PDA

Vis full versjon : Ryker veldig svart ifra bilen og den fjusker! Går ikke på tomgang..



jbolaisen
20/04/10, 08:10
Heisann! Har en 940 Automat med FK! Etter at den har stått i garasjen i vinter var den ikke som den var før vinteren når jeg skulle ta den fram. Motoren går ikke på tomgang og den fjusker veldig ved pådrag. Det er ikke kondens, for jeg kjørte til bilen stoppet og fylte på ny bensin. Når jeg gir gass ryker det veldig svart av den. Motoren har bare gått 200 tusen, så synes det er veldig rart hvis det er en stempel ring eller lignende som er ødelagt. På automatkassen er det elektrisk 3 gir, men dette funker ikke nå lenger. Det virker som den ligger i 3 hele tiden, og kommer ikke høyere i gir. Det blir ingen forskjell når jeg trykker på 3 gir knappen. Det er orginal chip som sitter inn nå. Jeg har ikke peil på hva det kan være. Styreenhet? Lamnda Sonde? Noen som har noen tips? :)

TeamBørnOut
20/04/10, 12:25
svart røyk tyder på mye suppe.. kan være rust og dritt på LMM som har brent seg fast fordi du ikke har brukt den på en stund...

jbolaisen
20/04/10, 12:51
svart røyk tyder på mye suppe.. kan være rust og dritt på LMM som har brent seg fast fordi du ikke har brukt den på en stund...

Okei! Skal prøve og bytte over den andre LMM fra andre bilen og prøve! :-) Men når jeg gir gasspådrag rykker den til litt noen ganger, kan LMM gjøre til dette?

jonass
20/04/10, 14:42
Skulle tro en lmm har fantasi for dæven di får til mye kødd:D

TeamBørnOut
20/04/10, 14:43
Okei! Skal prøve og bytte over den andre LMM fra andre bilen og prøve! :-) Men når jeg gir gasspådrag rykker den til litt noen ganger, kan LMM gjøre til dette?

Den kan gjøre det ja.

Kjører du med åpent filter?

jbolaisen
20/04/10, 14:44
Den kan gjøre det ja.

Kjører du med åpent filter?

Ja, kjører med åpent filter..

TeamBørnOut
20/04/10, 14:52
Da øker du faren veldig for å herpe lmm også. koster ikke så mye for en ny på ebay (men hør med ChrML hvor kan kjøpe sin. mins det var billige orginale)

jbolaisen
20/04/10, 14:56
Da øker du faren veldig for å herpe lmm også. koster ikke så mye for en ny på ebay (men hør med ChrML hvor kan kjøpe sin. mins det var billige orginale)

Har en LMM fra min andre bil som jeg skal prøve! Er B230FB motor i den. Er samme nr på disse.. Har ikke mulighet for å prøve dette før onsdan - torsdag.. Men det er vel like greit å kjøpe disse brukt?

TeamBørnOut
20/04/10, 15:08
Kjøper du brukte tennplugger?
Tråden i LMM blir slitt med tiden(støv, sandkorn.. etc etc)..
Ny koster ikke så mye hvis man ikke går inn å kjøper den på volvo.
Mekonomen solgte nye for litt siden for 1500kr (ikke ille.. men prisene gikk fort opp). men ved å bestille på ebay etc så får man de veldig mye billigere. orginal vare

jbolaisen
20/04/10, 15:19
Kjøper du brukte tennplugger?
Tråden i LMM blir slitt med tiden(støv, sandkorn.. etc etc)..
Ny koster ikke så mye hvis man ikke går inn å kjøper den på volvo.
Mekonomen solgte nye for litt siden for 1500kr (ikke ille.. men prisene gikk fort opp). men ved å bestille på ebay etc så får man de veldig mye billigere. orginal vare

Okei! Må vel kjøpe ny da! :p

TeamBørnOut
20/04/10, 15:31
Hør med ChrML :) han fant et billig sted hvertfall :) Men kjøp deg også et nytt og større "skum" filter. disse er utrolig effektive og bra (sitter ofte på crossere etc som kjører på mye støvete steder).

jbolaisen
20/04/10, 16:49
Hør med ChrML :) han fant et billig sted hvertfall :) Men kjøp deg også et nytt og større "skum" filter. disse er utrolig effektive og bra (sitter ofte på crossere etc som kjører på mye støvete steder).

