PDA

Vis full versjon : Skade i diff?



henrik940
20/04/10, 18:36
Hei.

Ta en titt på dette bildet. Dette er den "bolten" som går igjennom diffen, og har påmontert sol og måne hjul eller hva det heter. Til venstre kan kronhjul skimtes.

Hva kan dette komme av? Er det farlig å kjøre med?

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/04/1586.jpg

TeamBørnOut
20/04/10, 18:47
den har fått juling gitt :P
tja. farlig å farlig... er jo slark :)

jonass
20/04/10, 18:48
Noe sånt har jeg aldri sett eller hørt om før.
Er jo bare og kjøre med til det smeller, men unngå hastighets etapper:D
kjedelig med låst bakende i 200kmt

TeamBørnOut
20/04/10, 18:49
tipper det er en sliten slyngediff fra 1041 1045 1065?
bilen har spola og eiern har ikke fått sperra til å slå inn ( seig pga gammal olje og kanskje den skjelden har vært utløst). men så skjer det så mye rart innider at sperra pluttselig slår til for fult. Kanskje har det vært brukt feil olje på diffen også. det skal være en del slippmidel i olja.. for at sperra skal være litt mykere.

TeamBørnOut
20/04/10, 18:51
Noe sånt har jeg aldri sett eller hørt om før.
Er jo bare og kjøre med til det smeller, men unngå hastighets etapper:D
kjedelig med låst bakende i 200kmt

http://forum.vccn.no/showthread.php?t=3862
diskuterte det her :)
Det kan fort skje på "ikke sperre aksler" også. Er faktisk der jeg har sett det flest ganger..

ChrML
20/04/10, 18:54
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=3862
diskuterte det her :)
Det kan fort skje på "ikke sperre aksler" også. Er faktisk der jeg har sett det flest ganger..
Bakenden låser seg ikke hvis solhjula henger seg opp inni der, men du får 100% sperre til noe gir seg og det flyr biter overalt inni klokka der. Det var det vi diskuterte i den andre tråden hva som skjer hvis du jekker opp en side med åpen diff sånn at innmaten på diffen spinner, og så låser det seg :). Vanlig at innmaten i åpne differ fucker seg hvis en driver mye med ethjulsspinn.

Men hvis det fucker seg inni diffen så detter det sannsynligvis noen deler ut etterhvert og da kan det havne mellom kronhjul og pinjong og låse hele driten. I mitt tilfelle ble de store bitene til mindre biter og havnet i rommet under der pinjonglageret sitter :).

henrik940
20/04/10, 18:57
Får vel bare kjøre til det stopper..

TeamBørnOut
20/04/10, 18:58
Bakenden låser seg ikke hvis solhjula henger seg opp inni der, men du får 100% sperre til noe gir seg og det flyr biter overalt inni klokka der. Det var det vi diskuterte i den andre tråden hva som skjer hvis du jekker opp en side med åpen diff sånn at innmaten på diffen spinner, og så låser det seg :). Vanlig at innmaten i åpne differ fucker seg hvis en driver mye med ethjulsspinn.

Men hvis det fucker seg inni diffen så detter det sannsynligvis noen deler ut etterhvert og da kan det havne mellom kronhjul og pinjong og låse hele driten. I mitt tilfelle ble de store bitene til mindre biter og havnet i rommet under der pinjonglageret sitter :).
Låser de seg så deler de seg som oftest :) har hatt mange hull i klokkedekslene... er man heldig kommer de ut. er man uheldig så står man der med låste hjul er man litt heldig i uhellet så fungerer det å clutche ut i revers :)

ChrML
20/04/10, 20:27
Vil det være noen ide å legge en litt brei fuge nedi sprekken der med pinnesveis? :p

T90
20/04/10, 20:28
Min ide er Kjøp ny diff.

TeamBørnOut
20/04/10, 21:20
Ingen tvil om akkurat det :)

turb00le
20/04/10, 21:23
Sist jeg løsna en sånn så dunka det når den spant på ett hjul. Det var da vanlig åpen diff. Ikke noe særlig å kjøre med. Låser seg helt når den finner ut at den skal løsne.

kermitt
20/04/10, 22:01
om du skal ha akslingen senere så ikke sveis der, og ikke med MMA. det er til landbruksmaskiner og reparasjoner på tungt utstyr ute. slip til ett lite spor å legg ei fuge med MAG`en. men da må du bytte hele akselen ikke bare diffen. helst drit i å sveise :p

TeamBørnOut
21/04/10, 08:01
Gammle diffen til GMV dette eller? :P

henrik940
21/04/10, 08:15
Gammle diffen til GMV dette eller? :P

Hvem er det :p ?

Christian
21/04/10, 16:28
Gammle diffen til GMV dette eller? :P

HAHA, skjønten. :D


Hvem er det :p ?

Det er vel retta til høyglanspolere-tråden. ;)
Hvis du trenger ny diff Henrik, har jeg en hel bakaksel fra en 87 740 GL du kan få hvis du hentern. Vanlig 1031 åpendiff.

henrik940
21/04/10, 16:35
Hvis du trenger ny diff Henrik, har jeg en hel bakaksel fra en 87 740 GL du kan få hvis du hentern. Vanlig 1031 åpendiff.

Eller takk Chris, men får bare kjøre med dette til det smeller :p

Christian
21/04/10, 16:38
Da går'n i stålkonteinern :P

TeamBørnOut
21/04/10, 16:49
sjekk utvekslinga førs :P

Christian
21/04/10, 16:53
sjekk utvekslinga førs :P

Passer dem i multilink?

