PDA

Vis full versjon : Det er noe som ikke stemmer i forstillinga..



dsmninja
04/06/12, 14:39
Nå i det siste har jeg lagt merke til at det kommer rare lyder når jeg kjører over fartshumper (i normal fartshumpefart :P ) med S60'n.
Av og til høres det ut som om selve fjærene "faller på plass", og andre ganger kan det høres ut som om jeg kjører over en sekk med knokler e.l.
Lyden kommer også når jeg svinger av og til.

Noen som har hatt lignende problemer?

amcarduden
04/06/12, 14:53
Vet ikke helt, men fjærsetene i gummi i toppen av framfjærene kan lage knirke, spjonge, og kjøre over en sekk knokler lyder;).

marhaugen91
04/06/12, 15:01
Har samme med min, bytte av gummi seter å fjerbeinslager tror jeg vil hjelpe, du kan også få bilen opp i bokk å se på stabstag foringene, råder deg til å bestille fra ipdusa heller, siden disse er dyre i norge

dsmninja
04/06/12, 15:43
Aha! :)
Hva heter disse på engelsk da?

Featherbone-storage? :rolleyes:

Hassel
04/06/12, 16:25
Hvis du går over alle foringer i forstillinga di først. Sjekk om dem er gående, er dem fine så er det et alternativ igjen, opplagringa di ;)

dsmninja
23/06/12, 00:38
Hvis du går over alle foringer i forstillinga di først. Sjekk om dem er gående, er dem fine så er det et alternativ igjen, opplagringa di ;)

Tror jaggu det er noe med opplagringa også, for det høres ut som om en planke ligger løst i bagasjerommet når jeg kjører over en fartshump.

Selges det komplette foringkit noen steder??

marhaugen91
23/06/12, 00:59
Ipdusa! Billigbillig

dsmninja
13/07/12, 23:45
Problemet lå i fjærbeinslager og fjærsete. De var helt maltrakterte. Byttet også lenkestag i samme slengen.
Etter dette ble jo bilen helt annerledes å kjøre, og alt var flott i et par dager, men nå knirker den som en gammel seilskute på høyre side når jeg vrir på rattet. Hva kan dette skyldes?

iPaal
14/07/12, 15:56
Hvor kjøpte du lenkestaget ditt?

dsmninja
14/07/12, 16:41
Hvor kjøpte du lenkestaget ditt?

Nå banner jeg kanskje i kirka, men kjøpte alle delene på biltema...

Vatnehol
14/07/12, 20:54
Hvor kjøpte du lenkestaget ditt?
kan anbefale deg rockauto for å kjøpe nye. de har i alle kvaliteter. jeg kjøpte MEVOTECH etter anbefalinger fra r forumet swedespeed.
er veldig godt fornøyd. kostet bare $ 131.96 for alle fire + moms. de bakre var det også smørenipler i! veldig bra. vil påstå de er hakket over kvaliteten på de originale.
http://www.rockauto.com

Martin.S
14/07/12, 21:58
Sliter litt med de samme symptomene på min V70, så er redd jeg må gjøre det samme.

iPaal
15/07/12, 09:55
Nå banner jeg kanskje i kirka, men kjøpte alle delene på biltema...

Det ante meg, derfor jeg spurte. Jeg har vært borti akkurat samme problemet med Biltema sine lenkestag. Holdt et par dager. Hvis du jekker opp bilen foran, tar tak i dekkene og svinger frem og tilbake klarer du nok og fremprovosere knirkelyden. Tipper det er lenkestaget ditt som allerede har takket for seg. Det fine med Biltema er at du kan reklamere uten om og men. Enten får du penga tilbake eller så får du ny del. Jeg hadde valgt det første.

dsmninja
17/07/12, 18:23
Det ante meg, derfor jeg spurte. Jeg har vært borti akkurat samme problemet med Biltema sine lenkestag. Holdt et par dager. Hvis du jekker opp bilen foran, tar tak i dekkene og svinger frem og tilbake klarer du nok og fremprovosere knirkelyden. Tipper det er lenkestaget ditt som allerede har takket for seg. Det fine med Biltema er at du kan reklamere uten om og men. Enten får du penga tilbake eller så får du ny del. Jeg hadde valgt det første.

