PDA

Vis full versjon : styrestrøm til kjølevifte 2 hastighetsrelê, 855 1996 2.5 10v



Erlend
01/06/12, 15:14
nå tenkte jeg at jeg endelig skulle ta tak i at kjølevifta mi ikke slår inn, har kjøpt nytt rele og det funker, vifte motoren funker. men styrestrømmen mangler :( måler 0v over stikkene :/ noen som vet hvor denne kommer fra? får ikke brukt min vadis for øyeblikket.. er lei av å kjøre uten kjølevifte nå, har gjort det i snart 2 år:P den var sånn da jeg kjøpte den :P

850GLTsilver
01/06/12, 15:22
Styrestrømmen kommer fra motorelektronikken.
Er slik at ledningen legges til jord når vifta skal starte.
Kan testes ved å koble STYRELEDNINGEN til chassis.
Ta ut pluggen som styreledningene er tilkoblet til releet.
Legg så en ledning fra først det ene punktet disse styreledningene er tilkoblet, til chassis. Vifta skal nå starte.
Gjør det samme med den andre "inngangen" på releet, og vifta skal nå starte på den andre hastigheten.

Måler du 0V på stikkene med kontakten tilkoblet, har høyst sannsynlig denne "fusible link" røket.
Sjekkes ved å ta ut den store kontakta som kommer fra batteriet, og mål spenningen inne i den. (på den tjukkeste ledningen der og til jord)

R.G
01/06/12, 15:25
stemmer som 850gltsilver sier over her. att det er jording som er styringa. kommer fra styreenhet,

Erlend
01/06/12, 15:34
fant ut det selv med at jordinga styrer. det fikk jeg til :) hvor er det du mener silver? :P

Erlend
01/06/12, 16:54
bump... er det vanskelig å fikse? denne fusible linken du snakker om, hvor er den plassert?
kan legges til at jeg får 12v hvis tar en målepinne på den ene kontakten og legger til den ene hastighetskontakten. på begge stikkene..

hvorfor slår ikke kjølevifta inn da? :S

850GLTsilver
01/06/12, 17:51
Siden du har spenning på de to kontaktene 1B og 2B, så er den linken i orden. Er forøvrig festet på viftehuset rett under releet.

Du må prøve å legge en ledning fra 1B og til jord. Se om vifta starter da.
Deretter kobler du en ledning fra 2B og til jord, da skal den andre hastigheten slå inn.
Du skal i alle tilfelle høre at releet slår.
Du har sikkert funnet ut at ledningene som går inn på kontakt B er den gule og den gul/hvite.

Det er ingen ide å legge de ledningene til jord når du har tatt ut pluggen, sånn for ordens skyld, for de er kun koblet til motorelektronikken i motsatt ende.

Erlend
01/06/12, 18:13
vifta starter på full hastighet når jeg legger den ene stikken til jord, den andre hastigheten har jeg ikke prøvd, men regner 99% sikkert med at den funker.
hvis den starter når jeg gjør det så funker jo alt som det skal..
skal jeg prøve å legge en av stikkene på kabelen fra motorstyringa til jord?
kan jeg ha feilkode som hindrer motorelektronikken i å starte kjølevifta?
leste ut feil på bilen forrige uke, og da fant jeg ingen feil på motor el. lign. kun 112 på cruise control ( illegal speed signal) uten at jeg veit hvorfor :P

Erlend
01/06/12, 18:31
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/116.jpg

den starter i begge hastigheter når jeg legger henholdsvis stikk 1 eller 2 til jord. når jeg måler over 1&2 så er det 0v, når jeg måler over 1 og 30 på releet så får jeg 12v. så det er spenning alle steder. men hvorfor starter ikke kjølevifta når tempen blir høy nok da? tempmåleren i bilen funker og termostaten er ok.

850GLTsilver
01/06/12, 18:43
Da er vifte og rele OK.

Nå må du huske at vita ikke starter før temperaturen er 112 grader. Nesten så tempnåla peker på Kl 2.
(Litt før dog)
Så det er rimelig varmt før den starter.
Trinn 2 slår inn først ved Ca 118 grader.
Hvis du opplever at tempen er noe som helst over dette, og vifta ikke starter, så kan det være et par forskjellige ting.
Det ene er tempføleren din (særlig om vogna står og går LENGE uten at temperaturen går over "klokka 3".)
Det andre er selvfølgelig motorstyringen. (sjelden)

Erlend
01/06/12, 18:57
okey, såpass høyt ja, har ikke latt den stå å gå så lenge.. kjøler virkelig bilene våre såpass godt at de nesten aldri får bruk for vifta da? :P driftstemp er vel 90 grader vel?
under normalt bruk så ligger den midtpå nesten hele tia, kan gå litt opp innimellom for så og gå ned til vanlig igjen. han kan fint stå 10-15 min på tomgang, han stiger litt over kl.3 men synker etter ett par km med kjøring :)
er det litt dårlig termostat? i vinter klarte den og holde driftstemp og ha varme i varmeapparatet helt ned til -25 da jeg var på norefjell :P
eller burde jeg bytte tempføler?
eller fungerer alt som det skal, men jeg har bare ikke latt bilen bli varm nok ? :P

850GLTsilver
01/06/12, 19:05
Ja, det er fartsvinden som kjøler disse kjerrene.
Og det holder lenge det. EL-vifta er der for det første for å spare bittelitt energi.
Dernest så er det veldig greit med el-vifte når man har AC. Da fungerer ACn godt også når du står stille.
ACn starter alltid vifta når den er i bruk.
Bevegelsene på tempmåleren din høres 100% normal ut, likeså termostaten din.
Når termostaten feiler, så vil du som regel ikke få opp temperaturen under kjøring, mens den kommer seg opp når du står stille. med motoren på tomgang.

Regner med alt er OK jeg. La den står og gå 20-25 minutter, så skal du se vifta starter på tomgang også, eller 5-10 minutter etter endt kjøretur.

Erlend
01/06/12, 19:09
da skal jeg prøve det ;) starter vifta når jeg slår på ac?
1000 millioner takk for all hjelp silver . nå funker forsåvidt vadisen min igjen :)

850GLTsilver
01/06/12, 19:38
Skal starte med ACn ja.

Lykke til i alle fall.

Erlend
01/06/12, 19:45
Den starta på tomgang nå:) så da funker den:) takk for hjelp:)