PDA

Vis full versjon : B230fk m/ecomax og 0,8 Wastegate, seint og lavt ladetrykk



Deluxio
10/06/12, 02:27
Godday folk!
Har montert vikingchip ecomax i b230fk'en min nå, og bytta ut den orginale wastegaten med ein med grunntrykk 0,8 (kjøpt på bsr).
Ladetrykket ligger på 0,5 etter dette her, og det kommer ikke for fullt før rundt 3500 rpm. Noen som har vert borti noe lignende? Før kom den jo på rundt 2000rpm, med orginal chip og wastegate...
Kan det være at eg har stilt på staget til wastegaten, at ladetrykket har blitt lavere, og pga det så kommer ikke ladetrykket når den skal fordi chipen skal ha høgere ladetrykk?

Takker for svar!

wolden
10/06/12, 05:51
må være lekkasje på vacumslange

Deluxio
10/06/12, 09:42
Men alt funka jo som det skulle før bytte av chip og wastegate? Eneste vakumslangen som eg var borti var den dra turbo til wastegate, måtte ha en ny der fordi den gamle var for kort

R.G
10/06/12, 09:46
har du stilt staget så det ikke holder spjeld stengt når motor ikke går? skal være litt stramt å hekte på staget

Deluxio
10/06/12, 10:06
Kan ha komt til skade å skrudd litt på staget ja, hekta det bare lett på, ikke stramt eller noe :0 skal ut etterpå, kan prøve å stramme det til litt. Vil ladetrykket komme tidligere også dA?
Ganske uerfaren på dette med turbo :)

R.G
10/06/12, 10:21
vil stag være for slakt på, så spjeld vil stå litt åpent, klarer det ikke å spinne seg opp til trykk før ut på turtall

Deluxio
10/06/12, 10:30
Okei, takk! :D skal ut å prøve å stramme det opp litt! :D

Deluxio
10/06/12, 13:13
Fått stramt opp staget nå, og ladetrykket begynner når det skal! :) MEN, det er bare ca 0,55, og ikke 0,8 som er grunntrykket på wastegaten? og den mutteren som er på staget, ka skal den gjøre?

R.G
10/06/12, 14:53
mutra er kontra mutter (låsemutter), skrur den mot biten som hektes på turbo, så det ikke skrur seg opp igjen av seg selv

Deluxio
10/06/12, 15:06
Okei, skal gjøre det! :) men ingen som vet hvorfor trykket ikke er mer enn 0.55 da? skal jo være 0,8 :/

R.G
10/06/12, 16:45
må kanskje stramme wastegate litt til:)

ArneR
10/06/12, 21:26
Sikker på at du ikke har bestilt en aktuator med 8 psi da? Det tilsvarer 0,55bar.

Når du strammer staget, skal du kunne se halve tappen på klaffen igjennom hullet på enden, når det er ok.

Deluxio
10/06/12, 21:48
Var innom butikken til BSR, og spørte en ekstra gang før eg gikk at eg hadde fått wastegate med 0,8 i grunntrykk, så skulle jo være ganske riktig.. Kan jo prøve å stramme litt til da, men synst det er rart den skal øke 0,2 i trykk bare ved å rotere et par runder på staget. Skal teste i morgen om det blir riktig etter nok en stramming, om ikke så må eg ta en telefon til BSR :)

gull pilen
11/06/12, 09:08
har du orginal eksos på bilen?? den øker nok 0,2 bar om du putter på noe større en orginalt som puster litt bedre...:o

Deluxio
11/06/12, 09:30
Kjører orginal eksos ja! Men skulle vel klare å få 0,8 i trykk når eg har ein wastegate med grunntrykk 0,8 selv med orginal eksos?

gull pilen
11/06/12, 09:45
vet ikke hvorfor det er slik, har bare vært borti at det er sånn... får nok sikkert til å lade 0,8 ved å stramme vastegate staget litt til... med ecomaxen burde du jo sikkert lade 1 bar så er bare å forsøke seg fram....

Deluxio
11/06/12, 21:47
Når du strammer staget, skal du kunne se halve tappen på klaffen igjennom hullet på enden, når det er ok.

Gjorde det som beskrevet over her, og fikk den til å lade 0,7! (tok den litt mindre enn halve tappen, grett å være på sikre siden)
Så nå funker bilen veldig bra, litt bedre drag enn det orginale trykket :)

gull pilen
11/06/12, 22:19
lader fint 1 bar med ecomax, er ecotrim som skal ha 0,8 bar...

Deluxio
11/06/12, 22:45
Må tenke litt på den stakkarslige motoren, kan ikke få kjørt seg altfor hardt heller :) Vil heller ha en som holderr, og siden eg er ganske ny i "turbogamet" så velger eg å begynne litt forsiktig :)

Feiltenning
17/06/12, 17:04
Jeg har montert den 0.8 bar wastegaten fra BSR . Skrudde staget helt inn (strammeste), så la vi på 2-3 skiver på skruene mellom braketten som wastegaten henger i, og turboen. Vi havna på 0.7-0.75 bar med original eksos. Dette er fadern sin bil, så den blir ikke kjørt sidelengs i svingene. Fullt trykk er vel rundt 2500+ rpm om jeg husker rett.

