PDA

Vis full versjon : Tomgangstull 99 V70 B5204T - relatert til bensinnivå



mrstfu
02/06/12, 14:09
Kamerat av meg kjøpte seg en bil som beskrevet, 180hesteren altså, med ca 330k på telleren. Brukte den i tre dager, så her på torsdag, etter å ha kjørt småaggressivt med full bil i en halvtime, begynte den å fuske når vi sakket ned foran et lyskryss. Turtallet jaget mellom 500-1300, men ved pådrag fungerte den fint. På tomgang blinker pila for automatkassa i instrumentet, men kun da, den har ikke blinket i etterkant. Kom oss inn på en bensinstasjon, han fylte bensin slin at nåla gikk fra ca 30liter opp til drøyt 50 liter, fuskinga stoppet og den gikk som ei klokke.

Samme skjedde just nu, han ringte meg og va helt fortvilet. Jaget mellom 1500 - 1700, Girkassepila blinket IKKE, men kjørecomputeren viste ca 400 km kjørelengde igjen. Fylte bensin så nåla gikk fra ca 30liter og opp til full tank, og problemet er borte.

Har ikke tilgang på feilkodeleser, noen som kan tenke seg hva feilen er? Kan bensinpumpa ha noe å gjøre med dette? Har ikke vært borti at bensinnivå kan få girkassepila til å blinke, men disse bilene overrasker stadig.


Setter pris på all hjelp.

850GLTsilver
02/06/12, 20:24
Bensinpumpa.

mrstfu
02/06/12, 23:34
Javel? Hva med girkasseblinkingen? Hva kan få pumpa til å trigge på et visst nivå, og spesielt med nesten halv tank?

Glemte å si at det har skjedd en gang til idag, da med tilnærmet full tank.. kan sviktende pumpe få turtallet til å jage/pulsere slik? Har vært borti et par defekte pumper, og da er det likson helt dødt, ikke noe midt imellom.

hgnubel
03/06/12, 17:28
Og så du som er elektriker... ;) Hva får vindusviskerene til å starte når du setter bilen i revers (eller andre rare ting)?

Tipper jordingsfeil, kombinert med sliten pumpe. Eventuelt bare jordingsfeil :)

850GLTsilver
03/06/12, 18:08
Javel? Hva med girkasseblinkingen? Hva kan få pumpa til å trigge på et visst nivå, og spesielt med nesten halv tank?

Glemte å si at det har skjedd en gang til idag, da med tilnærmet full tank.. kan sviktende pumpe få turtallet til å jage/pulsere slik? Har vært borti et par defekte pumper, og da er det likson helt dødt, ikke noe midt imellom.

Har da opplevd at disse pumpene gir får dårlig trykk like før de havarerer helt, og da vil man kunne oppleve at bensintrykket varierer med nivået i tanken.
Men den blinkinga på girkassa er merkelig ja.

ola normann
03/06/12, 20:12
Er det ikke en "link" mellom girkassen og tomgang/turtall?? Mener å ha lest ett eller annet om det, men husker ikke hva...
Mulig det var feilmelding på girkassen som hadde med tomgang/turtall å gjøre. Men det kan godt hende jeg er på jordet som vanlig...

850GLTsilver
03/06/12, 20:45
Meget mulig. For under et visst turtall så vil jo ikke converteren fungere.Kan være ille for kassa å gi full pinne da.
Men jeg har hatt tomgang ned mot 400Omdr. på begge vognene her i gården uten at det dukket opp blinking for kassa på noen av de.

mrstfu
04/06/12, 10:52
Bensinpumpe er jo mer eller mindre som slitedel å regne i disse bilene, kanskje like greit å få fiksa det med en gang. Regner med det er samma pumpa som i 850 FWD?

850GLTsilver
04/06/12, 15:55
Samme pumpa ja.

850GLTsilver
06/06/12, 19:57
Finner ikke tråden om det i farten, men du nevnte noe om at "turid(?)" hadde blinking i girkasselampa når tomgangen sleit?

Fikk fremprovosert det samme på "Dagmar" her i dag, så det er nok et varsel om at tomgangen er for lav som dukker opp.
Eventuelt for lavt trykk i kassa? Ville bare nevne det siden jeg fant på å teste det i dag.

mrstfu
07/06/12, 09:05
Ikke Turid, nei. Hun har som kjent manuellkasse, og selv om det kanskje finnes en funksjon som varlser om for lavt turtall, er den pæra tatt ut av sokkel for lenge siden, da oljetrykksvarsler hadde defekt pære.