PDA

Vis full versjon : 740 Turbo?



The Rev
21/04/10, 13:52
kor masse kan ein klare å få ut av den originale t3 turboen i ein B230ET?
holder denne til eit "300hk Oppsett"?

TeamBørnOut
21/04/10, 14:08
Gå for noe nyere og bedre hvis du skal trimme. er jo snart 30år gammle de turboene. mye har skjedd på den tid :)

TeamBørnOut
21/04/10, 14:18
folk presser jo egentlig 19T turboer til et "300" hk oppsett ( HAHA)..
og 363 som sitter på ET motorene klarer hvertfall 275hk. uten å miste effekt drastisk som en 19T.. Men som sagt. det finnes så enormt mange og bedre turboer av nyere type som er litt større som egner seg for 300hk :)

Men skal man presse denne turbon så drei opp eksoshuset litt så man får ut litt mer eksos.. er bare a/r 48 mins jeg.. kompressorn er 42

The Rev
21/04/10, 14:36
folk presser jo egentlig 19T turboer til et "300" hk oppsett ( HAHA)..
og 363 som sitter på ET motorene klarer hvertfall 275hk. uten å miste effekt drastisk som en 19T.. Men som sagt. det finnes så enormt mange og bedre turboer av nyere type som er litt større som egner seg for 300hk :)

Men skal man presse denne turbon så drei opp eksoshuset litt så man får ut litt mer eksos.. er bare a/r 48 mins jeg.. kompressorn er 42

hehe ;)
men, da går eg for ein litt nyare å større ;)
men, burde vel kanskje satse på nyare å større råder først ;)

T90
21/04/10, 14:57
H profil Råder først før større turbo
.

The Rev
21/04/10, 15:01
H profil Råder først før større turbo
.

e det som e planen ;)

TeamBørnOut
21/04/10, 15:28
isteden for å bruke 10lapper på råder (blir den prisen med nye lagre. pakkninger + + + + ) så bruk de penga på en god ny og moderne turbo som pumper luft for 300hk og ikke gir så mye mottrykk. 300hk tåler rådene lett så lenge grenrør og turbo er byttet ut.
Rådene er ikke så dårlige som noen skal ha de til. Dere hadde ikke klart dere hadde noen sydd igjen halve ræva deres og gitt dere masse mat :)

Daruu
21/04/10, 16:24
isteden for å bruke 10lapper på råder (blir den prisen med nye lagre. pakkninger + + + + ) så bruk de penga på en god ny og moderne turbo som pumper luft for 300hk og ikke gir så mye mottrykk. 300hk tåler rådene lett så lenge grenrør og turbo er byttet ut.
Rådene er ikke så dårlige som noen skal ha de til. Dere hadde ikke klart dere hadde noen sydd igjen halve ræva deres og gitt dere masse mat :)

Hahaha, jeg dævver :D

The Rev
21/04/10, 16:32
isteden for å bruke 10lapper på råder (blir den prisen med nye lagre. pakkninger + + + + ) så bruk de penga på en god ny og moderne turbo som pumper luft for 300hk og ikke gir så mye mottrykk. 300hk tåler rådene lett så lenge grenrør og turbo er byttet ut.
Rådene er ikke så dårlige som noen skal ha de til. Dere hadde ikke klart dere hadde noen sydd igjen halve ræva deres og gitt dere masse mat :)

HAHAHAHA ;)
har og tenkt på å få tak i ei fk\ft blokk istedenfor å kjøpe H-profil :)
det burde vel gå greit? med større turbo å bedre grenrør :)

TeamBørnOut
21/04/10, 16:47
Jepp. men fler å fler bygger på F / FB motorene nå for å få litt mer komp. motoren blir mye friskere og til 300hk så er det ikke noe problem hvis man har en litt grei turbo. skal man en del over dette så er det nok bedre med en FT FK for oss " garasjetrimmere" :)

