PDA

Vis full versjon : XC70 2004 D5, Automakasse - Snart havari?



Gvistung
31/05/12, 20:59
Halloen!

For et par måneder siden merket jeg at min gode venn XC70'n klagde litt til meg, ved å skifte gir hardere enn normalt. Dette skjedde typisk mellom 1,2, og 3 gir. Dog uten at bilen ble belastet nevneverdig. Under litt mindre forsiktig kjøring virker det som om alt er normalt.

Den brå og harde vedvarte - og har ikke blitt spesiellt værre - eller bedre siden den gang.

For 18 000 siden flushet jeg kassa hos Bilia i forbindelse med 200 000km service. Dette ble jeg anbefalt da jeg var ny eier av bilen, og jeg hadde interesse for å stelle pent med den. Jeg fikk ingen indikasjoner fra verkstedet om noe feil, misfarget olje, brent lukt el.l.

Jeg besøkte Bilia igjen i denne uken, og ba om å få sjekket opp kassa, og dommen var ikke veldig positiv. De hevder at kassa ikke bør repareres (kunne ikke direkte påvise feil), da km. er såpass høy og bilen såpass gammel. De drenerte litt olje for å lukte på den, og konkluderte selvfølelig at det luktet noe "brent". Altså indikasjoner på at lameller er slitt. Det var ingen feilmeldinger å hente ut. Jeg fikk også slettet adapsjonen (men ingen veiledning for å "kjøre inn kassa" igjen). Konklusjonen fra verkstedet ble at det vistnok er mye "lurere" å kjøpe ny kasse, til den nette sum av 48 000,- Tillegg for montering ca 30 000,- (Ojle og verkstedmateriell kommer helt sikkert i tillegg til dette også. Altså en nett sum av 78 000,- for litt brå giring fra automatkasse. Dette er vanvittig (i mitt hode).

Er det noen som har erfart dette tidligere, hva ble løsningen? Er det å kjøre til kassa på et eller annet tidspunkt havarerer? finnes det automatkasseverksteder på østlandsområdet? Jeg er litt kritisk til å kjøpe brukt kasse fra hogger, da er det lite sikkert at noe kurant kan settes inn.

Hjelp! hva gjør jeg?


Håper noen har tips....


MVH


Geir

XC70 / 2004 / D5 - Summum
Endelig en bil, alt annet har vært lek.

Vatnehol
31/05/12, 22:13
www.rats.no ring til de du, ingen kan hjelpe deg bedre enn de.

locked
31/05/12, 22:19
Det var ein vanvittig pris, skifta på min V70 AWD 07 modell og det kosta den nette sum av 55 000kr på merkeverksted.

Men den girkassen du har er det fleire ting du kan gjere med for å forbedre den:

- Skifte B4 lokket (http://www.ipdusa.com/files/product/242/PI-391%20B4%20SERVO%20COVER%20UPDATE%20INSTALL%20GUID E.PDF delen har dei og på Volvo til eit par hundrelappar)
- Skifte øvre motorfeste og nedre momentstag mellom girkasse og travers (gjer underverk)

Etter desse to er det på tide med ny olje og nullstilling av adapsjonen. Det er i alle fall ein billegare måte enn å skifte heile driten!

Wrasko
31/05/12, 22:20
Stemmer på det samme som vatnehol her.. De er beryktet for sine kunnskaper, og kan få til magi.


Edit: Mye billigere å teste det locked skriver først selvfølgelig

gaupe
31/05/12, 22:25
Er greitt å sjekke kva du må betale for ny overhalingskasse i Sverige også, før ein startar på overhaling hos Rats.

850GLTsilver
31/05/12, 23:34
78000?

Det var da noe så inni hampen da?

Og 35 lapper for montering?

