PDA

Vis full versjon : Bytte lyspærer i varmeapparatvridere og klokke på 850.



TheStig
23/06/12, 19:35
Jeg regner med at dette er laget et fjell av tråder om fra før, men jeg har søkt på alle tenkelige måter uten å finne en eneste en så derfor spør jeg heller..

Jeg skulle ha byttet ei lyspære til vriderne i varmeapparatdelen av dashen først og fremst, hvordan kommer man til her? Jeg kom så langt som å trekke av vriderne og knotten til viftestyringa, fant en stjerneskrue ved hver vrider til varmen så jeg tok ut disse. Deretter prøvde jeg å lirke ut frontplata til varmeapparatet, men den ville liksom ikke løsne og jeg turte ikke bryte mer så jeg monterte det isammen igjen i påvente av et vettugt svar her først.

Dernest har jeg null lys i klokka, og den skulle jeg jo også gjerne hatt lys i. Her ser jeg 2 skruer rett over instrumenthuset som sitter i plastramma rundt. Men denne ramma går jo over hele dashbordet nesten, hvordan er det man går fram her uten å bryte istykker noe? Må man av med rattet også lurer jeg på?!

Og tilslutt, hva slags pærer trenger jeg å gå til anskaffelse av? Hadde håpet på at det var T10 sokkel på disse, for da har jeg endel fra før..

850GLTsilver
24/06/12, 10:53
Alt etter type varmeapparat.
Har du ECC, så må du ut med hele enheten.
Denne er låst med et par "snepplås" i underkant av enheten. Ta ut radio/oppbevaringshylle under varmeapparatet, så finner du de to låsene innunder varmeapparatstyringen. Der er tre lamper som sidder i sokkel som er montert inn bakfra i frontpanelet.

Andre varmeapparat så fjerner du luftfordelingsknappen og temperaturreguleringsknappene. Bak temperaturreguleringsknappene er det en skrue bak hver av de. Skru ut disse, og trekk ut frontpanelet. Da åpembarer det seg tre miniwegdelamper der.

Bak klokka er det en NEO4-la,mpe som er montert i bakkant.
Jeg har hørt at enkelte kommer til den lampa ved å ta ned sparkepanelet innunder rattet, og litt akrobatikk oppunder instrumentet, så får du tak i den lampa.
Går ikke dette, så må du av med hele dashbordtoppen for å komme til instrumentclusteret ovenfra. To lås på toppen av det, samt to kontakter i bakkant og du kan løfte ut hele instrumentet. Da kommer du til alle lamper som er i instrumentet samt klokka.

TheStig
24/06/12, 14:18
Jeg har av den andre typen da, der det er bare 2 skruer og skal være å trekke frontplata rett ut. Men jeg turte ikke mer når jeg hørte noe som kunne minne om en knekkelyd der innenfra når jeg skulle trekke ut plata. Den satt rimelig godt, såpass at det gjorde vondt i fingrene å få tak i den og dra ut. Det jeg er usikker på er viftehastighetsknotten eller det lille som er igjen av den etter man har trekt av knoppen, hvordan sitter den der bak? For det virker som at den blir med ut og jeg er ikke sikker på om den skal det eller om den skal smette gjennom glidesporet og bli stående igjen? Samme med knappen til resirkuleringa, den skal vel bli stående igjen vel?

Når jeg hadde på lys i dashen så la jeg merke til at lysdioden i viftehastighetsknotten sluknet når jeg trakk i dekselet, så den blir iallfall dratt med ut så den mister kontakt. Men jeg vet forsatt ikke om det er meningen eller om jeg var i ferd med å ødelegge?! Heldigvis for meg så lyste den fortsatt når jeg trykket plata innpå igjen. Skulle sikkert bare rykket til så hadde den vel vært fri, mhm?! :P

Jeg virker sikkert pinglete for dere som har gjort dette før, men jeg er heller for forsiktig og spør en gang ekstra første gangen istedenfor å måtte bytte masse ekstra deler unødig.

TheStig
24/06/12, 15:35
Akkurat nå ergrer det meg bittelitt at jeg tok å bestillte opp en haug med NEO3 ledpærer her i gårkveld, men ikke en eneste NEO4.. :p
Jaja, får vel ta en ny bestillingsrunde. Vil ha grønt lys i klokka, hvis det er mulig å få til?!

Folkvord
25/06/12, 13:37
Alt etter type varmeapparat.
Har du ECC, så må du ut med hele enheten.
Denne er låst med et par "snepplås" i underkant av enheten. Ta ut radio/oppbevaringshylle under varmeapparatet, så finner du de to låsene innunder varmeapparatstyringen. Der er tre lamper som sidder i sokkel som er montert inn bakfra i frontpanelet.

