PDA

Vis full versjon : Info/spørsmål om asfaltmatter / støydemper matter



Iversen
20/04/10, 20:59
Da har tiden kommet til at jeg har lyst til å støydempe bilen litt.
Men har selvfølgelig ikke lyst til å betale en halv bondegård for det :P

Ser at mange bruker "Vibroplast" fra installbay.
http://www.installbay.no/mab/webshop_frame_hoved?p=i&id=1956

Disse ser greie ut men har en stiv pris. Så var jeg tilfeldighvis innom biltema her om dagen og de har jo noe av det samme hos seg.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Lyddemping/Smeltefolie-bitumen-4-stk/

Spørsmålet er jo da om effekten blir det samme, eller om de på biltema er noe dårligere. De er jo laget av noe av det samme stoffet, "bitumen". Har lest litt anngående dette på div forum, og generelt sett inneholder alle støydemper mattene en god del bitumen. Noen har jo litt andre tilsettninger også, men kan tenke meg at dere bare er for at det ikke skal være likt, og de forskjellige produsentene skal ha noe som er "best".

Hva mener folket om dette? Selv tenker jeg at jeg har lyst på biltema mattene pga prisen og jeg tror at effekten vil blir omtrent likt.
Biltema platene er jo også 3mm tykke mot 1,5mm fra installbay.

VOSSINGEN
20/04/10, 22:40
Har selv handlet billige asfaltmatter og det fungerer fint hos meg. Kjekke ting og ha under montering er hansker,rulle,kniv og varmepistol. Eller bruk solen..
Dyrere dempematter er vell mer "effektive" i forhold til tykkelse??

Iversen
21/04/10, 05:52
Jeg har litt problemer med å tro det også. Kanskje de dyre er en smule bedre, men noen WOW effekt tror jeg det neppe er, da de er laget av det samme stoffet.

ChrML
21/04/10, 07:05
Du sparer deg mye arbeid under legging ved å kjøpe dyrere matter. STL (som leverer Vibroplast) er en av de beste merkene på støydemping som er, og en del billigere enn det andre merket som er like bra (husker ikke navnet i farta, men veldig kjent).

Du slipper å varme hvis du bruker Vibroplast og det er veldig enkelt å rulle på platene. Med billigere matter så blir det mye vanskeligere å legge og resultatet blir deretter.

Vibroplast er ikke så jævlig dyrt. Litt vibroplast og litt Splen så demper du MYE for 3000 kr.

Iversen
21/04/10, 14:58
Du sparer deg mye arbeid under legging ved å kjøpe dyrere matter. STL (som leverer Vibroplast) er en av de beste merkene på støydemping som er, og en del billigere enn det andre merket som er like bra (husker ikke navnet i farta, men veldig kjent).

Du slipper å varme hvis du bruker Vibroplast og det er veldig enkelt å rulle på platene. Med billigere matter så blir det mye vanskeligere å legge og resultatet blir deretter.

Vibroplast er ikke så jævlig dyrt. Litt vibroplast og litt Splen så demper du MYE for 3000 kr.

Selvfølgelig, alt med måte. Nå vet ikke jeg hva som går med av dempermatter på støydemping av bilen innvendig. (960) Men det blir jo fort noen m2. Men ser for meg at det blir lettere å bruker vibroplast i dørene og heller noe billigere der hvor gulvet er ganske flatt og det er enkelt å legge matter.
Splen slipper jeg å gå til innkjøp av da jeg tok vare på alle støymattene som satt i 740 dieselen jeg hadde. Disse er ganske tykke og støydemper relativt bra.

ChrML
21/04/10, 15:05
Selvfølgelig, alt med måte. Nå vet ikke jeg hva som går med av dempermatter på støydemping av bilen innvendig. (960) Men det blir jo fort noen m2. Men ser for meg at det blir lettere å bruker vibroplast i dørene og heller noe billigere der hvor gulvet er ganske flatt og det er enkelt å legge matter.
Splen slipper jeg å gå til innkjøp av da jeg tok vare på alle støymattene som satt i 740 dieselen jeg hadde. Disse er ganske tykke og støydemper relativt bra.
Vibroplast er mest effektivt på store karrosseriflater. Dvs gulv, dører, tak ikke minst (det er veldig viktig) og bak bakseter. Poenget er å stive opp platene sånn at de ikke vibrerer samtidig som å dempe lydbølgene som prøver å penetrere utenfra.

Derfor er det igrunn lurt å bruke Vibroplast som grunndemping direkte på platene rundt hele bilen der du ønsker å dempe. Og kjøpe litt Bimast Bomb hvis du er veldig nøye der det kommer mest lyd igjennom som fex rett over eksosanlegg og over hjulbuer. Holder med en pakke av det. Det går med 2 pakker Vibroplast til 350 kr for å dempe alt under dashbord og hele torpedovegg. 2 pakker til å dempe under baksetene vet jeg av erfaring så langt.

Splen er lette syntetiske plater som også er ganske billige per kvadratmeter. Lønner seg å klistre utenpå Vibroplast igjen der du ønsker ekstra demping. Disse stiver ikke opp platene, men hindrer lyd i andre frekvenser å trenge igjennom. Også veldig lette plater per kvadratmeter.

Iversen
21/04/10, 16:52
Vibroplast er mest effektivt på store karrosseriflater. Dvs gulv, dører, tak ikke minst (det er veldig viktig) og bak bakseter. Poenget er å stive opp platene sånn at de ikke vibrerer samtidig som å dempe lydbølgene som prøver å penetrere utenfra.