De kostet ikke all verden, så orker ikke å styre med reklamasjon :)
Nå hører jeg ingen knirkelyd lenger, men jeg skal nok vurdere mevotech sine :)

s60turbo
30/07/12, 18:35
har samme problem på min,, jækla med klunkelyder osv når jeg kjører over fartsdumper spesielt, rettet opp forstillingen og det ble litt bedre, men mulig jeg må gyve løs på fjærbeinslageret og :p

eab
31/07/12, 17:20
Min v70 har også begynt å knirke og klunke/slå fartshumper. Knirkingen er der stort sett hele tiden når veien er ujevn. Klunkelyden kan noen ganger minne om ei fjør som plutselig "spretter på plass" og høres best over fartshumper hvor man må gi gass for å holde farta (les: oppoverbakker).

Tenkte å kjøpe denne pakken:
http://www.vparts.se/framvagnspaket-volvo-s60-s80-v70-xc70.html

Siden jeg likevel skal bytte fjærer, og sannsynligvis støtdempere foran er det vel greit å bytte fjærsete og fjærbeinslager i samme slengen. Stemmer det at jeg da trenger disse?:

http://www.vparts.se/fjaderbussning-volvo-850-s60-s70-s80-v70-xc70.html
http://www.vparts.se/fjaderbenslagring-volvo-s60-v70-xc70-s80-xc90.html

Ser at fjærbeinslageret kosta noen kroner. Er det mulig å bare bytte selve lageret, uten å bytte alt rundt, eller er det kun mulig å bytte hele stasen?

Og er det noe jeg har glemt, eller som kan være kjekt å bytte når bilen likevel skal inn på firehjulskontroll etterpå?

iPaal
31/07/12, 22:43
Du bør bytte både fjærsete og lager ja. Du må bytte hele enheten. Slettes ikke dyre. Du finner rimelige deler hos scstyling.no. Får hele brua for samme pris dom du betaler for foringene. Sparer litt jobb. Med VCCN medlemskap får du god rabatt. FCPGroton.com selger komplette støtdemper pakker til god pris. Trailerparts også.


Sent from my iPhone using Tapatalk

GLTOslo
01/08/12, 12:27
Ang fjærbeinslager: er det framgangsmåten lik som på 97-00 ? http://www.volvoforum.no/tips_triks/850/fjaerbeinslager.htm

Støtdempar: eg ser at nokre meiner ein bør bytte dempar samtidig. Min bil har gått 130 og demparen virkar fin. Ser ikkje grunn til å bytte då. Eller?

Er det egentlig nødvendig med forstillingskontroll etter denne operasjonen? Kva vinkel er det som evt blir endra

dsmninja
22/08/12, 06:53
De kostet ikke all verden, så orker ikke å styre med reklamasjon :)
Nå hører jeg ingen knirkelyd lenger, men jeg skal nok vurdere mevotech sine :)


Haha, nå er knirkelyden tilbake igjen. Bilen sporer også en god del, selv om jeg gikk ned i dekkdimensjon (235/40 18 til 225).

Bør jeg ta firehjulskontroll etter at lenkestagene er byttet, eller kan jeg gjøre det nå, og bytte stagene senere?
Bilen er ukomfortabel å kjøre, men jeg tror den ble slik etter at jeg byttet fjærseter og fjærbeinslagre..

GLTOslo
22/08/12, 22:00
Hva slags knirkelyd er det? Eg bytta nettopp fjørbeislager og fjørsete, men fekk etterpå ein slags knirking/knepping klunking på begge sider som er nesten konstant på ujevn vei i sakte fart. Uansett rett fram eller sving. Alt anna fram i der er mindre enn ett år. Eg lurer på om stjernemutteren er stramma for lite eller for mykje? Eg skrudde denne til før eg slakka fjørklemmene. Alt av boltar ein kjem til etter montering frå støtdempartårnet er fast.

dsmninja
22/08/12, 22:58
Sånn i grunn høres det ut som gummi mot gummi eller gummi mot metall. Er litt usikker, men det høres for det meste når bilen står i ro og jeg vrir på rattet.

Vatnehol
22/08/12, 23:35
har du originale fjører og dempere? da kan det vere gummi isolatoren som den heite, en gummisak som ligger rundt siste rundelene på fjøra ned mot fjørsete i demperen. De blir slitt hull på over tid og må byttes ut.

GLTOslo
23/08/12, 21:17
Hva slags knirkelyd er det? Eg bytta nettopp fjørbeislager og fjørsete, men fekk etterpå ein slags knirking/knepping klunking på begge sider som er nesten konstant på ujevn vei i sakte fart. Uansett rett fram eller sving. Alt anna fram i der er mindre enn ett år. Eg lurer på om stjernemutteren er stramma for lite eller for mykje? Eg skrudde denne til før eg slakka fjørklemmene. Alt av boltar ein kjem til etter montering frå støtdempartårnet er fast.

Ingen tips frå kompetente folk her?