PDA

Vis full versjon : bygge om 855 til awd?



skarderud
13/06/12, 16:04
prøvde å søke litt rundt, men fant ikke noe dirkete.

er det mulig å bygge om en vanlig 855 fwd til awd, vil bakaksling, mellomaksling og eksos få plass?
regner da med å ta inn en delebil og bytte hele skiten. hvor problematisk er ev.t omreg?
bytter jo da ev.t hele motorpakka med hjuloppheng og bremser fra donorbil, må sikkert bytte elanlegg også.
bilen er -95 mod, siste året med intern feilkode. ble vel et skifte året etter, mener jeg å huske.

Erlend
13/06/12, 16:48
Skal være nesten bolt on. Må vel bytte bensintank og/eller bakaksel. Morgis her på
Forumet har jo bygd om sin t5 til awd:) send pm til han og hør:)

Nilsebu
13/06/12, 17:34
Skal være litt problemer med å få dette godkjent, hvertfall med 5 seter, ettersom awd har høyere totalvekt.

850GLTsilver
13/06/12, 20:53
Skal være nesten bolt on. Må vel bytte bensintank og/eller bakaksel. Morgis her på
Forumet har jo bygd om sin t5 til awd:) send pm til han og hør:)

Bensintank, eksos og bakaksel ja. Samt alt som har med bakakselen å gjøre.
Som Nilsemann sier, så vil det bli nokså vanskelig å få det godkjent uansett.

Svirre
13/06/12, 23:46
Legge inn en god søknad hos BT da :) Legge fram det som er av papirer og si at du er villig til å foreta nye vektmålinger hvis det er interessant. Veit om en som sa det. Fikk bare beskjed om å legge fram dokumentasjon på fabrikkvekt på 4wd bilen så skulle det gå greit. Japse vel å merka da...

Erlend
14/06/12, 14:01
skal igrunn ikke være problem det. awd utgaven er helt lik 2wd utgaven, bare annen tank, bakaksel og eksos, kan tenke meg vekta på 2wd blir lik en awd når man har satt på alt som trengs. har hørt om flere som har gjort dette tidligere og som sagt, morgis har jo gjort dette, om han har godkjent det veit jeg ikke.. men trenger man å få det godkjent da? :P ingen som veit om bilen originalt er awd eller 2wd hvis det ikke står på utsia av bilen :P

Nilsebu
14/06/12, 15:14
Morgis hadde problemer med godkjenning, men fikk den godkjent hvis jeg husker rett. Julen bygde vel en V70 om til awd, og sleit me godkjenningen.

Hovedproblemet tror jeg er at vekten på awd er høyere, og det er visst vanskelig å få den høyere på en fwd, dermed måtte vertfall V70en registreres som 4 seter.

skarderud
14/06/12, 19:36
snakka med både volvo personbiler på kolbotn og biltilsynet idag.
hyggelig mann på bt i oslo, skulle være grei skuring om det ikke var noen forstrekninger på awd som ikke var på fwd.
vekta var heller ikke et problem, det bare justerte de med lastevekt. men var lurt å søke først og få det godkjent, da slapp man endel tull:)
anbefalte å ringe volvo og få papirer på dette med ev.t forsterkninger.

ringte så volvo, der jeg ble sendt litt frem og tilbake, men fikk vel som svar tilslutt at de ikke viste ang forsterkninger.
så jeg må ta kontakt med volvo gtb om jeg ikke visste om noen klubber som kunne sitte på slik informasjon.
får ordne papirer og søke risløkka-avdelingen før jeg jakter bil i sverige, iaf:)

Nilsebu
14/06/12, 19:59
vekta var heller ikke et problem, det bare justerte de med lastevekt.

Det er her noe av problemet er. Med justering, så har du kun lov til å ha 50 kg i bagasjerommet etter at 5 stk har satt seg inn.

skarderud
14/06/12, 20:58
ja, det er jo noe snaut:) men på den annen side har jeg aldri måtte veie hverken bil eller innhold.
onga er jo ikke akkurat tunge heller, men kan jo ryke på å med seg noen kraftige kompiser.....

men hva er lastekapasiteten på awd?

Sollien
14/06/12, 21:33
husk å kappe av festebrakettene bak :P går heller dårlig å få tak i nye har jeg fått erfare... disse må også sveises på av godkjent oppretterverksted og du må ha med ny 4 hjulskontroll.. ;)

Svirre
14/06/12, 23:00
Det er her noe av problemet er. Med justering, så har du kun lov til å ha 50 kg i bagasjerommet etter at 5 stk har satt seg inn.

Lovlig vekt ja ;) Har du sett mange med stv og 5 stk i bilen på tur blitt dratt på vekta? :p Ikke som jeg har sett i hvertfall. Klart det blir liten lasteevne, men heller det enn å ikke få godkjent!

bortstun
16/06/12, 00:34
Kontakt jahn hos scstyling for råd. Han har bygd om flere...

Svirre
16/06/12, 14:58
Vurderer å gjøre det samme, så hadde bare vært moro i seg selv å fått igjennom det på papiret :) Skal prate med noen på BT her i Hønefoss og se om det er noen oppegående folk som jobber der, men tviler :p

850GLTsilver
16/06/12, 15:03
Vill idè dukker selvfølgelig opp her.

Hva med å få bygget inn et par EL-motorer der bak, samt et lite batteriopplegg sammen med bittelitt smart styring for å lage en "Home-Made-Hybrid"?

Sukk.

Hadde vi bodd i et helt annet land, ville det faktisk kunne vært mulig å fått lov til det.

Svirre
16/06/12, 18:16
Du veit aldri. Kanskje h*n du prater med fikk seg noe dagen føre ;) Pleier å virke inn :p

Daniel V
16/06/12, 18:58
Snakket lenge med Morgis om dette i vinter, da jeg også vurderte å konvertere min 855. AWD bilene er godkjent med 200kg mer. Thats it. Morgis måtte jo fjerne nesten alt under dashbordet for å få ain godkjent.

Svirre
16/06/12, 19:26
Snakket lenge med Morgis om dette i vinter, da jeg også vurderte å konvertere min 855. AWD bilene er godkjent med 200kg mer. Thats it. Morgis måtte jo fjerne nesten alt under dashbordet for å få ain godkjent.

Og det vil si? Vektreduksjon på interiøret?

Daniel V
17/06/12, 09:03
Ja, der de ikke ser. Du kan jo ikke ta av det mest vitale, men Morgis måtte bytte om fra elektriske til manuelle seter osv..

Svirre
17/06/12, 10:21
Ja, der de ikke ser. Du kan jo ikke ta av det mest vitale, men Morgis måtte bytte om fra elektriske til manuelle seter osv..

Pga at egenvekta ble for nærme totalvekta?

Deadsent
17/06/12, 20:59
Jeg har evnt alt det du trenger for å bygge om. Har komplett 850 awd til salgs i deler.