Nå er det riktignok noen år siden, men da jeg kjøpte fruas 850GLT, så kosta hele pakka med automatkassebytte Ca 35 lapper, inkludert kasse. Nå er det riktignok en GLT, men jobben som sådan er jo omtrent det samme.
Nå fikk jeg riktignok det (og to til) kassebyttet på garantien, på grunn av en feil i varmeapparatet :rolleyes:

Men den prisen der var så høy at jeg ville i alle fall sjekket med flere volvoverksteder.
Og ikke minst ville jobben gått til mine gode venner i Årjäng om jeg måtte ty til noe slikt. Anbefales sterkt i grunn.
Topp service og flinke så det holder. Og ikke minst dønn ærlige.

gaupe
01/06/12, 06:37
Det aller første du kan gjere, som gjer at du ikkje blir grisete på fingrane, er å skifte forsikring til Volvia si superforsikring, den dekker havari på motor og drivlinje :)

shellsas
01/06/12, 08:49
Jeg byttet kasse på min v70 awd 2002 for ca 2 år siden. Kontaktet www.automatlador.se i sødertelje som satt inn en overhalt kasse til 18 000 Nok.
Denne fungerer den da idag :)
Forsøkte også med flush og nullstilling av kasse hos volvo først , men dette gjorde at kassa ble verre.

Vipper
02/06/12, 23:06
Olje følger med ny kasse. Trenge maks 2liter itillegg til etterfylling og flush av oljekjøleren. Skifte av automat girkasse koster høyest 15000,- med moms. Men mulig det er dyrere på østlandet :-p

TommyG
03/06/12, 07:18
Jeg betalte 40000 nok hos brandt bil i sverige for ny kasse, hovedservice og leiebil

Sent from my XT910 using Tapatalk 2

Gvistung
08/07/14, 21:55
Hei alle sammen!

Jeg har rett og slett glemt å oppdatere med resultatet på denne - noe sent, men dog kanskje greit allikevel?

Jeg tok kontakt med RATS (www.rats.no) og ble invitert opp. Stilte opp med bil og godt humør, ble tatt med på en tur i omegn - og Ringstad hadde umiddelbart en diagnose. det var ventiler i kassa som var i ulage. Han estimerte en kost på 15-20 000, og med de andre tilbud jeg fikk rundt om, så var dette helt kurant.

De lånte bilen mens jeg var på jobbreise, jeg kom hjem og plukket opp bilen. Alle problemer var løst. - bilen kjører flott som bare det etter 100 000 km kjørte. Jeg har hatt bilen i Spania et par ganger med denne kassa, kjørt tunge hengere ganske langt, og hatt bilen i temperaturer ned til - 42 grader og opp til om lag 40+.

Stor takk til tipset om RATS, disse anbefaler jeg til andre som har automat-trøbbel. Et strømlinjeformet bedrift, ekstremt ryddig verksted, og folk tilstede som er hyggelige, deler lunsj og sosialt samvær. Prisestimatet var innertier, endte på rundt 18.000 NOK


Geir

gaupe
09/07/14, 10:56
Vart det gjort noko slags form for forsterkingar i kassa? I følge RATS, er dette ei svært god kasse, i motsetning til alle som ikkje har greie på dette påstår.

Svirre
09/07/14, 11:13
Jeg holder nok med RATS der, det er bare vedlikeholdet som er forsømt på disse. I tillegg så er det ikke separat oljekjøler på P2 bilene (sett bort i fra XC90) og det er også med på å forkorte levetida.

Morgis
09/07/14, 12:48
Det aller første du kan gjere, som gjer at du ikkje blir grisete på fingrane, er å skifte forsikring til Volvia si superforsikring, den dekker havari på motor og drivlinje :)

dekker bare inn til 150000km mener jeg dem sa.

JEPS
09/07/14, 14:09
I tillegg så er det ikke separat oljekjøler på P2 bilene (sett bort i fra XC90) og det er også med på å forkorte levetida.
er det mulig å ettermontere oljekjøler?

