PDA

Vis full versjon : 940: Pretten av og kappe ett par runder på org fjører?



gasgasboy
21/04/10, 20:05
Heisann !

Har tenkt og senke 940'n litt sånn midlertidig til jeg får kommet meg ut i læra og tjent noen penger :)

Hvor mange runder forand og bak blir best ? Og blir den veldig spretten av f.eks 1 runde forand og 2 runder bak ?

Evnt ulemper? :)

Setter stor pris på svar !

TurboHansen
21/04/10, 20:39
Ta to runder foran og en halv ellernoe bak, da blir den bra ;)

Mysemannen
21/04/10, 21:26
Gjør ikke noe hvis ræva er litt høyere, nei :)

JørnM_940
21/04/10, 21:34
Ulemper: Det er vel aldri noen fordeler ved å kappe fjærer annet en utseende. Fjæra har en karakteristikk/stivhet (fjærkonstant) som er beregnet på den lengda og antall vindinger den har. Derfor blir kjøreegenskapene deretter når du kapper. Jeg har aldri kappet selv, så nøyaktig hvordan det blir å kjøre med skal jeg ikke si.

Refinement!
21/04/10, 21:38
2 runder på originalfjører merkes ikke på komfort og du har fortsatt fjørspenn

Falaon
21/04/10, 23:34
Heisann !

Har tenkt og senke 940'n litt sånn midlertidig til jeg får kommet meg ut i læra og tjent noen penger :)

Hvor mange runder forand og bak blir best ? Og blir den veldig spretten av f.eks 1 runde forand og 2 runder bak ?

Evnt ulemper? :)

Setter stor pris på svar !

ei runde forran og to bak? :O hva er det der for noe tull?=)
to runder forran, ei bak. blir ett pent stuk =)

DieselDriver
21/04/10, 23:41
2 runder på originalfjører merkes ikke på komfort og du har fortsatt fjørspenn

Hehe du sier det?

Falaon
21/04/10, 23:49
Hehe du sier det?

til hans forsvar, så har jo det litt med hva han legger i komfort:P
er ikke alle som har like høy standard :)

turb00le
22/04/10, 11:07
Kapp en vinding rundt om og fjern resten?
Jeg tror 2,5-3 vindinger fram og 2 bak hadde blitt bra.
Personlig liker jeg ikke at bilen står på trynet, kan godt være hakket lavere bak så lenge det ikke blir veldig rævheng.

gasgasboy
22/04/10, 11:45
Takker for svar folkens !

Er bare midlertidig såklart, blir senkesats så fort som mulig :) . Akkurat som bilen står nå, så står den på trynet, passe lav forand, og høy som faen bak, så jeg mener selv at kanskje 1 runde forand og to bak hadde blitt greit? :) - Hva mener dere? :)

Falaon
22/04/10, 13:14
det her er vel egentlig en sak fra person til person, men ja. prøv det:)
er jo ikke værre enn å kappe en runde til forran etterpå om det skulle bli for bakover lent ;)

TeamBørnOut
22/04/10, 13:26
greit å ha litt kjøreegenskaper på bilen sin kanskje? :P

gasgasboy
22/04/10, 14:23
Litt kjøreegenskaper er greit og ha ja :) Derfor vil jeg ikke ha en som står på trynet, vil helst ha den tålig rett :)

Refinement!
22/04/10, 18:33
Hehe du sier det?

Utdyp gjerne, stor forskjell å kappe 2 runder på ei originalfjør og ei senkefjør.

TeamBørnOut
22/04/10, 19:17
Er vell det han mener. at bilen blir fæl å kjøre etterpå fordi man har kappa vekk mye av ei mykfjør som er så myk at den trenger alle viklingene den kan få

ChrML
22/04/10, 20:02
Blir en fjør stivere eller mykere av å kappe vekk vindinger? Er jo færre vindinger som kan flekse på en kappet fjør, men igjen så er det mer press på de vindingene som er igjen.

