PDA

Vis full versjon : Volvo 850 chip løs. Hvor skal den stå? Hvilken produsent? Bilde.



C.Erstad
15/06/12, 16:36
Har en styreenhet som eg har fått tak i med løs chip... altså falt ut av plassen sin.

Problemet er at eg ikke vet hvordan den skal stå... er 32 hull i plata og 28 pinner på brikken.

Noen som vet?
http://i1247.photobucket.com/albums/gg621/cerstad/20120614_171444.jpg

Og bonus hadde jo vert hvem som har lagd den.

hgnubel
15/06/12, 18:29
Ville aller først sett om det var noen pinner som ikke er koblet til noe i sokkelen, f.eks. fire pinner i en av endene... :)

Edit: under sokkelen, til venstre i bildet; merkingen der gjør at jeg ville tatt sjansen på å skyve chipen helt til høyre i sokkelen (hvis jeg måtte ta en sjanse og ikke fant det ut sikkert...).

850GLTsilver
15/06/12, 20:10
Meget bra sett Hgnubel.
Monter den chipen med det lille hakket helt til høyre i bildet. (Slike den ligger der altså.)
Er tatt høyde for andre typer EEPROM i disse.

hgnubel
15/06/12, 22:22
Det lille hakket ja, vet ikke om jeg ser på samme hakk som du nå, men du minnet meg på at pinne 1 på alle slike chipper er merket.

Pinnen øverst til høyre er merket med en liten sirkulær forsenkning (eller rundt hakk om du vil...). Pinnene telles på langs av chipen mot klokken, og på sokkelen ser det ut som det står 1 oppe til høyre og 32 nede til høyre, så det samsvarer med tidligere teori :)

850GLTsilver
16/06/12, 09:08
Akkurat på denne chippen er det et lite "hull" ved pinne 1 ja. Det er riktig.
Men en del chipper har en liten halvmåne skåret ut midt på den kortenden der pinne 1 (og for chip med 28 pinner, pinne 28) er. Du ser denne Halvmånen på den chippen her også, sånn for sikkerhets skyld.

Er ikke alltid er gjort så gjennomgående som du ser det kretskortet der.
Sjelden faktisk at sokkelen er markert med annet enn det hakket mellom markeringene for pinne 1 og pinne 32.
Men som sagt: Her er det chip med 28 pinner, og da er det pinne 28 som skal lande i hullet som er merket pinne 32 på sokkelen.

Tellemåten på en chip, (eller en IC = Integrert krets) er akkurat som du sier, mot klokken.