
Det positive er at denne toppen reddes :) med nye seter for 38/33mm ventiler og justering av kanalene skal dette bli en riktig snadder turbotopp med omslipte PZ kammer :)
MEN: til alle som vurderer å få gjort arbeid på en topp. Send den til eller hør med folk som har gjort dette før og er seriøse!
Vet det er fristende å velge noen som gjør det til billig pris og kanskje man er heldig og får en ok jobb også, men jeg har sett topper som man har kalt nyplanet og børsta over med stålbørste, seter som forverrer fløde, røys med ventiler som er skeve og ikke slipt inn, ødelagte kanaler og forbrenningsrom som faktisk forverrer toppen fra orginalt utførende. Jeg kjenner jeg begynner å bli litt lei folk som ikke skal betale det som det koster å få gjort en kvalitetsjobb og hvertfall folk som skal gjøre lette penger på å gjøre en dritjobb :( Vel, det var dagens utblåsning.
0.9mm setebredde på en TURBOtopp..? :eek: Kjører selv nesten aldri smalere seter enn 1.3 inn, 1.7 ut... varmen som kommer inn i ventilene under forbrenningen kommer jo ikke ut av ventilen uten en flate å flytte varmen inn i.. og det er setet. Får en 15 cfm mer med å ta den ut så langt at det bare er 0.9mm igjen til å lage sete på, så er det et hint: Her trengs større ventiler for å utnytte portstørrelsen som er der fra før... :)
Når man skal frese ned styringer så velg verktøy med omhu. Her har det blitt valgt et freseverktøy som nærmest har slått biter av styringen i stedenfor å slipe den pent ned :(
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/434.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0367_zps13ef6899.jpg.html)
Blir det nye styringer?
Ribbeinsbrudd??
Har kabben gløppi tur henda som en følge av hardt arbeid? Rett og slett et erotisk uhell.. ;)
0.9mm setebredde på en TURBOtopp..? :eek: Kjører selv nesten aldri smalere seter enn 1.3 inn, 1.7 ut... varmen som kommer inn i ventilene under forbrenningen kommer jo ikke ut av ventilen uten en flate å flytte varmen inn i.. og det er setet. Får en 15 cfm mer med å ta den ut så langt at det bare er 0.9mm igjen til å lage sete på, så er det et hint: Her trengs større ventiler for å utnytte portstørrelsen som er der fra før... :)
så korrekt som det kan få blitt :)
Blir det nye styringer?
nei jeg har gått nøye over de og kan ikke se noe tegn til sprekker, men jeg vil finslipe over alle overfaltene, spesiellt viktig der det er bruddflater så man forhåpentligvis unngår sprekker :)
Ribbeinsbrudd??
Har kabben gløppi tur henda som en følge av hardt arbeid? Rett og slett et erotisk uhell.. ;) Ja hadde det enda vært så vel du :D
Noen som husker denne motoren tidligere i tråden? :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/05/1815.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/diverse/SNC00118_zpsceb30e33.jpg.html)
Skikkelig fint bygd 16v sugis som går jævli godt :) Hva i all verden skal man med ei snurre nedi der sier jeg bare. En liten filmsnutt fra Våler:
http://www.youtube.com/watch?v=CGNyjiufm9o
Så nå bygger jeg opp en etter samma oppskrift, men med MS3 innsprut og noen triks for å få enda bedre moment og effekt. Denne skal i Opel isbil :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/446.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0371_zpsb8aafd90.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/447.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0375_zps28e04b6b.jpg.html)
Etter flowtest av toppen så har jeg simulert litt i EA. Max effekt 259hk/277NM. husk det er orginal 2.3 bunn med wiseco, orginale ventiler og hydraulprofil kammer. Beregnet innsug og grenrør for best hk/moment kombinasjon.. Skal forske litt mer på fallet i kurva ved 6000rpm
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/449.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0388_zps4d2f9733.jpg.html)
Larsgunnar
13/12/13, 05:48
Bra respons og lyd i den PV'en! :)
Arbeidet ser fantastisk ut som vanlig. :)
Hvor kommer spjeldene fra?
volvobrage
14/12/13, 14:21
Lurer litt på ein ting:)Dei moment og panhardstaga du lager, koffor bruker du orginale foringar og ikkje polyforingar?Gruppe a bilane brukte jo orginale, men hadde vel ikkje poly på den tida?
Greit å bruke originale foringer. Om det blir altfor stivt, så sprekker bare karosseriet. :-)
satt vell ikke mye org foringer i gr.a bilene? mere hard plast og uniballs der
http://www.240grupp-a.se/bilder-filer/bilen-filer/hangbak-filer/momentstag.jpg
http://www.240grupp-a.se/bilder-filer/bilen-filer/hangbak-filer/panhardstag.jpg
fin 16v topp hehe
/MGP
Vi dytta poly i mine, kommer ann på bruken ;) hele bakstillinga er forøvrig til salgs om det skulle være intr
Bra respons og lyd i den PV'en! :)
Arbeidet ser fantastisk ut som vanlig. :)
Hvor kommer spjeldene fra?
Takk :)
Spjeld fra Timo, får tak i fra Jenvey, TWM og MDS. single, dobble, korte, lange, kone og rette. Fra 40-55mm :)
Lurer litt på ein ting:)Dei moment og panhardstaga du lager, koffor bruker du orginale foringar og ikkje polyforingar?Gruppe a bilane brukte jo orginale, men hadde vel ikkje poly på den tida?
Å de hadde nok poly på den tia om de ville dreie og stod nok ikke på viljen der. De brukte jo heller ikke den orginale momentstagsforingen. Svaret jeg har fått fra han som eier en en grA bil er at de anvendte gummi pga faren for sprekker i karosseriet. Jeg vil tro at dette fungerte bra nok med tanke på antall seire ;)
så da bør det vel fungere for en gatebil også vil jeg tro..
satt vell ikke mye org foringer i gr.a bilene? mere hard plast og uniballs der
http://forum.vccn.no/
http://forum.vccn.no/
fin 16v topp hehe
/MGP
Helt ok topp ;) hehe
det satt uniballs i ene enden på momentstaga og i andre enden satt foringen fra karosserienden på panhardstaget. I bærebruene satt det nylonforing og mot karosseriet en forsterket gummiforing fra Volvo ambulanse.
