PDA

Vis full versjon : Sjungande bakaxel,



93_volvo960
20/06/12, 00:44
Vet ikke om dette er volvosyke................... men det synger, ved bestemte turtall, som jeg lurer på om kan komme fra bakaxelen. Med en gang jeg slipper opp gassfoten, så blir lyden borte.

Har hørt at det kan skiftes olje på bakaxel - er det noen som har gjort det?

Tittet på noen svenske forum og det virket som om at ny olje noen ganger gjør underverker......

micknutzen
20/06/12, 18:47
kan være et lager som begynner og si sakk for seg

Dieselsmoke
24/06/12, 17:45
er tappeplugg på den. Skru den ut, tapp av all olje. Er en nivåplugg midt på lokket bak på akselen. Skru ut den. Dette er en nivåplugg. Skru igjen tappepluggen, og fyll på olje inn nivåhullet. Når det renner ut igjennom samme hull som du fyller på gjennom, så er det riktig mengde. Du kan også flushe gjennom bakakselen med f.eks diesel før du fyller på igjen olje. Skal vel være Limited slip olje på den. Husker ikke viskositeten i farta.

93_volvo960
08/07/12, 00:30
er tappeplugg på den. Skru den ut, tapp av all olje. Er en nivåplugg midt på lokket bak på akselen. Skru ut den. Dette er en nivåplugg. Skru igjen tappepluggen, og fyll på olje inn nivåhullet. Når det renner ut igjennom samme hull som du fyller på gjennom, så er det riktig mengde. Du kan også flushe gjennom bakakselen med f.eks diesel før du fyller på igjen olje. Skal vel være Limited slip olje på den. Husker ikke viskositeten i farta.

Skal få tilbud på verksted på å skifte olje på bakaksel, er vel verdt å prøve. Ulyden er forsåvidt ikke noe stort problem. Høres litt mellom 50 og 60 km/t og høres igjen når du passerer 110 km/t.

Volvo_960_1995
08/07/12, 02:42
Skal få tilbud på verksted på å skfite olje på bakaksel, er vel verdt å pørve. Ulyden er forsåvidt ikke noe stort problem. Høres litt mellom 50 og 60 km/t og høres igjen når du passerer 110 km/t.

Problemet er visst dette er progrerierende da........ :confused: for se hovrdan det går etter oljeskift..... :)

Gå for verkstedet, for under der er det meget trangt....Visst det er på 960`en du skal til med oljeskift.

Forøvrig visst det er 960`en, så skal den ha en spesiell olje alt ettersom hvilken mellomaksel som står på den.

93_volvo960
15/08/12, 22:30
Gå for verkstedet, for under der er det meget trangt....Visst det er på 960`en du skal til med oljeskift.

Forøvrig visst det er 960`en, så skal den ha en spesiell olje alt ettersom hvilken mellomaksel som står på den.

Olje skiftet på verksted. For håpe dem brukte riktig olje..... :)

Lyden er der fortsatt, men satser på at det går greit.

Lars R
16/08/12, 12:17
Hadde akkurat samme problemet på 740'n jeg hadde.. ble så lei den synginga at jeg plukke ned akselen og åpna klokka. Der var alle hjulene nedslipt, og det var sprekker og ødelagt overalt. Nå var riktignok denne akslinga sveisa sperre på, men det er vist sånn som kan skje uansett.
Men jeg hadde også samme som du sier. synger og uler noe voldsomt, helt til du slipper gassen.
så det du burde gjøre rett og slett er å skifte hele akslinga..

93_volvo960
18/08/12, 18:14
Hadde akkurat samme problemet på 740'n jeg hadde.. ble så lei den synginga at jeg plukke ned akselen og åpna klokka. Der var alle hjulene nedslipt, og det var sprekker og ødelagt overalt. Nå var riktignok denne akslinga sveisa sperre på, men det er vist sånn som kan skje uansett.
Men jeg hadde også samme som du sier. synger og uler noe voldsomt, helt til du slipper gassen.
så det du burde gjøre rett og slett er å skifte hele akslinga..

Høres ut som en stor jobb å skifte akslinga da. Undersøkte for morro skyld - kostet SEK 24000,- ny fra forhandler i Sverige. :eek:

Kunne kanskje fått tak i en "pent brukt" da og få satt den inn..... men foreløpig er det ikke noe stort problem da. Heldigvis............

Lars R
22/08/12, 11:14
Høres ut som en stor jobb å skifte akslinga da. Undersøkte for morro skyld - kostet SEK 24000,- ny fra forhandler i Sverige. :eek:

Kunne kanskje fått tak i en "pent brukt" da og få satt den inn..... men foreløpig er det ikke noe stort problem da. Heldigvis............

Jeg fikk en brukt bakaksling av en kompis gratis, så lenge jeg kom å plukka den av selv :) ikke noen stor operasjon i det hele tatt :) gjort på en time om du har god plass og rett utstyr..

93_volvo960
25/08/12, 18:03
Jeg fikk en brukt bakaksling av en kompis gratis, så lenge jeg kom å plukka den av selv :) ikke noen stor operasjon i det hele tatt :) gjort på en time om du har god plass og rett utstyr..

Høres ikke ille ut det da! Men ikke har jeg god plass og ikke har jeg rett utstyr........og ikke er jeg kompetent for jobben heller. Men kjekt å vite, får jeg tak en "pent brukt" så er det et verksted i Sverige som ikke har sagt seg uvillige til å ta jobben.

Men foreløpig er ikke lyden så veldig forstyrrende - og kommer bare i visse hastigheter. Håper det holder seg sånn leeeeeeeeeeeeeeeeeeenge........ :D

siggen
26/08/12, 16:01
Hvor mye kostet det å skifte olje på verksted? :)

93_volvo960
29/08/12, 20:29
Hvor mye kostet det å skifte olje på verksted? :)


SEK 98,- for jobben og SEK 366,- for bakakselolje. Så det var jo overkommelig det da :)