PDA

Vis full versjon : dynamoen min har gått at skogen !! passer noen universale fra biltema ?



Simen Leira
15/06/12, 00:00
hei min volvo v70 2001 2l.t stoppet plutselig da jeg kjørte å det kom opp lav batterispenning , vi fyrte opp startkabler og diverse å fikk start igjen men med en gang jeg tok av ene kabelene så stoppa bilen ! så tok et multimeter og sjekket om bilen lader å den lader ingen ting så må være dynamoen som er gåen ? så spm er om noen fra biltema sine dynamoer passer ? ser orginalt og slikt er svindyrt så blir enten en biltema dynamo eller en brukt fra et huggeri !

Vatnehol
15/06/12, 01:35
du sier ingenting om km på bilen, noe som er vesentlig. kan bare vere dårlig børster på dynamoen og. og børster for du til 50$.
vanlige feil er utslitt børster og eller lager på de.

Simen Leira
15/06/12, 13:39
du sier ingenting om km på bilen, noe som er vesentlig. kan bare vere dårlig børster på dynamoen og. og børster for du til 50$.
vanlige feil er utslitt børster og eller lager på de.

bilen har gått 340 000 km og så vidt jeg vet aldri værdt byttet eller noe slikt , ser biltema har til en 1200 kr så lurer egentlig på om en av de vil passe rett på ?

iPaal
15/06/12, 16:37
Jeg hadde heller kjøpt DENNE (http://www.scstyling.no/dynamo-volvo-5syl-p-12397-c-4978.aspx) enn å betalt 1200 kr for Biltema sin. Som Vatnehol nevnte, så kan det hende du klarer deg med å skifte børster. Diodebrua kan også ha godt i stykker, men ingen av delene ruinerer lommeboka di. Om bilen din har ruslet over 300 000 km er jeg ganske sikker på at børstene har takket for seg. Jeg skiftet på min forrige Volvo. Betalte faktisk ikke mer en 20 kr for dem. Da måtte jeg lodde de inn selv. Det er en forholdvis enkel sak å kløve en dynamo.

850GLTsilver
15/06/12, 20:06
Biltema sin er faktisk ekte Bosch.

iPaal
16/06/12, 10:48
Det er fult mulig, men de har svært redusert levetid.

Simen Leira
16/06/12, 14:18
kan bare slå ifra meg biltema sine uansett da den største er på 100 amp og den jeg har er 120 amp

iPaal
16/06/12, 14:25
kan bare slå ifra meg biltema sine uansett da den største er på 100 amp og den jeg har er 120 amp

Blir du medlem av VCCN får du rabatt på dynamoen jeg sendte link på :-)

Simen Leira
16/06/12, 15:51
gidder ikke koste på en spell ny dynamo for 4-5000 kr på den bilen :) da kjøper jeg heller en brukt overhalt en !

Simen Leira
16/06/12, 15:51
å jeg må ha den i dag eller imorgen ! så rekker ikke bestille noe heller ..

lilleulv
16/06/12, 15:56
Finn en høgger som har en med lav km.

iPaal
16/06/12, 16:54
Nå havner den på rundt 2500 kr tenker jeg. Men en brukt en løser jo problemet.......

Simen Leira
17/06/12, 23:06
da var ny dynamo installert og bilen lader 14,20 ca :) takk for svar og tips !

850GLTsilver
18/06/12, 07:57
Det er fult mulig, men de har svært redusert levetid.


Måtte nesten kommentere denne,.

Hva baserer du denne påstanden på egentlig? Og hva er redusert levetid i kilometer på slike generatorer?

iPaal
18/06/12, 16:21
Måtte nesten kommentere denne,.

Hva baserer du denne påstanden på egentlig? Og hva er redusert levetid i kilometer på slike generatorer?

Erfaring. Dynamoer er kanskje det jeg har skrudd mest på når det kommer til bil. Har kløvd noen Biltema dynamoer som har sluttet å virker etter bare 10000 km. Det er IKKE samme kvaliteten på det som selges som Bosch. Fult mulig det er Bosch som produserer dem. Når Biltema bestiller feks 10000 dynamoer og sier de skal koste 200 kr pr stk så kan selvfølgelig hvem som helst som lager dynamoer lage dette da det er god butikk uansett. Men det må selvfølgelig gå utover kvaliteten.

iPaal
18/06/12, 16:22
da var ny dynamo installert og bilen lader 14,20 ca :) takk for svar og tips !