530 topp til min venn Ola :) 46/38 ventiler. Noe "spesialarbeid" gjenstår i forbrenningsrommet ;)
Flowtall in målt ved 28" og 92mm sylinderdia;
Inn (60% minsteareal)
2 54,2
4 99
6 140,2
8 167,5
10 187,1
12 196,4
14 197,9
ut
2 46,2
4 80,3
6 104,7
8 120,7
10 138,4
12 151,9
14 160,7
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/580.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0395_zpsf6fbb5cd.jpg.html)
Fikk det ærefull oppdraget å overhale toppen og sette sammen motoren til VMS bil nr6 sammen med eier, altså en B21ET grA motor :)
Veldig mye artig å se i den motoren. Skjelett stempler, den første 531 VMS toppen med dysehull, slipte og shot peena M råder, veldig spesiell moddet aux-aksel og orginal veiva som var øksslipt og blankpolert over det hele, vannpumpa, kjølehulla osv osv. Volvo brukte stort sett bare orginaldelene og det holdt :)
Kanskje kan jeg få lagt ut mer detalj bilder med eiers tilatelse ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/581.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0396_zps98beec7c.jpg.html)
Fikk det ærefull oppdraget å overhale toppen og sette sammen motoren til VMS bil nr6 sammen med eier, altså en B21ET grA motor :)
Veldig mye artig å se i den motoren. Skjelett stempler, den første 531 VMS toppen med dysehull, slipte og shot peena M råder, veldig spesiell moddet aux-aksel og orginal veiva som var øksslipt og blankpolert over det hele, vannpumpa, kjølehulla osv osv. Volvo brukte stort sett bare orginaldelene og det holdt :)
Kanskje kan jeg få lagt ut mer detalj bilder med eiers tilatelse ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/581.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0396_zps98beec7c.jpg.html)
Ooooo, I like it! :cool: ;)
Dæven! Det er ikke noe man ser hver dag :)
Håper du får lagt ut flere bilder av både bilen og motoren!
volvoRsport
15/12/13, 12:56
Hva er VMS?
Volvo Motorsport.
gr.a parts er digg :D
/MGP
Blir fart i den toppen ;-)
Blir fart i den toppen ;-)
Ikke bare toppen det skal bli fart i vel? ;)
Shimsa og pinna blokk til Amundsen. Ferdig borra og planet. Detta har jeg litt tro på. Pinnene er lagd for å ta vare på vannflowen :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/617.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0397_zpse33e21d7.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/618.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0398_zps47ac75f5.jpg.html)
Borra hull til ventilasjon også
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/619.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0400_zps5ed23678.jpg.html)
Har trua på den der :)
Burde tåle en del effekt nå :D
Amundsen T5r
15/12/13, 21:48
Ja tåler den ikke 200hk nå blir jeg skuffa :)
Blir fart i mere der ;-) uten at jeg sier for mye :-)
Kommer du snart? jeg og teigen sitter i bilen og venter på deg!
God Jul til dere alle sammen :-) 2014 blir magiskt ;-)
Har trua på 2014 ja.. :D
God Jul alle sammen. :)
Litt pusling med 5er topp :)
Innjustering av ventilklaringer er litt pes når det er 20 ventiler men jobber man systematisk og har "feelingen" så går det fint. Først blir alle seter og ventiler slipt, deretter setter man alle trykkerene nedi og setter fast kammen med feks en enkel brakett. Deretter sliper man en og en stamme til rett klaring er oppnådd. Husk å legge til litt ekstra klaring da klaringen vil minke noe når ventilene monteres inn med fjørene. Ved ekstremt harde fjærtrykk må ytterligere klaring legges til :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/1043.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0402_zps9f48a04d.jpg.html)
Nyslipte ventiler
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/1044.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0401_zps4a7ff02e.jpg.html)
Mirafreste seter (i dette tilfellet nydelig utført av Bjørn SWR) og lettere porting av gryter og overganger, men det gjør underverker på flowen
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/1045.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0407_zpsce546d3c.jpg.html)
enkel låsing av kam
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/1046.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0404_zpsd69007e2.jpg.html)
Et stativ som kan snurres og låses hvor som helst i 360 grader er kjekt når man jobber med topplokk og ikke minst porting :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/1047.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0403_zpsc1d19fcb.jpg.html)
Nedsliping av stamme. ble noen turer frem og tilbake
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/1048.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0408_zps8c696e51.jpg.html)
Bare planing og finrengjøring som gjenstår så er toppen klar for montering :)
Snasent :)
Må man justere klaring med hydrauliske løftere ?
(eller er denne bygd om?)
Heftig arbeide du gjør!:D kan godt få legge ut litt bilder av 405 toppen også når du har tid :D
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
Det er ikke hydrauliske løftere i Duratec motoren :-)
Litt pusling i jula :)
Gamle skruer blir som nye med litt syrebad og brunering etterpå
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/1142.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0414_zps50fe0f43.jpg.html)
Fortsatte arbe med "svenskekupp-toppen" ;)
Ingen av kanalene var like og måtte etterjustere etter bytte til nye seter
Hmm en viss matchporting måtte visst også til. Rart at forrige eier av innsuget ikke engang har tatt seg bryet med å slipe bort sveiselarvene på innsiden av runnerene. Gjett hvor det kommer fra.... ;) men med stor nok turbo så blåser det jo gjennom uansett da ;) (ironi for de som ikke tok den)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/1143.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0421_zpsae4cde33.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/1144.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0415_zpsb807c22c.jpg.html)
Da er det bare å ta grovfila fatt :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/1145.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0422_zps879f5258.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/1146.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0423_zps073aeea2.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/1147.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0424_zps41f5c588.jpg.html)
Hmm, merkelig at man porter kanalen større men lar være å gjøre noe med den veggen eksosen møter rett innafor døra
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/1148.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0426_zps9b30533a.jpg.html)
Se så meget bedre :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/1149.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0428_zpsfaf5c748.jpg.html)
Puss puss så får du en suss.....
