Vis full versjon : Hvilken bremsevæske skal jeg kjøpe?
Jeg skal skifte bremsevæske på S60'en min nå snart, og må ha racingvæske med høyt kokepunkt pga banekjøring og generell trygghetsfølelse ved aktiv kjøring.. :)
Hvor mye trenger jeg - og hva er de beste alternativene?
En fordel om det kan kjøpes over disk på østlandsområdet.
Anbefaler ATE Super Blue Racing. Denne er meget bra og jeg mener den kan kjøpes hos din lokale Mekonomen forhandler. Denne kan også fås i rød slik at det er lett å se når du bytter. 1 liter holder for å skifte alt i systemet. Kan sette farge på resovoaret.
Verdens beste bremsevæske heter Castrol SRF. Vet ikke hvem som forhandler den i Østlandsområdet. Den er meget dyr og til vanlig banekjøring mener jeg den er helt overkill.
Hvis du er bekymret for varme, så anbefaler jeg at du skaffer deg titanskims til å legge mellom kaliper og kloss pluss ekstra kjøleslanger mot navet. Hvilke merke/type klosser bruker du?
volvo orginal.
absolutt best i mine øyne
kokepunktet på denne er 195grader våt. du skal ha ganske dyr racingbremsevæske for å slå det...........
Du har et poeng Marius. ATE bremsevæsken har kun 5 grader høyere vått kokepunkt enn Volvo original. SRF har vått kokepunkt på 270, men den koster over 600 kroner pr ltr.
Du har et poeng Marius. ATE bremsevæsken har kun 5 grader høyere vått kokepunkt enn Volvo original. SRF har vått kokepunkt på 270, men den koster over 600 kroner pr ltr.
:cool:
har nemlig gått i den feilen at jeg kjøpte dyr bremsevæske selv helt til jeg sjekket volvo sin.....
Volvos originale er nok bra den ja, men etter å ha sjekket litt tror jeg faktisk jeg ender opp med det jeg har kjørt på fra før denne gangen også. Og det er Endless RF-650: http://www.endless-brake.info/brake-fluid/rf650-racing-super-brake-fluid
http://www.endless-brake.info/images/stories/RF6502.jpg
Kokepunkt på 328/218 grader. Var ikke klar over at den var såpass bra, men koster jo nesten 500 kr/ halvliteren denne også så. Men bilen drikker jo ikke akkurat bremsevæske så det skal jeg nok overleve.. :)
Kosta ikke så alt for mye den castol sin heller da.
Exceptionally high dry boiling point of 310 (Wet 270)
http://www.merlinmotorsport.co.uk/p512/CASTROL-SRF-BRAKE-FLUID-1-LITRE/product_info.html
God-væska, har blitt skifta på bilen i dag:
http://forumbilder.se/images/f7920121255088714.jpg
Tror det er viktigere å lufte bremsene før og spesielt etter en dag på banen, enn dyr væske.
Hva er fremgangsmåten for å lufte bremsene? Må du ikke skifte væske da?
setter på bremselufteverktøy på nippelen på bremsecaliperen og åpner, så trør du på bremsepedalen, så stenger du nippelen igjen. best og stenge den mens en fortsatt trør på bremsepedalen. :) letteste og være 2 stykker.
Så er det vel best og begynne på den kaliperen som er lengst vekke fra veskebeholderen mener jeg
Hva skjer når du trykken på bremsen?
Eventuell luft vil komme ut når du trår på bremsen.
Sent from my HTC Desire S using Tapatalk 2
Anbefaler ATE Super Blue Racing. Denne er meget bra og jeg mener den kan kjøpes hos din lokale Mekonomen forhandler. Denne kan også fås i rød slik at det er lett å se når du bytter. 1 liter holder for å skifte alt i systemet. Kan sette farge på resovoaret.
Verdens beste bremsevæske heter Castrol SRF. Vet ikke hvem som forhandler den i Østlandsområdet. Den er meget dyr og til vanlig banekjøring mener jeg den er helt overkill.
Hvis du er bekymret for varme, så anbefaler jeg at du skaffer deg titanskims til å legge mellom kaliper og kloss pluss ekstra kjøleslanger mot navet. Hvilke merke/type klosser bruker du?
kor er det mulig og få tak i titan skims da?og er det stor forskjell?
Ikke kokepunktet alene som gjør bremsevæska bra
Inlegg fra MTI Racing i Corvette forum
--------------------------------------
Originally Posted by Socalrebell View Post
I dunno I've used Castrol SRF for 10+ years and find it works great, wet boiling point of 518 degrees it's the wet boiling point # that is most important, not the dry boiling point.....
Yes, Socalrebell, great points!
You are correct on the great properties of the Castrol SRF. It is great stuff. SRF has been the King of brake fluids for along time.
The RS683 has the advantage over SRF in the "Incompressibility" of the fluid. The RS683 pedal IMMEDIATELY feels firmer, due to the super-low dissolved air in its mixture. A firmer brake pedal is always a good thing.
Even the most expensive brake fluids have some "compressibility" to it. But the RS683 has a super-super-low compressibility, and that is what gives you the awesome pedal feel.
Once you take Castrol SRF to its limits, the heat affects the SRF's compressibility in a different way than RS683, which in turn affects the pedal feel. Here is what a technical race blog said about RS683...
"Why we feel this fluid is an acceptable substitute for Castrol SRF is that this fluid has an extremely low compressibility. SRF by nature of it’s design suffers from compressibility which is translated to the frequent “mushy pedal” you attain when driving your car at the limits. Silicone based brake fluids, like SRF are more compressible than conventional fluids due to dissolved air (16% +/-3%) which is inherent in all Silicone based fluids.
Prospeed is an Borate Ester based brake fluid which traditionally has a 5% (+/-2%) dissolved air content, but with a proprietary engineering process, Prospeed contains less than 1%. There is no other brake fluid in the market right now that has this low of dissolved air content and still attains the dry and wet boiling points Prospeed does."
I suspect that more and more service shops will be carrying this brake fluid. Other benefits are that RS683 is compatible with other fluids, where SRF is not. Also, the RS683 is approximately HALF the price of Castrol SRF.
SRF is, and will always be, a great brake fluid.
And we are excited about offering RS683 as well.
Hope that helps!
-Stephen
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.