Åjaa! Hvor selger de disse?

A.Finstad
20/04/10, 21:32
pedersen selger pipecross filtere i hvertfall å dem har jo godt rykte på seg etter det jeg har hørt så jeg selv vurderer det når jeg bygger om til data sprut :)

jbolaisen
25/04/10, 13:13
Har nå prøvd og bytte LMM og lamnda, men bilen blir ikke bedre.. Er automatkasse på denne bilen, og overdrive (3 giret) fungerer ikke heller.. Når bilen er kald er det umulig og få start.. Jeg må file og file hele tiden.. Og hvis jeg først får start er den ikke til å ha med og gjøre.. Har en mistanke om det kan være styreenheten til innsprøytingen? Noen som har forslag? Det ryker svart som bare F.. Den må jo for mye bensin ettersom det ryker svart?

Og hva er forskjellen på styreenheten på en automat og manuel? Er det bare chippen som er laget for automat, eller hva? :)

TeamBørnOut
25/04/10, 20:27
hah, det første man skal gjøre på våren er jo å bytte ut rotor og fordeler lokk..
Har du gjort dette? sikkert blitt mye irr å dritt på det :)
Pleier ALLTID å foreslå dette for folk først. men glemte det nå...
Ikke kjøp biltema deler. mekonomen eller volvo selger bra greier. bilxtra selger (gjorde ihvertfall før) samme dritten som biltema.
Har du kjørt lenge sånn nå så må du kanskje bytte plugger også, men sånt gjør man jo vær vår :)

A.Finstad
25/04/10, 21:33
haha sant at å bytte tennings deler skal gjøres en gang i året, men hvor mange gjør det a? jeg gjør det selv og jeg bytter olje hver 5000 km og filter å olje hver 10000 km jeg har kjørt, men nå er jeg sær da :p også greit å gå over hele motoren en gang i året for å sikre seg at ting er som det skal!

TeamBørnOut
25/04/10, 21:38
Jeg bytter 2 ganger hvis jeg har kjørt mye. Merker forskjell bare da. Når strømmen skal gå fra coil til fordeler å sprette forbi fordeleren så mister man mye effekt... All strøm som man kan få er god strøm :D

A.Finstad
25/04/10, 21:46
jaja kjører man mye bytter man 2 ganger selvsakt :p men som jeg gjør skifter alt av filtere, olje, tenningsdeler og ser over alt av reimer og sånt hver eneste vår og detta gjør jeg på alle bilene utta for her :p (blandt annet muttern sin 03 astra, søs sin 94 astra, nissen sin(ste faren min blir kalt nissen) 03 hiace og min 86 740 trubo :D)

Jobbe88
25/04/10, 22:11
Hvorfor tar du ikke å leser av feilkoder?

TeamBørnOut
25/04/10, 22:14
Ikke alltid det dukker opp feilkoder :/

Daruu
25/04/10, 22:15
Alt av slanger osv til tomgangsmotoren er helt ?