Svirre
09/07/14, 14:37
Ja, det er fullt mulig. Noen velger oljekjøleren som tilhører XC90, men det er i utgangspunktet bare å montere en hvilken som helst oljekjøler, så lenge den blir plassert logisk (mtp kjøling). Av det jeg veit så går kjølinga inn på radiatoren, og kjølevannet holder jo nærmere 90 grader, og det er i det varmeste laget for olja i utgangspunktet. Om man kan holde driftstemp til 40-60grader så holder den mye lenge.

gaupe
09/07/14, 14:56
Ja, det er fullt mulig. Noen velger oljekjøleren som tilhører XC90, men det er i utgangspunktet bare å montere en hvilken som helst oljekjøler, så lenge den blir plassert logisk (mtp kjøling). Av det jeg veit så går kjølinga inn på radiatoren, og kjølevannet holder jo nærmere 90 grader, og det er i det varmeste laget for olja i utgangspunktet. Om man kan holde driftstemp til 40-60grader så holder den mye lenge.

Cluet er jo at kassa for å fungere skal ha ein viss temperatur, det vil bli feil å halde temperaturen utanfor denne rangen, uansett kva side det blir.

Morgis
09/07/14, 15:03
ei "kald" kasse (og motor) er nesten værre enn ei for varm.
80-100 grader er optimalt for både motor og girkasse

Svirre
09/07/14, 15:59
Ut i fra det sånne "automatkasseekspertiser" mener så er det en optimal temp, men kan jo selvfølgelig være litt individuelt også!

sekse
09/07/14, 16:43
Men en kjøler til automat monteres vel med termostat?

gswede
09/07/14, 17:23
Nei, ingen termostat på kjølerne. Ikke nødvendig.

cortinaterje
09/07/14, 18:24
Jeg har ettermontert kjøler og termostat på gearkasse pga varmgang på varme dager når jeg kjørte med vogn. Det løste ikke problemet helt. Når jeg, i.forb. med at jeg oljeflushet kassa, bypasset termostaten benyttet jeg anledningen til å prøve med vogna på slep før jeg tilbakekoplet termostaten. Det var slik success at det forble værende slik.mao termostaten er ikke nødv.

Ang kjøler så er det sikkert det enkleste å kjøpe en xc90 kjøler på Volvo, men dette er ikke den beste kjøleren etter min oppfattning. Fordi denne kun består av et "slynget" rør som det er kjøleribber på. En ordentlig kjøler med ordentlig register gir større kjøleflate og dermed bedre kjøling.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/61735828/Atomatgear%20Oljekj%C3%B8ler%20universal%20fra%20s ummitracing.com.pdf

https://dl.dropboxusercontent.com/u/61735828/Bilde%20Oljekj%C3%B8ler.JPG

locked
09/07/14, 20:34
Ang kjøler så er det sikkert det enkleste å kjøpe en xc90 kjøler på Volvo, men dette er ikke den beste kjøleren etter min oppfattning. Fordi denne kun består av et "slynget" rør som det er kjøleribber på. En ordentlig kjøler med ordentlig register gir større kjøleflate og dermed bedre kjøling.
Feil! Den kjølaren du har sett på XC90 det er kjølaren til servostyringa det. Oljekjølaren til automatkassen er en skikkeleg sak det!
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/564.jpg

cortinaterje
09/07/14, 21:05
:) var nok ikke helt sikker på om det var helt korrekt det jeg skrev, men tenkte "jeg blir sikkkert satt på plass hvis jeg er feil"
.......... og det ble jeg jo :)

HansM
09/07/14, 21:18
dekker bare inn til 150000km mener jeg dem sa.

De fleste forsikringer dekker inntil 200 000km, men Volvia 250 000km :) Samt litt info under for dem som måtte lure :)

Sakset fra Volvia.no

Maskinskadedekning

Erstatter plutselige maskinskader på motor, gir og en rekke andre komponenter som hindrer videre fremdrift av bilen bilen din.



