PDA

Vis full versjon : 2005 V70 AWD D5 - bytte bærekule høyre side - bytte bærearm samtidig?



Ludo
19/06/12, 06:18
Heisann,

som tittelen sier: er det lurt å bytte bærearm samtidig som man bytter bærekule? Dette må gjøres på min bil, det knirker no alldeles infernalsk i humper og det lokale verkstedet mente at bærekula måtte byttes.

Kan en hobbymekaniker-light gjøre jobben selv? Har byttet både lenkearmer, dempere og fjærer etc tidligere og har god tilgang på verktøy. Må vel ikke ha forstillingskontroll etter noe sånt?

Hører fra dere :)

mvh

Johnny

aarnes
20/06/12, 13:10
Ja. det er lurt.

Du kan bytte bærebruer selv.
bærekuler er noe skikkelig HERK å bytte. de har en million splines som skal treffe helt korrekt, for så å dunkes på plass. jeg brukte to LANGE kvelder på å bytte på begge sider.
ville satt jobben på verksted ;)

Trenger ikke forstillingskontroll.

Ludo
20/06/12, 14:06
Takk takk! Da får Vestfold Elektrodiesel denne jobben :)

Børge Vikebø
20/06/12, 17:42
Ja. det er lurt.

Du kan bytte bærebruer selv.
bærekuler er noe skikkelig HERK å bytte. de har en million splines som skal treffe helt korrekt, for så å dunkes på plass. jeg brukte to LANGE kvelder på å bytte på begge sider.
ville satt jobben på verksted ;)


Trenger ikke forstillingskontroll.


Si meg, skiftet du de på bakken eller?

Ved hjelp av en 5 tonns lastestropp, liten sleidehammer fra biltema og løftebukk ble begge kuler skiftet på min v70 på 20 minutter fra bilen var kommet i luften. Bruk noen lange bolter til å styre kulen inn riktig mot splinesene, og en hylse som går utenpå kulens belg for å slå inn de nye. Er du handy, går det relativt greit.------

Hassel
20/06/12, 18:04
Hvis du bytter bærearmer så er det jo med ny kule der da...

MadAss
20/06/12, 20:37
Kula følger ikke armen nei. Hvorfor bytte komplett arm, når foringene kan kjøpes løse?

Ludo
21/06/12, 05:51
Løse foringer, det var et godt tips - hvor får man tak i disse?

Vatnehol
24/06/12, 05:00
www.vparts.se har den fremste foringen i poly billig.
http://www.partsforvolvosonline.com/ har den bakerste, vivaperformance.com har også den.
jeg kjøpte de bakerste fra pedersen racing, 1100,- med inkludert frakt


Vi skaffer de fra Sverige.

S60-ser 2000- länkarmsbussning främre nedre hö + vä, kit med bult. 1995,-
S60-ser 2000- länkarmsbussning bakre hö + vä, kit. 995,-

Sum 2990,- inkl. mva.

Ettersom dette ikke er vanlig lagervare hos oss må det forksuddsbetales. Hvis vi skal sende til deg blir det 3100,- inkl porto. Betales til konto 1135.10.83931.

Mvh Heine, Pedersens Racing

de fra pedersen er superflex foringer.

bare send de en email med delenr fra denne siden.
http://www.vivaperformance.com/front-control-arm-rear-position-bushing-s60-v70-s80-xc90/

http://www.partsforvolvosonline.com/ de her er vel en av de få som har i bakstilling til fwd bilene og.

iPaal
24/06/12, 15:42
Brukte 1 time på å skifte bærebruer inkl bærekulene og ytre styreledd på begge sider på min S60. En helt kurant jobb. Bærekula slås på plass med spesialverktøy eller et egnet rør som tidligere nevnt. Ikke trekk den på plass med boltene. Skifter du bærebruene dine BØR du ha forstillingskontroll.