Derfor er det igrunn lurt å bruke Vibroplast som grunndemping direkte på platene rundt hele bilen der du ønsker å dempe. Og kjøpe litt Bimast Bomb hvis du er veldig nøye der det kommer mest lyd igjennom som fex rett over eksosanlegg og over hjulbuer. Holder med en pakke av det. Det går med 2 pakker Vibroplast til 350 kr for å dempe alt under dashbord og hele torpedovegg. 2 pakker til å dempe under baksetene vet jeg av erfaring så langt.

Splen er lette syntetiske plater som også er ganske billige per kvadratmeter. Lønner seg å klistre utenpå Vibroplast igjen der du ønsker ekstra demping. Disse stiver ikke opp platene, men hindrer lyd i andre frekvenser å trenge igjennom. Også veldig lette plater per kvadratmeter.

Har vært på nyåpning på biltema på skjetten i dag, og handla asfaltplater derifra, som jeg tenkte å prøve på passasjer og sjåfør gulvet i første omgang. Så får jeg betsille en pakke med vibroplast og selv merke forskjellen(har lest flere steder at jeg også burde ha en slik rulle?)
Har et komplett dieseldempermatte sett fra 740n som blir satt i, det er jo ferdig tilpassa bilen så det blir jo plugg and play. Skulle gjerne satt på asfalt matter på torpedoveggen også, men det blir ikke til at jeg gidder å ta ut dashbordet nå. Det blir isåfall kun å pressa det inn der jeg kommer til..

Eternal Custom
22/04/10, 18:14
De installbay har er veldig bra, brukte de i en bil for litt sia. De er veldig lette og legge også, lette og skjære i, for å tilpasse, da de ikke er så tykke, og kommer helt klart til å bruke de neste gang også. Anbefales! Vet ikke noe om de fra biltema, men sikkert greie, vil tro de er litt vanskeligere å jobbe med!

Iversen
29/04/10, 19:12
Hvordan burde man legge dem, tenker da på om det bare er å klistre over de originale hullene som er dekt med plastkopper, eller fjerne plastkoppene for så og lage hull i dempermatta. Innbiller meg at man da kan få litt lyd gjennom disse plastkoppene. Hva gjøres rundt dette?

ChrML
29/04/10, 22:18
Hvordan burde man legge dem, tenker da på om det bare er å klistre over de originale hullene som er dekt med plastkopper, eller fjerne plastkoppene for så og lage hull i dempermatta. Innbiller meg at man da kan få litt lyd gjennom disse plastkoppene. Hva gjøres rundt dette?
Jeg la dempermatte rundt plastkoppene og så tok jeg det jeg klipte ut og dempet nedi plastkoppen. Sånn at den fortsatt kan tas ut. Tenker da på de store plastkoppene ala 4 cm diameter.

Iversen
29/04/10, 22:19
Jeg la dempermatte rundt plastkoppene og så tok jeg det jeg klipte ut og dempet nedi plastkoppen. Sånn at den fortsatt kan tas ut. Tenker da på de store plastkoppene ala 4 cm diameter.

Men, hvor ofte trenger man å ta ut disse koppene? :)

ChrML
29/04/10, 22:21
Men, hvor ofte trenger man å ta ut disse koppene? :)
Når man skal hulromsbehandle kanalen under. Mattene demper uansett best når de ligger helt inntil materialet. Noe de ikke gjør hvis du legger matta rett over dem, da kan fortsatt plasten vibrere under.

Iversen
29/04/10, 22:25
Man kommer til fra undersiden med tanke på hulromsbehandling. Hadde bilen på behandling i oktober. og dem har ihvertfall banka i hulromsmiddel der hvor de proppene er. Men argumentet med at det ikke demper med hvis det ikke ligger inntil kjøper jeg :)

Ola Hagen
06/05/10, 19:49
de topp utstyrte 940 SE (960) var de levert med noen støydempingsmatte i dørene?

eller var det storsett 740/940 diesel bilene som hadde det?

Iversen
06/05/10, 20:41
de topp utstyrte 940 SE (960) var de levert med noen støydempingsmatte i dørene?

eller var det storsett 740/940 diesel bilene som hadde det?

Dieselbilene hadde tykkere/tyngere støydempingsmatter.
I dørene er jeg usikker på om det kom noe ekstra. Jeg tror ikke det.
960 95+ har noe støydempingsgreier men de demper ikke særlig mye. Har disse selv og merker ikkenoe forskjell, hehe

Ola Hagen
06/05/10, 21:33
Dieselbilene hadde tykkere/tyngere støydempingsmatter.
I dørene er jeg usikker på om det kom noe ekstra. Jeg tror ikke det.
960 95+ har noe støydempingsgreier men de demper ikke særlig mye. Har disse selv og merker ikkenoe forskjell, hehe

okei, syntes egentlig 960 bråker mye inni, sjøl om jeg har bytta til orginal eksosannlegg igjen, og bytta gummidørlister, men bråker jo som faan forsatt syntes jeg, spes i fart oppe etter 90 også videre... Syntes egentlig at 90mod 760 turbointercooler som vi importerte fra luxembourg bråket mye mindre enn noen annen volvo jeg har kjørt,, men jeg åpna aldri dørtrekket på den mens jeg eide den så jeg fekk ikke sett hva som var inni den :(