PDA

Vis full versjon : skifte av drivknute, noen råd? V70 -99. ikke gjort dette før #LØST#



MacGyver
16/06/12, 12:22
hallais,

har fått den fantastike knirke/knake- lyden på venstre side men denne gang tenkte jeg å spare penger og gjør jobben selv.

har også merket at bilen nykker/ napper noe hinsides når jeg slipper gassen og dette mistenker jeg at det kommer fra knuten siden motorfester ser bra ut.

bilder hadde vært fint :cool:

trenger tips om fremgangsmåte og evt verktøy som trengs for å gjør jobben. alle tips mottas med stort takk

850GLTsilver
16/06/12, 15:01
Fremgangsmåte for skifte av drivknute?

Er i grunnen en grei jobb.

Monter pipe på en real latmann og løsne mutteren i hjulnavet. Tror det er 36mm.
Jekk opp bilen (Husk bukk for sikkerhets skyld), demonter hjulet, skru ut mutteren i navet helt, løsne låsbolten til bærekula og knakk løs den fra fjærbenet. Bruk ei plastklubbe og bank løs drivakselen fra navet. Kan sitte noe ordentlig godt disse.
Trekk så fjærbenet ut og bakover så du får løs hele drivknuten fra navet.
Enkelte foretrekker å dra ut drivakselen fra girkassa, noe som gjøres ved å dra i drivakselen med et lite rykk
Pass på at låsringen på splinesen blir med ut
(I motsatt fall har du et aldri så lite problem med å få fisket den ut av girkassa)

Ta nå drivakselen med deg til arbeidsbenken og fjern mansjetten.
Har du tilgang til en delevakser, så er det ikke helt dumt å rengjøre leddet godt nå.
Ta løs låsringen inne i knuten og ved å "knekke" akselen der i leddet, så vil du nå få ut kulene med holder fra drivknuten.

Rengjør kulene og ringen som holder kulene nøye og sett de inn med nytt hjullagerfett. Vær på ingen som helst måte sparsom. Fyll opp den nye drivknuten med hjullagerfett (I det minste halvfullt pluss litt ekstra)
Dytt inn kulene og holderen (sammen med drivakselen ja) Låsringen skal smette på plass omtrent av seg selv når alt er helt på plass. Monter ny mansjett og før du lukker den helt, fyll opp med litt ekstra hjullagerfett Pass på at alt er tørt på flatene der mansjetten skal monteres på drivaksel og knute.
Når du har montert mansjetten, er det bare å montere det hele i motsatt rekkefølge.

Piece of cake hele greia egentlig.


Er ikke umulig det finnes en How-To under How-To, Tips & Triks her på forumet.

MacGyver
16/06/12, 15:41
Glimrende.. akkuratt det jeg trengte... takker og bukker :-P

det eneste var noen bilder men fremgangen var helt bankers :cool:

Nilsebu
19/06/12, 02:46
Ta turen opp på biltema, og kjøp Haynes! Verdt alle penga, + du bør ha en litt mandig latmannsarm for å få av bolten som står på navet. Følger du Haynes til punkt og prikke, så er dette en ganske grei jobb, hvis du ikke har skrudd noe før.

Edit: Det smarteste når de knirker og knarker er å bytte de, istedenfor å rengjøre de. Disse er dyre en del plasser, men biltema har til 900 kr. Som er helt kurante (var vertfall). Har kjørt med de på begge sider i 2 år nå.

Kan forøvrig kjøre en liten stund med gåent drivledd. De trenger som regel ikke å byttes før du må se om det er folk som ser / hører deg når du skal rygge :p

MacGyver
19/06/12, 05:58
husker sist gang jeg kjørte med gåent drivledd. knirket ganske bra da men det virker som om at lyden har gått bort nå (uten noen inngrep)

skal kjøre fra stavanger til svinesund :cool: og tilbake så jeg er nødt til å få dette sjekket før jeg drar... :confused:


takker for svar

Erlend
19/06/12, 07:44
Jeg kjørte Over 14k km med dårlig ledd, sier litt om kvaliteten til volvo sine originale ledd:) er mye bedre å bytte til ny enn å rengjøre, da får du også garanti på delen:) den er litt dyr de fleste stedene, men det er verdt det:) ligger på rundt 2000 hvis jeg ikke husker riktig:)

MacGyver
20/06/12, 05:46
fantastisk. da blir det orginalt tenker jeg. :cool:

MrX
20/06/12, 07:06
På -99 modellen tror jeg ikke at det er den store mutteren som sitter så jævlig. Mener og huske at de har en mindre bolt som løsner ganske lett.

