PDA

Vis full versjon : Min første Volvo ( an oldtimer )



gammelsætern
07/06/12, 19:10
Da har jeg kjøpt min første vetran bil, for mange så er vel ikke denne en verdig veteran, men i dont give a shit! :P

Bilen jeg har kjøpt er en 244DL 81 mod.

Bilen har rullet 198 000, og blitt fulgt opp med servicer på Bilia siden den var ny og frem til idag:)

men så kom dagen da den trofaste Volvon ikke gikk igjennom Eu pga rust kanalen, å eiern viste ikke hva hun skulle gjøre med den elskede bilen sin.

men da kom jeg inn bilde fordi jeg var på utkikk ettern en veteranbil :P så da ble den min:)

det har sittet setetrekk i bilen siden 1982 så hun trodde at setene under var i bra stand :P

motoren som sitter i den er vel den som heter B21A ( noen som har noen tips på noe enkel trimming? )

Hva jeg skal gjøre med bilen er usikkert, men tar gjerne mot tips=) bilen er dønn orginal pr. dags dato.

er dette noe dere men jeg burde holde slik eller burde jeg gjøre noe mer med den? =) forslag motas med takk!:D

Ps. bilder kommer etterhvert!

larsverm
07/06/12, 19:56
Jo da, verdig veteran. :D Og mitt forslag er å holde den original - hvis du med ikke urimelig innsats får ordnet rusten og bilen ellers er i veldig god stand.

gammelsætern
07/06/12, 20:02
Jo da, verdig veteran. :D Og mitt forslag er å holde den original - hvis du med ikke urimelig innsats får ordnet rusten og bilen ellers er i veldig god stand.

gikk ikke igjennom pga rust kanal men blir nok til at jeg ser over hele bilen å tar det som er=) det tekniske skal være i ganske bra stand=)

tenker at jeg holder meg innefor moderate endringer hvertfall=) er som sagt min første volvo så må bli kjent med bilen å sånn =)

crazyclomp
07/06/12, 20:05
Sleng opp noen bilder da :p

gammelsætern
07/06/12, 20:10
Sleng opp noen bilder da :p

bare jeg finner ut hvordan jeg gjør det så :P hehe help please :P

gammelsætern
07/06/12, 20:23
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/721.jpg

gammelsætern
07/06/12, 20:24
er det eneste bilde som jeg har enda. pga. hun dama jeg kjøpte den av må ha en bilen litt til før hun får kjøpt seg en ny volvo :P men fler bilder kommer!! promise =)

larsverm
07/06/12, 20:30
Ser jo ikke ille ut på litt avstand. :p

Revell
07/06/12, 20:43
Har da sett verre:p Blir nok en flott cruiser det der:)

gammelsætern
07/06/12, 20:48
Har da sett verre:p Blir nok en flott cruiser det der:)

hehe ja blir nok det etterhvert=) må bare bestemme meg for hva jeg skal gjøre=) så TIPS motas med stor glede!! =)

crazyclomp
07/06/12, 21:25
Så bra ut den! ;)
Bygge sleeper av den kanskje? :D hoho

gammelsætern
07/06/12, 21:44
Så bra ut den! ;)
Bygge sleeper av den kanskje? :D hoho

hehe vi får se :) sleeper er jo awesome ;)

gammelsætern
08/06/12, 13:06
Har jo 2 webere liggende;) kankskje jeg kan bruke de ;P

gammelsætern
08/06/12, 13:29
er det noe "frontleppe" å få tak i til disse ?=)

Øygard
08/06/12, 13:31
Den dar såg fin ut, det viktigaste er jo å få fjerna rusten og hindra at han vil fortsetta å rusta. Når det er gjort og han er godkjent, kan du jo gjera litt forandringar, men sidan det er veteranbil, vil eg anbefala å ha han ganske original. Eller i alle fall ikkje gjera forandringar som er vanskelege å setta tilbake til originalt. Detta både fordi ein veteranbil er mest verdt viss han er original, og so meinar eg at veteranbilar helst skal vera sånn som dei var då dei var nye. Det vil sei at dei ikkje nødvendigvis må vera heilt originale, men i alle fall tidsriktige:) So viss du for eksempel senkar han litt, set på nåken originale lettmetallfelgar eller hjulkapslar og ei sånn vanleg frontleppa som er lakkert i samme farge som bilen, er ikkje det nåke skandale. Viss du derimot malar han med husmaling, monterar ei to meter høg vinga på bagasjelokket, sette på nitten" felgar som ikkje står i stil til bilen i det heile tatt og monterar fangarar frå Ferrari FXX, kan det vel kallast ein skandale.