The Rev
21/04/10, 17:32
Jepp. men fler å fler bygger på F / FB motorene nå for å få litt mer komp. motoren blir mye friskere og til 300hk så er det ikke noe problem hvis man har en litt grei turbo. skal man en del over dette så er det nok bedre med en FT FK for oss " garasjetrimmere" :)

Åja :)
eg får sjå kva eg får tak i :)
ha vurdert å meldt meg på VCCN trackday den 18. juli :)
men, tørr ikkje ut på bane med ein original ET, den tåler vel ikkje alt :)
å det e jo fint med litt guff og :)
men, eg ha jo motronic, å har lite peiling på å bytte ledningsnett, trur du eg kan klare 300ca med originalt sprut? :)

TeamBørnOut
21/04/10, 17:38
Lh.2.4 så får du ut 300hk.
ET motoren tåler juling nok den. Er ikke dårligere en andre FK FT. den er jo egentlig bedre (mer effekt). men den tåler ikke at folk skrur opp ladetrykket til 1.5bar :) 3" hele veien og 1bars ladetrykk så har du forsatt en evighets maskin.

oar83
21/04/10, 17:41
undersøkte litt rundt dette sjølv. Det var en svenske som bremsa 399hk med motronic på en B23ET.

Klipte ut smørbrødlista hans og tok vare på den:

Och här kommer Motorreceptet:
B23ET orig. bottendel balanserad o viktad
kompen ställd till 8.5
405 topp a´la rallycross med K-kam
orig. svanhals insug
Extraktor grenrör me T04 rallycross turbo
o extern WG
Scania IC som inte räckte till när bilen bilen
blev för varm
3.5" downpipe o 3" resten
Gröna R-spridare o en större soppapump
BMW Kläppa
såja tror det va allt vill bara säga att bilen e helsjuk o köra!! burnar loss i 2:an i 70-75 en ren adrenalin container!
Sen får vi se hur långt det här sprutet räcker man fick sig allt en AHA upplevelse i Söndags.

The Rev
21/04/10, 17:48
Lh.2.4 så får du ut 300hk.
ET motoren tåler juling nok den. Er ikke dårligere en andre FK FT. den er jo egentlig bedre (mer effekt). men den tåler ikke at folk skrur opp ladetrykket til 1.5bar :) 3" hele veien og 1bars ladetrykk så har du forsatt en evighets maskin.

Har JT 3 anlegg ;) ligger på 0.5 bar no, å det går sånn passe, kunne godt hatt litt meir krutt ;)

The Rev
21/04/10, 17:50
undersøkte litt rundt dette sjølv. Det var en svenske som bremsa 399hk med motronic på en B23ET.

Klipte ut smørbrødlista hans og tok vare på den:

aha! da blir det nok berre å få tyna ut mest mulig med motronic sprutet til å begynne med ;) får sjå om det blir datasprut elle noko sånt seinare :)

oar83
21/04/10, 17:56
Ingenting er umulig.

Her er prosjekt-tråden: (gammal tråd dette og du må også logge deg inn for å sjå den)
http://forum.turboperformanceclub.com/viewtopic.php?t=61935&sid=bea013cad96724e70c6f2333d3160574

Om eg ikkje hugsar feil, vart det også laga en spesial-chip for dette oppsettet. Men eg fikk ikkje tak i vedkommande som laga desse. (skulle heite mattson)

Tenkte kanskje muligheten for å omprogrammere en chip fins, men det prosjektet er lagt på is for ei stund sidan.

The Rev
21/04/10, 17:58
Ingenting er umulig.a

Her er prosjekt-tråden: (gammal tråd dette og du må også logge deg inn for å sjå den)
http://forum.turboperformanceclub.com/viewtopic.php?t=61935&sid=bea013cad96724e70c6f2333d3160574

Om eg ikkje hugsar feil, vart det også laga en spesial-chip for dette oppsettet. Men eg fikk ikkje tak i vedkommande som laga desse.