MacGyver
20/06/12, 14:04
På -99 modellen tror jeg ikke at det er den store mutteren som sitter så jævlig. Mener og huske at de har en mindre bolt som løsner ganske lett.

ahh... høres bra ut... liker ikke å ta i for hardt.. har ødelagt masse tidligere på slikt.. :cool:

takker for alle innspill. Veldig bra!!

200570xc
06/10/12, 12:54
Tok ikke av drivknuten fra akselen.

Har nettopp skiftet ytre drivknute venstre side på 855. Gjorde det på følgende måte. Etter at bremskiva var tatt av og låsebolten til bærebrua fjernet og brekt ned. Avstemte på begge sider av hjulnavet med to stk 2” x 4”, slik at det ble minst mulig belastning mot girkassa. Slo så på drivakselen slik at den løsnet fra hjulnavet. Klippet av mansjetten på drivakselen. Tok bort så mye av hjullagerfettet som mulig, slik at låseringen kom til syne. Trakk ut ringen (brukte nebbtang) og slo deretter litt på selve drivknuten slik at den løsnet fra akselen. Rengjorde akslingen slik at den var helt fri for fett og smuss. Tredde mansjetten på akselen (slik at den kom i sporet på akslingen) og skrudde fast med en slangeklemme. Monterte låseringen på drivknuten og fylte drivknuten med hjullagerfett. Monterte så knuten. Kjøpte drivknuten på Biltema kr. 799.-. Har kjøpt skiver foran og bak pluss klosser fra Biltema. Fungert perfekt i to år nå. Navmutteren må trekkes til 120 Nm, for og ikke skade hjullageret. Håper at det er greit at jeg låner tråden litt MacGyver. Mulig jeg skulle ha posta en egen tråd om dette.

MacGyver
09/10/12, 10:25
Håper at det er greit at jeg låner tråden litt MacGyver. Mulig jeg skulle ha posta en egen tråd om dette.

det går helt fint :cool: fritt frem :-D

Bjørn Kristoffersen
28/08/17, 21:09
Jeg har en 98 mod 2,4 automat.
Den var ikke låsering på ytre drivknute...må jeg bytte hele akslingen???

holyman2084
16/02/18, 10:47
Har fulgt denne tråden nøye og sjekket andre kanaler da jeg nettopp har byttet drivknute på høyre side. Dette er en 99mod V70 og her er det jeg endte opp med:
Løsnet mutterene til øvre demperinnfestning på tårnet.
Tok av hjul, navbolt, bremsecalipper , skive. Løsnet de 2 boltene som fester støtdemper med navet. Da var demper "løs" og kunne flyttes litt unna samt at drivaksel lett kunne bankes gjennom navet og frigjøres.

Klippet opp mansjetten med platesaks(tykk gummi og veldig tungt ellers) Her støtte jeg på en litt annen variant av drivknute som det Bjørn også har sett. Fant ingen låsesplint. Endte opp med å ta ut hele drivakselen ved å løsne to bolter og fjerne glidelageret innenfor den indre drivknuten. Så nappet jeg ut drivakselen(ingen spline her å bekymre seg for, da den bare er på venstre drivaksel). Mistet en del girolje mens jeg jobbet med drivakselen på en benk.

Drivknuten hadde en "indre" låsering som man ikke kom til. Om jeg prøvde å slå drivknuten av mens drivakselen var montert på bilen så fjæret bare hele akslingen slaget i indre drivknute. Så jeg måtte ta ut hele drivakselen og feste den i en tvinge på en benk for å få slått av drivknuten. Montering i omvendt rekkefølge. Verdt å notere seg at biltema sin drivknute har en universalklemme rundt mansjetten som jeg ikke likte noe særlig. Den var ikke god å stramme og ser litt ut som den skal løsne lett.


Sent from my iPad using Tapatalk