Virker som den originale eksosen hindrer den lille turboen i å komme over 0.7 bar :p

Riviera
23/06/12, 08:33
Jeg har montert den 0.8 bar wastegaten fra BSR . Skrudde staget helt inn (strammeste), så la vi på 2-3 skiver på skruene mellom braketten som wastegaten henger i, og turboen. Vi havna på 0.7-0.75 bar med original eksos. Dette er fadern sin bil, så den blir ikke kjørt sidelengs i svingene. Fullt trykk er vel rundt 2500+ rpm om jeg husker rett.

Virker som den originale eksosen hindrer den lille turboen i å komme over 0.7 bar :p

Jeg kjører med original eksos, 13c og WG med tlao chip. Lader 1 bar med en fjær fra trampolinen til ungene. Det orginale eksosanlegget hindrer ikke ladetrykket på min bil iallefall :D

krbarstad
23/06/12, 11:15
Jeg kjører med 14t turbo, å tlao chip no å ladder 1,5 bar. Før jeg skiftet til tlao chip så kjørte jeg med ecomax chip med samme turbo å trykk.

djance
04/07/12, 21:06
Til kansje hjelp til andre som har problemer med dette. siden eg hadde nett dette selv.

Ved justere ladetrykk så er det om og klare og holde mest mulig lokket spjeldet så må stramme wastgate. så bruk kompressor og blåsespiss til blåse opp wastgate. så den er lettere og hekte på. der er hele trikset. og så skaffer dere bleedventil så finjusterer trykket. men vær OPS på att wastgate kan bli for stram.


Eg kjøpte fra http://www.klracing.se/ billig og syk wastage, går fra 0.7 - 1.7 bar. og så ha bleed ventil i tilleg fra der. kostet 150 kr. den slipper ut trykket i bunnen så den ikke blåser ut wastgate så fort så kan få ganske mye mere en 1.7 om du vill. eg blåste min til 2 Bar. Så vær litt forsiktig.

JonasS
14/07/12, 11:24
Du vil ikke oppnå mer effekt med en 13c ved å justere opp trykket mer enn 0.8. Turboen leverer allerede da ganske mye av sin kapasitet. Dette kjenner du ved at motoren dør litt ut på lengre pull. Du vil få kraftigere aks en stund, men så kommer varmen frem til innsuget, og da spakner den fort.

Jeg endte på 0.8 i min B230FK-motor. Sammen med ecomax, 3"JT og "sportsluftfilter" i min 240 benka den 183hk på bakhjula ca.

Med større turbo kan du med fordel lade mer, bare ha i bakhodet at B230`n liker store exhausthus på turboen. A.R .63 er fint. Det er den trange passasjen i exhausthuset i 13C-turboen som er hovedårsak til rådeknekk i disse motorene.

Personlig tåler jeg ikke 13c til annet enn org. bruk.

djance
16/07/12, 00:35
Eg kjører 1 bar men eg har fint trykk og stabilt trykk heleveien. men nå har eg litt større eksos maifoil da. så eg merker masse fra 0.8 til 1 bar. så eg er kjempe fornøyd med 1 bar.

Men får se etter sperre diff kommer på om det holder da.

gull pilen
20/07/12, 17:14
Eg kjører 1 bar men eg har fint trykk og stabilt trykk heleveien. men nå har eg litt større eksos maifoil da. så eg merker masse fra 0.8 til 1 bar. så eg er kjempe fornøyd med 1 bar.

Men får se etter sperre diff kommer på om det holder da.

Blir ny bil for deg om du putter på en større snurre.. Gjorde akkurat samme selv og er STOR forskjel på karakteristikken med hårføneren(13c) og feks t3 med større eksos hus...

JonasS
20/07/12, 17:45
Som Gull pilen sier, jeg lada 1.2 med 13c-snella et øyeblikk før jeg bytta til T3/T4, å hjelpes for en forskjell det bli på samma trykket! :) Vil tro bilen går like godt på 0.8 med nyturboen som den gjorde på 1.2 med 13c`en. Samt, hvis man drar ut gear tyngre enn 2., 4. f.eks, så gir den ikke opp etter noen sek. for å si det slik.. Den bare "rockar på"! :)

turbohjelle
02/08/12, 19:18
Da jeg kjøpte min 0,8wg fra bsr, fikk jeg beskjed om at den var justerbar. Har du prøvd å justere den?

kj0rum
02/08/12, 19:35
Fant en løsning på problemet, fjernet boostcontrollen og gikk tilbake til det originale slange opp koblingen. Ser ut som jeg bare må justere på wastegaten og ikke bruke boostcontrolleren :P