PDA

Vis full versjon : Dødt speedometer og rar oppførsel fra girkasse, 1992 960 3.0



Loggy
15/06/12, 12:27
Heisann! Skulle starte bilen en kveld her for noen dager siden, og oppdaget at det blinket i knappene til girkassen, mellom W og E. Skifter til og blinke mellom W og S om jeg skulle sette den i sportmodus. Tenkte shit au, må jo få bilen hjem uansett, så jeg kjørte avgårde, merka ikke noe forskjell i kjøringa. Men etter hvert la jeg merke til at speedometer sto på null..
Status per dags dato er at jeg har gått over lednings klasen som går fra girkasse under bilen, og skjøtet ledningene under der, da kontakten så noe utslitt ut.

Har periodevis speedometer, mindre og mindre etterhvert som tiden går, og bilen "bomgirer" av og til... klakker i fri når jeg kjører, å må trø på litt før den tar tak igjen.
Er det noen som har peiling på hva jeg bør sjekke ut? Jeg har troen på at det er en simple fix, må bare finne ut HVOR det må fikses... Jeg famler rundt i blinde her, da jeg ikke har snøring på disse bilene... Har hatt god gammel rødblokk og M47 før, nå er det et helt nytt nivå her :P

de_icer
15/06/12, 12:57
Girkassa på disse går i nødmodus hvis speedo ikke funker. Det er et eller annet signal som er innom speedo...

Hvordan ser olja på automaten ut?

Loggy
15/06/12, 14:12
Så om jeg får speedo skikkelig igang så kommer nok kassen også?

de_icer
15/06/12, 14:51
Det kan godt tenkes. Men samtidig kan ikke jeg utelukke at det kan være motsatt fall også - at speedo slutter å virke fordi styringa på girkassa tuller? Jeg husker vi hadde noe trøbbel med dette på en 960 for noen år siden, men jeg husker ikke helt hvordan det var lenger. Så den eneste informasjonen jeg kan tilby er å bekrefte at begge problemene dine sannsynligvis henger sammen :) Kassa kan resettes med å ta strømmen ei stund, evt bruke blinkeboksen.

Loggy
15/06/12, 15:51
Hvordan resetter jeg gjennom "blinkeboksen"?
Må sjekke imorgen, da jeg er på jobb nå frem til imorgen tidlig...

Loggy
15/06/12, 20:27
Nappa av ene polen på batteriet, kobler på når jeg kjører hjem i morgen tidlig :P

de_icer
15/06/12, 21:39
Nappa av ene polen på batteriet, kobler på når jeg kjører hjem i morgen tidlig :P

Lykke til, hold oss oppdatert!

Men har du hatt en feil der kommer den sikkert igjen. Den mest vanlige feilen er posisjonssensoren, det står litt nyttig om den her: http://www.volvoclub.org.uk/faq/TransmissionAutoAW30.html

850GLTsilver
15/06/12, 21:42
Speedometeret får jo sitt signal fra ABS, og har vel ikke noe med Girkassa å gjøre i det store og hele.
MEN, girkassa får også signal om hvilken hastighet du har, noe som kan forklare bomgiringen.
Og da er det ikke helt usannsynlig at du enten har en feil i ABS-modulen din, eller i hastighetsgiveren.
Fysisk sitter hastighetsgiveren på girkassa, da jeg mener denne bilen er akkurat for gammel til å bruke ABS-sensorene som hastighetsgiver.

Så sjekke feilkoder og se hva du finner?

Loggy
15/06/12, 23:16
Hive den inn hos bilia å bytte posisjoneringssensor om ting ikke ordner seg da kanskje...

de_icer
16/06/12, 10:12
Tja, du må jo lese av feilkoden først i alle fall.

850GLTsilver
16/06/12, 10:39
pnp ville vel gitt en noe mere konsekvent feilmelding?

Og forklarer slett ikke at speedo er dødt.

Men som du sier, feilkoder først, så kan man diagnostisere.

