PDA

Vis full versjon : Vibrering under kjøring - mellomaksel skjev?



samaron
01/06/12, 21:02
Hei!

Jeg byttet hardyskiva samt det lagetet midt på akslingen (inkl gummiforing, holder osv rundt). Gummiforingen var så slitt tidligere at jeg kunne dreie akslingen rundt, noe som medførte voldsomme vibrasjoner ved høyt moment eller lavere turtall. Det rare er, jeg opplever fortsatt litt vibrasjoner. Ikke noe kraftig, men jeg kjenner det vibrerer. Hva kan være galt da? Jeg kan ikke kjenne noe slark i kryss-leddene (men jeg er ikke noen ekspert), kan det være så alvorlig at selve mellomakselen i seg selv er litt skjev? Differensialen har vært sveist fast, så har en mistanke at dette kan ha ødelagt mer enn jeg trodde. Er vel fortsatt litt usannsynlig at det skal ha bøyd selve mellomakslingen.

Bilen det gjelder er (som ved tidligere tråder) en 740 Turbo fra '86.


- Frank

Edit: Kan også på at det høres ut som det kommer litt ulyder under kjøring også. Litt som en bil som triller i revers, bare svakere summelyd. Usikker på om dette kommer fra akselen eller selve girkassen. Om det kommer fra girkassen, hva er galt da?

samaron
04/06/12, 18:40
Jeg har funnet ut at det er noe som klirrer inne i selve mellomakslingen. Klirringen hører jeg i første halvdel (mellom girkasse og lageret). Kanske det er denne løse biten som fører til ubalansen? Og denne summelyden jeg beskrev, kan dette også muligens være slitte lager i kryssene?

-Shark-
04/06/12, 18:42
Merket du akselen før du delte den? og satt den tilbake slik den var?
Du kan eventuelt sende den til avballansering, om du vet at dette er problemet.

samaron
04/06/12, 18:47
Jeg delte ikke akslingen. Var en venn av meg som gjorde det siden jeg kan svært lite om biler og det mekaniske der. Såvidt jeg husker, ble det ikke merket av noe, bare splittet, byttet lageret og satt sammen igjen. Er det noe spesielt i forhold til balanseringen siden du nevner det?

micknutzen
06/06/12, 20:40
låner bare tråden litt.. er det lik mellomaksling på 945 med m47 som m90 grikasse??

-Shark-
24/06/12, 21:11
Jeg delte ikke akslingen. Var en venn av meg som gjorde det siden jeg kan svært lite om biler og det mekaniske der. Såvidt jeg husker, ble det ikke merket av noe, bare splittet, byttet lageret og satt sammen igjen. Er det noe spesielt i forhold til balanseringen siden du nevner det?

Ja det har noe med balansering av akselen å gjøre. Så vis denne ikke er satt på samme plass kan vibrasjoner forekomme

Arne94
25/06/12, 01:40
låner bare tråden litt.. er det lik mellomaksling på 945 med m47 som m90 grikasse??

Nei, det er ikke lik mellomaksling på M47 og M90 kasse

samaron
25/06/12, 14:43
Ja det har noe med balansering av akselen å gjøre. Så vis denne ikke er satt på samme plass kan vibrasjoner forekomme

Nettopp... får bare håpe da at akselen er merket fra fabrikk. Får renske den litt og se når jeg får den tilbake.