PDA

Vis full versjon : Info om diverse råder til volvo!



gl740turbo
20/04/10, 14:59
Hei!

Tenkte kanskje andre enn meg lurer på info om råder til volvo motorer.

Selv lurer jeg på forskjellen mellom korte og lange råder til B230.

Skal kjøpe meg stempler og råder, men vet ikke hvilken lenge jeg skal ha på rådene?

Hva skjer om jeg bruker korte råder og hva skjer når jeg bruker lange?

Hva må gjøres med stemplene eller veiv for å bruke forskjellig lengde på råder i forhold til orginal?


Kom med tips, innspill og gjerne spørsmål som andre lurer på rundt dette temaet.

TeamBørnOut
20/04/10, 15:06
Hvor skal du bestille fra? de vet akkurat hva du skal ha til din blokk :)

turb00le
20/04/10, 15:50
Std lengden på B230 er 152mm, det finnes også 158mm.
Fordelen med de lengre rådene er at vinkelen blir lavere, noe som er bra.
For å kjøre med kortere råder må du ha andre stempel med lavere komp høyde (avstand fra senter i kryssbolt til toppen av stempelet.
Det er ikke noe tema å dreie ned std stemplene for å kjøre med lengre råder, da er det bedre med 152mm std lengde.

Du må bestille stemplene på mål fra en produsent, dette er noe forhandlere gjør for deg men tar da en klekkelig sum i fortjeneste. De fleste stempelprodusentene er i usa, så absolutt alt skal være målsatt for at de skal ha ryggen fri hvis noe ikke skulle stemme overens. Hvis du ikke er veldig god på motorer er det da lettere å bestille gjennom en forhandler i norge eller sverige.

Veiv og blokk kan være som std selv om rådene/stemplene byttes.
Men anbefaler å bestille stempel i overdim og borre/hone blokka.
Dette for å sørge for riktig stempelklaring og at sylinderne er runde og fine.

Ett mere vesentlig spørsmål: Er dette til noe værsting bygg eller er det budget prosjekt?
Hvis det ikke er snakk om masse effekt ville jeg heller funnet ei bra blokk med fine stempel i og kun bytta råder til h-råder med std lengde.

Typiske forhandlere:
LG-speed, SPM, alf eng, cylmo(?), oslo sylinderservice, km-technics, vs motor, SHS og sikkert ett par 10 liters bøtter til.

ChrML
20/04/10, 15:53
Hvilken fordel gir lavere vinkel på rådene? Mer effekt og mindre belastning på rådelagerene?

Og er det noen mulighet for å kjøre 2.7 liter langslagsveiv og lange råder eller faller poenget med lange råder bort da? Eller vil rådene kræsje med bunn av sylinderveggen?

TeamBørnOut
20/04/10, 15:55
lengre råder som gir lavere vinkel er bra fordi man sparer en del "slynge" effekt. (oi oi oi dårlig forklart :D)

ChrML
20/04/10, 15:59
lengre råder som gir lavere vinkel er bra fordi man sparer en del "slynge" effekt. (oi oi oi dårlig forklart :D)
Tenker du på belastningen / vibrasjonene som følge av at rådene går frem og tilbake sidelengs? Å minke de ved å ha lengre råder.

TeamBørnOut
20/04/10, 16:17
yes :) mindre belastning på veiva!

GMV
20/04/10, 16:37
Man vinner effekt også. Særlig ved høye turtall.

volvobrage
20/04/10, 18:26
artigt og vite!men lurer litt på det samme som ChrMl, er det noko poeng/mulig og kjøre med lange råder og 2,7 liters veiv?

Fighter
20/04/10, 18:33
yes :) mindre belastning på veiva!

Ikke bare det, får fortere skjørtebank med korte råder, da stemplene "puffes" mer mot sylinderveggene.

ArneR
20/04/10, 21:13
artigt og vite!men lurer litt på det samme som ChrMl, er det noko poeng/mulig og kjøre med lange råder og 2,7 liters veiv?

