PDA

Vis full versjon : ettertenning når jeg stopper motoren!



vegarols1
18/06/12, 20:03
Heisann! :) Av og til når jeg skal stoppe motoren så får jeg ettertenning når jeg har skrudd av tenninga, smell litt å vibrere i biln før den stoppe, når det skjer må jeg file bitte litt lengere før den starter igjen. ellers går motoren fint i fart og på tomgang.. Hva i all værden kan være galt??

Håper på svar :)

850GLTsilver
18/06/12, 21:19
Skiftet plugger i det siste?
Samt at det kan ligne på at en eller flere dyser helger litt.
Bruker du mye bensin kanskje?

MacGyver
20/06/12, 15:32
ahh... dette har jeg hatt på bilen min..


løsningen jeg gjorde var å kjøre en dyserens og vips etter 1 behandling så var problemet helt borte. kjørte da en stk dyresens på ca 60-70l

håper dette kan hjelpe deg:cool:

vegarols1
21/06/12, 07:49
takk for svar :) drylte i noen Biltema plugger for 2 år sia? kan det ha noe å si? kjørt kanskje 10 000 med de ca. Kan det ha noe å si med veivhusventilasjon? Tenkte å skifte ut den oljefella. noen som vet om det er vanskelig å ta av innsuge? eller er det faktisk bare å skru ut skruene? :)

vegarols1
21/06/12, 08:40
skal prøve å kjøre en dyserens og se om jeg får kjøpt noen nye plugger, ikke biltema, noen ordentlige :)

kimove
21/06/12, 10:36
Sjekk etter falskluft :)

Har hatt samme problemet på alle mine 240er (forgasser biler), da var det det som var skyld i problemet :)

vegarols1
21/06/12, 11:01
hmm, skal ta en titt :) skal bytte veivhusventilasjon å rengjøre spjeldhuset, har en liten teori om at kanskje ventilasjon e tett så den kanskje brenn oljen så det soter seg igjen og da kanskje jeg får etter tenning, kan det være mulig? dette skjer mest på små kjøing/av og til problem. De av og til problemene er ett mareritt.. :(

vegarols1
07/07/12, 20:55
finner faen ikke problemet. så pluggene var ganske hvite, menne.. hvor kan den dra inn falskluft? vurderte å teste med litt startgass rundt omkring, men er det noen "standard" plasser på disse motorene?

850GLTsilver
08/07/12, 05:59
finner faen ikke problemet. så pluggene var ganske hvite, menne.. hvor kan den dra inn falskluft? vurderte å teste med litt startgass rundt omkring, men er det noen "standard" plasser på disse motorene?

Ved innsugsmanifolden, pakningen mellom manifold og motor.

brynna
08/07/12, 07:11
Har du gått over til et lavere oktantall på bensin?

I "gamle dager" og forgassermotorer (som Kimove skriver), var dette et kjent problem med ettertenning og startproblemer.. Er usikker på om de nye motorene korrigerer tenning i forhold til oktantall.
Prøv en tank med 97 oktan. Kjører du med det allerede må du lete andre feil. Har mest tro på tenningssystemet som nevt over

850GLTsilver
08/07/12, 11:03
Er vanskelig på slike motorer å få til ettertenning.
For det ene så stenges bensintilførselen effektivt av ved at dysene jo ikke får strøm mere.
Så det er først når man er borti at det at det har akkumulert seg bensindamp i veivhuset, som lekker opp igjennom defekte stempelringer og møter en glødene oljebefengt plugg at vi får til ettertenning på disse her.
Og her er det vel alt diagnostisert til å befinne seg en slik plugg i systemet?

brynna
08/07/12, 17:33
Og her er det vel alt diagnostisert til å befinne seg en slik plugg i systemet?

Hmm?? Var vel en annen tråd pluggen var sotete og ikke tente???

850GLTsilver
08/07/12, 18:22
Hmm?? Var vel en annen tråd pluggen var sotete og ikke tente???

Gjetter likevel på at noe i den retning er problemet. :cool:

Men du har selvsagt helt rett. Det var en annen tråd.

vegarols1
08/07/12, 18:58
Pluggene er ikke sotet, de er snøhvite :P får skifte ut veivhus ventilasjon, pakninga på innsuge og oringene på injektorene :) er det enkelt å få av innsuget på disse?