larsverm
08/06/12, 16:31
er det noe "frontleppe" å få tak i til disse ?=)

Da skaffer du bare en slik som de fleste 240er fra 81 og oppover har allerede. Det mangler originalt bare på en del av standardtypene fra de første årene slik som du har (242/244/245DL 81-82, til dels 240 2,1 83-84).

gammelsætern
09/06/12, 10:17
Da skaffer du bare en slik som de fleste 240er fra 81 og oppover har allerede. Det mangler originalt bare på en del av standardtypene fra de første årene slik som du har (242/244/245DL 81-82, til dels 240 2,1 83-84).

Takker =) tror planen blir rett å slett senk, 14* alu rims å leppe til å begynne med=) er som øygard sier, en veteran bil skal være tidsriktig ;)

gammelsætern
09/06/12, 13:34
hvordan er det å få tak i sort intr. til denne?

larsverm
09/06/12, 17:53
Det lar seg ordne. Man kan få tak i svarte dørsider, hvis bilen ikke har det fra før. Og så finnes det originale svarte skinnseter, men de koster gjerne noen tusen.

Øygard
10/06/12, 00:00
Takker =) tror planen blir rett å slett senk, 14* alu rims å leppe til å begynne med=) er som øygard sier, en veteran bil skal være tidsriktig ;)
Det likar eg:D


hvordan er det å få tak i sort intr. til denne?
Det går, men viss du kan leva med grått er det mykje lettare å få tak i. Eg syns no det blå interiøret er fint på blå bil då, men...

Øygard
10/06/12, 00:00
Takker =) tror planen blir rett å slett senk, 14* alu rims å leppe til å begynne med=) er som øygard sier, en veteran bil skal være tidsriktig ;)
Det likar eg:D


hvordan er det å få tak i sort intr. til denne?
Det går, men viss du kan leva med grått er det mykje lettare å få tak i. Eg syns no det blå interiøret er fint på blå bil då, men...

Cpt Tuttle
10/06/12, 08:40
Finns svarta tygstolar i DL-modellen de här åren....eller de är ju svart/grå ("salt och peppar" kallas väl mönstret) men de ser faktiskt rätt bra ut.

gammelsætern
10/06/12, 09:47
Finns svarta tygstolar i DL-modellen de här åren....eller de är ju svart/grå ("salt och peppar" kallas väl mönstret) men de ser faktiskt rätt bra ut.

Noen som har bilde av de stolene?=)

Cpt Tuttle
10/06/12, 10:20
http://www.swecars.com/gallery/images/1/bilar/knc/inuti.jpg

Det där är förvisso stolar från en 86->, men mönstret är rätt likt även på de som finns i början av 80-talet.
Annars passar ju även nyare stolar i äldre 240, men det blir ju då lite annat utseende då de har samma nackstöd som 740.

gammelsætern
10/06/12, 15:31
http://www.swecars.com/gallery/images/1/bilar/knc/inuti.jpg

Det där är förvisso stolar från en 86->, men mönstret är rätt likt även på de som finns i början av 80-talet.
Annars passar ju även nyare stolar i äldre 240, men det blir ju då lite annat utseende då de har samma nackstöd som 740.

Takker=) vanskelig det er med se for seg hvordan bilen skal være osv. :P

gammelsætern
10/06/12, 17:07
men hvorfor har jeg en rosa konvolutt på tråden min å andre har blå?:P

gammelsætern
10/06/12, 19:00
en kompis av meg har lyst på R-sport trekk, også kom han over dette på finn.no. Er det noen her som har vært borti dette?=) evnt vet pris og sånn=)

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=35285260

Jonas Soldal
10/06/12, 19:06
ta en titt på DENNE (http://forum.vccn.no/showthread.php?32223-NYE-originale-R-Sport-setetrekk-til-salgs-NY-TR%C3%85D!) du ;)

larsverm
10/06/12, 19:25
Ja, samme person, er også her på forumet. Har selv handlet setetrekk av ham - ikke noe tull der. :)

gammelsætern
10/06/12, 20:41
ta en titt på DENNE (http://forum.vccn.no/showthread.php?32223-NYE-originale-R-Sport-setetrekk-til-salgs-NY-TR%C3%85D!) du ;)

takker!=) må si jeg er klar for at volfgang (244`in ) kommer på gården her!