Dette vil vel til slutt begrense seg selv, siden du må ha lavere kompresjonshøyde på stemplene når du har lengre råder, og det samme med lengre slaglengde på veiva.. Du skal jo ha plass til stempelringer på stemplene.. :p

Med 86mm slag må du ha 3mm lavere komp.høyde, og med 94.5mm (2,7l) må de være 7.25mm lavere

Har du i tillegg da 158mm råder, må du ha dem ytterligere 6mm lavere.

Originalt er komp.høyden 39,7mm, og med lengre råder og 94.5mm veiv blir den 26,45mm.

Om det blir plass til stempelringer på slike, skal jeg ikke si, men tror det blir vanskelig..

turb00le
20/04/10, 21:21
Hvorfor skal alle ha så bedrøvelig mye slag?
Er det ikke bedre å ha litt turtall?

ArneR
20/04/10, 21:30
Vel, "there's no substitute for cubic inches" :D

Jeg liker motorer med kraft fra bunn, og det får man lettere med større volum. Sånn er det bare med den saken.

Og siden vi kjører med motorer fra steinalderen, synes jeg det er greit å holde turtallet på et moderat nivå.. Siden alt er så tungt og grovt laget, koster det ikke småpenger å få lettet og balansert innmaten så den tåler turtall..

Kunne tenkt meg å stroket motoren selv, men veivene er jo så latterlig dyre. :p

ChrML
21/04/10, 05:31
Vel, "there's no substitute for cubic inches" :D

Jeg liker motorer med kraft fra bunn, og det får man lettere med større volum. Sånn er det bare med den saken.

Og siden vi kjører med motorer fra steinalderen, synes jeg det er greit å holde turtallet på et moderat nivå.. Siden alt er så tungt og grovt laget, koster det ikke småpenger å få lettet og balansert innmaten så den tåler turtall..

Kunne tenkt meg å stroket motoren selv, men veivene er jo så latterlig dyre. :p
+ 1

Men mtp veivvinkel så blir jo en 2.7 liter veiv en nedgradering sånn sett, for veiv vinkelen vil jo øke av det? Eller tenker jeg feil nå? Men er jo en stor oppgradering mtp bunnmoment. Som du sier, "there is no substitute for cubic inches".

Men vet også at 2.7 liter veiva er veldig nærme at rådene butter i blokka ved sylinderen. Så lengre råder går nok heller ikke pga det. Og pga komphøyden som du sier. Men man må vel spesialbestille stempler med 2.7 liter veiv for finnes vel ikke masseproduserte stempler i første overdim med komphøyde for 2.7 liter?

TeamBørnOut
21/04/10, 08:19
Hvorfor skal alle ha så bedrøvelig mye slag?
Er det ikke bedre å ha litt turtall?

Er mer effekt å hente på en turtalls maskin en langslaga rødblokk.
Mindre får gått galt også :)

gl740turbo
21/04/10, 12:04
Var i kontakt med en norsk forhandler av SPM stempler og råder. Fikk en ganske fin pris og jeg kunne velge mellom forskjellige lengde på råder å sånn.

Vist jeg kjøper SPM 158mm råder, hvordan skal SPM stemplene være da? (Orginal FK veiv)

ChrML
21/04/10, 12:29
Er mer effekt å hente på en turtalls maskin en langslaga rødblokk.
Mindre får gått galt også :)
Men er jo mye mer behagelig å kjøre en bunnsprek bil da :).

TeamBørnOut
21/04/10, 12:34
joda, men så fryktelig sprek på bunn blir de ikke alikevell.

ChrML
21/04/10, 12:36
joda, men så fryktelig sprek på bunn blir de ikke alikevell.
Nope, men får vel en del bedre respons mtp turbotrykk og sånn?

gl740turbo
21/04/10, 12:37
Ser på Sten Parner sin side nå at han har veiv opp til 2,9L :P

Hvordan hadde det blitt på b230 turbo?

