PDA

Vis full versjon : dump ventil spm



7up
07/06/12, 14:26
hei dette har sikkert vært spurt om mange ganger.

hvor plasserer man dumpen. noen har den på venstre side og noen høyre.. hva er best. på min bil hadde det vært best og ha den på høyre ved luftfilter?
hva er best. har det noe og si i det hele tatt?

takker for alle svar

turb00le
07/06/12, 15:29
Teorien er at den skal sitte så nerme innsuget som mulig.
Dette for at luftstrømmen ikke skal måtte snu når den åpner for så å snu på nytt når en går på gassen og ventilen er stengt.
Jeg for min del mener at dette er noe som kanskje kan merkes på en særdeles effektstinn bil i dragracing, du vil ikke
merke noe langs veien. Det er mange delte meninger om dette, men på en bil som går langs veien vil ikke de ekstra millisekundene en taper i respons
ha noe som helst å si.

Jonas Soldal
07/06/12, 15:57
Men husk at visst du skal bruke åpen dump må du flytte lmm også ;)

7up
07/06/12, 16:46
lmm? luft mengdemåler. ? er litt grønn kan mye generelt om bil men ikke når det kommer til turbo og motor. helt fersk.
Åpen dump?

det vil si at hvis jeg setter dumpen på den siden ved lmm må jeg flytte den på andre siden på en måte?

tenkte bare og sette på en avlastinings ventil sånn man får kjøpt på biltema. noen som har noen fomening om den. blir lade trykk ca 1 bar

Dimmern
07/06/12, 16:47
IC-dumpventil-LMM-tomgangsmotor- innusg ;)

7up
07/06/12, 17:10
kan ikke si jeg ble noe klokere.

Espein
07/06/12, 17:46
Her har du lesestoff en halvtime :P
http://forum.vccn.no/showthread.php?3158-Pop-off-og-LMM-p%C3%A5-FK/page4

turb00le
08/06/12, 07:07
Saken er at hvis du setter inn en åpen dump så vil motorstyringa registrere at det går masse luft inn i motoren når det egentlig går i friluft.
Da pøser den på med suppe også drukner motoren.
Mange løser dette ved å sette lmm etter dumpventilen på røret etter ic, har selv testa og det fungerer fint.
Men hvis du bare smekker inn en resirk dump så slipper du å tenke noe på det.

Øenracing
10/06/12, 08:59
Saken er at hvis du setter inn en åpen dump så vil motorstyringa registrere at det går masse luft inn i motoren når det egentlig går i friluft.
Da pøser den på med suppe også drukner motoren.
Mange løser dette ved å sette lmm etter dumpventilen på røret etter ic, har selv testa og det fungerer fint.
Men hvis du bare smekker inn en resirk dump så slipper du å tenke noe på det.

Er enig med dette, men husk for all del, og fjerne nettingen på begge sider av LMM om du gjør det slik, hvis ikke risikere du og ødlegge lmm og eventuelt sperre spjeldet på full gass !