TeamBørnOut
21/04/10, 16:58
jepp :cool:

Christian
21/04/10, 16:59
Aha :D

Da må jeg se om jeg finner merket før jeg kastern :P

JEMracing
25/04/10, 20:30
Ville byttet hvis jeg var deg.Slyngediffen smalt nemlig for meg. Hadde akkurat svingt av E18 da det smalt. Begge hjula låste seg helt og bilen var f.. ikke til å move på.

Ble Viking hjem den dagen:)

Møtte bytte kronhjul, pingjong og diff selfølgelig. + skudd hull i bakaksel lokket.

TeamBørnOut
25/04/10, 20:42
Ville byttet hvis jeg var deg.Slyngediffen smalt nemlig for meg. Hadde akkurat svingt av E18 da det smalt. Begge hjula låste seg helt og bilen var f.. ikke til å move på.

Ble Viking hjem den dagen:)

Møtte bytte kronhjul, pingjong og diff selfølgelig. + skudd hull i bakaksel lokket.


Hadde du clutcha ut nok ganger i 1 og R så hadde det løsnet. det gjør alltid det :P
(sånn til nestegang du raser akselen :P)

Ofte pleier de skade seg så jævlig at man ikke får kjørt forrover. men da kommer man faktisk langt i revers :D
rygga fra rudskogen til mysen en gang i en bmw :D da fikk vi taue hjelp etter det.. (vi tenkte jo ikke på at bilen ikke fikk serlig mye kjøling i revers :P)

tennpluggen
01/05/10, 23:29
hehe fin mulighet til å øve på å rygge ett stykke da:P
da hadde jeg heller satt bilen i grøfta for det er jo ett stykke:P

GMV
02/05/10, 13:42
Gammle diffen til GMV dette eller? :P

Det er nok ikke det nei.:p

A.Finstad
10/05/10, 05:44
jeg har vært borti noe lignende og det bare et par uker etter jeg fikk lappen(bilen var HÆRJA når jeg kjøpte den for jeg kjørte pent med den!)

her er bilde fra min diff

http://i280.photobucket.com/albums/kk184/Volvo-Kid91/P8150057.jpg

dere kan si hva dere vil, men det er de som har hatt bilen før meg som har herja i stykker denna akslen sammen med girkassa på bilen så jeg skal ikke ha noe klager på at jeg kjører idiot!

det som skjedde var at jeg skulle bremse på giret inn i en rundkjøring og i det jeg begynte å sleppe clutchen sånn at det bremsa begynte det å klakke!

Morgis
10/05/10, 07:26
Har selv opplevd låst bakaksel i 60kmt.
Det er jaggu litt skummelt, spes om bilen velger å vri seg så man mister kontroll.
Hos meg var det da en av boltene til kronhjulet som hadde løsnet og plasserte seg mellom kronhjul og pinjong.

Jeg hadde nok ikke dratt på langtur eller høye hastigheter med den diffen der Henrik :)

henrik940
10/05/10, 08:26
Nei, den blir nok kassert den. Har skaffa meg en helt strøken en nå på fredagen. Så da blir det bra :D

asdf
28/05/10, 20:02
litt stemningsbilder av en g80 som ble plukka istykker...

http://hekta.org/~erikab/turbovolvo/g80/DSC00232.JPG

http://hekta.org/~erikab/turbovolvo/g80/DSC00235.JPG

http://hekta.org/~erikab/turbovolvo/g80/DSC00238.JPG

DieselDriver
28/05/10, 20:06
Har selv opplevd låst bakaksel i 60kmt.
Det er jaggu litt skummelt, spes om bilen velger å vri seg så man mister kontroll.
Hos meg var det da en av boltene til kronhjulet som hadde løsnet og plasserte seg mellom kronhjul og pinjong.

Jeg hadde nok ikke dratt på langtur eller høye hastigheter med den diffen der Henrik :)

Onkelen min skjærte framakselen på en volvo felt i 70. Bom stopp og bilen skjærer ut.

ChrML
28/05/10, 20:19
litt stemningsbilder av en g80 som ble plukka istykker...

Hehe, helt vanlig måte for en G80 å dø stille ut :). Alt for stor belastning på de små tennene når diffen brukes litt.

TeamBørnOut
29/05/10, 15:24
Den må ikke rekke å få opp stor hastighet... egentlig et utrolig sterkt stål som faktisk tåler den julinga den noen ganger får :D

asdf
29/05/10, 17:09
Hehe, helt vanlig måte for en G80 å dø stille ut :). Alt for stor belastning på de små tennene når diffen brukes litt.

Denne fungerte kjempefint, doble svartspor når måtte ønske. Derfor ble vi litt overraska da den ble plukka istykker.

ChrML
29/05/10, 17:34
Denne fungerte kjempefint, doble svartspor når måtte ønske. Derfor ble vi litt overraska da den ble plukka istykker.
G80 fungerer sånn halvveis uten slyngemekanismen og. Spinner fortsatt på to hjul når man burner og begynner sladden med å spinne rett fram, men i min erfaring ikke like godt når man skal sladde i fart midt i en sving. Tror det må være foråsaket av at innmaten vrir seg på en eller annen måte som gjør at clutsjpakka fortsatt ramper opp på det kone hjulet selv om den ikke blir "aktivert" ved at konhjulet holdes igjen av slyngene.

Krissmp
01/06/10, 23:13
Dette med låsing av bakhjula hørtes ikke noe kjekt ut.

Har en ulyd bak fra bilen når jeg løser ut. Kanskje dette kan komme fra bakakslingen? Høres nesten ut som håndbrekke er på og det smeller.

ChrML
02/06/10, 05:28
Dette med låsing av bakhjula hørtes ikke noe kjekt ut.

Har en ulyd bak fra bilen når jeg løser ut. Kanskje dette kan komme fra bakakslingen? Høres nesten ut som håndbrekke er på og det smeller.
Kan være brekket som henger på litt, ja. Da kan det smelle når du tar igang.