Og jeg kommer til å bestille 16v stempler for jeg kommer ved seinere annledning bytte til en skikkelig 16v topp istedenfor den gromme 531 toppen.

ChrML
21/04/10, 12:39
Ser på Sten Parner sin side nå at han har veiv opp til 2,9L :P

Hvordan hadde det blitt på b230 turbo?

Og jeg kommer til å bestille 16v stempler for jeg kommer ved seinere annledning bytte til en skikkelig 16v topp istedenfor den gromme 531 toppen.
Mener jeg regnet ut en gang før at stempelhastigheten blir over 25 m/s på 6500 rpm med 2.9 liter veiv. Noe som er over maks anbefalt. Så vil tro at det ikke er så lurt.

Mulig 2.7 kan føre til mer slitasje på rådelager og lignende og. Kan hende det er bedre med en mellomting som 2.5 liter?

turb00le
21/04/10, 12:39
Uten at jeg har kjørt den nye motoren min enda, så tviler jeg uansett sterkt på at jeg merker stort på samme oppsett med og uten penta veiv.
Vil jeg ha masse bånndrag så kjører jeg diesel med vtg.

Har også hørt mye ymse om spm og kina "billet-super-mangan-magnesium osv" veiver.
Skal jeg for min del ha mere slag så går jeg for ei arrows veiv, koster litt mere men funker garantert kalas over langen.

gl740turbo
21/04/10, 12:42
Mener jeg regnet ut en gang før at stempelhastigheten blir over 25 m/s på 6500 rpm med 2.9 liter veiv. Noe som er over maks anbefalt. Så vil tro at det ikke er så lurt.

Mulig 2.7 kan føre til mer slitasje på rådelager og lignende og. Kan hende det er bedre med en mellomting som 2.5 liter?

Ja, jeg spurte han om hva han anbefalte rundt de forskjellige veivene som var på siden hans så venter på svar nå :)

gl740turbo
21/04/10, 12:47
SHS Performance kjører jo 1000hk på billet veiv så tror ikke jeg klarer å ødelegge den med det første :P

TeamBørnOut
21/04/10, 12:50
Nope, men får vel en del bedre respons mtp turbotrykk og sånn?

Mer volum skal jo gi mer avgasser til turbon.
Men mer volum gir jo betydelig mer cylinder trykk også.
Sikkert noen som har mye mer erfaring innen dette som kan gi bedre svar et sted. 2.5 som mange har viser seg jo å være holdbart. men vet ikke om de kjører med så mye turtall som de gjør på 2.3 literne. (tenker ikke innen rc etc..).

turb00le
21/04/10, 12:52
SHS Performance kjører jo 1000hk på billet veiv så tror ikke jeg klarer å ødelegge den med det første :P

Sikker på at det ikke er ei arrows/dke veiv a??? Samme som i evo, mener det er 90,8mm slag.

Hells: Tommeltottregelen sier jo ikke over 25m/s i stempelhastighet.
Jeg skal ikke gå inn på hvorfor da det er utenfor min kompetanse.
Ikke vanskelig å sette seg inn i, står på sts.

gl740turbo
21/04/10, 13:04
Sikker på at det ikke er ei arrows/dke veiv a??? Samme som i evo, mener det er 90,8mm slag.

Hells: Tommeltottregelen sier jo ikke over 25m/s i stempelhastighet.
Jeg skal ikke gå inn på hvorfor da det er utenfor min kompetanse.
Ikke vanskelig å sette seg inn i, står på sts.

Stod på siden dems at det var billet ;)

http://www.shsperformance.no/index.php/imagecatalogue/imageview/408?referer=article%2Farticleview%2F40%2F1%2F7

ChrML
21/04/10, 13:08
SHS Performance kjører jo 1000hk på billet veiv så tror ikke jeg klarer å ødelegge den med det første :P
Hvilken slaglengde er det?