Loggy
16/06/12, 14:59
Det fungerer vel på samme måte som på 240'ene med LH 2.4?

Loggy
16/06/12, 15:50
A:
Sokkel 1: 232
Sokkel 2: 311
Sokkel 3:
B:
Sokkel 2: 122
Sokkel 6:

Loggy
16/06/12, 18:46
Jada.. glemte å skru av tenninga etter jeg sjekka feilkoder, så den ble strømlens.. startkabler på plass, starter opp, å tror du faen ikke at alt er iorden igjen! Er åpen for at feilen kan komme igjen, men holder en finger på at det kan ha vært en dårlig kontakt under bilen der jeg småfiksa litt, å alt av feilkode/diagnose ble sletta når batteriet gikk tomt.
Holdt ihvertfall til jobb ikveld :)

de_icer
16/06/12, 18:53
Jada.. glemte å skru av tenninga etter jeg sjekka feilkoder, så den ble strømlens.. startkabler på plass, starter opp, å tror du faen ikke at aly er iorden igjen! Er åpen for at feilen kan komme igjen, men holdet en finger på at det kan ha vært en dårlig kontakt under bilen der jeg småfiksa litt, å alt av feilkode/diagnose ble sletta når batteriet gikk tomt.
Holdt ihvertfall til jobb ikveld :)

3-1-1 er manglende signal fra speedometer, og 2-3-2 sier lista er for mager tomgang. Får håpe du kan kjøre en stund uten feil nå da, hvis ikke er det bare å holde øye med feilkodene.

Loggy
16/06/12, 18:59
Ligger nå fint å putrer på ca 700-800 på tomgang

Loggy
17/06/12, 04:58
Faen..
MEN! Kjørte ca 100 meter med dødt speedo før kassen blinka, noe som i mitt hodet betyr: fiks speedo, så ordner resten seg. Gode råd til hvor jeg bør begynne å sjekke etter dårlig kontakt?

Agrostar
17/06/12, 07:55
Du manglar speedometer signal virkar det som, begge feilkodane i 1 og 2 står for det. Men akkuratt kva som gjer det veit eg ikkje :p

Loggy
17/06/12, 23:03
Kan forresten legge til at kilometerstanden ikke går opp, trippteller er også død

Agrostar
18/06/12, 07:50
Alt går jo på samme signal da :p

http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=2&t=31796
http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=2&t=32288

850GLTsilver
18/06/12, 08:00
Faen..
MEN! Kjørte ca 100 meter med dødt speedo før kassen blinka, noe som i mitt hodet betyr: fiks speedo, så ordner resten seg. Gode råd til hvor jeg bør begynne å sjekke etter dårlig kontakt?

Speedosignalene starter opp med hastighetsføleren, går via ABS-enheten og deretter til instrumentcluster.
Ingen feilmelding fra ABS? Da er sannsynligvis hastighetsføleren OK, og du kan fortsette fra ABS og inn.
Er vel 12 pulser pr omdreining på hjulene du skal ha.

de_icer
18/06/12, 08:02
Kan forresten legge til at kilometerstanden ikke går opp, trippteller er også død

Men lyser ABS lampa?

Loggy
18/06/12, 08:15
Ingen lys bortsett fra det som blinker med tanke på girkassa, så abs fungerer såvidt meg bekjent

Agrostar
18/06/12, 12:38
Utifra kva eg las så er det ein sensor for abs og ein sensor for hastigheit. Så du får sjekke den for hastigheiten :) Skru den ut og pusse litt.

Loggy
18/06/12, 14:51
Den er i bakaksel?

Agrostar
18/06/12, 17:55
Har du trykt på dei linkane eigentleg? :p

R.G
18/06/12, 18:09
mest sannsynerligvis defekt speedoføler i bakaksel. denne gir signal til både speedo, gir og abs

Loggy
18/06/12, 18:49
Har du trykt på dei linkane eigentleg? :p

Så de ikke før nå :P Får krype under bilen og se om jeg ikke klarer å se noe på torsdag, fri da..