TeamBørnOut
22/04/10, 20:12
fjøra er like stiv. men har mindre å løfte bilen på så den blir jo mykere på en måte. så man gjør kjøreegenskapene enda dårligere. Samtidig som man gir alt av foringer og dempere juling fordi det blir mye slag..
skal man absolutt ha så jævlig lav bil så bygg ned bærearmer og endeledd. da kan ramma subbe uten at hjulvinklene blir feil hvis man vil..

JørnM_940
22/04/10, 20:12
Blir en fjør stivere eller mykere av å kappe vekk vindinger? Er jo færre vindinger som kan flekse på en kappet fjør, men igjen så er det mer press på de vindingene som er igjen.
F = k*x
Hvis vi har en gitt F på fjæra, og en gitt lengde på fjæra før kapping, x1, og x2 etter kapping. Med fjærstivheta k som variabel, får vi k = F/x. Siden x2<x1 så blir k størst ved x2, altså stivest.
Om det blir slik i praksis er jeg heller usikker på:p Regnet jo ikke med vindinger her, men total lengde..

ChrML
22/04/10, 20:39
F = k*x
Hvis vi har en gitt F på fjæra, og en gitt lengde på fjæra før kapping, x1, og x2 etter kapping. Med fjærstivheta k som variabel, får vi k = F/x. Siden x2<x1 så blir k størst ved x2, altså stivest.
Om det blir slik i praksis er jeg heller usikker på:p Regnet jo ikke med vindinger her, men total lengde..
Formelen er F = -k*x. Variablen x er hvor mye fjøra er komprimert/strekt fra dens ukomprimerte tilstand og har ikke noe med hvorvidt vindinger er kappet eller ikke.

Dvs hvis fjæra er ukomprimert er x = 0, dvs den presser ikke tilbake med noen krefter. Si vi har en fjør som er 1 meter ukomprimert som er presset sammen til en halvmeter. Fjærkonstanten er 10 newton per meter. Da vil den gi en kraft på -5 Newton, dvs kraften går i motsatt vei som du presser den sammen (veldig logisk, derfor minustegnet er der :)).

Men dette sier ikke noe om fjøra blir stivere eller slappere om du kapper den, for X er ikke lengden på fjøra, men hvor mye den er komprimert fra ukomprimert lengde. Lengden er også målt på tvers av fjøra, ikke rundt langs vindingene.

JørnM_940
22/04/10, 22:10
Formelen er F = -k*x. Variablen x er hvor mye fjøra er komprimert/strekt fra dens ukomprimerte tilstand og har ikke noe med hvorvidt vindinger er kappet eller ikke.

Dvs hvis fjæra er ukomprimert er x = 0, dvs den presser ikke tilbake med noen krefter. Si vi har en fjør som er 1 meter ukomprimert som er presset sammen til en halvmeter. Fjærkonstanten er 10 newton per meter. Da vil den gi en kraft på -5 Newton, dvs kraften går i motsatt vei som du presser den sammen (veldig logisk, derfor minustegnet er der :)).

Men dette sier ikke noe om fjøra blir stivere eller slappere om du kapper den, for X er ikke lengden på fjøra, men hvor mye den er komprimert fra ukomprimert lengde. Lengden er også målt på tvers av fjøra, ikke rundt langs vindingene.
Ja, du har vel rett i det med at vi ikke kan si hvor stiv fjæra blir når du kapper den. Det er målt på tvers ja, ikke som om man har rettet ut alle vindingene.. Men går det ikke an å regne på dette da? Fått satt inn noe istedet for x?

