PDA

Vis full versjon : RENNER olje ut i mellom topp og blokk



Vetle
19/04/10, 23:12
Overhala min B230FT motor og skrudde den sammen igjen og har fulgt haynes boka etter pungt og prikke og vært nøye med moment og allt.. men skylle fylle olje ista og da rant det ut olje i mellom topp og topp pakning.. Noen som aner hva feilen kan være? rant ut ca rett under ved termostaten der

Volvo360tic
19/04/10, 23:48
høres ikke bra ut:(

Christian
19/04/10, 23:49
Ville nå si det høres ut som om ikke toppen sitter der den skal. Sikker på at du har fått den skikkelig nedpå styrehylsene?

Av med toppen å se må du hvertfall

DieselDriver
19/04/10, 23:51
Høres ut som det er returen. Du må vel bare av med topp og sjekke. Høres rart ut når du aldri har hatt motoren igang?

Vetle
20/04/10, 00:09
kan vel umulig ha bommet styrehylsene.. men skal av med topp i morgen hadde jeg tenkt... KJEDELIG var det værtfall... orka egentlig ikke å se så møe på det ista så bare gikk hehe

TeamBørnOut
20/04/10, 01:24
Renset gjengene før du monterte nye bolter da?

Vetle
20/04/10, 07:10
Blåste i mellom med trykkluft bare men skal jo ikke renne ut forde om?

TeamBørnOut
20/04/10, 12:28
Må renses med gjengetapper og smøres opp før boltene skrus til igjen :)

ChrML
20/04/10, 16:39
Hvertfall veldig viktig at blåsepistolen trykkes ned i boltehullene til toppen og blåse der. Sånn at oljen som ligger igjen der blir blåst ut og vekk. Er skruehullene fyllt med olje når du skrur til toppen så risikerer du å få en hydraulisk virkning på det. Dvs skruen fungerer som et stempel som presser på oljen i skruehullet. Oljen lar seg ikke komprimere, dermed skjer en av to ting:
1. Du får ikke strammet skruen tilstrekkelig
2. Blokka sprekker

Hvis du har bytta toppakning og det renner olje ut mellom toppen og blokka når alt er montert igjen så har du hvertfall gjordt noe alvorlig galt! Skal mye til for at du har klart å sette på toppen uten å treffe styretappene, det er ikke mulig uten å se det :p.

Torra
20/04/10, 16:40
Hva om oljen har virket som ChrML sier, og de 70Nm (?) du har skrudd igjen med toppen med er 70Nm som trykker på oljen. Ikke 70Nm som holder toppen nede til blokken..

ChrML
20/04/10, 16:45
Hva om oljen har virket som ChrML sier, og de 70Nm (?) du har skrudd igjen med toppen med er 70Nm som trykker på oljen. Ikke 70Nm som holder toppen nede til blokken..
Det er en mulighet, men nå skal toppen dras til med 30 NM i riktig rekkefølge, deretter 60 NM og så vinkeldras 90 grader. Dersom du bruker de originale strekkboltene vel og merke. Det mest sannsynlige er at blokka sprekker opp når du tar krafttaket for å dra de siste 90 graderene.

For at olje virkelig skal renne ut mellom topp og blokk mens du heller på uten noe oljetrykk eller noe så er det ikke bare litt galt :p. Sikker på at selv om du glemmer toppakningen så skjer ikke det (men ville gått litt værre under oppstart da :D).

TeamBørnOut
20/04/10, 17:01
er ikke gjengene renset opp og smurt før man skal dra til 30 / 60nm så blir det ikke riktig press på toppen.. Derfor man har gått over til å "vinkeldra" isteden for å skrive 120nm..
Da blir det mer korrekt og ikke så mye "feil" (som kan oppstå ved møkk etc..)

du har ikke lagt toppakningen feil vei? da kan vell olja gå litt rare steder (mins jeg)

TeamBørnOut
20/04/10, 19:47
er ikke gjengene renset opp og smurt før man skal dra til 30 / 60nm så blir det ikke riktig press på toppen.. Derfor man har gått over til å "vinkeldra" isteden for å skrive 120nm..
Da blir det mer korrekt og ikke så mye "feil" (som kan oppstå ved møkk etc..)

du har ikke lagt toppakningen feil vei? da kan vell olja gå litt rare steder (mins jeg)

Da husket jeg rett :D

Vetle
21/04/10, 10:07
lagt feil vei gitt :p

Njaaa dekka bare halve olje kanalane ;)

ChrML
21/04/10, 10:39
Kunne vært meget dyr slurv dette hvis du ikke hadde merket noe før du hadde startet :).