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/1150.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0434_zps6a70155a.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/1151.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0437_zps4737d762.jpg.html)
innsuget får siste finish også :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/1152.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0441_zps44950cc0.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/1153.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0442_zps5ed2b120.jpg.html)
volvobrage
27/12/13, 22:10
Nydeleg finish inni kanalane:)Er det den røde pinnen som er avbilda på eine bildet du bruker til sluttfinish?
Gjett hvem pinne han bruker til slutt... Ser du ikke størrelsen på Hølet der? ;-)
Fortsatte arbe med "svenskekupp-toppen" ;)
Ingen av kanalene var like og måtte etterjustere etter bytte til nye seter
Hmm en viss matchporting måtte visst også til. Rart at forrige eier av innsuget ikke engang har tatt seg bryet med å slipe bort sveiselarvene på innsiden av runnerene. Gjett hvor det kommer fra.... ;) men med stor nok turbo så blåser det jo gjennom uansett da ;) (ironi for de som ikke tok den) Ladetrykk fikser alt.. :p
Hmm, merkelig at man porter kanalen større men lar være å gjøre noe med den veggen eksosen møter rett innafor døra
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/1148.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0426_zps9b30533a.jpg.html)
Se så meget bedre :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/1149.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0428_zpsfaf5c748.jpg.html) Er greit å ha minstearealet rett under setet... men det er vel grenser.. :p
Puss puss så får du en suss.....
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/1150.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0434_zps6a70155a.jpg.html)
Det så fælt ut som samme papir som jeg bruker... :) Eller brukte, inntil jeg slutta å bry meg nevneverdig om finish da den bare er for salgbarhetens skyld.. :)
Jo finish er sikkert et tema som kan diskuteres i det lengste, og jeg må si meg mye enig med Bjørn her, men jeg gjør ingen stor jobb ut av finishen utover det å velge relativt grovt papir og ta bort de værste ujevnhetene. er såpass stødig på hånda ved grovfresing at jeg ikke trenger holde på i timevis med sandpapiret :) Videre har jeg ofte en liten baktanke med å velge ulike overflatefinisher i en og samme kanal. Hvis man gjør noen tester med og uten så ser man som regel ingen eller liten forskjell på tørrfløde, selv om det her fins unntak som feks 531 toppen. MEN så dukker det opp noen sånne detaljer under eksperimenter med ulike overflatefinisher som man klør seg litt i hode av som faktisk henter noen CFM her og der. Og ikke nok med det, men våtflower man en topp med farge ser man fort effekt av å skape litt turbulenser og overflateriving av drivstoff som gjerne har tendens til å samle seg i soner med lavere hastighet og da skal man for all del unngå for fine flater. Alle har vel sett hvordan vanndråpene bare danser og skyves bortover på et polert panser? :)
Vel så er det faktisk forskjell på bensin og E85 også.
Men jeg er ikke ute etter å sette i gang noen stor diskusjon om dette i denne tråden. Ville bare nevne min erfaringer om at overflate har i mange tilfeller faktisk litt å si, og jeg understreker LITT :)
Nydeleg finish inni kanalane:)Er det den røde pinnen som er avbilda på eine bildet du bruker til sluttfinish?
Har mange forskjellige slipestifter og papir til finsih, men der er en av de ja. Triks lært av Bjørn :)
Jo finish er sikkert et tema som kan diskuteres i det lengste, og jeg må si meg mye enig med Bjørn her, men jeg gjør ingen stor jobb ut av finishen utover det å velge relativt grovt papir og ta bort de værste ujevnhetene. er såpass stødig på hånda ved grovfresing at jeg ikke trenger holde på i timevis med sandpapiret :) Videre har jeg ofte en liten baktanke med å velge ulike overflatefinisher i en og samme kanal. Hvis man gjør noen tester med og uten så ser man som regel ingen eller liten forskjell på tørrfløde, selv om det her fins unntak som feks 531 toppen. MEN så dukker det opp noen sånne detaljer under eksperimenter med ulike overflatefinisher som man klør seg litt i hode av som faktisk henter noen CFM her og der. Og ikke nok med det, men våtflower man en topp med farge ser man fort effekt av å skape litt turbulenser og overflateriving av drivstoff som gjerne har tendens til å samle seg i soner med lavere hastighet og da skal man for all del unngå for fine flater. Alle har vel sett hvordan vanndråpene bare danser og skyves bortover på et polert panser? :)
Vel så er det faktisk forskjell på bensin og E85 også.
Men jeg er ikke ute etter å sette i gang noen stor diskusjon om dette i denne tråden. Ville bare nevne min erfaringer om at overflate har i mange tilfeller faktisk litt å si, og jeg understreker LITT :)
Sier ikke at det ikke har noenting å si, mente bare at i 99% av tilfellene gjør fin finish toppen primært mer salgbar, så det er ikke det en skal trakte etter. 3 cfm på finpuss hjelper, men når en finner 30 andre på utformning på 25% av tiden så er det mer kostnadseffektive cfm for kunden. :) Dog, skal en makse, så...