Øygard
10/06/12, 22:56
Takker=) vanskelig det er med se for seg hvordan bilen skal være osv. :P

Du får googla litt og sjå rundtom på detta forumet, so får du nok mykje god (og dårleg) inspirasjon:)
R-sport setetrekk kan eg anbefala, dei er veldig gode å sitta i, for dei har ekstra sidestøtta, og med fargar som passar til bilen ser det fint ut og:)

gammelsætern
11/06/12, 16:12
Du får googla litt og sjå rundtom på detta forumet, so får du nok mykje god (og dårleg) inspirasjon:)
R-sport setetrekk kan eg anbefala, dei er veldig gode å sitta i, for dei har ekstra sidestøtta, og med fargar som passar til bilen ser det fint ut og:)

blå r-sport trekk hadde passet seg=) for bilen på fredag så da blir det bra tenker jeg =)

gammelsætern
18/06/12, 16:58
Soleis=) da står bilen endelig på gården her =) har fått demontert der det skal sveises, var litt mer enn jeg trodde, men kanalen,gulving, forskjermer er bra, der det må sveises er bak i bagasjen og skift av 2 hjulbuer så er den tipp topp =) bilder kommer ikveld!

gammelsætern
18/06/12, 17:03
Soleis=) da står bilen endelig på gården her =) har fått demontert der det skal sveises, var litt mer enn jeg trodde, men kanalen,gulving, forskjermer er bra, der det må sveises er bak i bagasjen og skift av 2 hjulbuer så er den tipp topp =) bilder kommer ikveld!

å gjett hvilke setetrekk som satt i den=) var vist blå R-Sport trekk ;)

gammelsætern
19/06/12, 15:26
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/1768.jpg

larsverm
19/06/12, 16:08
R-sport-trekk gjør dette til et bedre kjøp enn det ville ha vært uten. :p Og i hvert fall før nyproduksjonen kom i gang, har jeg inntrykk av at de kunne være ganske ettertraktede som brukt og kunne sikkert gå for gode priser hvis de var i god stand. Ser dine bra ut? Har du på alle setene?

gammelsætern
19/06/12, 20:29
R-sport-trekk gjør dette til et bedre kjøp enn det ville ha vært uten. :p Og i hvert fall før nyproduksjonen kom i gang, har jeg inntrykk av at de kunne være ganske ettertraktede som brukt og kunne sikkert gå for gode priser hvis de var i god stand. Ser dine bra ut? Har du på alle setene?

De er desverre ikke i god stand :/ sola har tæret på trekkene siden de har sitti i bilen siden den var ny, men tok de av og setene er jo i mint condition

gammelsætern
19/06/12, 20:51
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/1772.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/1773.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/1774.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/1775.jpg

gammelsætern
20/06/12, 19:48
Som dere ser så er det jo litt jobb i begge hjulbrønna, også er det et hull i kanalen på str. som en 5 kroning, også tenker jeg at det blir skifte av 2 stk hjulbuer=) å eller er det bare små pirk som slipes over =)

larsverm
20/06/12, 20:20
Nokså gjennomsiktige, de hjulbrønnene ja. Ganske standard problem og standard reparasjon. Og ikke noe spesielt komplisert med at det blir særlig synlig heller.

Litt etter at jeg hadde kjøpt min 93-modell 245, ble det på et verksted oppdaget indikasjoner på at det tidligere var blitt byttet hjulbrønner på den (visst nok uoriginale sveiseskjøter), og da var bilen bare 11-12 år gammel...

gammelsætern
20/06/12, 20:32
Nokså gjennomsiktige, de hjulbrønnene ja. Ganske standard problem og standard reparasjon. Og ikke noe spesielt komplisert med at det blir særlig synlig heller.