Mer volum skal jo gi mer avgasser til turbon.
Men mer volum gir jo betydelig mer cylinder trykk også.
Sikkert noen som har mye mer erfaring innen dette som kan gi bedre svar et sted. 2.5 som mange har viser seg jo å være holdbart. men vet ikke om de kjører med så mye turtall som de gjør på 2.3 literne. (tenker ikke innen rc etc..).
Trenger ikke nødvendigvis å gi så mye mer sylindertrykk hvis volumet i forbrenningskammeret økes for å beholde samme kompresjonsratio?

gl740turbo
21/04/10, 13:12
Hvilken slaglengde er det?

Har lyst å finne det ut, men tror ikke de gir den infoen desverre. Siden de er en av de få i norge med så mye effekt i en B234 vil de nok holde spesifikk info hememelig, men sendte en mail jeg :)

TeamBørnOut
21/04/10, 13:16
Stod på siden dems at det var billet ;)

http://www.shsperformance.no/index.php/imagecatalogue/imageview/408?referer=article%2Farticleview%2F40%2F1%2F7

billet betyr jo bare at den er laget i et stykke.

TeamBørnOut
21/04/10, 13:17
Har lyst å finne det ut, men tror ikke de gir den infoen desverre. Siden de er en av de få i norge med så mye effekt i en B234 vil de nok holde spesifikk info hememelig, men sendte en mail jeg :)
Er ikke slaglengden som er hemmeligheten i den motoren :D

gl740turbo
21/04/10, 13:26
Er ikke slaglengden som er hemmeligheten i den motoren :D

Du sier noe der, men man vet jo aldri hva folk vil gi ut av info til en uteforstående :P

Sylinderforingene i denne blokken skulle jeg likt å vist litt om og hvilken stempeldimensjon :D

GMV
21/04/10, 14:52
De kjører jo 2,5L så da må jo slaglengden bli rundt 86mm....
De bremset jo mye ved ganske så høyt trykk, men har aldri hørt at de kjører med det på bane...

blitz1
21/04/10, 15:45
denne motoren rasa jo på sommertreffet 2009. men ny motor er vist bygd

gl740turbo
21/04/10, 16:22
Gamle motoren bremset 600hk + litt...Husker ikke helt.

Den nye bremset 930hk eller noe sånt :)

ChrML
21/04/10, 16:31
denne motoren rasa jo på sommertreffet 2009. men ny motor er vist bygd
Hva var årsaken til havaristen?

turb00le
21/04/10, 17:29
Du sier noe der, men man vet jo aldri hva folk vil gi ut av info til en uteforstående :P

Sylinderforingene i denne blokken skulle jeg likt å vist litt om og hvilken stempeldimensjon :D

De kjører med R blokk. Det er en utbytteblokk for penta motorer og ble aldri levert originalt i noe fra fabrikk. Ikke for biler.
Den har noe tykkere gods i sylinderveggene.
Det er samma blokka som Kent karlsson bruker på evo motorene med mye borr. Prisen er uhyggelig. Jeg tror Shs kjører med std borr evt første od.
Foringer er det ikke i disse blokkene, støpejern all the way.

Den veiva på bildet ligna ikke på ei billet kina veiv.
Dette skal være ei arrows/dke veiv:
http://boost242.se/PIC00017_2002.JPG

Dette er billig kina veiv:
http://ep.yimg.com/ca/I/yhst-26451710505916_2100_2492969

gl740turbo
21/04/10, 17:44
Hvor får vi tak i arrow veiv da? R blokk er ikke det sånn SPM har begynt å lage?

turb00le
21/04/10, 18:30
Hvor får vi tak i arrow veiv da? R blokk er ikke det sånn SPM har begynt å lage?

Den blokka sten lager er jo uten vannkanaler, ergo metanol og rattlåsracing.