Ja form er og blir det man skal fokusere på :) finish arbeid vurderes etter nødvendighet og som gammal dreier og maskinist så vil man gjerne levere noe fra seg som ser bra ut uten at det koster noe ekstra. Føles bare bedre og er ikke så mange toppene jeg har tid til å gjøre heller :)
Ja form er og blir det man skal fokusere på :) finish arbeid vurderes etter nødvendighet og som gammal dreier og maskinist så vil man gjerne levere noe fra seg som ser bra ut uten at det koster noe ekstra. Føles bare bedre og er ikke så mange toppene jeg har tid til å gjøre heller :)
Ser den, dog juger flowbenken litt... i 99% av alle tilfellene så lager ru overflate mer effekt, uansett cfm.. :)
Jo man skal ikke overdrive overflatefinhet og kamera lyver litt på bildene mine. Alt jeg bruker til "finish" er 40-60 grovhet hvilket fremdeles gir en fin ru overflate og riller for mer turbulens og dråpe seprasjon. Ta et high-speed kamera og legg litt vann i kanalen og blås så ser man faktisk forskjell på polert og ru overflate, og det er det mer finfordelte drivstoffet som blant annet skaper mer effekt du helt riktig nevner her Bjørn. Selv om flowbenken gir litt lavere cfm. Man skal ikke se seg blind på Flow. Hvis det var det viktigste kunne man liksågod banka inn et 3" rør i hver sylinder ;)
Bilder fra pusling med 5er motoren (Focus ST 2.5 liter) :)
Blokka som Mats på Cylmo har fora er satt sammen
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/327.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0462_zps6414046b.jpg.html)
Toppen planet og ventiler satt i
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/328.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0457_zpsffe69b7e.jpg.html)
Do not open står det på VVT dreva, men må man så må man :) OVerhalt og rengjort innmat
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/329.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0461_zps08196cc2.jpg.html)
Skjønnte hvorfor det stod do not open da de skulle sammen for det var ingen radiell styrning så dreva kom fort ut av balanse. Da måtte det lages en sentreringsring
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/330.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0459_zps4d475b7f.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/331.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0458_zps98ffbc65.jpg.html)
Har egne sett med ventilfjører for 8v og 16v på gang :)
Egentegna retainere i alu 7075. Disse skal hard elokseres for økt slitasjemotstand
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/332.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0450_zpsdebde9d3.jpg.html)
Noen godbiter til nye forstilling på 240en, more to come :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/333.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0448_zps79efbaa3.jpg.html)
Porno, dette er jo virkelig custom. Så navnet passer veldig bra :) Med sånn rattutslags'spacer' hvor mange grader får man ekstra?
Nice nice :D
Alle problem er til for å løses. Kult å se alle løsningene dine :)
volvobrage
08/01/14, 14:09
Vilt gromme forstillingsdeler!:)Er det eigen design?Nåken gruppe a bilar hadde vel alu bærearmar framme og?
Tipper jeg rett så er vel det ett eget design, med inspirasjon fra Gunnarson i Sverige. www.igmab.com
Jepp :) grA bilene hadde jo dette først og flere har laget alu bærearmer iettertid som feks Igmab. Jeg har min egen formening om hvordan de skal være. Smaken er som baken ;)
Du har da vell ingen egne meninger Torgeir? :D
hoho, kos å klem fra karskens hjemland
/MGP
Denne tråden er fantastisk lesing på alle måter! Helværst :)
Fortsettelse på ST Duratec motoren :)
En god del mer detailwork på denne motoren enn rødblokka gitt. Gjelder å holde tunge rett i munnen. Takker Mats på Cylmo for god støtte underveis :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/789.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0474_zps7d81fbc2.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/790.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0475_zps78e7bf72.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/791.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0476_zps1bdc1ad3.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/792.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/Bilde0059_zps8d8e37bd.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/793.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0479_zpsdb71e9be.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/794.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0480_zpse121d0b5.jpg.html)
Litt rødblokk arbe har blitt gjort for HØY effekt :) B230FK blokk med underspyling. Betongfylt, borra, hona, justert squish og planfrest. Modifiserte oljekanaler. Montert vannrør og deksel til pumpe. Rørkoblingene er borret opp for mest mulig gjennomstrømning og med varierende dia for å få mer vann bak i blokka. koblingene er ikke skrudd helt inn på bilde så røret kommer enda nærmere blokka.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/795.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0473_zps410788c3.jpg.html)
Støttegirdel med veivskrapefunksjon innjustert.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/796.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0468_zps8cceed2c.jpg.html)
Bunnpanne med skvalpeskott og luker snart klar :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/797.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0482_zpsdcc4cf7f.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/798.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0483_zps67273331.jpg.html)
Kan bekrefte at ei sånn skvulpeplata i framkant virker.
Lagde sånn på min i fjor sommer og den holder igjen olja og gir pumpa rikelig med olje ved full brems fra fult øs på 3. gir :)
Har i tillegg til sånt plata ei KG-oljepumpe som skal gidde litt mer.
CNC maskin på vei inn i garasjen (på bekostning av deler til eget Volvo prosjekt). Da skal det lekes litt :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/1335.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0484_zpsb769808a.jpg.html)
CNC maskin på vei inn i garasjen (på bekostning av deler til eget Volvo prosjekt). Da skal det lekes litt :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/1335.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0484_zpsb769808a.jpg.html)
Detta er artig :D Kan jeg få være med deg å leike litt innimellom? :)
Ingen dum investering dette :)
Skulle gjerne hatt litt cnc utstyr selv :)
Detta er artig :D Kan jeg få være med deg å leike litt innimellom? :)
Ja, men kun autorisert bruk, altså ingen slegge ;) så Lars må holde seg unna :D
Såpass bør man jo ha.. :)
Torgeir er dyktig han :-)
Men som kokk, så kompliserer han ting i meste laget ;-)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/1346.jpg
Skal ordne med "anti sledgehammer zone" i en tre meters omkrets.
Sent from my C6903 using Tapatalk
CNC maskin på vei inn i garasjen (på bekostning av deler til eget Volvo prosjekt). Da skal det lekes litt :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/1335.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0484_zpsb769808a.jpg.html)
Den er jo i kermit-farge :D
Selvsagt :) Det går i grønt, må tenke miljøvennlig også ;)
Gromt detta :) lærer litt når en leser alt detta selvom jeg ikke skjønner 15% engang haha :D
Litt bortglemte saker fra i Høst:
Et 16V grenrør, motorfester og bunnpanne med skott har blitt snekret sammen :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/314.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/Bilde0067_zpsfb7f56ce.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/315.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/Bilde0068_zps931d0086.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/316.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/Bilde0069_zpsc01a1c20.jpg.html)
Amundsen T5r
06/02/14, 15:49
Tøft. Savner bilder av 5er gren bygget :p hehe
Må legge ut bilder av toppen du ordner til meg:D
Sent from my iPhone using Tapatalk
Når det skal bygges sugis så må man ha skikkelige innsug :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/347.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0515_zps4f482cb1.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/348.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0516_zps0a64cc08.jpg.html)
VolvoR-Sport
06/02/14, 22:32
du har adressa mi ;)
ser veeldig bra ut!
