PDA

Vis full versjon : Går bare på 4 syl.. Hvor begynner man å lete?? 1993 850 2,5 10v



cberg81
11/06/12, 19:23
Hvor begynner man å lete når den ikke går på alle syl? Forrige eier sier han har byttet rotor, Pluggledninger ser nye ut. Dette er en bil som har ståt siden i høst. Har ikke ruslet mer enn 206 000 km.

Hassel
11/06/12, 19:26
plugger og fordeler ?

brynna
11/06/12, 19:55
Ikke glem pluggledningene.

Ta av ledning sylinder 1. Harker bilen mere er det en annen som har feil. Monter nr. 1 igjen og fortsett med 2 osv.

Har bilen stått lenge kan det være en ide å skru ut pluggene og sjekke tilstanden. Tenner ikke bilen på en sylinder er også pluggen våt av bensin, såfremt innsprøytningssystemet er ok.

Du må bare begynne feilsøkinga et sted

cberg81
11/06/12, 20:43
Ok, da skal jeg prøve meg litt fram. Ta av en og en plugghette men bilen går. Takker for tips.

Hassel
11/06/12, 21:12
Gjør det! :)
Når du har pluggene oppe også, hvis det blir til det så sjekk farge på dem ;) Avslører så utrolig mye om hvordan motoren går!

yearbogen
11/06/12, 22:17
Sjekk også kontaktene på dysene, de kan være vanskelig å få ordentlig på plass, samtidlig som eø r er vanskelig å se. Har erfart at dårlig kontakt ikke alltid fører til lys i dashn.

cberg81
12/06/12, 19:00
Har feilsøkt litt med tenningslampe, og fant ut at den ikke tenner på sylinder 5 (den lengst fra fordeler) Skiftet så tennpluggen og alt gikk som det skulle. Kjørte så i 5 min, og nå går den bare på 4 syl igjen... Pluggen er klissvåt, så det kommer bensin. Hva kan vere feilen da? Fordeler?

Hassel
12/06/12, 19:12
Prøv og ohme pluggledningene dine. Hvis du har veldig forskjellige verdier der så er det en mulig løsning ;)

cberg81
12/06/12, 19:30
Nytt problem, nå får jeg ikke opp panser. Panser spretter opp på venstre side, men ikke på høyre. Har prøvd å løfte mens en annen holder hendel. Noen triks på lur?

brynna
12/06/12, 19:41
Få tak i kabelen bak åpningshendel/handtak i fothuset og trekk til.
Regner med slaglengden på kabel er for kort. Når du får opp panser må kabler (h og v side) strammes

cberg81
14/06/12, 19:17
Plukka av fordelerlokk idag, og det såg mildt sakt jævlig ut. Tykt lag med hvit irr inni hele lokket og dype spor i polene. Tror ikke det skal de slik ut...

850GLTsilver
14/06/12, 21:49
Kan nesten virke som om du har funnet årsaken ja.
Blir ofte oversett disse "obvious" årsakene til trøbbel.
Men det skyldes nok at en del av oss har det som ren ryggmargsrefleks å sjekker tenningsdeler først av alt.

cberg81
04/07/12, 19:32
Har nå byttet fordeler og allt virket fint, helt til jeg har kjørt den skikkelig varm. Nå går den på 4 syl igjen, samme syl som kutter hver gang. Satt på tenningslampe å den blinket av og til, tok så av plugghetten på den syl som ikke gikk og motor skiftet gange marginalt. Hva kan vere feil her??? virker som pluggen blir kaputt etter litt kjøring. Pluggen ser ut som den er dekt av olje. Blir komp test neste???

850GLTsilver
04/07/12, 20:49
Pluggen dekket med olje?

Lukter slitne sylindervegger lang vei ja.

René Fredriksen
07/07/12, 11:43
Mest sannsynelig slitte cylindervegger her ja, hadde samme problem på min , Byttet først alt av tennings deler og bilen gikk fint. kjørte meg en rolig tur og alt virket fint.. Helt til jeg tømte ett gir da gikk den ned på 4 cyl i gjen... Tok av toppen, tenkte kanskje det var ventil tettningene. Men nei.. Litt mer utforsking fant jeg ut at gamle eieren hadde knust en tennplugg (sikkert under bytte) og skubbet all porselenet nedi cylinderen (sikkert i håp om at motoren knuser det) så der var cylinder veggen herpet.. kom masse olje opp forbi stempel ringer... Ble motorbytte og alt er perfekt den dag i dag =)

MVH
René

Hassel
07/07/12, 11:53
Enkelte folk burde ikke skru selv! :p