ja, alt e mulig;) e ikkje medlem der eg :)
eg ha BSR chip da, og det hjelpe vel litt :)

oar83
21/04/10, 18:01
Her er også en anna tråd med samme tema:

http://forum.turboperformanceclub.com/viewtopic.php?f=31&t=213060&p=1246528#p1246528

The Rev
22/04/10, 00:05
Her er også en anna tråd med samme tema:

http://forum.turboperformanceclub.com/viewtopic.php?f=31&t=213060&p=1246528#p1246528

va ikkje alle so va like glade i motronic der nei ;)

oar83
22/04/10, 00:08
va ikkje alle so va like glade i motronic der nei ;)

Nei, absolutt ikkje.
Men det går an å få litt ut av motronic, men må byte stakane før enn begynne...

The Rev
24/04/10, 14:06
Nei, absolutt ikkje.
Men det går an å få litt ut av motronic, men må byte stakane før enn begynne...

har du tips til turbo ekan bruke? ein T3\T4 eller nåke sånt :)?

oar83
24/04/10, 20:16
har du tips til turbo ekan bruke? ein T3\T4 eller nåke sånt :)?

Har ikkje sett meg inn i turbo og dimmensjonar, så andre vil være flinkare å svare.

Sjøl er planen minå bruke en Turbonetics E46 Ar63 stage3.

kristian87-740tic
25/04/10, 21:28
hei. har også 740 m ganske original b230et som jeg tenkte og få prøvd ut den 18 juli.
det jeg har gjort er: 940 manifoil, turbo fra en cosworth (tight og fin), 2,5" hele veien m. en lyddemper og viking-chip.
kjører nå med ca 0.8 i trykk, men skall få den til 1 bar snart.
spurte for en stund sia her på forumet om noen som viste sånn ca. hvor mye hester det kan være med mitt oppsett og 1 bar i ladetrykk med denne motoren, men lite med eksakt svar.
vurderer fortsatt om jeg skall melde meg på banekjøring den 18. men er det flere biler i min klasse eller bare skikkelige grom-biler.
hadde jo vært litt arti og holdt følge med noen av bilene iallfall hehe.
noen som har peiling ang. original cosworth-turbo? ser at den er litt større enn den originale, men er den mye bedre til og slippe ut eksos og ikke så mye mottrykk?
håper du også dukker opp på banen hvis jeg kommer. latt arti og kjøre om kapp med lik bil hehe.
kristian

ChrML
25/04/10, 21:29
vurderer fortsatt om jeg skall melde meg på banekjøring den 18. men er det flere biler i min klasse eller bare skikkelige grom-biler.
Banetreffet er for alle, ikke bare de skikkelige gromme bilene. Forrige treff var det noen som kjørte med originale biler og hadde det morro fordet, løft på innerhjulet i breisladden å greier :p.

The Rev
25/04/10, 21:34
hei. har også 740 m ganske original b230et som jeg tenkte og få prøvd ut den 18 juli.
det jeg har gjort er: 940 manifoil, turbo fra en cosworth (tight og fin), 2,5" hele veien m. en lyddemper og viking-chip.
kjører nå med ca 0.8 i trykk, men skall få den til 1 bar snart.
spurte for en stund sia her på forumet om noen som viste sånn ca. hvor mye hester det kan være med mitt oppsett og 1 bar i ladetrykk med denne motoren, men lite med eksakt svar.
vurderer fortsatt om jeg skall melde meg på banekjøring den 18. men er det flere biler i min klasse eller bare skikkelige grom-biler.
hadde jo vært litt arti og holdt følge med noen av bilene iallfall hehe.
noen som har peiling ang. original cosworth-turbo? ser at den er litt større enn den originale, men er den mye bedre til og slippe ut eksos og ikke så mye mottrykk?
håper du også dukker opp på banen hvis jeg kommer. latt arti og kjøre om kapp med lik bil hehe.
kristian


hadde vært gøy det ja ;) eg ha 3` all the way, original T3 turbo, åpent filter og BSR chip ;) kjøure på 0.5 nuh, men, blir nok å skru opp litt ja ;)