Uuups...her har sjefen vært litt ivrig med fila ;) Fram med lappesakene
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/374.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0524_zps852473ab.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/375.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0523_zps21a3e9af.jpg.html)
Forstillingsdeler etter svart-eloksering :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/376.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0520_zps8f43394f.jpg.html)
ja veldig nærme ;) liker å tro det hvertfall...
Strøkent! :)
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
volvobrage
11/02/14, 09:19
Bærearmane framme blei heilt rå!:D Kor mykje veger dei komplett?:)
Nei, han må begynne å ta seg bedre betalt så han kan melde seg inn i klubben og få utvidet meldingsinnboksen. ;)
Full innboks igjen Torgeir:p
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
Full innboks igjen Torgeir:p
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
Det kan en si, ja. :p
Da har denna karen endelig fått somla seg til å melde seg inn i Volvo klubben :)
It's the first time for me too... :p
Montering av 16v sugis så smått i gang. Skal være klar for bremsing i Mars/April :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1501.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0548_zpscc480521.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1502.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0549_zps207282f4.jpg.html)
Også blir det gjort mer på Teigen motoren innimellom slaga :)
Stempler er gassporta og montert i blokka. wiseco stempler, Pauter råder og ACL lager blir ikke feil i en HØY-effekt motor på Alkohol ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1503.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0557_zps6dd51f7d.jpg.html)
Fin klaring mot støttegirdelen også
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1504.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0555_zpsa3d56eb0.jpg.html)
En B230 turbomotor blir til :)
Nytt blokk
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1505.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0536_zps122e3de4.jpg.html)
O ringet
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1506.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0537_zps02b4b7a0.jpg.html)
Nye FK stempler klar for å dreies ned :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1507.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0538_zpsed3e4e23.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1508.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0539_zps6505b852.jpg.html)
Bunnpanne er modifisert med skvalpe plater
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1509.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0546_zpse4c3fc4e.jpg.html)
Ned dreid svinghjul og veivparti klart for balansering
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1510.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0542_zpseb9c15d7.jpg.html)
Nye reimhjulet, nytt drev og plater. Veiv polert:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1511.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0544_zps7e8249ff.jpg.html)
4 stk ARP bolter og 4 stk nye 12.9 bolter. Da skulle ikke svinghjulet løsne hvertfall. Nytt lager til gir aksel.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1512.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0541_zps8a9179dd.jpg.html)
Ferdig porta og maskinert 531 topp, KL racings T3 kam, nye ventiler 46/38 og nye kraftigere ventilfjører
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1513.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0534_zpscde6aacf.jpg.html)
Nye bronsestyringer på eksoskanalene
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1514.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0545_zpsb0d6b07c.jpg.html)
Stempler ferdig dreid og montert i blokka. Studsa er fra KL racing, hvor jeg har dreid ned midtpartiet for bedre dynamiske påkjenningsegenskaper.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1515.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0551_zps89b3f18a.jpg.html)
volvobrage
27/02/14, 09:12
Nydeleg arbeid som alltid Torgeir!:)
Ka bil er 16v suge motoren til?:)
Forklar studsa for meg?
Sent from my C6903 using Tapatalk
Ka bil er 16v suge motoren til?:)
Kadett?
Ja, mye snadder her :D
Motor porr av ypperste klasse :)
En B230 turbomotor blir til :)
Nytt blokk
O ringet
Nye FK stempler klar for å dreies ned :)
Bunnpanne er modifisert med skvalpe plater
Ned dreid svinghjul og veivparti klart for balansering
Nye reimhjulet, nytt drev og plater. Veiv polert:
4 stk ARP bolter og 4 stk nye 12.9 bolter. Da skulle ikke svinghjulet løsne hvertfall. Nytt lager til gir aksel.
Ferdig porta og maskinert 531 topp, KL racings T3 kam, nye ventiler 46/38 og nye kraftigere ventilfjører
Nye bronsestyringer på eksoskanalene
Stempler ferdig dreid og montert i blokka. Studsa er fra KL racing, hvor jeg har dreid ned midtpartiet..
Ser flott ut. :)
Har du mulighet til å frese svinghjulet slik at "monteringsringen" til trykkplaten reduseres ytterligere slik at den endres fra en hel og tung ring og ned til noen tårn til festeskruene og styrepinnene?
gl740turbo
27/02/14, 16:27
Turboblokk for å lage 16v sugis? :P Kunne heller fått F-blokker av meg :)
Turboblokk for å lage 16v sugis? :P Kunne heller fått F-blokker av meg :)
synd du bor i bergen for jeg kunne gjerne tenkt å kjøpt ett par F blokker for de bruker jeg til turbobruk :cool:
jeg får heller plinge på den dagen min revner
Nydeleg arbeid som alltid Torgeir!:)
Ka bil er 16v suge motoren til?:)
Takk Brage :) blir sugis til Opel kadett isbil
Forklar studsa for meg?
Sent from my C6903 using Tapatalk
tipper du tenker på et den blir svakere ;) Husk at en skrue som har riktig forspenning blir utsatt for bare en brøkdel av de ARBEIDSkreftene
(dynamisk sylindertrykk) som opptrer parallellt med boltens akse. Den laveste uttmattelsespåkjenningen får man ved å bruke "elastiske" bolter altså med redusert stamme diameter. Resten bør være så stivt som mulig egentlig.
Kadett? Helt riktig :) tipper du vet hvem det er..
Ja, mye snadder her :D
Motor porr av ypperste klasse :) Gracias :)
Ser flott ut. :)
Har du mulighet til å frese svinghjulet slik at "monteringsringen" til trykkplaten reduseres ytterligere slik at den endres fra en hel og tung ring og ned til noen tårn til festeskruene og styrepinnene?
