PDA

Vis full versjon : bytte av grenrørspakning 230FK



carl-k
10/06/12, 15:51
hei,:D

må bytte grenrørspakningen pga lekkasje.
hva er beste/enkleste fremgangsmåte å gjøre dette på?

Karl
10/06/12, 16:22
Løsne downpipen og tilkoblingene til turbo,(vann og olje), ta av slangen som går til luftfilteret. Løsne grenrøret, la turbo sitte fast. Bruk litt tid på boltene på grenrør og downpipe så unngår du kanskje å knekke noen. Bruk en bra pakning, (slike med metallet brettet over grafittdelen). Selve skrujobben er høvelig grei. Det som kan være litt dritt er om noen bolter knekker. Lykke til.

Jonas Soldal
10/06/12, 16:30
Anbefaler deg på det sterkeste å bruke rustløser noen timer for du skal demontere.. jo lenger tid du lar rustløseren jobbe, jo større sjanse er det for at ingen bolter knekker ;)

carl-k
11/06/12, 11:07
så jeg må ut med turbo å grenrør i en bit med andre ord?

hva er det tynne staget som er festet med en splint under turbo, ser ut som jeg må av med det også?

Karl
11/06/12, 13:10
Ja, du trenger ikke å løsne turboen. Pass på å dekke til alle åpningene på turboen så du ikke får noe dritt inn der. Staget er til wastegateaktuator, du må løsne det også.

carl-k
11/06/12, 14:19
fikk løs alle skruver uten å knekke noen heldigvis.
syns det var mye arbeid..tungvint når man ikke har ordentlig bukk å må drive å åle seg under osv...

enda ikke fått ut grenrøret, det rører på seg men vil faen ikke ut fra de "pinnene" på blokka.
pakningen bare rammlet ut i biter når jeg rikket litt, såg ikke fin ut :)

kansje jeg må løstne downpipe fra det festet vet torpedovegg?er så jævla trangt dær..:(

Karl
11/06/12, 15:49
Det er vel gjerne en festebrakett på undersiden av grenrøret også som må løsnes. Du burde jekke opp bilen og sikre den slik at du kan komme til fra undersiden, da kommer du bedre til.

carl-k
11/06/12, 21:20
hmm...kan ikke se den, liger den under flensen?
finner bare de 8 skruvene:confused:

kan jo være at jeg må av med downpipe festebraketten mot girkassa for å få litt slakke...?
hadde håpet å slippe, det er 15kopp med null plass!

R.G
11/06/12, 21:25
underside av manifold, skrudd mot blokka, akkurat i kanten under toppen

carl-k
11/06/12, 21:32
ka farsken, first thing tomorrow!

har prøvd å google opp bilder av grenrøret, men kunne liksom ikke finne ut noe.

er det 2 skruver på undersiden eller?

carl-k
12/06/12, 15:17
fikk omsider av grenrøret, måtte av med festet på girkassen, brukte sikkert 1 time på den skruven:mad:
den satt noe sinsykt+ at det var trangt.

men... ser noen små sprekker på grenrøret, et det vanlig?
burde jeg bytte det?

Euro-96
12/06/12, 15:34
Det er helt vanlig med sprekker så det har ingen hensikt å bytte det.
Det er ikke mange 940 igjen som går med sprekkfrie grenrør,for de fleste har jo rundet 200-250k nå.

carl-k
12/06/12, 15:44
ser 2 sprekker...såvidt synli, må lete for å finne de.
tviler på at de går igjennom.

carl-k
12/06/12, 22:00
De tre små skjoldene som sitter festet ilag med grenrøret,under plugghettene...hvor nødvendig er de??

carl-k
15/06/12, 11:51
valgte å la de skjoldene ligge, siden de kom i konflikt med den nye grenrør pakningen som er i et stykke....ser på diverse bilder på google at flere kjører uten de.

nytt problem..plages med oljeretur røret.
ble litt fomling med dette, da jeg monterte turboen først. presterte å ødelegge oringen til blokka. den var steinhard og knakk i to. hadde en lite olkelekkasje fra før,kansje den kom hærifra.
så nå må oring bestilles..

noen triks for å få på den returen lettes mulig? går det i det hele tatt an å få røret in på blokka når turbo sitter fast?
ser flere har å banket en en tapp in på blokka, men jeg velger å ha det orginalt.