Jobbe88
25/04/10, 22:17
Ikke alltid det dukker opp feilkoder :/

Lurt å teste uansett :D

Synes det høres ut som falskluft jeg , men rart om noe har sprekt om bilen har stått hele vinteren.. Vann i IC å mye kulde kansje :P

TeamBørnOut
25/04/10, 22:19
kan skje fort det :) men jeg ville prøvd nye tenningsdeler førs. Det SKAL man jo bytte uansett :)

TeamBørnOut
25/04/10, 22:20
Lurt å teste uansett :D

Synes det høres ut som falskluft jeg , men rart om noe har sprekt om bilen har stått hele vinteren.. Vann i IC å mye kulde kansje :P


Kommer vell ikke feilkoder når lampa ikke lyser?

asdf
25/04/10, 22:49
Det er ikke alle feilkoder som tenner lampa.

jbolaisen
26/04/10, 11:17
Takker for svar! :) Skal prøve og bytte fordelerlokket i dag og se! Har en liten misstanke om at det kan være registereima som har hoppet noen hakk? Skal se etter i dag! Har prøvd å lest ut feilkoder men det blinker bare likt 3 ganger, som ikke er noen feilkode? Eller? Har prøvd ny bensinhjerne fra en manuel bil, var ikke det samme nr på den, så usikker om dette blir riktig? Den startet ikke ailfall...

TeamBørnOut
26/04/10, 11:38
Det er ikke alle feilkoder som tenner lampa.

Gjelder dette motronic 1.8 også?
Noen som vet mere om dette?

asdf
26/04/10, 11:58
Dette gjelder visstnok motronic 1.8 (http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineOBDCodes.html#LH24FuelInjectionFault) også ja.

TeamBørnOut
26/04/10, 12:09
Takker for infoen asdf :)

jbolaisen
26/04/10, 19:04
Takker for infoen asdf :)

Var ute med intercooleren, og den hadde revnet på den ene siden.. Byttet intercooleren og så over alle slangene, men den ville ikke starte.. Har byttet fordeler, plugger, pluggledninger, lmm, og lamnda.. Men ingen ting funker.. Har prøvd med ny hjerne, men ble ikke noe annet resultat.. Hvordan finner jeg ut om det er noen stempel som har gått til H..? Finner jeg ut det om jeg bruker en slik komp tester og setter i plugghullene? Eller er det andre muligheter for at jeg kan finne ut om det er stemplene som har havarert? Takker for svar! :)

TeamBørnOut
26/04/10, 19:10
du hadde merket om en av stemplene hadde gått. ville ryket blått som F også...

Du har ikke glemt noen ledninger nå som du har byttet IC og fordeler etc? Satt pluggene tilbake i riktig rekkefølge? Ikke vært nær svinghjuls giveren eller kabelen til den når du har byttet rotor og fordeler lokk?

jbolaisen
26/04/10, 19:11
du hadde merket om en av stemplene hadde gått. ville ryket blått som F også...

Du har ikke glemt noen ledninger nå som du har byttet IC og fordeler etc? Satt pluggene tilbake i riktig rekkefølge? Ikke vært nær svinghjuls giveren eller kabelen til den når du har byttet rotor og fordeler lokk?

Nei, har sett over flere ganger.. Sjekket ledningen til svinghjulsføleren også.. Huff, begynner å bli litt lei nå! Men er så rart at den ikke starter.. Har gnist, luft og bensin..

TeamBørnOut
26/04/10, 19:13
Nedre reimhjul har ikke løsnet for deg? å det går litt rundt som det vil å kødder til? (det hender det pluttselig skjer på disse motorene....)

TeamBørnOut
26/04/10, 19:14
Da mener jeg hjulet til registerreima... :) kilen pleier å ryke.. selv om man ikke har byttet regreim på en stund så kan den gå av! fantastisk bragd av volvo å konstruere den der :)

jbolaisen
26/04/10, 19:29
Da mener jeg hjulet til registerreima... :) kilen pleier å ryke.. selv om man ikke har byttet regreim på en stund så kan den gå av! fantastisk bragd av volvo å konstruere den der :)

Hvilket? Det store hjulet som alle reimene sitter på?