Ja det får jeg gjort så snart NC maskina er oppe og går for det blir klart enklest, selv om jeg også kan gjøre det i den manuelle men mer tidkrevende :)
Turboblokk for å lage 16v sugis? :P Kunne heller fått F-blokker av meg :)
Det er en ET blokk fra 87 altså lavfriksjonsblokka :) Alt er perfekt avbalansert og bare 96.50 borr, så regner med den skal holde bra :)
synd du bor i bergen for jeg kunne gjerne tenkt å kjøpt ett par F blokker for de bruker jeg til turbobruk :cool:
jeg får heller plinge på den dagen min revner
Skal ta turen over til han i nærmeste fremtid så kan sikkert ta med ei blokk tilbake for deg :)
Ja det får jeg gjort så snart NC maskina er oppe og går for det blir klart enklest, selv om jeg også kan gjøre det i den manuelle men mer tidkrevende :)
Den è gò. Takk for svar. :)
Forsterka motorfester til 240 rallybil mekka. Han var drit lei puckene som tok kvelden hele tiden ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1590.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/20140224_211957_zps8e234e83.jpg.html)
Hvilke foringer bruker du i de festene ? :p
tipper du tenker på et den blir svakere ;) Husk at en skrue som har riktig forspenning blir utsatt for bare en brøkdel av de ARBEIDSkreftene
(dynamisk sylindertrykk) som opptrer parallellt med boltens akse. Den laveste uttmattelsespåkjenningen får man ved å bruke "elastiske" bolter altså med redusert stamme diameter. Resten bør være så stivt som mulig egentlig.
Ergo bolten er såpass overdreven i styrke at når man dreier den litt ned på str så øker elastisiteten og dermed styrke over tid? Nå er jeg med. Isåfall må det finnes et x-diagram her hvor "linjene" møtes?
Husk at boltens svakeste bruddpunkt alltid er i gjengene og dreier jo ikke bolten under gjengas minstedia. Kanskje det gjør det klarere?
Det burde jeg faktisk bare tenkt ut med en gang. Får holde meg til å sitta bak roret trur jeg :P
Sent from my C6903 using Tapatalk
Mye volvosnadder å titte på i denne tråden ja :)
Alt ser strøkent ut, som alltid. :)
Er de motorfestene til rett eller skakk motor? Hvor mye skulle du eventuelt hatt for å lage ett helt likt sett?
Er også lei slappe motorfester, hehe. :)
Hvilke foringer bruker du i de festene ? :p Varierer mellom poly eller gummi :)
Alt ser strøkent ut, som alltid. :)
Er de motorfestene til rett eller skakk motor? Hvor mye skulle du eventuelt hatt for å lage ett helt likt sett?
Er også lei slappe motorfester, hehe. :) Har et par til rett og mulig et til skrå. Pris avhenger av om du skal ha de overflatebehandlet og evt med foringer. Send PM du :)
Den 5'er jobben du fikk gjort på cylmo, ble det skiftet sylinder foringer da? Husker du eventuelt prisen på ny løs cylinderforing? (:
vet jonus tar ca 3000 per cylinder inkl foring
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
Å frese ut foringa å sette i ny får jeg gjort selv, så er bare foringa jeg trenger (:
ring til cylmo å hør:)
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
ligger vell på 1000-2000
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
Å frese ut foringa å sette i ny får jeg gjort selv, så er bare foringa jeg trenger (:
http://www.vivaperformance.com/darton-cylinder-sleeves-2-3-2-5l-5-cylinder-engines/
Det er forskjell på type foringer og pris gjenspeiler som regel kvalitet/effektområde.. Darton har bra saker, selv om jeg ikke er sikker på om det er det Cylmo anvender. Bare ta en tlf til Cylmo og hør med Mats der :) Er ikke en jobb jeg ville gjort selv uten å vite 100% hva jeg gjør. En liten feil betyr trøbbel og det er ikke morro på en 5er blokk som er mye jobb å få sammen fra før av..
Får ringe till cylmo i morgen å høre (:
Fortsatte på turbo motorn :)
Nice and clean. Nye H profil og ARP2000
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/105.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/20140301_162239_zps8d5482ef.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/106.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/20140301_175517_zps184ab90a.jpg.html)
Toppen ferdig montert
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/107.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/20140301_182505_zps30c4b071.jpg.html)
Og nå begynner det å ligne motor her :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/108.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/20140302_182018_zps3252d944.jpg.html)
Flotte bilder :D Fint med rene og lekre deler :D
Skikkelig gromveiv kom i posten i dag :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/294.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0564_zps3044a072.jpg.html)
Den som skulle i blokka mi? :-p
legge ut bilder her av toppen før du sender den da:D
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
Åssen ligger det an med ventilene til økonomi-1200n? :P Skulle begynt å sette den sammen snart :)
Den som skulle i blokka mi? :-p
Tviler på at den vil holde 102mm slag ;)
legge ut bilder her av toppen før du sender den da:D
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
Jeppsi :) Blir fredagen tenker jeg for da blir det tur i verkstedet. Minn meg gjerne på sms for hender at jeg glemmer..
jepp:D
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
Åssen ligger det an med ventilene til økonomi-1200n? :P Skulle begynt å sette den sammen snart :)
Ferdi dom for lengst egentli :)
Skal kun væra 80 slag på ei ekte rødblokk ;-) så da passer det dårlig ja :-p
Ferdi dom for lengst egentli :)
Så artig agitt :D Du får sende dem med Lars neste gang du ser han :P
Eller om du har lyst til å svippe innom med dem en dag!
Ordner med sveisemaske på lørdag! ;)
102 i slag? Oi :) 3 liter i rødblokk det jo :D
Hvilket monster av en motor blir det da?
101 borr og 102 slag så da kan du regne ut hva det blir ;)
Så artig agitt :D Du får sende dem med Lars neste gang du ser han :P
Eller om du har lyst til å svippe innom med dem en dag!
Ordner med sveisemaske på lørdag! ;)
Ja får ta turen innom :)
101 borr og 102 slag så da kan du regne ut hva det blir ;)
:eek: Ja, det er hva en kan kalle volum :D
101 borr og 102 slag så da kan du regne ut hva det blir ;)
3268.8cc. En drøy liter i tillegg..
