PDA

Vis full versjon : Rengjøring av veivhusventilasjon????



cberg81
17/06/12, 18:46
Ser det blir ofte nevnt her på forumet, men er ikke helt sikker på hva som må gjøres, og hva som må demonteres? Er det noen How to på denne jobben? Er en 1993 2,5 10v

G.Jensen
17/06/12, 18:57
Denne fulgte jeg:
http://www.volvoforum.no/tips_triks/850-veivhusventilasjon.htm

bullxo
17/06/12, 20:36
Greit å rense opp tomgangsmotor i samme slengen.. og sjekke pakningsringene mellom oljefella og blokka... om disse er dårlige kommer det mye oljedamp ut som griser til motoren no jævli.... Kan og være greit å ta en sjekk av innsug/ spjell og vaske disse i samme slengen :)
Husk ny pakning til innsug!!

cberg81
17/06/12, 20:57
Motoren min ser helt jævlig ut , så det er vel noen pakninger som må byttes ja. Har tett ventilasjon noe innvirkning på oljeforbruk og røyk fra eksos? Motoren har bare gått 206000, er vel ikke utslitt da. Vet det varierer med vedlikehold osv...

Erlend
17/06/12, 21:04
Hvis den er tett eller på vei til å bli tett vil det bygge seg overtrykk i motoren og den dytte olje ut gjennom pakninger i motoren som medfører blårøyk. Har hørt om en som var innom jobben min som bilen slutta å bruke olje og ha blårøyk etter bytte av ventilasjonen. Nå skal det legges til at den var pottetett og morken den han hadde fra før.

cberg81
17/06/12, 21:10
Hvordan får du den oljefella skikelig ren da? Kan den åpnes, eller renser du bare hulla og så langt du kommer til?

bullxo
17/06/12, 21:34
Skal gå å åpne den ja.... men må påregnes litt "hardhent kjærlighet" :P må limes etterpå, da det er original limingen du må bryte opp.. Men om du er litt nøye når du holder på, skal det gå å få den ren uten å åpne... Jeg brukte en god del diesel.. la den i bløtt, og med en kombinasjon av risting/ trykkluft så fikk jeg min gullende ren.. Avsluttet seansen med en omgang avfettingsmiddel og godt varmt vann.. Bare husk å la det tørke godt før montering..

TheStig
17/06/12, 21:44
Min 2.0 10v er også potte tett, den plystrer og uler som en turbo den første kilometeren etter oppstart når det er litt minusgrader i været. Regner med det er mye kondens i oljen som har fryst til is da og tetter enda mer. Har også et lite oljeforbruk, og ser noen blårøykpoffer i ny og ne, så er nok moden for utskiftning ja. Motoren har gått nesten 300000 nå, men tror jeg satser på ny veivhusventilasjon og pakninger sammen med oljeskift og filter framfor å rengjøre. Kanskje ta en oljeflush i samme slengen. Det blir noen kroner, men forhåpentligvis blir motoren som ny etterpå.. :p

hgnubel
17/06/12, 21:44
Koster vel en hundrings for ny boks, så jeg skjønner ikke helt at noen vil bruke så mye tid på å rengjøre den... Ville heller brukt den energien på å rengjøre andre ting som ikke er like billig å bytte, f.eks. gasspjeldet og innsuget :)

TheStig
17/06/12, 21:50
En hundrings bare?! Trodde jeg leste her et sted at det kostet en drøy høvding for ny veivhusventilasjon til disse motorene jeg.. Wow, ja den hundrelappen spanderer jeg iallfall glatt, jeg ville fortsatt ha gjort det om den kostet en høvding også forøvrig..

yearbogen
17/06/12, 21:54
En hundrings bare?! Trodde jeg leste her et sted at det kostet en drøy høvding for ny veivhusventilasjon til disse motorene jeg.. Wow, ja den hundrelappen spanderer jeg iallfall glatt, jeg ville fortsatt ha gjort det om den kostet en høvding også forøvrig..

Koster vel en par-tre hundringser hos scstylingen, litt dyrere hos volvo, men langt fra en tusenlapp :)
Har rensa oljefella en gang, men etter å ha sjekket pris valgte jeg lett å bytte til ny gangen etter. Kommer forøvrig til å kjøpe ny neste gang også.

TheStig
17/06/12, 21:57
Koster vel en par-tre hundringser hos scstylingen, litt dyrere hos volvo, men langt fra en tusenlapp :)
Har rensa oljefella en gang, men etter å ha sjekket pris valgte jeg lett å bytte til ny gangen etter. Kommer forøvrig til å kjøpe ny neste gang også.


Ja det var jo gledelige nyheter, men innsugspakning kommer vel utenom? Kanskje den koster en høvding... lol Nei, får da ikke håpe det.. :p

bullxo
17/06/12, 22:10
mener volvo her oppe skulle ha ca300 for oljefella.... ca en hundrings for pakninga til innsug, 60-80kr for pakningsringene til oljefella.... Og disse følger selvsagt ikke med om du kjøper den......

