PDA

Vis full versjon : får utslag på lamdasonde med biltema lamda?



ellingsøyern
14/06/12, 18:50
hei, satt forleden inn ny lamdasonde i bilen, må si den oppførte seg helt annaleis, den var mye roligere på tomgang å det smalt ikke når jeg pumpet på gassen, men får fortsatt opp feilkode på den?

ellingsøyern
14/06/12, 19:22
noen har nevnt LMM, hvordan skal jeg teste det?

ellingsøyern
15/06/12, 16:51
testet LMM med å ta ut kontakten, noe annet jeg skal gjøre? bilen stoppet selvfølgelig, men har hørt at noen får opp lamdalampe i dash på biltema lamdaen og bilen fungerer greit.. men veit ikkje om dei har feilkode og?

850GLTsilver
15/06/12, 21:46
Med mindre du har fått en Lambda med originalkontakter ferdig montert, så ville jeg skiftet lambda til en som har originalkontakten(e) ferdig på plass. Aner ikke hvorfor, men det ser ut til at det er et klart skille der.
Altså om originalkontakten er der eller ikke.
Og det nær uansett hvem som leverer lambdaer. Merkelig i grunn.

ellingsøyern
16/06/12, 12:25
var orginal kontakter på den. Men bilen brukte faktisk 0.7 så det er nok fikset nå :)

AndreLuddvik
17/06/12, 11:16
var orginal kontakter på den. Men bilen brukte faktisk 0.7 så det er nok fikset nå :)

Kanskje dumt spm, men har du slettet feilkodene etter du byttet lambdaen?

ellingsøyern
17/06/12, 12:51
hvordan sletter man de? tok av minusen på batteriet en liten stund bare

Sollien
17/06/12, 13:23
Tror det ligger en how-to her en plass.. må nulle der du leser av koder:)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2

AndreLuddvik
17/06/12, 23:22
Du bør ha den av i 5min hvertfall, så e du sikker. men er en skikkelig metode å gjøre det på også. Men den husker jeg ikke i hode. Fungerer veldig greit å koble fra batteriet 5-10min også.

eab
18/06/12, 20:43
har hørt at noen får opp lamdalampe i dash på biltema lamdaen og bilen fungerer greit..

Det stemmer at det er et lambdasymbol som lyser imot deg inne i bilen, men det betyr ikke automatisk at det er noe galt med lambdasonden.. Det kan like gjerne være at tenningshjernen mangler signal fra bankesensoren, eller f.eks at sonden registrerer mager blanding ved dellast.

sicpa
21/06/12, 00:12
Må bare spørre,hvordan får du sjekket disse tingene? Har muligens samme problem selv.

turbohjelle
21/06/12, 18:36
Så høyt bensinforbruk, bensin i potten og smelling kan skyldes dårlig lambda? Sounds like my car.

[Isåfall lurer jeg på det samme som sicpa over, hvordan sjekker jeg det? Hvilke instrument trenger jeg for å lese av feilkoder? (97' med noe kontakt greier under midtarmlenen).]

edit: Stryk det over, fant ut at jeg må ha diagnoseverktøy, som koster litt.

ellingsøyern
21/06/12, 22:26
du kan jo prøve å plugge ut ledningen til lamda å se hvordan bilen oppfører seg da, om den er gåen går motoren ujamnt på tomgang, kan smelle i potten ja, kommer ikke lampa opp i dash da? jeg har ikke rett instrumentpanel så jeg får ikke sjekket på den måten

turbohjelle
22/06/12, 05:48
Kommer ingenting i dashen som tilsier at det er noe feil noe sted, og jeg har de nødvendige ikonene. Kan katten spille inn på noe av det jeg beskrev? Såvidt meg bekjent har han jeg kjøpte 3" av smelt et rør gjennom katalysatoren. Eksosen har også begynt å bråke som en traktor. Av og til når jeg ruser den litt nystartet så virker det som den dør ut. Må gi litt turtal for at den ikke skal slukke, men like etter er den god som fjøl.

Beklager at jeg låner tråden din..

ellingsøyern
22/06/12, 09:40
du har sjekket at du ikke har eksoslekasje foran lamdaen? kan høres slik ut. Da kommer nemlig feil mengde eksos gjennom lamdaen som da sender helt feil signal opp til hjernen osv, og du vil få helt feil blanding.

turbohjelle
30/06/12, 07:13
Erhh.. Fant problemet. Var 2 (!) av mutterne som fester eksosen til snurboen som var skrudd seg halveis ut. Den siste er vekk. Helt utrolig at jeg faktisk har klart å overse dette alle de gangene jeg har vært oppi motorrommet den siste tiden, selv om det ikke er eksosproblemer jeg har jaktet på. Uansett, takk for hjelpen ;)

Ola Moen
30/06/12, 08:34
Det med lambdasonder som er levert med og uten kontakter, som 850GLTsilver nevnte.
Det har gjerne litt med hvor lange kablene er også. Resistansen i kabelen er med på å gjøre utslag på verdiene. Det er tross alt ikke mer enn 0.1-1.1V som går der.
Om kablene har feil lengde, så gis det feil signal til styreenheten. Det høres sikkert bagatellmessig ut, men det er tilfelle. :)
De som er levert med kontakter har riktig resistans, mens de som blir skjøtt vilkårlig oftest får feil resistans, og gir et avvik som er stort nok til at styreenheten reagerer på det.

sicpa
02/07/12, 22:11
Jeg har en 940 Turbo som det er gjort litt med,men min bil lugger på jeg får ladetrykk,kan dette være lamda eller kan det være luftmassemåler?? Når bilen står på tomgang så blir det ikke noe forandret gange selv om jeg tar ut pluggen til Lamdaen.
Har også fått opp ikonet i dashbordet som jeg ikke får fjernet.

Beklager at jeg stjeler tråden din men er helt rådvill nå :/

ellingsøyern
02/07/12, 22:52
hvordan er b.forbruket? prøv med ny lamda, høres definitivt ut som den når det ikke skjer noe når du plugger ut + at du har varsel om den!