Arrow veiva fåes gjennom bla alf eng og kent karlsson.
Jeg finner den ikke på sia til arrow, så mulig det er kent karlsson sin tegning/bestilling som ikke offentligheten har tilgang på.

blitz1
22/04/10, 14:54
de bremsa jo 917hk. men kjørte vell på enn 600 +
ble holl i blokken derfor havari

gl740turbo
22/04/10, 15:05
Fikk svar av SHS Performance i dag:

Hei

Billett er det eneste man kan bruke som holder.
Dem som påstår noe annet har ikke peiling i det hele.

Mvh.
Håvard Forsaa


Fikk nok ikke svar på hvilket slag det var på veiven i hans volvo motor :P

TeamBørnOut
22/04/10, 19:31
De fleste andre ettermarkeds veiver er billet. men folk har jo kjørt over 1000hk på støpeveivene til parner også...
å når de klarer å hente ut over 100hk mer på slike deler så sier det vell litt om hvem som har peil eller ikke :P

Njål Nilssen
26/04/10, 20:44
Tilbake til Volvo-råder...

Skal man ha veldig solide, og av markedets letteste råder vil jeg anbefale å ta en telefon/ sende mail til Stefan Verdi (AutoVerdi) Rådene koster 1750SEK eksl. moms pr. stykk hvis de skal være helt custom.

Siden ingen har nevnt hvitmotorer så kan jeg jo liste opp noen std. lengder:
(C/C-krysspinne-veivende)

"Gammel" 2,3/2,5L 5'er og 3L 6'er hvitblokk: 139,5-23-53 disse rådene er fyfy i heftig trimsammenheng... da originalt slag er 90mm!

"gammel" 2L 5'er hvitblokk: 147-23-53 Disse funker kun på Kortslagveiva (femmer) som har 77mm slag, med mindre du vil ha stempler som er HELT på limit i kronetykkelse med annen veiv.

"gammel" 2,5L 6'er hvitblokk: 144,5-23-53 For sekser med 80mm veiva...

Dieselfemmer hvitblokk fra 05--> med 90mm bensinveiv: 159-23-53 Godt valg for hardtrimming. Dieselblokka er 19,5mm høyere enn bensinblokka og ellers passer alle deler over. Disse er ikke originallengde, da dieselblokk ikke blirmlevert med 90mm bensinveiv originalt :P

(edit. hvordan de nyere bensinblokkene er vet jeg ikke og derfor har jeg ikke turt å gjette på hvilke råder som sitter i disse)

GMV
27/04/10, 09:52
Tilbake til Volvo-råder...

Siden ingen har nevnt hvitmotorer så kan jeg jo liste opp noen std. lengder:
(C/C-krysspinne-veivende)

"gammel" 2L 5'er hvitblokk: 147-23-53 Disse funker kun på Kortslagveiva (femmer) som har 77mm slag, med mindre du vil ha stempler som er HELT på limit i kronetykkelse med annen veiv.



Sikker på dette? Har sjekket opp stempler til denne, og da kommet frem til at 2.0 T har samme råder (139,5), men forskjellige stempel.
Det er iallefall to forskjellige delenummer på stemplene i forhold til 2,3 T5
Men det er godt mulig jeg tar feil her. Isåfall har jeg ett feil sett H-profiler liggende.....

Njål Nilssen
27/04/10, 15:10
Sikker på dette? Har sjekket opp stempler til denne, og da kommet frem til at 2.0 T har samme råder (139,5), men forskjellige stempel.
Det er iallefall to forskjellige delenummer på stemplene i forhold til 2,3 T5
Men det er godt mulig jeg tar feil her. Isåfall har jeg ett feil sett H-profiler liggende.....

Ganske sikker på at det er 147mm råder på disse (på femmern)
På 2L firer hvitmotor er det nok 139,5mm.

Er ikke 100% sikker med mener 2L stemplene har 21mm krysspinne. Noe som vil stemme med 147mm råder.

skal ikke si dette 100% sikkert...