HairyHarry
07/03/14, 16:00
Utrolig imponert av dine kunnskaper og hvor effektiv du er - følger tråden med stor beundring:-)
Sitter og studerer bunnpanna i post nr 842 i tråden. Hva er tanken/konseptet bak det du har gjort der? Driver selv å pusler sammen en 960-lignende bunnpanne fra scratch (dvs veldig bred oljesump) og lurer litt på hvordan jeg skal holde styr på oljen og sikre god føding til oljepumpa. Har du noen ideer å dele?
Sent from my C6903 using Tapatalk
Og plutselig blir jeg våt på haka her... Liker veldig godt å se sexye nye evnt overhalte rene deler som kommer i kontakt med hverandre.
Morsomt å se folk med kunnskap gjøre noe de kan
En stk Grom motor er klar for bremsing ;-)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/690.jpg
Kenwood cupcake-maskin.. ;)
Utrolig imponert av dine kunnskaper og hvor effektiv du er - følger tråden med stor beundring:-)
Sitter og studerer bunnpanna i post nr 842 i tråden. Hva er tanken/konseptet bak det du har gjort der? Driver selv å pusler sammen en 960-lignende bunnpanne fra scratch (dvs veldig bred oljesump) og lurer litt på hvordan jeg skal holde styr på oljen og sikre god føding til oljepumpa. Har du noen ideer å dele?
Sent from my C6903 using Tapatalk
Dvs at du lager bunnpanne til B230 basert på 960 bunnpanne? i såfall er det en god ide det ;)
En stk Grom motor er klar for bremsing ;-)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/690.jpg
Ja artig med tanke på at man kan få plassert 240en nedi den ene sylinderen :D
HairyHarry
12/03/14, 13:07
Neida, bygger bunnpanne til 5'er som settes på langs og som skal rettstilles (uten helling i gulvet på bunnpanna). Kappet av bunnen av en fwd bunnpanne (har igjen de 5 øverste cm) og bygger ny bunn. Har begynt på en løsning nå m et sentralt kammer på ca 12x12 cm til oljepickup'en og m enveisventiler/-klaffer fra sentralkammeret til volumet/kamrene rundt. Sliter litt m å få tak i hengsler i aluminium (til klaffene) som jeg kan få sveiset fast. Høres dette ut som et greit konsept? Vet du evt om noen som selger små aluminiumshengsler?
Sent from my C6903 using Tapatalk
Hengsler kan du jo lage selv :)
Vet du evt om noen som selger små aluminiumshengsler?
Har et sett med aluminiumsklaffer til overs, send PM om du er interessert.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/744.jpg
HairyHarry
13/03/14, 15:46
Har et sett med aluminiumsklaffer til overs, send PM om du er interessert.
Har sendt deg PM :-)
Sent from my C6903 using Tapatalk
Neida, bygger bunnpanne til 5'er som settes på langs og som skal rettstilles (uten helling i gulvet på bunnpanna). Kappet av bunnen av en fwd bunnpanne (har igjen de 5 øverste cm) og bygger ny bunn. Har begynt på en løsning nå m et sentralt kammer på ca 12x12 cm til oljepickup'en og m enveisventiler/-klaffer fra sentralkammeret til volumet/kamrene rundt. Sliter litt m å få tak i hengsler i aluminium (til klaffene) som jeg kan få sveiset fast. Høres dette ut som et greit konsept? Vet du evt om noen som selger små aluminiumshengsler?
Sent from my C6903 using Tapatalk
høres ut som du tenker veldig riktig her hvertfall :)
HairyHarry
13/03/14, 19:37
Takk, det var betryggende å høre:-)
Sent from my C6903 using Tapatalk
Begynner å kjenne lukten av svidd gummi allerede ;) motorn til turboterroristen er starta opp :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/787.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/Bilde0086_zps68df1de0.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/788.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/Bilde0087_zps8526d7cd.jpg.html)
It's time for a Turkish doughnut ;-)
405 turbo topp på gang :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/789.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0574_zps4cd4a88d.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/790.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0580_zpsfb6474ea.jpg.html)
Tempgiver som sitter i øvre radiatorslange er vell til og styre el-vifte med? Isåfall er det vell greit og ha tempsensor i nedre slange da det er som er de "ferskeste" data på vanntemp på motor? kontra ned "kjølt" ? :) Sikkert litt som man gjør det kanskje.
Det varmeste kommer ut i toppen. Så det er gjerne det som er mest korrekt.
Her skal de spinnes så turbanen spruter :p jepp stemme det med temp sensorn Ola:)
volvobrage
15/03/14, 18:28
Er det micra BKF Recep kjører med?:)
Ja vi måtte jo priotitere plass til skikkelig innsug :) Han har større Wilwood bremser rundt om så skal stoppe for det...
Måtte vist ha av toppen på kadetten igjen... Topppakninga var ikke noe glad!
Så jeg tror du må peke litt i innsugskanalene en dag! :P
Kan jo like gjerne kline med litt epoxy nå som toppen først er av igjen!
Hehe, ja det er jo en artig motor så det må vi titte litt på :)
:D
405 turbo topp på gang :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/789.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0574_zps4cd4a88d.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/790.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/DSCN0580_zpsfb6474ea.jpg.html)
Har du bilder av 530 turbo toppen + kam som du holder på med til meg:confused:
Jau, når jeg får tid til å være paparazzi ;) Sikkert 6-7 prosjekter som ønsker bilder akkurat nå men prioriterer fila fremfor knipseknappen :)
Da var toppen min plutselig tom gitt! :P Tar den med opp til deg en dag ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/1053.jpg (http://s40.photobucket.com/user/Radebank/media/1961404_10151939099346781_1222622341_n_zps3ebcd4d3 .jpg.html)
Ta med alt så sjekker vi ventiler og fjørtrykk også ;)
Leverer toppen til planing og kastern på igjen med ny pakning isteden jeg! :p Hadde tenkt jeg skulle kjøre denna sesongen! Har ikke tålmodighet til å vente jeg veitu! ;) Så da får denna toppen heller forbli en liten hemmelighet :p
v0lv0 Aksar
14/04/14, 10:30
Veldig bra arbeid du gjer! Ser flott ut :) Stilig tråd, følger med :)
volvobrage
04/07/14, 09:57
Korleis går det her Torgeir?:)Veit du styrer på med mykje!;)Savner bilder i tråden!