TeamBørnOut
26/04/10, 19:34
Nei. hjulet som drar regreima. innenfor reimhjulet. Selv om du "tror" regreima sitter riktig (fordi merket er på reimhjulet). så kan det indre hjulet ha vridd seg en halvrunde ellerno... og det ser du ikke før tar av hjulet å sjekker om kilen sitter der..

jbolaisen
26/04/10, 19:37
Nei. hjulet som drar regreima. innenfor reimhjulet. Selv om du "tror" regreima sitter riktig (fordi merket er på reimhjulet). så kan det indre hjulet ha vridd seg en halvrunde ellerno... og det ser du ikke før tar av hjulet å sjekker om kilen sitter der..

Får prøve dette i morgen.. Huff, har lyst til å ta av toppen og se på stemplene, men da må jeg vel ha ny topp pakning også..

TeamBørnOut
26/04/10, 19:41
Du har jo ikke hull i stemplene dine hvis den ikke var sånn når du parkerte den.
Det er en HELT vanlig feil at kilen på nedre regreimhjul ryker..
Hadde du hatt hull i stemplene dine hadde du merket det. hele bilen hadde ristet kraftig og ryki blått som F

jbolaisen
26/04/10, 19:43
Du har jo ikke hull i stemplene dine hvis den ikke var sånn når du parkerte den.
Det er en HELT vanlig feil at kilen på nedre regreimhjul ryker..
Hadde du hatt hull i stemplene dine hadde du merket det. hele bilen hadde ristet kraftig og ryki blått som F

Okei.. Ja men hvis jeg legger inn gassen helt, så kan den gå på 500 - 600 omdreninger, og da rister den veldig.. Ser ut som motoren skal hoppe ut av bilen.. Og da har jeg ikke mulighet til å få opp turtall på motoren..

TeamBørnOut
26/04/10, 19:46
Okei.. Ja men hvis jeg legger inn gassen helt, så kan den gå på 500 - 600 omdreninger, og da rister den veldig.. Ser ut som motoren skal hoppe ut av bilen.. Og da har jeg ikke mulighet til å få opp turtall på motoren..
Da har du ikke hull i stemplene dine hvertfall :)
Så da kan du se vekk fra det

jbolaisen
26/04/10, 19:49
Da har du ikke hull i stemplene dine hvertfall :)
Så da kan du se vekk fra det

Okei! Er vel kanskje noe tull med reg reima da?

TeamBørnOut
26/04/10, 19:51
hvis du ikke har gjort noe annet feil så er det 90% sjangse for at det er det ja.. som sagt. helt normal feil på disse bilene! (hvorfor eldre utgaver ikke har samme problem aner jeg ikke..)

jbolaisen
26/04/10, 19:54
hvis du ikke har gjort noe annet feil så er det 90% sjangse for at det er det ja.. som sagt. helt normal feil på disse bilene! (hvorfor eldre utgaver ikke har samme problem aner jeg ikke..)

Jepp, jeg for se på det i morgen! :) Hvis jeg har kjørt motoren veldig hardt, og den har tatt skade av det.. Hva er det som kunne gått til H.. da?

TeamBørnOut
26/04/10, 20:15
kan rævkjøre en rødblokk ekstremt uten at den tar noe spesiel skade... Å bilen gikk jo før du parkerte den.

A.Finstad
26/04/10, 23:55
har du sjekka at BEGGE svinghjuls følerene er kobla til? det er en ET motor det er snakk om er det ikke? har vært borti at en av kabla på batteriet har eira av å motoren har begynt å kødde pågrunn av det så sjekk det også :p bilen starter i hvertafall ikke hvis en av de sensora i bak kant ikke er kobla til for den ene er til bensin signal og den andre er til tenning og dem får du ikke kobla feil siden dem sender helt likt signal samtidig så bare å koble dem om som du selv vil :p

PS: brukte en og en halv time på å lese dette og skrive inlegget mitt for sitter på en MØKK treig pc derfor jeg ikke husker hvilken motor det gjelder og sånt :p

TeamBørnOut
26/04/10, 23:56
940 med FK motor

turb00le
27/04/10, 04:36
Du satt tenninga riktig? Det kan jo seff være regreima som nevnt også siden fordeler sitter i bakkant på kammen.

jbolaisen
27/04/10, 09:52
Du satt tenninga riktig? Det kan jo seff være regreima som nevnt også siden fordeler sitter i bakkant på kammen.