Andre varmeapparat så fjerner du luftfordelingsknappen og temperaturreguleringsknappene. Bak temperaturreguleringsknappene er det en skrue bak hver av de. Skru ut disse, og trekk ut frontpanelet. Da åpembarer det seg tre miniwegdelamper der.

Bak klokka er det en NEO4-la,mpe som er montert i bakkant.
Jeg har hørt at enkelte kommer til den lampa ved å ta ned sparkepanelet innunder rattet, og litt akrobatikk oppunder instrumentet, så får du tak i den lampa.
Går ikke dette, så må du av med hele dashbordtoppen for å komme til instrumentclusteret ovenfra. To lås på toppen av det, samt to kontakter i bakkant og du kan løfte ut hele instrumentet. Da kommer du til alle lamper som er i instrumentet samt klokka.

står han har den typen som har 2 stjerneskruer bak vriderene:P så kan ikke ver ecc da:P

men det skal bare ver til og dra den ut, altid brukt en tang til og ta tak i noe som du kan dra den ut med, og ikke dra i sjølve stangen til vriderene, da disse står igjen, er kun sjølve det svarte frontpanelet som følger med ut;-)

TheStig
25/06/12, 17:16
Stemmer det, jeg har av den simple utgaven. Kun varmeapparat med separate justeringer, that's it. :)
Ja jeg skal gjøre et nytt forsøk når ledpærene mine har ankommet, så får vi håpe jeg får bytta disse pærene uten å ødelegge noe.

Mangler forøvrig lys i absolutt alle knappene på begge sidene av rattet. Dvs knapper til soltak, varmespeil, Track, høydejustering, kurvelys samt i hovedlysbryteren. Men hadde lys i knappen til tåkelyset bak, den står oppe ved dimmelysbryteren. Syns det var litt rart at alle pærene skulle være gått, så jeg satt og plukket ut brytere og bare tok et overblikk på antall pærer og sånn. Og når jeg satte tilbake bryterne så var jaggu lyset til tåkelyset bak borte også.. :p
Tålte tydeligvis ikke at jeg vippet ut bryteren og kikket på den da.. :p

Plukket ut og kikket på pæra til en av bryterne som var gåen fra før, som en stikkprøve for å prøve å se om pæra faktisk var gåen. Hadde ikke sjans til å se noe tråd i den bittelille pæra, så jeg vet ikke om den var røket eller ikke. Men glasset var rimelig svart så jeg regner med at pæra var gåen, og da regner jeg med at det gjelder for dem alle sammen.

hammerpaal
25/06/12, 19:27
Jeg har av den andre typen da, der det er bare 2 skruer og skal være å trekke frontplata rett ut. Men jeg turte ikke mer når jeg hørte noe som kunne minne om en knekkelyd der innenfra når jeg skulle trekke ut plata. Den satt rimelig godt, såpass at det gjorde vondt i fingrene å få tak i den og dra ut. Det jeg er usikker på er viftehastighetsknotten eller det lille som er igjen av den etter man har trekt av knoppen, hvordan sitter den der bak? For det virker som at den blir med ut og jeg er ikke sikker på om den skal det eller om den skal smette gjennom glidesporet og bli stående igjen? Samme med knappen til resirkuleringa, den skal vel bli stående igjen vel?

Når jeg hadde på lys i dashen så la jeg merke til at lysdioden i viftehastighetsknotten sluknet når jeg trakk i dekselet, så den blir iallfall dratt med ut så den mister kontakt. Men jeg vet forsatt ikke om det er meningen eller om jeg var i ferd med å ødelegge?! Heldigvis for meg så lyste den fortsatt når jeg trykket plata innpå igjen. Skulle sikkert bare rykket til så hadde den vel vært fri, mhm?! :P

Jeg virker sikkert pinglete for dere som har gjort dette før, men jeg er heller for forsiktig og spør en gang ekstra første gangen istedenfor å måtte bytte masse ekstra deler unødig.


Bruk en tynn flattrekker som du lurer opp i bakkant av viftehastighetsknotten, og bend deretter knotten forsiktig mot deg. Bruk en fille, e.l, til å unngå unødig oppskraping av dekslet.
Man føler nok at den sitter litt ekstra godt hvis man er nervøs, tro meg! Er du forsiktig så går det bra.

