PDA

Vis full versjon : Demontering av stoler



kristoffeer
18/06/12, 18:46
Hvordan tar man ut stolene i V70 gen I ?
Enkelt eller avansert ?

Odegaard
18/06/12, 20:52
det er 4 bolter, en på hvert hjørne.
du ser det ganske enkelt

mrstfu
19/06/12, 00:44
Som odegaard sier, en bolt i hvert hjørne av glideskinnene (mener disseer 15mm sekskantbolter), men i tillegg må du ut med en bolt som holder nedre ende avbeltet festet til stolen. Gjort på 5min.

Nilsebu
19/06/12, 02:40
Har du 99 modell, så har du elektrisk føler på airbagen, da bør du ta av batteriet å vente noen minutt før du begynner. + du må huske å koble fra ledningene under setet.

850GLTsilver
24/06/12, 11:11
Har du 99 modell, så har du elektrisk føler på airbagen, da bør du ta av batteriet å vente noen minutt før du begynner. + du må huske å koble fra ledningene under setet.

Noen av oss med -95 modell har også slik airbag i setet :cool:

Nilsebu
24/06/12, 11:32
Noen av oss med -95 modell har også slik airbag i setet :cool:

Dette er vel med mekanisk utløsning? Ligger et "verktøy" i plastikk kåpen på setet som du setter i airbagen elns. Vertfall sånn på min.

Scania143
24/06/12, 11:56
er det "sveiste" muttere under bilen som boltene er skrudd i?

Isåfall så er det 1 bolt på min stol som ikke vil ut, da forrige eier har røket denne..

Må det til med vinkesliper og kappe, eller kommer man inn på baksida under bilen?

kristoffeer
24/06/12, 15:30
finner jeg ut nå... ut å demontere ;)

Nilsebu
24/06/12, 15:38
Tror ikke du kommer til under bilen. Helst, enda eldre biler hvor det er sånn.

kristoffeer
24/06/12, 16:14
Nei, ingen sveis eller gjennomgangs bolt her....
Bare 4 bolter, og 1 stor torx for å få løs belte... men den sitter no hinsides!
Så jeg tok heller ut dekslet på B-Stolpen, ut med 1 ledning, 2 bolter, 1 torx å voila !
10 minutters jobb :)

Scania143
24/06/12, 21:27
problemet er at en av de 4 boltene går bare rundt da bolten som holder igjen har knekt, får derfor ikke av ene bolten, så får ikke ut setet...

Nilsebu
24/06/12, 22:50
Tror det bare er gjenger ned i karosseriet ? Har du prøvd å presse opp bolten (ganske kraftig), samtidig som du skrur? Høres ut som om gjengene er ødelagt.

mrstfu
25/06/12, 01:59
På 850 er det nok desverre en del slike skjulte muttere, Nilsebu, blant annet på plata som ligger skrudd opp i karrrosseriet under katalysator. To av de har løsna for meg, hvilket gjør at jeg ikke får ned plata, det er et reint helvette å demontere katalysator, og det skrangler godt, rett under førersetet. Mener jeg fikk Slettmyr til å undersøke på sin ang tilgang på den mutteren, han fant ingen, så den ligger nok mellom karrosseriplatene. Dobbel bunn, kanskje?

Scania143
25/06/12, 09:37
bolten er helt løs, derfor jeg har teorien om at det er en bolt på baksida.

Den går noen cm ut, før den "butter", så enten er det en mutter av noe slag, ellers er det noen andre ting som ikke er som det skal..

Får prøve og mekke meg en sag av no slag da, vinkelsliper inni bilen frister ikke veldig...Eller om jeg bare rett og slett skal drite i hele stolen, hehe.

mrstfu
26/06/12, 10:23
Mulig en PKK kontrollør som er nøye nok kommenterer på den, om setet er løst er det tross alt ingenting som holder deg fast inne i bilen. Kapp bolten med baufil, ta ut stolen, og se om du kommer til nedi der på annen måte

Scania143
26/06/12, 12:18
Er snakk om en av boltene da, den er ikke "kjempeløs" men løs er den.

Stolen er "fast" men er den ene bolten jeg ikke får ut når jeg prøver og ta ut stolen.

Setet vil nok ikke flytte seg..

mrstfu
26/06/12, 23:38
Vil nok ikke flytte seg ned, men kan godt hende du får en kommentar på det allikevel. Just sayin.

850GLTsilver
27/06/12, 07:56
På 850 er det nok desverre en del slike skjulte muttere, Nilsebu, blant annet på plata som ligger skrudd opp i karrrosseriet under katalysator. To av de har løsna for meg, hvilket gjør at jeg ikke får ned plata, det er et reint helvette å demontere katalysator, og det skrangler godt, rett under førersetet. Mener jeg fikk Slettmyr til å undersøke på sin ang tilgang på den mutteren, han fant ingen, så den ligger nok mellom karrosseriplatene. Dobbel bunn, kanskje?

Er noe slikt der over katalysator ja.
For setene sin del så er det ingen skjult mutter, men gjengene sitter rett i en solid metallbit der under setet (tenker da først og fremst på den bak inn mot "kardangtunnelen")

Ellers er det en del slike sveisede muttere bak karosseriplater på forskjellige steder i 850 ja. Irriterende nok en del av de, da Volvo utrolig nok har klart å plassere slike der man bare MÅ regne med rustangrep som ødelegger sveisefestene til slike.
Festene til støtfangerne på sidene er fire som kan nevnes. Sammen med den plata under kat.

mrstfu
27/06/12, 09:05
Forslag til å løse problemet med plata under kat? Har fått tak i lambda til nymotoren, men jeg er ikke kar om å få ut den gamle lambdaen, hvertfall ikke under bil, så jeg må npk ut med downpipe.

Scania143
27/06/12, 09:17
850GLTsilver

er det da "metalbiten" som har løsnet for min del da, eller har du noen teori på det?

Rundt går det, og hadde bolten vært knekt hadde jeg jo fått den ut..

850GLTsilver
27/06/12, 10:07
850GLTsilver

er det da "metalbiten" som har løsnet for min del da, eller har du noen teori på det?

Rundt går det, og hadde bolten vært knekt hadde jeg jo fått den ut..


Titta litt på vraket jeg har her ute nå.

Er slike "pressmuttere" altså muttere som er presset inn i metallet fra motsatt side av hvor stolene er festet.
Og den "mutteren" din har nok sluppet taket i metallet den opprinnelig var montert inni ja.
Ikke direkte enkelt å fikse, siden alle fire for stolene er inne i et hulrom i gulvet på disse bilene våre.

Så da er det vinkelsliperen på bolten, og så litt sveisearbeide for å få på plass ny "mutter" for den bolten.

Er du heldig så er det en som du kan få til å fiske ut av hulrommet, da den i motsatt fall vil rulle rundt og irritere der den ligger. Ja den biten som du ikke lengre ser altså. Skal se om jeg ikke får lagt ut et bilde av hvordan det ser ut rundt disse "mutterne".

Slik ser de ut:

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/2372.jpg