TheStig
17/06/12, 22:22
mener volvo her oppe skulle ha ca300 for oljefella.... ca en hundrings for pakninga til innsug, 60-80kr for pakningsringene til oljefella.... Og disse følger selvsagt ikke med om du kjøper den......

Greit å vite. Takker. :)

hgnubel
18/06/12, 06:30
Jeg gav vel ca 1100kr for alt nytt, inkludert innsugspakning, slanger, slangeklemmer, innfestingen på innsuget og noen deler som viste seg å ikke passe... Sjekk prisen på boksen ihvertfall, kan umulig være veldig dyr.

Edit: ser andre har svart med det som antagelig er mer riktige priser :)

Erlend
18/06/12, 08:18
Jeg bytta bare oljefella da jeg bytta min, er ikke vits i å rengjøre den:) du får hele settet komplett hos volvo for under 1000:) jeg betalte 900 og ett eller annet tror jeg:) det er to skruer som holder peilepinnen fast, de er skrudd i innsuget:) og de nederste boltene på innsuget inn i blokka behøver du ikke skru ut:) der er det slissa spor, bare løsne de litt;)

cberg81
18/06/12, 18:19
Da blir det kjøpt ny oljefelle med pakninger og innsugspakning. Mange gode svar her:D

Erlend
18/06/12, 19:09
Husk å bytte ut slangen opp også da:) denne kan fort bli morken, og ny flammefelle ved innsuget. Den kan bli full av drit:p .

vegarols1
18/06/12, 20:20
er den boksen 4 ventila eller 2 ventilt på en 850 2,5 10 v?

bullxo
18/06/12, 20:20
Håper det ordner seg! :) Man svarer på det man kan ;) .....

Og det skal jeg ikke svare deg på!! Men pass på så du får rett del.... Er et skille på veivhusventilasjon i 93.... Vertfall for 20v.... Fikk mine deler etter 93mod, som min er... men passet ikke, fant så ut at 92mod passet.... Kan være det har blitt byttet motor i min, men tviler litt på det... Kom opp som 93 i VIDA til forhandleren her.... Eller kanskje gubben bak disken ikke var helt stødig i bruken av pc... :D

vegarols1
18/06/12, 20:40
min er 96 modell :P har du vida og mulighet for å sjekke dette for meg? :)

bullxo
18/06/12, 20:54
har ikke vida nei..... Men skal gå å se ned på toppen av oljefella mener jeg... Må kanskje av med dekselet over fuelrailen.... ser det mellominnsugingskanaler for sylinder 1 og2 regnet fra reim-siden av motoren... På de eldste er det bare 1utgang på toppen av oljefella... de nyere er det 2... Er de variantene jeg vet av.... mulig det finnes flere...

850GLTsilver
18/06/12, 21:22
Husk å bytte ut slangen opp også da:) denne kan fort bli morken, og ny flammefelle ved innsuget. Den kan bli full av drit:p .

Gjør som Volvo selv: Fjern flammefella.

hammerpaal
18/06/12, 21:41
har ikke vida nei..... Men skal gå å se ned på toppen av oljefella mener jeg... Må kanskje av med dekselet over fuelrailen.... ser det mellominnsugingskanaler for sylinder 1 og2 regnet fra reim-siden av motoren... På de eldste er det bare 1utgang på toppen av oljefella... de nyere er det 2... Er de variantene jeg vet av.... mulig det finnes flere...

De eldste oljefellene med 1 utgang i toppen er ikke lenger å oppdrive hvis du har en 20V-motor (eldste motorene). Fikk beskjed om det fra Volvo. Man blir nødt til å kjøpe den oljefellen med to uttak og plugge igjen den utgangen som vanligvis går opp bak innsuget og bak og ned under topplokket - (får kjøpt plugg og festeskrue). For 10V-motor (s70) får man oljefelle med 1 utgang i toppen, men det er da en større type oljefelle.

Lønner seg å google "Volvo 850 PCV", da finner du bedre "how-to's" med bilder, enn den som er på Volvoforum.no :D

mrstfu
19/06/12, 00:42
Gjør som Volvo selv: Fjern flammefella.

Detaljer, sir?

hgnubel
19/06/12, 07:27
Mulig Volvo/850gltsilver har en annen forklaring, men det jeg har hørt er at med småkjøring på vinteren så blir det mest kondens som kommer opp på flammefellen (som kan minne om et dørslag fra et dukkehus), fryser til is og tetter de små hullene. Det vil jo smelte igjen etterhvert hvis motoren rekker å bli varm, men å ha helt potte tett ventilasjon på noe tidspunkt er ikke kjekt.

Jeg fjernet den ikke på 850en min, siden det sjelden eller aldri er så kaldt i bergen at dette ikke vil tine med en gang, og hvis jeg var et sted det blir så kaldt så er det på langkjøring. Så da tenkte jeg det gikk bra..

Erlend
19/06/12, 07:42
Den sitter på innsugsslangen, vri den koblingen som kommer fra veivhusventilasjonen og på den sitter flammefella, en bitteliten rund dings som ser ut som en liten sil:)