Dekslet rundt skal da kunne arbeides ut etter at du har fjernet de to skruene bak hver av temperaturknottene. Resirkulasjonsknappen er integrert i dekslet og kontakten på baksiden må da frakobles slik at dekslet blir frigjort. Så skal 3 lamper i et kretskort komme til syne. Små hvite klips holder kretskortet fast, - disse kan vel som annen plastikk, - bli porøse og kan lett knekke med tiden hvis man er litt hardhendt. Deretter er det bare å vri lampene ut og inn med nye. Installasjonen er motsatt prosedyre. :)

TheStig
09/07/12, 15:05
Ja da har jeg fått bytta pærer i alle knapper og brytere samt til varmeapparatet, det ble meget bra. Men det instrumentpanelet måtte jeg bare gi opp. Tok ned plata innunder rattet og la meg med huet nedi pedalene for å titte opp der, og der var det jaggu fullt og trangt gitt. Klarte å lirke en finger så jeg kjente pæreholderen til lyset i klokka, men ikke nubbesjans til å bytte pæra nedenifra. Så små hender har jeg ikke! Dessuten skulle jeg bytta pærene til lyset i speedo og turteller også, siden det fortsatt er grønt lys der og nå har jeg blåhvitt lys i alt av knapper og brytere..

Så jeg kikket litt på hvordan det var å komme til ovenifra, men jeg tror ikke jeg skjønner helt hvordan det skal gjøres.. Må hele øverdelen av dashbordet av for å komme til instrumenthuset?? Det så ut som en himla jobb..

850GLTsilver
09/07/12, 16:10
Hele overdelen må av ja.
Start med å ta av batteriets minuspol (VIKTIG)
Det er torx-skruer hele veien med fire unntak.
Skruene som holder den befinner seg fra Venstre og bort til høyre slik:
på defrosterkanalen på venstre side er et lite plastlokk. Fjern dette og skru ut skruen under lokket.
Frem mot frontruta dukker det da opp en skrue, ut med den.
Trekk ut ventilasjonsdysa på venstre side og skru ut skruen som er oppunder toppen der.
Over instrumentet er det også to skruer som skal ut.
Likt som ved ventilasjonsdysa til venstre, så er det en skrue bak dysene i midten.
Så kommer vi til hanskerommet. Det må ut. Åpne hanskerommet og bruk en lite (bitteliten) skrutrekker til å løsne stopperne fra selve luka. Skru ut skruene som holder selve hanskerommet på plass og ta det ut.
Har du airbag på passasjerside, så er det fire bolter innunder den som skal skrues ut (sekskanthode)
Koble fra den orange kabelen til airbagen.
Så er det defrosterventilen på høyre side, lite lokk der også hvor du finner en skrue, og når du har fjernet dysa, så dukker det opp en skrue helt fremme mot frontruta.
Nå skal hele toppen være løs.
Dersom du har høyttalere i dash, så må du løfte dash i bakkant og strekke deg etter kontakten som sitter i høyttalerne på hver side, og trekke de ut.
Da skal det la seg gjøre å trekke dash litt bakover og løfte den ut.

Instrumentet sitter i to klips på toppen, trekk ut de to kontaktene som er der i fremkant og løft ut instrumentet.
Har du kjørecomputer, så er det en kontakt i underkant av instrumentet også.

Fin og koselig jobb.

Montering i motsatt rekkefølge anbefales.

mrstfu
09/07/12, 16:39
Riktig som gltsilver sier, men med mindre du har airbag på passasjersiden (tydelig "utsparring" i dashplata), trenger du ikke å ta ut hanskerom. Holder å skru ut skruene langs kanten på dashplata.

Utover det stemmer alt, pærene i instrumetet (til speedo, turteller, vanntemp og bensin) er T10 wedge glassokler.

TheStig
09/07/12, 16:44
Ådæven.. Unnskyld ordbruken.. .p
Takker for detaljert og meget fin arbeidsbeskrivelse. :) Jeg har funnet de to skruene oppunder instrumenthuset og skruen på venstre side som kommer til syne når man åpner døra, tok ut disse og ble bare sittende å klø meg litt i hodet før jeg satte skruene på plass igjen.. hehe.. Men det var her forrige kveld/natt jeg satt og fiklet med dette, nå kan jeg kanskje gå på denne jobben på nytt med litt bedre forhåndsinnsikt.

Ja jeg har airbag på passasjersiden, og ang denne.. Lønner det seg å vente noen minutter etter at man har tatt av minuspolen, eller har det ingen betydning? Har uhyre stor respekt for disse bilbombene, og føler på meg at de truer med å gå av midt i trynet på meg når jeg holder på i nærheten av dem.. :p

TheStig
09/07/12, 16:51
Riktig som gltsilver sier, men med mindre du har airbag på passasjersiden (tydelig "utsparring" i dashplata), trenger du ikke å ta ut hanskerom. Holder å skru ut skruene langs kanten på dashplata.