TeamBørnOut
25/04/10, 21:36
2.5" eksos er altforlite for en ET motor som trykket er skrudd opp litt på ja...
Da kan det hende du blir hata fordi man må sandere banen etter deg :P

The Rev
26/04/10, 00:02
2.5" eksos er altforlite for en ET motor som trykket er skrudd opp litt på ja...
Da kan det hende du blir hata fordi man må sandere banen etter deg :P

HEAHEA ;) fint eg ha 3" da :)

ChrML
26/04/10, 05:30
Høres ikke mye ut med 0.5" økning av diameteren, men når en tenker rørets areal så flower faktisk et 3" rør ca 30% bedre enn 2.5". Et 3.5" rør flower nesten dobbelt så bra som 2.5" igjen.

Nå tilsvarer såklart ikke det reell effektøkning for er jo begrenset hvor mye eksos motoren presser ut, men en reduserer mottrykket ganske greit ved å øke eksosanlegget.

The Rev
27/04/10, 03:43
Lh.2.4 så får du ut 300hk.
ET motoren tåler juling nok den. Er ikke dårligere en andre FK FT. den er jo egentlig bedre (mer effekt). men den tåler ikke at folk skrur opp ladetrykket til 1.5bar :) 3" hele veien og 1bars ladetrykk så har du forsatt en evighets maskin.

men ja, er det eit helvette å bytte ut Motronicen med LH 2.4 nett?
ha grubla litt på det her ei stund, å funne ut at det er vel kanskje greiare å bytte ut motronicen, for ein gang vil eg vel ha meir ;) vis det ikkje e heilt uoverkommelig ;)

TeamBørnOut
27/04/10, 07:13
ta nettet fra en 240. de har løs matte. eller finn deg et koblings skjema å dra kabler selv. jeg syns det er lett. bare bruke litt gode kabler

The Rev
27/04/10, 13:25
ta nettet fra en 240. de har løs matte. eller finn deg et koblings skjema å dra kabler selv. jeg syns det er lett. bare bruke litt gode kabler


hm, ok :) men, for å sei det sånn, so har eg NULL peiling på dette med ledningsnett osv, men, fins vel nåken her i nærheten som kan hjelpe meg ;)

Nedkvit'n
27/04/10, 13:27
Du har no Gisle som er elektrikar i nærheita! :)

The Rev
27/04/10, 13:42
Du har no Gisle som er elektrikar i nærheita! :)

ja, han ha nok sikkert litt peiling på det her ;) går an å høyra me han ;)
men, ska nok bygge ferdig ein motor før eg kasta ut ET`n å slenge i LH 2.4 :)

The Rev
27/04/10, 15:21
er dette ein grei turbo til et "300hk" oppsett?


T3\T4 Hybrid Turbo Charger:

* .57 compressor wheel trim mapped for low & high boost setups
* Oil fitting gaskets & mounting studs included
* Capable of producing over 450 horsepower
* Wet float bearings & properly balanced
* 3" inlet diameter with a 2" outlet
* .50 A/R compressor housing
* .63 A/R turbine housing
* 1/8 NPT oil inlet
* T3/T4 hybrid

Ollimo
27/04/10, 22:38
er dette ein grei turbo til et "300hk" oppsett?


T3\T4 Hybrid Turbo Charger:

* .57 compressor wheel trim mapped for low & high boost setups
* Oil fitting gaskets & mounting studs included
* Capable of producing over 450 horsepower
* Wet float bearings & properly balanced
* 3" inlet diameter with a 2" outlet
* .50 A/R compressor housing
* .63 A/R turbine housing
* 1/8 NPT oil inlet
* T3/T4 hybrid

Pris på den turboen da Jostein? :p

The Rev
27/04/10, 23:35
Pris på den turboen da Jostein? :p

meir enn du nåken gang kjem te å betala førr ein turbo ;)

Ollimo
28/04/10, 07:17
Hahahahah :D
1000?

The Rev
28/04/10, 14:01
Hahahahah :D
1000?

nop :)