Litt etter at jeg hadde kjøpt min 93-modell 245, ble det på et verksted oppdaget indikasjoner på at det tidligere var blitt byttet hjulbrønner på den (visst nok uoriginale sveiseskjøter), og da var bilen bare 11-12 år gammel...

Hehe har skjønt det=) men har bestillt 2 nye så da får jeg hvertfall bytta de=)

Øygard
20/06/12, 21:11
Detta blir bra:) Berre få gjort rustjobben skikkeleg, so har du ein flott bil her:)

Jan-Einar Jenssen
20/06/12, 22:20
så ikke ut som et ille utgangspungt dette :) men flere bilder ønskes :p

gammelsætern
23/06/12, 10:21
så ikke ut som et ille utgangspungt dette :) men flere bilder ønskes :p

Bilder kommer :P hehe må bare få fiksa kamera mitt :P hehe

gammelsætern
12/07/12, 19:44
hei og hopp:P lenge siden det har vært no aktivitet her:P men en update: bilen er nå fått verksted plass, deler ankommer på lørdag, så da er helga fullbooket:P

gammelsætern
17/07/12, 20:05
da var felger i hus også:) fikk kjøpt et 17' R felger av en kompis til en billig penge=)

gammelsætern
07/03/13, 18:23
Hei å hopp! vært LENGE siden jeg har vært innom her. en liten update: har fått sveist rusta så det mangla egentlig bare å få den på eu, men så har den fått en sprekk i frontruta, så må få fiksa det :) noen som har forslag på et bra og billig forsikringsselskap? :) gidder ikke å betale 5 lapper for frontrute, så greit med glass forsikring!

volvo245gl
07/03/13, 19:32
Hei å hopp! vært LENGE siden jeg har vært innom her. en liten update: har fått sveist rusta så det mangla egentlig bare å få den på eu, men så har den fått en sprekk i frontruta, så må få fiksa det :) noen som har forslag på et bra og billig forsikringsselskap? :) gidder ikke å betale 5 lapper for frontrute, så greit med glass forsikring!

http://volviaforsikring.no/

Og melder du deg inn her får du 10% og!

gammelsætern
30/05/13, 16:18
som dere ser på bildene så her jeg de gml. blinklysene:P for og få de flate, må jeg da skifte framskjermer eller er det bare bolt-on? =)

larsverm
30/05/13, 19:38
De rett foran dørene? Det bør kanskje være unødvendig å bytte skjermene, men siden de har både en annen form og en annen posisjon, må det til litt skjæring og kanskje litt tetting av hull. Men først og fremst vil jeg anbefale at du står over. Lite å hente på en slik endring, og vi som "kan 240" vet jo straks at du har fjernet bilen fra original stand, hvis man er interessert i slikt. :p

gammelsætern
30/05/13, 21:00
hehe sant nok=) jeg kan jo alltids sette på "nyere" framskjermer og ta vare på de gamle ;) er mest opptatt av å ha rene linjer, og da føler jeg at de "nye" blinklysene er bedre=) men som sagt...smaken er som baken;) noen endringer blir det jo alltids=)

larsverm
30/05/13, 22:33
Selv om jeg ikke uten videre gir slipp på poenget om original stand, får jeg si at det er mye i det med "renere linjer" med den nyere typen. :) For den gamle typen kom faktisk ikke fra Volvo originalt, de ser ut til å ha vært ettermontert i Norge. Svenske 240er opp til og med årsmodell 1983 har ikke noe blinklys på det stedet i det hele tatt. Så mest rene linjer ville du vel få ved å fjerne det helt, hvis mulig/lovlig.

gammelsætern
09/04/15, 11:08
Hei og hopp! alt ALT for lenge siden jeg har vært innom her! men volvon har da fått skilter og gikk igjennom eun med 0 feil:P hehe nå har den stått på vinterlagring og skal hentes ut i løpet av neste uke=) jeg må lakkere om bakskjermene mine, fordi di fikk bare en blå farge je hadde stående.. det jeg lurer på er hva lakkoden på gjedda er?=) tenkte å kjøpe lakkboks med lakkode.. får man da ferdig med klarlakk elns?