PDA

Vis full versjon : Olje til Bakaksel med Truetrack



SirKim
21/04/10, 13:34
Hei!

Som tittelen sier, lurer jeg på hvilken olje jeg skal gå for etter å ha montert i truetrack. Hvilken olje anbefaler dere, å hva kjører dere andre på, dere som har truetrack?

ChrML
21/04/10, 15:17
Castrol olje for Limited Slip Differentials. Strengt tatt ikke nødvendig med olje med slippmiddel oppi på Truetrack, men den skal visst ha det bedre med det sa han som bygde bakakslene til Eldste og Yngste Haugerud her på forumet. I Truetrack manualen står det at du kan bruke det som bilfabrikanten anbefaler bare.

TeamBørnOut
21/04/10, 15:19
Kronhjul og pinjong bør prioriteres ja :)

henrik940
21/04/10, 15:52
Forresten, det heter Truetrac :D

SirKim
03/05/10, 00:41
Castrol olje for Limited Slip Differentials. Strengt tatt ikke nødvendig med olje med slippmiddel oppi på Truetrack, men den skal visst ha det bedre med det sa han som bygde bakakslene til Eldste og Yngste Haugerud her på forumet. I Truetrack manualen står det at du kan bruke det som bilfabrikanten anbefaler bare.

Rett å slett bare bruke noe "orginal" olje da?

Blir å skaffe meg olje på tirsdag tenkte jeg, å så få hivd i sperra fort som mulig :)

ChrML
03/05/10, 05:17
Rett å slett bare bruke noe "orginal" olje da?

Blir å skaffe meg olje på tirsdag tenkte jeg, å så få hivd i sperra fort som mulig :)
Yup. Men skader ikke å bruke sperreolje.

asdf
03/05/10, 15:08
http://www.clubtitan.org/forums/showthread.php?t=52803

Der står det litt om hva eaton selv anbefaler. Det ligger også noen linker til og bilder av truetrac havarier for den som er interessert i slikt (alle vet jo at truetrac er langt fra skuddsikker).

ChrML
03/05/10, 15:17
http://www.clubtitan.org/forums/showthread.php?t=52803

Der står det litt om hva eaton selv anbefaler. Det ligger også noen linker til og bilder av truetrac havarier for den som er interessert i slikt (alle vet jo at truetrac er langt fra skuddsikker).
Merk at det er et forum for offroadere. Differensialene dems får en rimelig mye høyere belastning når de kjører rundt oppover skogen på lavserie med svære hjul enn de vi monterer på Volvo som bare slenger baki der på stive aksler med lette Volvo karrosseri over :). Ingenting å si for differensialen om du har 600 hk, nesten ingen belastning på sperra uansett :).

Eneste de sliter med er når oppsettet er helt feil så du har tilnærmet løft på ene bakhjulet når du sladder. Da slites de raskt ut når du har ethjulspinn.

asdf
03/05/10, 16:10
Offroad og offroad fru blom...

"Truck has a stock motor and stock tires and is run 100% on the street."

Sa eieren av tundraen der boltene som holdre truetrac'en ihop hadde løsnet (du vet, disse man jevnlig skal ettertrekke og kontrollere ifølge Eaton).

TeamBørnOut
03/05/10, 16:40
Blir neppe gjort ofte av folk :P

ChrML
03/05/10, 19:51
Offroad og offroad fru blom...

"Truck has a stock motor and stock tires and is run 100% on the street."

Sa eieren av tundraen der boltene som holdre truetrac'en ihop hadde løsnet (du vet, disse man jevnlig skal ettertrekke og kontrollere ifølge Eaton).
Yep, har hørt om det. Det blir noe annet enn ødeleggelse pga belastning. Rart at de ikke skal klare å lage noen klips eller form for låsing på de skruene så de ikke løsner... Er jo katastrofe hvis de gjør det som mange har erfart.

turb00le
03/05/10, 20:26
Hvis denne diffen hadde vært like dårlig som hydraulikkdelene deres så hadde det ikke vært noe å satse på.

Det er vel GL5LS du skal ha på da...

SirKim
03/05/10, 20:34
angående de boltene, ha på noe locktite som tåler olje?
En kompis som har montert i sin truetrack på 940n skrudde opp skruene å tok på locktite..

TeamBørnOut
04/05/10, 07:48
vanlig loctite pleier å løsne ved 70-80 grader. det blir fort over det i en bakaksel. så det er lurt å bruke en litt seig type. eller en som tåler temperatur (husker ikke hvilket nr det er i farta)

turb00le
04/05/10, 07:58
Grønn loctite blir det da.
Må som oftest varme opp for å få den løs igjen.

SirKim
04/05/10, 08:14
Okei. Angående Olje, funker oljen som Pedersen har noe særlig?

http://www.pedersens-racing.no/bil/olje-kjemi/

Tenker på den som er til bakakselen. Å hvor mange liter går det i bakakselen egentlig?
Skal bestille luftfilter fra pedersen nå, å tenkte om den olja der var god til bakakselen min når jeg setter i Truetrack, så kan jeg vel likegodt bestille den også i samma slengen..

henrik940
04/05/10, 08:15
1,6 liter tror jeg du skal ha på

SirKim
04/05/10, 08:17
noen som kan bekrefte Henrik940 ?

TeamBørnOut
04/05/10, 08:23
1.6 -1.7 er normalt ja. når det begynner å renne ut så er det fult.

SirKim
04/05/10, 08:25
Okei. Da holder 2 liter i lange baner.

Men er Gulf olja fra Pedersen noe å sattse på?

TeamBørnOut
04/05/10, 08:33
Hvis den er til bakaksler og han anbefaller den så bør den jo være grei.

henrik940
04/05/10, 08:38
Fra forskjellige forum:


Vanlig diffolje, 75-90


Vanlig olje sa Henning (Euro-96)


I papirene til truetrac diffen står det at du skal bruke samme oljen som er original i akslingen..


Vanlig syntetisk diffolje. Samme som åpen diff.
Finnes ingen lameller i truetrac-diffen som trenger tilsetningene i LSD-olja.

TeamBørnOut
04/05/10, 09:15
Bare ikke bruks møllas olje for bakaksler. jeg tror den har gitt meg noen "ufortjente" ras...

SirKim
04/05/10, 09:53
Bestilt Olje fra Pedersen nå :)

Toroen
28/04/14, 21:02
Funker d me vanlig girolje feks 75w90 gl5 olje på den?

sekse
29/04/14, 17:14
Jeg bruker Volvo sin diffolje :) det funker fint.

samaron
29/04/14, 19:19
Står jo i bruksanvisningen at den er laget for det bilfabrikanten anbefaler til bilen. Med andre ord, all type olje, bare fyll på det som står i servicemanualen som er riktig til bilen.

visløff
29/04/14, 21:51
mine laget litt lyder i starten, når den fikk litt tempratur. mulig den trenger litt innkjøring. men dette var da med fullsyntetisk olje. fikk da tak i olje fra lokal zetor forhandler i bø (telemark) dette var da spesial olje til noen diffsperrer på traktor, og var av typen spirax olje som da er mineral, noe som jeg har hvertfall ble anbefalt. etter dette ble den helt stille og har vel kjørt en 15-20 000km med den nå og funker helt perfekt.