Utover det stemmer alt, pærene i instrumetet (til speedo, turteller, vanntemp og bensin) er T10 wedge glassokler.

T10 wedge, er det samme type som sitter i varmeapparatet? Sånn plastvriderknott med integrert pære?
Jeg måtte improvisere der når jeg satte inn ledpærene, for jeg hadde ikke kjøpt sånne ledpærer. Så jeg tok ei tang og knuste pæra og klipte istykker ei ledpære med rett plastfot som var beregnet til å stikkes rett inn. Klipte vekk plasten der og viklet trådene til metallørene på den originale plastholderen. En liten dært med sikaflex nedi før jeg trykte dit ledpæra. Og jaggu ble det lys der også gitt. ;)

Må vel kjøpe inn etpar T10 ledpærer til instrumenthuset før jeg begynner da.. Litt lettere å komme til for å bytte ut de to jeg lagde til varmeapparatjusteringen. :p

TheStig
09/07/12, 16:53
Nei nå tuller jeg fælt her, T10 med glassokler er vel sånne i helglass som man bare stikker rett inn det?! Det er vel gjerne sånne ledpærer jeg har noen igjen av ennå.. Hvis jeg har litt flaks.

TheStig
09/07/12, 17:25
Noen bilder av hvordan lyset i knappene ble med hvite ledpærer. Fikk ikke til å få kamera i fokus på disse bildene for jeg ble angrepet av etpar hundre knott med det samme jeg satte meg ned. Så dette ble bare fort og gæli, men man ser iallfall hvordan lys det ble i knappene.

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/796.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/797.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/798.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/799.jpg

mrstfu
09/07/12, 17:39
T10 er samme sokkel som blinklys og skiltlys bak. På dioder er de gjerne kun et kretskort.

Lønner seg å vente noen minutter ja, før du kobler fra airbag. Teoretisk skal det være umulig å køse ut airbag uten en riktig impuls, men jeg stoler ikke på dette jeg heller. Kble fra minuspol, ta deg en kaffe og en tur på potta, good to go.

Erlend
09/07/12, 21:22
Jeg bytta til led i instrumentpanelet uten å ta ut batteriet:p kan bare løftes opp og ut det panelet når du har løsna alle skruene:p søk på dash removal på google og se på swedespeed sin anvisning:) ble tøft med led i bryterne dine:)

Btw. Skal du bytte i speedo/instrument panelet så sitter det w3w pærer der. Så du kan bruke vanlige w5w led pærer, altså slike wedge pærer:)

mrstfu
09/07/12, 23:31
Erlend: har du airbag på passasjersiden av dashbordet?

TheStig
10/07/12, 00:03
Jeg bytta til led i instrumentpanelet uten å ta ut batteriet:p kan bare løftes opp og ut det panelet når du har løsna alle skruene:p søk på dash removal på google og se på swedespeed sin anvisning:) ble tøft med led i bryterne dine:)

Btw. Skal du bytte i speedo/instrument panelet så sitter det w3w pærer der. Så du kan bruke vanlige w5w led pærer, altså slike wedge pærer:)

Takker for tipset. :) Jeg fant denne, vet ikke om det var den du mente men jeg syns den var meget fin og lett og følge.
Link: http://volvospeed.com/Dashremove.htm

Så får jeg se når jeg begynner demonteringa om jeg klarer å lure ut instrumenthuset uten å ut med airbagen, eller om jeg må ut med hele greia.

mrstfu
10/07/12, 00:18
Ut med hele greia. Vet det går ann å bøye dashbordplata una, men ikke uten å lage merker. Og det er ikke vits i å prøve, å demontere hele plata tar 5minutter, 10 hvisdu aldri har gjort det før.

Erlend
10/07/12, 12:14
Jeg har airbag, gjorde alt uten å lage så mye som en ripe eller merke på interiøret;) fikk noen riper på armen min pga ett klips:p er kjempe enkelt å følge volvospeed sin:) var de jeg mente og ikke swedespeed som jeg skreiv:p

Turbovogn850
01/02/13, 18:54
Har du link til de led-pærene til bryterne? :)
Ble utrolig tøft :D

Selsgutten
11/03/13, 11:45
Tror det er T5 sokkel på de bryterne ( vist jeg ikke er helt på bær tur?? ). Har planer om å bytte belysningen i min egen.. Men pengeboka har ikke vert på + siden siste ukene.. Men imorgen er det lønn.. Så da kanskje det blir noen timer i garasjen :)

Turbovogn850
11/03/13, 12:54
Pærene i bryterne er NEO3

Men som sikkert mange har lett etter, hvertfall jeg så fant jeg ut hva slags pære service, og alle de varslingslampene bruker.
Pæra heter b8,3d