PDA

Vis full versjon : Sprekker i svinghjul..



daols1
16/06/12, 17:38
Heisann
skulle til å montere svinghjulet på 230fk motoren min i stad..

oppdaget da småsprekker i svinghjulet.. hvor kritiske skal man være med dette? mange mener jo svinghjulet skal kasseres da..

Men er jo bare bittesmå overflatiske sprekker?

er det bare å hive det da?

Daniel V
16/06/12, 17:53
Kast det! Er det sprekker i noe som skal rotere under høy hastighet er det bare å kassere det. Du vil ikke ha det der gjennom gulvet!

Martin.S
16/06/12, 18:12
Jeg ville vurdert det litt grundigere før jeg kasta det. Har dreid av mange svinghjul opp igjennom tiden. Og da forsvinner stort sett sprekkene. Du trenger ikke ta mere enn 1mm eller 2.

daols1
16/06/12, 18:40
ok har hørt at folk dreier vekk sprekkene... kan hvem som helst dreie det? man må ikke balansere det og greier etter man har dreid?

har vel forresten hørt om noen som selger "overhalte" svinghjul..... hvor var det igjen? :P

Daniel V
16/06/12, 18:52
Selvfølgelig, du kan jo dreie det, men det er jo ikke akkurat vanskelig å få tak i et annet heller da.

daols1
16/06/12, 18:58
ok har en kamerat som dreier litt så blir vel til det tenker jeg da..... men man må vel nødvendigvis dreie av like der som trykkplata ligger i mot eller? visst ikke vil du vel få dårligre spenn i trykkplata?

Martin.S
16/06/12, 21:12
ok har en kamerat som dreier litt så blir vel til det tenker jeg da..... men man må vel nødvendigvis dreie av like der som trykkplata ligger i mot eller? visst ikke vil du vel få dårligre spenn i trykkplata?

Hvem som helst som har tilgang på en dreibenk kan gjøre den jobben. Svinghjulet trenger ikke å avbalanseres etterpå. Men dere må være nøye med at svinghjulet ikke kaster etter det er spent opp i benken.

Før du begynner å dreie må du nappe ut styreboltene i det. Der må man som regel varme litt rundt boltene, så hulla utvider seg og boltene lar seg dra ut med en tang. Deretter begynner du å dreie på feltet hvor clutch lamellen ligger ann, til sprekkene er borte og du er fornøyd. Husk å notere deg hvor mye du har tatt av. Deretter tar du tilsvarende på feltet hvor trykkplata ligger ann. Så spennet på clutchen blir det samme. Til slutt banker du inn styreboltene igjen og monterer svinghjulet på motoren.

850GLTsilver
18/06/12, 07:26
Jeg ville vurdert det litt grundigere før jeg kasta det. Har dreid av mange svinghjul opp igjennom tiden. Og da forsvinner stort sett sprekkene. Du trenger ikke ta mere enn 1mm eller 2.

Ville kalt en slik operasjon noe risikabel.
Hør gjerne med hvilken som helst metallurg, og han vil bekrefte at sprekkene aldri stopper allerede på 1mm dybde i et slikt svinghjul. Mulig den synlige delen er borte, men svekkelsen er der likefullt.

Og et svinghjul koster i grunnen såpass lite at man uten problemer kan koste på seg den luksusen med nytt.

Men bevares, det kan selvfølgelig gå bra, sier ikke annet, men ka er også dreiingen av svinghjulet i grunnen bortkastet.

daols1
19/06/12, 20:43
enden på visa er at det er lite/ingen vist å begynne å dreie på svinghjul med sprekker... dreide av 4mm og enda var sprekkene der så blir til å kjøpe nytt... Hvor får man tak i det til en vettug pris?

Dan Bay-Johansen
20/06/12, 15:12
Dette er jo ett alternativ ;)

http://forum.vccn.no/showthread.php?29025-Tips-Produksjon-av-svinghjul-i-st%C3%A5l