Logg inn

Vis full versjon : Quiz ka har skjedd med denne b230 motoren ???



howdini
05/06/12, 22:03
En middels trimmet b230 for bilcross, hva har skjedd ???

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/595.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/596.jpg

Spec er :

B230f bunn
trim kam
planet topp
to stk dobble 48 gassere
grenrør

Motoren røk i i A-finalen etter 2 runder, men gikk kanon i innledene og en trening...
Skal sies att eier ble advart om utfallet før oppstart av motoren.

Forventer litt diskusjon før løsning:cool:

ArneR
05/06/12, 22:19
Kjørt med dårlig toppakning over lengre tid ifølge denne karen:

ksmneQtYDFc

Relativt enkelt å fikse da om man har tig apparat. :)

howdini
05/06/12, 22:43
DET var ikke rett..............


Ligg merke til att det samme holder på og skje mellom sylinder 2 og 3. fra innsugsiden der det er kaldt....

Revell
05/06/12, 22:45
Varmskjært?

howdini
05/06/12, 22:46
nei men du er inne på noe....

Dimmern
05/06/12, 22:49
en sinnsyk kompresjon? hehe :p

ArneR
05/06/12, 22:55
Så ikke at det var en quiz før nå.. :p

Hotspots? Feil størrelse på toppakning?

Torra
05/06/12, 23:09
Tenningsbank

En topp jeg hadde:
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/284163_10150346436600289_2539546_n.jpg
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/250289_10150346437225289_557725288_9930733_7161833 _n.jpg
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/281297_10150346439375289_3358167_n.jpg

Truckdriver
06/06/12, 02:46
Synest jeg ser antydniger til at det har vært tenningsbank i forbrenningskammerene der.
Jeg har sett lignende skade i toppen på en høykomp 16v motor til en kompis, der antatt utløsende faktor har vært tenningsfeil. Og underliggende årsak, for dårlig bortleding av varme fra de midtre sylindre.

MGP
06/06/12, 15:44
DET var ikke rett..............


Ligg merke til att det samme holder på og skje mellom sylinder 2 og 3. fra innsugsiden der det er kaldt....



Kan innformere at d alltid banker på innsugsiden der d er som kladest ;)

Så ja denne har gått med tennings bank.

howdini
06/06/12, 21:20
Selvfølgelig er det tenningsbank men, hva med hendelsforløpet ?????

kermitt
22/06/12, 21:42
Ingen som har mer innspill? Syns denne tråden var veldig interesant da det var tidlig at her var det mulig å lære noe nytt.

Knallert
23/06/12, 15:56
Trodde hele tråden handlet om hva aaaalt for høy komp kan medføre jeg ;)

Er jo uansett tenningsbank som man kan se tydelig på forbrenningsrommene og spesielt sylinder 2 regnet forfra.
Noe som har medført svært høyt trykk og temperatur som igjen har ført til deformasjon på toppakningen der toppen har minst gods, mellom sylindrene der det også er varmt fra første sylinderen som også banker.
I tillegg til mindre gods og pakningsflate så er det vel der i topplokket man er lengst unna kjølevæska også.

Så har toppakningen gått heden først og det høye trykket og temperaturen fra begge sylindere har fungert som en skjærebrenner gjennom den lille åpningen.
Som da raskt vil vokse ettersom godset smelter og blir blåst vekk.

Siden han ble advart på forhånd så gjetter jeg på for høy komp til oppsettet eller generelt for hva den typen forbrenningsrom takler.
Ellers så kan jo tenningsbank oppstå pga mange andre faktorer som lavt oktantall, feil tenningstidspunkt og eller mager blanding.
For høy driftstemperatur osv osv...

Njål Nilssen
24/06/12, 10:28
Fortdi kantene langs forbrenningskammeret og sylindra ikke er avrundet og at pakninga brukt har vært for stor diameter på hølet til sylindra... Fin grobrunn for detonasjon (og rettningstyrte trykkbølger) når det er ei sprekk med dårlig blanding i som ikke får forbrennent NÅR den skal... begynner først med at der brenner seg en liten kanal, så ryker pakninga, så slutter bankinga, men det eroderer videre som følger av varme forbrenningsgasser som passerer gjennom det de følgende tennignsrundene som følger av en noe skjærbrennenerlignene stikkflamme på 1900-2000*c... og kaldest og kaldest... hadde dere filma med på en innsugsventil i mørket hadde dere sett at den var mørk rødglødende den også ;) Samt med en for glattporta kanal er det der (på innsugssida) at dårlig blanna gasser akkumulerer seg som sist, hvilket banker lettere enn godt blanda gasser (som brenner fortere, og har mindre sjangs for å spontandetonere)...

ovlov86
24/06/12, 11:07
Fortdi kantene langs forbrenningskammeret og sylindra ikke er avrundet og at pakninga brukt har vært for stor diameter på hølet til sylindra... Fin grobrunn for detonasjon (og rettningstyrte trykkbølger) når det er ei sprekk med dårlig blanding i som ikke får forbrennent NÅR den skal... begynner først med at der brenner seg en liten kanal, så ryker pakninga, så slutter bankinga, men det eroderer videre som følger av varme forbrenningsgasser som passerer gjennom det de følgende tennignsrundene som følger av en noe skjærbrennenerlignene stikkflamme på 1900-2000*c... og kaldest og kaldest... hadde dere filma med på en innsugsventil i mørket hadde dere sett at den var mørk rødglødende den også ;) Samt med en for glattporta kanal er det der (på innsugssida) at dårlig blanna gasser akkumulerer seg som sist, hvilket banker lettere enn godt blanda gasser (som brenner fortere, og har mindre sjangs for å spontandetonere)...

Skulle akkurat til å si det! hehe. :p

Knallert
24/06/12, 13:29
Ser nå etter å forstørret bildet, at det som ligner på bankemerker mer sannsynlig er smeltet alu. fra toppen der det er smeltet vekk.
Så er vel fra sylinder 1 problemet har oppstått først og at det samme har vært på vei til å hende i sylinder 2 også.

På bildene av toppen så ser det ut som den er planet en god del og at det ikke er gradet av noen kanter i forbrenningsrommet etter kuttet.

krbarstad
24/06/12, 13:34
Tenningsbank

En topp jeg hadde:
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/284163_10150346436600289_2539546_n.jpg
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/250289_10150346437225289_557725288_9930733_7161833 _n.jpg
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/281297_10150346439375289_3358167_n.jpg

Den toppen dær virka kjent. Trur æ har skjedd den før;-)