Da overhaler du den du har tatt ut og selger den igjen :-)

Simen Leira
18/06/12, 16:23
fyfaen nå reiser jeg snart til høggeriet med heile bilen ! den byttedynamoen slutta å lade på vei hjem idag ,

Steen
18/06/12, 17:04
:( ikke bra! kan det være en dårlig kobling eller noe?

s4nd3r
18/06/12, 19:45
nå har eg overhode ikkje noen som helst peiling på v70 serien..
men, på bilen til fadern. / taxi vogna 2012 mod, så ligger det ei ladevakt på batteriet, om om man kobler på noe før den, så klikker hele ladesystemet. virker/virker ikkje. var en batterilader (defa) som var problemet på bilen, en ettermontert en.
men bilen din er vell så "gammel" att det ikkje er slikt på den?

iPaal
18/06/12, 22:04
fyfaen nå reiser jeg snart til høggeriet med heile bilen ! den byttedynamoen slutta å lade på vei hjem idag ,

Hvilken spenning har du på batteriet ditt? Hvor gammelt er det?

Svirre
18/06/12, 22:18
Erfaring. Dynamoer er kanskje det jeg har skrudd mest på når det kommer til bil. Har kløvd noen Biltema dynamoer som har sluttet å virker etter bare 10000 km. Det er IKKE samme kvaliteten på det som selges som Bosch. Fult mulig det er Bosch som produserer dem. Når Biltema bestiller feks 10000 dynamoer og sier de skal koste 200 kr pr stk så kan selvfølgelig hvem som helst som lager dynamoer lage dette da det er god butikk uansett. Men det må selvfølgelig gå utover kvaliteten.

Har kjøpt 2 stk biltemadynamoer i mitt liv. Begge var påstemplet Bosch overalt. Lader som f*** og kvaliteten er 99% lik som den orginale.

iPaal
19/06/12, 16:41
Har kjøpt 2 stk biltemadynamoer i mitt liv. Begge var påstemplet Bosch overalt. Lader som f*** og kvaliteten er 99% lik som den orginale.

Jeg sier ikke at det gjelder dynamoer. Men jeg har ikke god erfaring med noen av dem. Det er helt sikkert bra greier å få tak i på Biltema. Men jeg har så mange dårlige erfaringer med Biltema at jeg har sluttet å handle der. Blir litt prinsippsak så lenge de selger ting som ikke burde vært solgt i det hele tatt. Som feks bensinslanger som ble trukket tilbake for litt siden. Dette kan selvfølgelig skje alle, men det er jo en gjenganger hos Biltema. Defor kommer jeg aldri til å kjøpe slitedeler der og heller ikke anbefale det til noe andre.

Svirre
19/06/12, 23:19
Erfaring. Dynamoer er kanskje det jeg har skrudd mest på når det kommer til bil. Har kløvd noen Biltema dynamoer som har sluttet å virker etter bare 10000 km. Det er IKKE samme kvaliteten på det som selges som Bosch. Fult mulig det er Bosch som produserer dem. Når Biltema bestiller feks 10000 dynamoer og sier de skal koste 200 kr pr stk så kan selvfølgelig hvem som helst som lager dynamoer lage dette da det er god butikk uansett. Men det må selvfølgelig gå utover kvaliteten.


Jeg sier ikke at det gjelder dynamoer. Men jeg har ikke god erfaring med noen av dem. Det er helt sikkert bra greier å få tak i på Biltema. Men jeg har så mange dårlige erfaringer med Biltema at jeg har sluttet å handle der. Blir litt prinsippsak så lenge de selger ting som ikke burde vært solgt i det hele tatt. Som feks bensinslanger som ble trukket tilbake for litt siden. Dette kan selvfølgelig skje alle, men det er jo en gjenganger hos Biltema. Defor kommer jeg aldri til å kjøpe slitedeler der og heller ikke anbefale det til noe andre.

? :rolleyes:


Nei, ikke alle kan ha like god erfaring med alt :)

iPaal
20/06/12, 18:37
? :rolleyes:


Nei, ikke alle kan ha like god erfaring med alt :)

Ble litt bokstavkjeks der. Jeg sier ikke at det gjelder alle dynamoer skulle det stå :-)

Svirre
20/06/12, 22:51
Ble litt bokstavkjeks der. Jeg sier ikke at det gjelder alle dynamoer skulle det stå :-)

Bokstavkjeks er godt! ;)