Når det gjelder minustegnet, så er jo det egentlig en definisjonssak.. Du sier det er logisk pga. at det er kraften som virker FRA fjæra vi er interessert i, og det er jo riktig sånn sett. Men hvis du hadde regnet med hvilken kraft man må presse PÅ fjæra med, så hadde det jo vært best om det ikke hadde vært noen minustegn der. Jeg har lært formelen uten minustegn, det står det også i formelsamlinga mi.. Men det har jo ikke noe å si i praksis - kraft = motkraft:)

ChrML
23/04/10, 05:24
Ja, du har vel rett i det med at vi ikke kan si hvor stiv fjæra blir når du kapper den. Det er målt på tvers ja, ikke som om man har rettet ut alle vindingene.. Men går det ikke an å regne på dette da? Fått satt inn noe istedet for x?

Når det gjelder minustegnet, så er jo det egentlig en definisjonssak.. Du sier det er logisk pga. at det er kraften som virker FRA fjæra vi er interessert i, og det er jo riktig sånn sett. Men hvis du hadde regnet med hvilken kraft man må presse PÅ fjæra med, så hadde det jo vært best om det ikke hadde vært noen minustegn der. Jeg har lært formelen uten minustegn, det står det også i formelsamlinga mi.. Men det har jo ikke noe å si i praksis - kraft = motkraft:)
Tror ikke du kan løse det med den formelen. F er konstant, det er jo kraften bilen presser ned fjøra med (endrer seg i dumper osv..). Vil tro at fjøra's k endrer seg når du kapper den da den ikke lenger yter så mange Newton per Meter som oppgitt. Dermed er det ikke sikkert x er den samme lenger eller. Dvs vi har ligningen med 2 ukjente.

JørnM_940
23/04/10, 17:08
Tror ikke du kan løse det med den formelen. F er konstant, det er jo kraften bilen presser ned fjøra med (endrer seg i dumper osv..). Vil tro at fjøra's k endrer seg når du kapper den da den ikke lenger yter så mange Newton per Meter som oppgitt. Dermed er det ikke sikkert x er den samme lenger eller. Dvs vi har ligningen med 2 ukjente.
Ja jeg tror også k'en endrer seg.. Men andre måter å løse dette på da? Ting man kan vise i teorien som stemmer i praksis, er supersmooth:)

Thoomasi
26/04/10, 14:12
Jeg har kappet Senkesettet mitt, og korta inn dempere.
Foran 2,5
Bak 2
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/04/2202.jpg

Lurte på om skulle ta litt mere, når får Eksosen mere oppunder bilen, orginale subber hjemme inn i gårdsplassen..

Bear
26/04/10, 14:35
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/04/2203.jpg

senkesett. 2runder foran, ingen bak. Nesten fornøyd :P

ChrML
26/04/10, 15:48
Jeg har kappet Senkesettet mitt, og korta inn dempere.
Foran 2,5
Bak 2

Lurte på om skulle ta litt mere, når får Eksosen mere oppunder bilen, orginale subber hjemme inn i gårdsplassen..
Syns det var grei høyde jeg. Tar du noe mer så dekket nesten ikke syns opp mot hjulbua så trur jeg det kommer til å se ganske jævlig ut.

TeamBørnOut
26/04/10, 15:50
Ble pent ja :) Bare passe på å vinkle hjula så de ikke tar i skjermene under svinging i dumper etc

ChrML
26/04/10, 15:54
Sikkert greit å bygge ned bærekuler og styrekuler tilsvarende senken og der. Ellers kan jeg se for meg at den er veldig vond å kjøre :p.

TeamBørnOut
26/04/10, 15:56
Det er jo seff et must for å beholde kjøreegenskapene. ellers er det helt fjernt å kjøre med.

Bear
26/04/10, 17:39
Helt enig i alt dere sier der gitt, blir fiksa til vintern, bruker ikke bilen så mye nå;)

Flateland
28/04/10, 09:00
Volvoane har jo asfalt skrekk, så om mann setter på ett senkesett så må det kappes inn noe :) noen som har senka bilen me varmebehandling av fjørene? varma de opp og pressa sammen ?