PDA

Vis full versjon : Volvo tester selvkjørende biler - Tar opp konkurransen mot Google



TommyG
31/05/12, 13:52
http://www.teknofil.no/artikler/volvo-tester-selvkjorende-biler/109734

TheStig
01/06/12, 15:37
Interressant, men har dårlig tro på at dette kommer til å slå an.. Inntil 8 biler kobles sammen på rekke med kun 6 meter mellomrom i 85 km/t, og føreren av den forreste bilen har kontrollen over alle bilene.. Dette er jo livsfarlig å sette ut i praksis på norske veier..

Hva skjer om den første bilen må bråbremse for noe, eller må ta unnamanøver?! Da blir det kaos i rekkene tenker jeg.. Er det glatt i tillegg tror jeg man er best tjent med å holde i rattet sjøl, holde god avstand, drite i avisa og heller følge med på veien til man har kommet fram.

Nei, til de finner et idiotsikkert system der hver bil tenker 100% sjøl og kalkulerer absolutt alle tenkelige (og potensiellt utenkelige) farer langs veiene så mener jeg gamlemåten er og blir tryggest tross alt.

Syns det er galskap av Volvo å i det hele tatt kaste bort penger på et slikt system som de her beskriver, skal de først satse på noe slikt så må de satse skikkelig heller og finne på et sikrere system.

Hva med straffeansvaret ved ulykke? Er det føreren av første bil som får regninga på alle 8 kjøretøy om det blir kjedekollisjon siden han var "fører" av alle bilene?
Eller tar Volvo regninga, siden de har funnet opp patenten? Eller er det den som sitter intetandende med kaffekoppen og avisa som får skylda for å være "uoppmerksom" i trafikken?! Bare noen små eksempler på hvorfor jeg mener dette ikke blir å fungere, om de ikke videreutvikler patenten bort ifra det de foreslår her.. Min mening.

Sebbe
01/06/12, 15:47
det blir jo ikke noe problemer om den framste bilen må bråbremse, bilene bak bremser jo helt samtidig, så hvis ikke det er en glatt flekk ett sted, så treffer ingen biler hverandre, uansett hvor hardt de bremser. det er mye tryggere enn trafikken slik det er i dag.

jeg synes det er ett smart system, for eksempel for pendlere som jobber på helt forskjellige plasser, men kjører mye av den samme strekningen. så kan de bare møtes og koble seg på hverandre også kan 7 stykker sitte å lese avisen mens en kjører, også kan de koble seg av når vil.

TheStig
01/06/12, 15:58
Ja jeg skal ikke svartmale helt, bare tiden vil vise hva som faktisk blir å skje. Men i dagens trafikkbilde har jeg liten tro på dette, ser for meg et hav av situasjoner der dette kan bli direkte livsfarlig. Jeg akter iallefall ikke å legge mitt liv i hendene på dette systemet. Men hva hjelper det hvis jeg møter ei kolonne med 8 kjøretøy en dag, og den forreste bilen svinger unna en elg rett før vi møtes?! Da kommer det vel 7 biler til som gjør samme unnamanøver. Det kan bli riktig intimt og koselig..

TheStig
01/06/12, 16:03
Dessuten må du tenke på en ting til. For at alle bilene skal bremse helt likt, må nok mer til enn at det ikke er en glatt flekk. Alle bilene må ha lik vekt, samme dekk, bremser osv.. Så i prinsipp så ser vi fram imot en framtid der alle biler blir dønn like. Men ikke engang det er trygt nok, for alle biler tar vel ikke service og dekkskift samtidig, så sjansen for at en bil har mer slitte dekk er tilstede. Og så har vi forskjellig antall personer i bilene osv osv.. Mye å ta hensyn til når feilmarginene blir så små.