Gjelder til bilen har kjørt 250 000 km, eller til bilen er 10 år gammel (det som først inntreffer)
Skade på motor og gir medfører ikke bonustap
Leiebil under hele reparasjonstiden
Egenandel etter hvor langt bilen har kjørt


Maskinskade:
Egenandelen beregnes ut fra kjørt distanse slik:
Før passerte

100 000 km - kr 4 000

Ved passerte 100 000 km - 20 % av reparasjonskostnaden, minimum kr 6 000

Ved passerte 150 000 km - 30 % av reparasjonskostnaden, minimum kr 7 000

Ved passerte 200 000 km - 40 % av reparasjonskostnaden, minimum kr 8 000

JEPS
09/07/14, 23:38
noen som vet hva ny pris på oljekjøler kitt fra volvo er?

Aagejr
10/07/14, 08:24
Hei. Jeg har vært hos Rats med min. Flinke folk. Har sjekket med pris for overhalt kasse. Fikk pris på k r. 23.000,-. Ca. 10.000,- for arbeidspenger. Sjekk med Svensk Transmission og Motor.

Har byttet momentstaget på min. Dette gjorde underverker.
Lykke til.

locked
10/07/14, 09:27
noen som vet hva ny pris på oljekjøler kitt fra volvo er?
Trur veiledande er oppunder 6000kr, men då får du alle delene du trenge, kjøleeffekten er tilpassa girkassen og du får monteringsanvisning :)

VO 30792717 Oljekylarsats til TF-80SC girkassen
VO 8685834 Oljekylarsats til AW50/51 girkassen

Gvistung
28/07/14, 07:05
Vart det gjort noko slags form for forsterkingar i kassa? I følge RATS, er dette ei svært god kasse, i motsetning til alle som ikkje har greie på dette påstår.

Jeg fikk ingen informasjon om at det ble gjort endringer.

FreddieAwD
28/07/14, 07:38
dekker bare inn til 150000km mener jeg dem sa.

Jeg har 10 år eller 250 000 km på min forsikring

FreddieAwD
28/07/14, 07:42
Hei

Den oljekjølersatsen til: VO 30792717 Oljekylarsats til TF-80SC girkassen
passer den til min 08 D5 Awd, nye karrosseri ?

locked
28/07/14, 10:32
Hei

Den oljekjølersatsen til: VO 30792717 Oljekylarsats til TF-80SC girkassen
passer den til min 08 D5 Awd, nye karrosseri ?
Kanskje, men er jo dyrt å kjøpe satsen å finne ut at det ikkje går.

I delekatalogen er det med en oljekjølar(varmevekslar olje/vatn) men om det er standard eller ekstrautstyr var ikkje godt å sjå.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/9.png

Aagejr
28/07/14, 22:56
Jeg trodde at min v70 2.0t hadde trøbbel med automaten. Fikk pris på ny overhalt fra Svensk Transmisjon. Kr.23.000,_ pluss frakt og avgift.

Jeg byttet isteden momentstaget. Dette var rene magien. Nå er alt bare velstand. Jeg ville ha prøvd dette først.

Torsen67
29/07/14, 11:50
Byttet du det øvre eller nedre momentstag, eller begge?

FroBe
29/07/14, 13:26
Det er vel bare et momentstag, det er under motoren.
Over motoren er det et øvre motorfeste, men dette ryker sjeldnere og er lettere å oppdage.

Sotengel
29/07/14, 19:22
Moment stagget til girkassa er helt håpløst laget.. Den lille foringa (den som sitter nærmest kassa) er jo dømmt til å ryke.. Satte inn powerflex foring der jeg sammen med den originale store foringa..beste fra 2 verdener mener nå jeg.

Morgis
03/10/15, 11:11
ble litt nysgjerrig her.
på min V70 2009, mener jeg det er bare en liten sandwitch kjøler til automaten, festet på høyre side av radiatoren?
Stemmer dette?

locked
03/10/15, 12:35
ble litt nysgjerrig her.
på min V70 2009, mener jeg det er bare en liten sandwitch kjøler til automaten, festet på høyre side av radiatoren?
Stemmer dette?
Ut i frå det bilde eg posta litt lenger her oppe så ser det sånn ut ja.. Det er nok same prinsipp/effekt som med sløyfe i radiatoren, men radiatoren vert billegare og dei slepp lagerføre og produsere radiatorar ulike for manuelt og automatgira bilar.