Hmm, har ikke justert tenninga.. Var bare av med fordelerlokket.. Jepp, får håpe det er reg reima..

jbolaisen
27/04/10, 09:59
Syns ikke reg reima så veldig slitt ut, men er vel like greit og bytte den.. Så det kostet 300 kr for reim på mekonomen, og strammeren koster 800 kr.. Jeg trenger vel ikke og bytte strammeren? Hvis reima ikke har hoppet er vel strammeren bra..

TeamBørnOut
27/04/10, 10:52
Du må se om KILEN som driver det nedre "tannhjulet" rundt har ryki. av med reimhjul på veieva å se etter..

jbolaisen
27/04/10, 11:12
Du må se om KILEN som driver det nedre "tannhjulet" rundt har ryki. av med reimhjul på veieva å se etter..

Jepp, skal det! :)

jbolaisen
27/04/10, 22:56
Var oppe med registret i dag, men kilen var i orden.. Reima hadde ikke hoppet heller.. Huff, skjønner ikke hva det kan være.. Men får prøve å se over litt i morgen å prøve.. Hvordan er det med slik komp tester? Hvis det er noe galt med stemplene vil det bli mindre komp? Ser biltema selger en slik måler, noen som har erfaring med den? Rekner med bensinfiltret ikke er tett ettersom pluggene blir veldig våte..

jbolaisen
28/04/10, 10:04
Kan det være temp føleren som styrer choken te hjernen? Eller?

TeamBørnOut
29/04/10, 06:36
jeg byttet en slik i går. men bilen oppførte seg ikke som du sa. den bare små druknet på tomgang..

jbolaisen
29/04/10, 08:04
jeg byttet en slik i går. men bilen oppførte seg ikke som du sa. den bare små druknet på tomgang..


Okei! Testet kompen og fikk 11 bar på alle sylindrene.. Ettersom det er 11 bar i trykk, må jo reg reima stå riktig også? Hvordan merker jeg om hjernen er ødealgt? Spruter bensin som f.. ut av plugghullene etter jeg har tatt ut de.. Har det noe og si om det er forskjellige nr på bensin boksen? Har testet 2 bokser.. Hvordan merker jeg om tenningshjernen er ødelagt? :)

TeamBørnOut
29/04/10, 08:15
Så du vet ikke om regreima står riktig enda? Du får komp selv om regreima står feil..

Men når du parkerte bilen. da gikk den bra. Så startet du den igjen. å da ble den sånn som dette? Eller har du endret noe? byttet noe?
Du får prøve å bytte tempføleren (du kan jo måle den først). men den bilen jeg byttet på i går startet uten den. Du kan jo også sjekke om btr din er hel... kammerat byttet slik forleden fordi den gammle løsnes innvendig.. kjørte bensin inn i innsuget (hvor den egentlig skal ta vakum :P)

jbolaisen
29/04/10, 08:38
Så du vet ikke om regreima står riktig enda? Du får komp selv om regreima står feil..

Men når du parkerte bilen. da gikk den bra. Så startet du den igjen. å da ble den sånn som dette? Eller har du endret noe? byttet noe?
Du får prøve å bytte tempføleren (du kan jo måle den først). men den bilen jeg byttet på i går startet uten den. Du kan jo også sjekke om btr din er hel... kammerat byttet slik forleden fordi den gammle løsnes innvendig.. kjørte bensin inn i innsuget (hvor den egentlig skal ta vakum :P)

Jo, har sjekket reima.. Er jo slik at hakket på den ytterste skiven på veivakslingen som tår imot det store reimhjulet skal peke mot det hakket på blokken? Det lille hakket? Eller? Var litt usikker på den, men de andre hjulene var grei..