Nå driver han med et Audi 80 diesel prosjekt tenker jeg. Derfor han ikke tør å oppdatere. ;-)
Frigstad Racing
05/07/14, 03:32
Vet hvertfall at han holder på å skal tegne opp innsug til meg, gleder meg :D
Også tukler han med ting til meg :D
Og 10 andre.. tia strekker egentlig ikke til og hvertfall ikke om man skal sitte på pcen hele dagen :) kom dere ut i garasjen gutter!
Hehe :-) Der har vi vært idag Torgeir ;-)
Åsså er det jaggu noen som tukler med tinga til Torgeir også.. :p
Høres ut som sammendraget etter en skikkelig fest... :p
Hørtes ut som et fremtidig utdrag fra rr-motor bussen, kommende gatebilhælj! Legg ut noe fra siste oppgradering av mixmaster'n min a ;)
Slapp av folkens. Jeg har vert å sjekka, og det er fult trøkk hjemme hos gamle yoda!
Her ser dere et bilde av gamle legenden som sliper ventiler!
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/615.jpg
Sveising av nød-gatebildeler
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/616.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/617.jpg
Amundsen T5r
10/07/14, 13:51
Hehe er det reklamasjon på 360 innsug? ;)
Reklamasjon å reklamasjon. Innsuget må avlastes i enden for det er jo så langt ;) dermed unngår man sprekker pga vibrasjoner
Amundsen T5r
10/07/14, 23:03
Var det jeg tenkte å. Veier jo litt ytterst ;)
Skal komme med en større update på hva som har skjedd i garasjen den siste tia men her er et par smakebiter: ;)
3 liter 16V sugemotor til rallycross:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/1073.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/Bilde0128_zps13c61228.jpg.html)
2.3 liter 8v turbomotor på gang:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/5.png (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/Image1_zps12d866fe.png.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/6.png (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/Image2_zpsf919a026.png.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/7.png (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/Image1_zpsa5e9836c.png.html)
Frigstad Racing
19/07/14, 13:19
Gromt!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hva er det du har kjøpt fornoe drit nå? http://forum.vccn.no/img-dump/2014/09/204.jpg
Huff da huff da, hva er det jeg har handla... hmmm en S40 STCC kan da umulig ligge bedre på veien enn enn gammal 240 ;)
Time will show ;-) Du har valgt bil. Jeg velger veistrekning ;-)
S40'en etter Thomas Nielsen?:)
volvobrage
07/09/14, 13:09
Vanvittig gromt med BTCC bil då!:D Ka motor er det i den?
Har du noken planar for den eller skal den berre brukast?:)
Med tanke på hvor mye jeg måtte dytte den, trur jeg eiern skal lage motorredskapen selv
Time will show ;-) Du har valgt bil. Jeg velger veistrekning ;-)
Du får finne en skikkelig grusvei:D
Og jeg velger at dere evnt skal filme :p...
STCC s40 er rwd eller fwd? Spør siden alt av RC s40'er er jo rwd.
Frigstad Racing
08/09/14, 06:51
Liker!!
Sent from my iPhone using Tapatalk
S40'en etter Thomas Nielsen?:)
Vanvittig gromt med BTCC bil då!:D Ka motor er det i den?
Har du noken planar for den eller skal den berre brukast?:)
Med tanke på hvor mye jeg måtte dytte den, trur jeg eiern skal lage motorredskapen selv
Ja Thomas sin. Stod jo bare på en låve og støva ned så det må jo gjøres noe med. Kun banebil dette skal bli :) Skal lage pedalsett til Teigen baki så motoren skal få kjørt seg hvertfall :D
Tøft, hva er planen med s40in?
Da ønsker jeg meg 27 gir akkurat som da jeg var liten, men aldri fikk det!
3wd er mer unikt igjen...
Amundsen T5r
18/09/14, 21:01
Noe liv i custom bula? :)
Han holder på med div til meg iallefall;)
volvobrage
16/11/14, 12:14
Må slenge ut litt oppdateringar Torgeir!!
Kan ikkje bli rein facebook mann;)
Han er opptatt med flytting om dagen nå :-)
Hoi :)
Ikke så mye tid til å oppdatere både her og på fb. Følg gjerne videre på https://www.facebook.com/pages/Scimec-Motor/242802712569855?ref=hl
Og min egen 242: http://forum.vccn.no/showthread.php?67817-Volvo-242-sugis
Du som lager så mangt, kunne du ha laget noe tilsvarende kaplhenke quick steer roll correction, eller har du alt noe? :p
http://www.kaplhenke.com/collections/700-900-volvo-parts/products/700-900-quick-steer-roll-correction
Det har'n mye av ;) send heller pm på fb, Scimec Motor
Gratulerer med ny OPEL :)
Ofte Passert Etter Landevei
[emoji38] [emoji38]
Kristian N
11/02/16, 14:36
Liten update :)
Utviklingen av camberplater/tårnplater begynner å bli ferdig :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/02/380.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/bilde7_zps200352a0.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/02/381.jpg (http://s866.photobucket.com/user/Tor240/media/bilde1_zps5734b43c.jpg.html)
Hei skulle laget meg noe tilsvarende plater. Har du en dxf fil (eller lignende fil) og dele på den patenten og dele? Eller er det hemmeligstemplet?
Skulle skjært noen ut i plasmakutteren og knekt de på skolen.
Kan du sende en PM eventuelt?
PM meg hvis det er mulig og få til
Hei skulle laget meg noe tilsvarende plater. Har du en dxf fil (eller lignende fil) og dele på den patenten og dele? Eller er det hemmeligstemplet?
Skulle skjært noen ut i plasmakutteren og knekt de på skolen.
Kan du sende en PM eventuelt?
PM meg hvis det er mulig og få til
Så vidt jeg vet selger han disse gjennom firmaet sitt, scimec motor :p
Kristian N
11/02/16, 14:55
Har leita, men finner ikke noe på nett.. Kan kanskje finkjemme Facebook sida[emoji4]
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.