PDA

Vis full versjon : orginal solfilm framme?



Fredrik Freiberg
31/05/12, 19:44
er det noen av dere som vethvor jeg kan finne ut om det ble levert solfilm framme? har en 98 volvo v70 registrert i 97 importert fra tyskland og må fjerne soting framme for og få den eu gokjent men var noen som nevnte at det muligens var orginalt for rutene er ikke helt svart men mer tonede... mle stoppa av purken de fant ikke kant for og pille det av så fikk ikke mangellapp men på naf sa de at de hadde funnet såe? noen ideer?

A.B Boss
01/06/12, 03:32
kan ikke tenke meg at sotfilm er originalt på noenting

850GLTsilver
01/06/12, 09:06
Mange som lever i den villfarelsen at "bare" litt soting av fremrutene er tillatt, men den gang ei.
Slik ruta er naken er hva bilen er godkjent med. Null soting tillatt ei heller toning av fremrutene.

Popp
01/06/12, 19:25
Mange som lever i den villfarelsen at "bare" litt soting av fremrutene er tillatt, men den gang ei.
Slik ruta er naken er hva bilen er godkjent med. Null soting tillatt ei heller toning av fremrutene.

Uten å helt klare å finne tilbake til "ASA Z-26.1" på nettet, så mener jeg å huske at denne tilsier ca 14% lysdemping, men dette MÅ være orginalt tondede ruter fra glassfabrikken.

Edit; Leste også noe om at det kunne være opp til 30%, men det var ikke bekreftet godtatt desverre.


Vindu skal være tilstrekkelig solid og godt gjennomsiktig fra begge sider. Det må være slik utført at gjenstander som sees gjennom det ikke blir forvrengt. Det samme gjelder for vindskjerm som fører skal se gjennom.
Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 – 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves.

På volvoen har jeg ca 35% demping, proffsota hos en kar i Estland, finnes ikke skjærekant på solfilmen, og denne har gått igjennom kontroll både hos BT og Politiet :)
De så bare etter en kant som kunne bevise at det var solfilm, når de ikke fant noen kant så gadd de ikke å legge mer energi i det sa dem..

cosse
09/06/12, 13:02
ta den begge rutene, ta ut sikringa til og heise opp og ned vindua.. Da kan dem ikke ta deg på noe ;)

Ove B
09/06/12, 14:18
eg fikk beskje om att all form for film på frammrutene er ulovlig. selv om den er helt klar. er pga at ruten skal kunnes knuses ved kolisjoner o,l.... så all orginal soting skal være farge i glasset....

850GLTsilver
09/06/12, 21:01
ta den begge rutene, ta ut sikringa til og heise opp og ned vindua.. Da kan dem ikke ta deg på noe ;)

Åjodda :rolleyes:

THolandsli
09/06/12, 22:02
eg fikk beskje om att all form for film på frammrutene er ulovlig. selv om den er helt klar. er pga at ruten skal kunnes knuses ved kolisjoner o,l.... så all orginal soting skal være farge i glasset....

Hva da med nyere biler som har laminerte ruter rundtom?

Popp
10/06/12, 00:03
Hva da med nyere biler som har laminerte ruter rundtom?

Tenkte akkurat på det samme, men for å tilføye noe i denne tråden så står det faktisk ingen ting om hverken mulighet for knusing av ruter eller mulighet for åpning av dører utenfra ved kollisjon(les: door-poppers) i kjøretøysforskriften, så dette skulle gå greit.

Det som derimot står er jo at ingen form for ettermontert film er lovlig..

Nilsebu
10/06/12, 01:12
Ei dame på BT klagde på den originale toningen min framme, en annen der protesterte med en gang at dette var originalt på Volvo, dermed lovlig. Har du noe mørkere så er det ettermontert å ulovlig.

Men som sagt lengre oppe, så er det vel ingen lover om at det SKAL være sideruter framme, ergo burde det holde å sveive de ned å fjerne sikringen :)

Ove B
10/06/12, 21:07
Hva da med nyere biler som har laminerte ruter rundtom?

ja det kan du godt sei. var biltilsynet som sa dette til meg.....

Popp
11/06/12, 14:17
ja det kan du godt sei. var biltilsynet som sa dette til meg.....

Jeg blir like sjokkert hver gang jeg hører hvor lite peiling de på biltilsynet har ovenfor kjøretøysforskriften :o

Fredrik Freiberg
11/06/12, 15:39
hmm tro om jeg kommer meg unna det med og ta ned rutene og fjerne sikringene siden jeg sal på etterkontroll og dem har sett rutene :S må kanskje dra til et annet verksted

boman
11/06/12, 16:40
Tror ikke et verksted vil godkjenne bilen hvis det står soting på mangellappen og du tar sikringa og vinduene helt nede.. Da skjønner jo hvem som helst at det er på grunn av soting du har latt vinduene stå nede.. ;)

Svirre
11/06/12, 16:46
ta den begge rutene, ta ut sikringa til og heise opp og ned vindua.. Da kan dem ikke ta deg på noe ;)

Ikke så sotinga, men gir dem en mulighet til å sjekke bilen fullt ut og sende bilen på visning. Så ville heller sveiva ned vinduene i stedet da :p

kristoffeer
12/06/12, 11:06
Jeg blir like sjokkert hver gang jeg hører hvor lite peiling de på biltilsynet har ovenfor kjøretøysforskriften :o

e fordi at norge har ett av de særeste kjøretøysforeskriftene... og de eldste.... ett godt eksempel på dette er som sakt ovenfor mtp ASA Z-26.1 – 1966, July 15 1966, som vi står stein fast på... NITTENSEKSTISEKS for fae*.......
Andre eksempler:
Lov å ha 2-4-6 tusenmetere, hvorfor ikke 3 ?!?!?
Soting, hvorfor ikke ha maksimal begrensning på 14% eller noe?
Styling, forlenger bilen med x-antall mm/cm, må godkjennes i vognkort og koster flesk for at røya på BT skal skrive det...
Senk, samme som styling.
lysbruk generelt, se på søta bror... lov med 3x 1000metere, kjørelys og spredere, epa-traktor, kunne ha skrevet sidevis....

For og si det rett ut, Norge er desverre ett fryktelig gammeldags lang mtp vei/kjøretøyforeskriften.
Vi betaler sinnsyke mengder meg skatt, hverdag, enda mer moms og avgifter, Norge håver inn penger på olje og energi.
Som kansje noen av de minste landet i verden, er vi ett av di rikeste, men med de dårligste veiene, gamleste bilparkene, høyeste bensinprisene osv....

Tror desverre den norske lov kunne trengt å bli tadd en grundig gjennomgang på mange områder og ett regjering skifte eller annen proritering hadde nok gjort seg det og!

volvoRsport
12/06/12, 11:25
Hva da med nyere biler som har laminerte ruter rundtom?

Disse er typegodkjent med det.