PDA

Vis full versjon : Bytte eksospaninger til kopper-pakninger..



HarryVolvo
12/06/12, 22:26
Hei. Skal bytte til kopperpakning på turbomotoren nå.. Trengs de pakningen å varmes før den blir montert? Altså varme den med blåselampe til den er rødglødende for så å montere? Har også rustfri pakning til turboen jeg skal montere. Denne trenger vel ikke noe forarbeid?

850GLTsilver
13/06/12, 12:03
Ingen grunn til å gjøre det. Men det kan være greit å stramme etter boltene/mutterne etter noe tids kjøring, HVIS nødvendig.
Har du ingen indikasjon på at det lekker, så gjør det seg aller best å la de være som de er.

Øyvind G
13/06/12, 12:44
Litt OT, men hvor får du kjøpt kobber pakkninger?

Truckdriver
13/06/12, 13:39
Har aldri montert kobber toppakning selv, men har lest framgansmåten for ikke lenge siden. Stemmer vel at den skal glødes og bråkjøles før montering ja. Dette må også gjøres rett slik at pakningen ikke slår seg. Etter pakningen er montert så varmkjøres motoren, og toppen må ettertrekkes før motoren belastes med kjøring.
Gjøres monteringen rett så har du ei pakning som tåler mye mer enn resten av motorkomponentene og kan brukes mange ganger, men gjør du det feil så vil den lekke som en sil.
Gløding har jeg brukt en del på kobberringer og mindre pakninger for å få de tett.
Rustfripakninger til turbo har som regel en skjærekant, og skal ikke glødes. Pakningen kan bare brukes 1 gang da kanten blir klemt ned og følger ujevnheter ved montering. Bare å skru fast turboen direkte med denne pakningen altså :)

Øyvind G
13/06/12, 15:54
Trodde det var snakk om eksospakkninger jeg, ikke toppakkning?

HarryVolvo
13/06/12, 16:00
Ja, er eksospakning det er snakk om, men lurte bare på om fremgangsmåten er den samme på eksospakning i kopper, som toppakning i kopper.. :)

Truckdriver
14/06/12, 19:17
Uppsan, hadde en liten leseleif der :p Monter sammen, varmkjør og kjenn etter om det sitter bra etter varmkjøring. Skal pakningen brukes på nytt så kan du varme den :)