PDA

Vis full versjon : 940 turbo/ 93 mod med 310.000 km - problem tomgang



Monsen
13/06/12, 07:30
Har hatt lambazonde symbol lysende i lengre tid, bilen har ellers gått greit, bensinforbruket syntes også å ha vært greit. For å bøte på lambazonde problematikken har jeg tatt ut sikring nr 1, hvor symobelet blir borte en kort stund, for så å komme tilbake. Byttet så lambazonden, da datt turtallet ned i 4 - 500 omdreininger, holdt på å dø helt ut når motoren ble startet opp ( kald motor ). Prøvde etterpå å ta ut kontakten for luftmengdesensor, da ble bilen umulig å kjøre da den gav seg helt ved gasspådrag. Satte på kontakten igjen. Motoren går da noe hakkete ved landeveiskjøring når motoren er kald. Når motoren først har blitt varm går den greit, men turtallet synes nå å ligge noe høyt ved tomgang ca 1100 omdreininger. Er min konklusjon riktig så er luftmengdesensoren i orden, men kan det være at tomgangsmotoren ikke er helt i form?

850GLTsilver
13/06/12, 12:05
Ville vært lurere å bytte lambda, enn å fjerne indikasjonen på at det er en feil der.
Les feilkoder.
Men tomgangsmotoren er jo en kjent sak på disse motorene. Ta den ut, senk den i rengjøringsvæske, og smør den opp igjen med våpenolje eller lignende etter å ha gjort den grundig ren. Fungerer i 8 av 10 tilfeller.
Med det samme. Rens de elektriske kontaktene og sett de inn godt med lavtemperaturfett.

Den hakkete landeveiskjøringa di peker igjen mot Lambda.

kvkleppe
13/06/12, 12:26
Sjekk for falskluft og les av feilkoder.

Monsen
13/06/12, 14:47
Takker for svar. Lamda sonde er byttet, da kom denne opp og ned i turtallet. Starter på 5 - 600 omdr. ved kall motor, for så ende opp på 1100 ved varm motor. Skal finne noe å rense tomgangsmotoren med som Dere anbefaler, i tillegg smøre den opp. Takker for gode tips. Vakumlekasje kan jeg vel sjekke med startgas? Da skal vel motoren gå opp i turtall dersom den trekker falsk luft et eller annet sted.

Rakk å rengjøre og smøre lambdasonden i går, la den i bensin, prøvde da å unngå at elektronikkdelen ble oversvømmet. Brukte litt pensel, litt trykkluft forsiktig til slutt, for så å smøre med våpenolje. Ser ut at det gav virkning i dag, hvor turtallet med varm motor/tomgang sank ned på ca 800 omdreininger, høres rimelig normalt ut. Likevel når bilen ble kjørt så oppstod det noen " hakkinger ", såvidt merkbart. Ikke så mye å bry seg med, men skal sjekke for luftlekkasjer straks jeg får tid.

850GLTsilver
13/06/12, 15:43
Den vil i alle tilfelle endre turtall om det er falsk luft ja.
Men er ikke mye falskluft en turbomotor klarer å suge i seg, i og med at det jo er overtrykk rund alt dette som er mulig å lekke på ugunstig måte. Regner med at fiksen på tomgangsmotoren er hva som hjelper. Forresten, er temp og slikt innenfor normale rammer?

Monsen
14/06/12, 07:14
Har ikke lagt merke til noen uvanlig med tempmåleren, men skal nok være litt mer oppmerksom på den. Hva kan det indikere i så tilfelle. Temmelig ny radiator, så det burde vel gi sitt til god kjøling, men mye annet kan vel også føre til økt temp, gåen toppakning. Denne ble for øvrig byttet av forrige eier ved ca 200.000 km, nå 310.000 km.