PDA

Vis full versjon : Min 940 fusker, strøm problem.( Haster dette også:) )



Helgeland
09/06/12, 00:25
Jeg har en 96 940 som "Kutter" ofte nå når jeg er ute og kjører. Noen ganger i forbinnelse med at jeg kjører over en dump, eller ujevnheter i vegen.
Det som skjer er at bilen stopper, noen ganger bare ett tiendels sekund, noen ganger så stopper den helt, da er det som regel bare og starte den igjen. Noen ganger må jeg jobbe litt for og få den til og gå igjen. I tillegg til at motoren stopper så kutter også turteller og spedometeret og turtelleren ut, og varsellampene på instrumentet tennes, noen ganger alle, noen ganger bare abs lampa. Kan også tyde på at når bilen er kald så fusker den minst. Lysene på bilen slukker ikke.
Dette må jo være ett elektrisk problem. Har sjekket bateri kabelskoene. Ikke noen feil der. Noen som har noen forslag om hva dette kan være ? Noen som har noe koblingssjema til slik bil ? Det har vært byttet ledningsnett i den, det sitter 95 mod. ledningsnett i den.

Hilsen Lars.

Anders Dybvadsskog
09/06/12, 08:14
Turbo? Mange 940 ier reagerer på uorginal dompventil, så da kan de stoppe over dumper og mot kryss

lasse940
09/06/12, 08:27
Hatt problemer med at bilen min også har gått fryktelig feit over humper ol.Så det på afr måler, stoppet dog alldri, men hvertfall så viste det seg at tennkablen var hallveis ryki over så vibrasjonen jeg fikk over humper/ hull i veien gjorde så kablen ikke isolerte lengre, værdt å skjekke ;)
Jeg byttet tennkabler og problemet var løst :)

Helgeland
09/06/12, 12:34
Men hvis en tennkabel er dårlig, så bryter vel ikke strømmen, annet en strømmen frem til pluggene. Her bryter også strømmen til innstrumentet.

pLetten
09/06/12, 13:15
Jeg vil tro at enten er børstene på dynamoen utslitt, eller så er ankeret i dynamoen ferdig.. Eventuelt kan det være at D+ ledningen på dynamoen løsnet. Det virker ivertfall som ett prøblem med strømtilførselen.

Helgeland
09/06/12, 14:12
Den dynamoen er ikke gammel, men kjøpt på Biltema. Jeg skal sjekke dette. Men flere tips motas med takk ! :)

Øygard
09/06/12, 14:23
Jeg vil tro at enten er børstene på dynamoen utslitt, eller så er ankeret i dynamoen ferdig.. Eventuelt kan det være at D+ ledningen på dynamoen løsnet. Det virker ivertfall som ett prøblem med strømtilførselen.

Det virkar litt rart, for det er jo straum på han, for lysa lyser og han kan berre starta han, so viss den sluttar å lada vil det jo ta litt tid før han stoppar, og då får du ikkje staart på han.

Helgeland
09/06/12, 14:37
Det virkar litt rart, for det er jo straum på han, for lysa lyser og han kan berre starta han, so viss den sluttar å lada vil det jo ta litt tid før han stoppar, og då får du ikkje staart på han.

Der har du ett poeng Øygard.

pLetten
09/06/12, 18:42
Det virkar litt rart, for det er jo straum på han, for lysa lyser og han kan berre starta han, so viss den sluttar å lada vil det jo ta litt tid før han stoppar, og då får du ikkje staart på han.

Mulig. Jeg svarte basert på erfaring fra tidligere der dette har skjedd med meg. Om det er en biltema dynamo kan det godt tenkes at den er dårlig.. Er ikke alltid man kan kjøre særlig lenge på kun batterispenning. Batteriet leverer ikke mer enn rett i overkant av 12 volt, og med masse lys og gjerne stereo på så blir det fort lite igjen til tenningsanlegg, bensinpumpe, dyser og den slags. Men såklart, det kan jo være noe helt annet også ;)

Helgeland
10/06/12, 00:20
Ikke noe problemer med dynamo.Den stopper plutselig også når den står og går på tomgang.

Helgeland
10/06/12, 22:40
Har prøvd med en annen styreenhet i dag, ikke noe forskjell. Motorfeil lampa har også begynt og lyse nå.Når bilen går.

de_icer
10/06/12, 22:50
jording?

Helgeland
10/06/12, 23:30
jording?
Har sjekka noen jordingspunkter, men ikke alle. Er ikke helt sikker på hvor alle pungtene sitter hen.

Jan-Einar Jenssen
10/06/12, 23:34
sjekk den grønne ledinga til starter... er den kuken, blir strømmen og kuken :)

Helgeland
11/06/12, 04:02
sjekk den grønne ledinga til starter... er den kuken, blir strømmen og kuken :)
Skulle det ikke blitt kukete og starte den opp igjen når den har stoppet da ? Men jeg skal sjekke den.

Jan-Einar Jenssen
11/06/12, 04:05
Skulle det ikke blitt kukete og starte den opp igjen når den har stoppet da ? Men jeg skal sjekke den.

er det bare dårlig kontakt så vet man jo aldri når den fusker :)

Helgeland
11/06/12, 07:23
er det bare dårlig kontakt så vet man jo aldri når den fusker :)
Har ikke den ledningen kun strøm når bilen blir startet ?

Jan-Einar Jenssen
11/06/12, 07:24
på min er der strøm hele tiden. men det kan jo tenkes at det er derfor min bil er teit :p

Helgeland
11/06/12, 23:00
Nå er feilen rettet opp. Rett og slett bare kontakten på tenningslåsen som hadde løsnet litt.......:)