Etter jeg parkerte bilen var den helt grei, også var jeg ute og kjørte noen turer og merket at den fjusket litt.. Men ikke så mye i starten, så begynte den plutselig og variere veldig mye på tomgang.. Gikk opp og ned, også ville den bare gå på høyt turtall, og ikke på tomgang.. Så ble den helt vrang, startet etter litt filing, også ble den som den er nå.. Har ikke sjangs til å starte! Temp føleren? Den som står på innsuget? Hvordan skal jeg måle den?
Og hvor står BTR?

TeamBørnOut
29/04/10, 11:09
Sjekket du kilen på "Tann" hjulet ikke var borte? (den som drives av reim hjulet?). liten liten tapp som kan være vanskelig å se.
Men hvis du sjekket det å er 100% sikker på at den var der så kan du måle temp føleren. den sitter under innsuget. En hvit kontakt.
BTR sitter på enden av fuel railen. men du kan sjekke bensintrykket ditt før du peller av den. det skal ligge på 3bar

jbolaisen
29/04/10, 11:13
Sjekket du kilen på "Tann" hjulet ikke var borte? (den som drives av reim hjulet?). liten liten tapp som kan være vanskelig å se.
Men hvis du sjekket det å er 100% sikker på at den var der så kan du måle temp føleren. den sitter under innsuget. En hvit kontakt.
BTR sitter på enden av fuel railen. men du kan sjekke bensintrykket ditt før du peller av den. det skal ligge på 3bar

Jepp, er sikker på det ja.. Er jo 2 kiler på det hjulet.. Ja, må prøve og måle temp føleren i dag.. Hvordan klarer jeg og måle bensintrykket?

TeamBørnOut
29/04/10, 11:27
Sitter en "sykkelventil" under fuelrailen. så det du kan gjøre er å stikke på en bensinstasjon og plugge "pumpa" inn der å se om trykket stemmer. Du må nappe ut vakum slangen til BTR først. den sitter på siden av innsuget og går til BTR.

Har du kompressor og "dekkfyller" hjemme så kan du sjekke hjemme. Fungerte fint på 960n.. som har samme ventil som 940n :)

jbolaisen
29/04/10, 11:49
Sitter en "sykkelventil" under fuelrailen. så det du kan gjøre er å stikke på en bensinstasjon og plugge "pumpa" inn der å se om trykket stemmer. Du må nappe ut vakum slangen til BTR først. den sitter på siden av innsuget og går til BTR.

Har du kompressor og "dekkfyller" hjemme så kan du sjekke hjemme. Fungerte fint på 960n.. som har samme ventil som 940n :)

Okei! :) Får prøve dette når jeg kommer hjem! Men så på releoversikten, og det kan jo være noen rele som ikke fungerer også? Har en 940 1991 modell, er jo lh2.4 i den også, så er jo samme rele.. Så kan prøve og flytte over disse også..

jonass
29/04/10, 14:33
Er du nå bombe sikker på at plugg ledningene står rett.
Har du sjekka plugger?

jbolaisen
29/04/10, 15:02
Er du nå bombe sikker på at plugg ledningene står rett.
Har du sjekka plugger?

Ja, er nye plugger! Og pluggledningene står rett.. 1 - 1, 2 - 2, 3 - 4, 4 - 3..

Kaller innterste sylinder 1 jeg da, men det er vel egentli nr 4..

jbolaisen
29/04/10, 21:43
Da var feilen funnet.. Byttet rotoren, viste seg at halve rotoren hadde sprukket, så den klarte ikke å sende ut nokk gnist til å tenne! :(

Takker for veldig gode svar!! :)

TeamBørnOut
03/05/10, 12:40
Det er det første man skal bytte om våren som sagt :)
Bra du fant feilen :)