PDA

Vis full versjon : B21et bruker olje



volvo2før
19/04/10, 21:26
Har en b21et som har bynt å brukt olje. Har i tankene at det kan være ventiltetningene, men turboen kan det vel og være? Hvordan finner man ut det, må man ta den av å sjekke om det er slark i turbinene..?

visløff
20/04/10, 17:39
dette kan nok se ved og åpne trykkrøret fra turboen, er det olje i det så vill turboen også bruke olje.

volvo2før
21/04/10, 15:00
dette kan nok se ved og åpne trykkrøret fra turboen, er det olje i det så vill turboen også bruke olje.

Okei! da er det bare å åpne å se..

TeamBørnOut
21/04/10, 15:29
Hvordan olje kjører du på? bytter du ofte olje?

volvo2før
21/04/10, 15:36
Hvordan olje kjører du på? bytter du ofte olje?

Fikk tak i bilen i høst, og har ikke skiftet olje på en ennå, nei. Har etterfylt med statoil PRO 10w-40 olje. Tenkte jeg skulle skifte olje og filter nå i løpet av våren og da kjøpe mobile olje hos bil-xtra. Er jo en gammel turbo motor, men 10w-40 oljen skal vel funke på denne motoren..? Bør jeg kjøpe delsyntetisk eller helsyntetisk?

TeamBørnOut
21/04/10, 15:39
statoil olje er søppel. bilene mine bruker også olje hvis jeg fyller på sånn møkk.
Er nok derfor den bruker olje også. olja må du skifte ofte også . ihvertfall på turbomotorer

volvo2før
21/04/10, 16:17
statoil olje er søppel. bilene mine bruker også olje hvis jeg fyller på sånn møkk.
Er nok derfor den bruker olje også. olja må du skifte ofte også . ihvertfall på turbomotorer

Okei, da blir det mobile olje neste. 5w-40 eller 10w-40..?

T90
21/04/10, 16:22
Mobil1 eller castrol:)
Shell er også bra.
Statoil bruker å levere olje til biltema også.

volvo2før
21/04/10, 18:28
Mobil1 eller castrol:)
Shell er også bra.
Statoil bruker å levere olje til biltema også.

Okei, og du anbefaler helsyntetisk..? Hva med CD-Cardic olje og Comma som bilXtra selger..?

-Shark-
21/04/10, 19:22
10w-40 eller 5w-30 som gjelder? eventuelt noe annet?

Glien
22/04/10, 20:49
har hørt at 10W-40 er tingen ved hard kjøring.

GeTReibeAktienGesellschaf
22/04/10, 21:52
At en b21et bruker olje trenger ikke bety at det er noe alvorlig galt eller at man har brukt feil olje.
Mener at det sto i bruker håndboka til min 84 b21a som også gjelder b21et at 1liter olje på 100mil ikke trengte å bety at noe er galt.

Viss det er snakk om mer eller at det er en motor som er overhalt i seinere tid så kan det selfølgelig bety at noe er galt.

Har motoren blitt kjørt konsekvent med billige oljer eller mineral og delsyntet og man putter på en god syntet olje, så kan man man oppleve at den renser bort møkk som er bygd opp og som fungerer tettende og dermed lekkasje.

Shaiko
22/04/10, 21:55
vag sier at de godkjenner oleforbruk opptil 1 liter på 1000 kjørte km.

Det er jo fordi at bilene brukes på autobahn i tyskland og der nede går det i 180 kmt og javnt mye turtall. og når man straffer motoren mye bruker den litt olja også

GeTReibeAktienGesellschaf
22/04/10, 22:15
vag sier at de godkjenner oleforbruk opptil 1 liter på 1000 kjørte km.

Det er jo fordi at bilene brukes på autobahn i tyskland og der nede går det i 180 kmt og javnt mye turtall. og når man straffer motoren mye bruker den litt olja også
Mener det sto i volvo boka også, men som du sier så sto det høy hastighet over tid evt. fullast og "mycket bergskørning".el.

Men det har skjedd litt med smøre teknologi og hyllevare oljer har generelt blitt bedre siden 84.

B21et var angitt med tettere olje skift interval enn de andre motorene 5000/7500km?
Ser man på en ti år nyere motor som 230fk så er det jo 15000km? som er angitt og den har rundt samme olje kapasiteten og ikke så veldig ulik en b21et i hvordan den er byggd opp. Og i 940 håndboka er det ikke oppgitt noe grense for hva som er normalt bare at den kan bruke olje ved hard bruk.

volvo2før
22/04/10, 23:06
At en b21et bruker olje trenger ikke bety at det er noe alvorlig galt eller at man har brukt feil olje.
Mener at det sto i bruker håndboka til min 84 b21a som også gjelder b21et at 1liter olje på 100mil ikke trengte å bety at noe er galt.

Viss det er snakk om mer eller at det er en motor som er overhalt i seinere tid så kan det selfølgelig bety at noe er galt.

Har motoren blitt kjørt konsekvent med billige oljer eller mineral og delsyntet og man putter på en god syntet olje, så kan man man oppleve at den renser bort møkk som er bygd opp og som fungerer tettende og dermed lekkasje.

Neidaneida:P og at en såpass gammel turbomotor som ikke har vært åpen siden tidenes morgen, bruker litt olje, gjør vel bare godt:p Har aldri hart noe hardt bruk iallefall, heller tvert imot..!

Sveinung
23/04/10, 07:33
statoil olje er søppel. bilene mine bruker også olje hvis jeg fyller på sånn møkk.
Er nok derfor den bruker olje også. olja må du skifte ofte også . ihvertfall på turbomotorer

Hvor ofte mener du at en bør skifte olje på turbo motorer?

TeamBørnOut
23/04/10, 08:24
Minimum hver 5000 er jo en regel som de som er glad i bilen sin bruker.
Jeg bytter olje etter hver kjøring på rudskogen. Har jeg kjørt dust i en ukes tid ( ferie i sverige hvor man ligger på sperra) så bytter jeg med en gang jeg kommer hjem. Olja har gjort sin jobb da :) Kjører jeg pent som med 960n så bytter jeg en gang hvert 3. måned ellerno (pleier å bytte olja på traktorene å slikt da så tar gjerne bilen i samme sleng).
Motorene mine ser ut som nye innvendig. ikke møkk eller noe "snus". (hender det kommer litt snus på påfyllingstoppen når jeg kjører med mølla olje. men den forsvinner etter litt med kjøring med god olje). Jeg har aldri bytta en turbo fordi den har blitt sliten (som mange gjør). 940n jeg har nå med FK og automat brukte en del olje før. sliten turbo (stor slark). men den har jeg ikke fylt på enda. byttet olje en gang i uka med noe dyrere olje og den har begynt å rense seg bra nå!. olja er full av dritt vær gang jeg tapper den. Noe som er veldig bra. da renser den motoren fint :) Den svetter heller ikke fra toppdekslet mer. Når turbon blir bytta så regner jeg med at denne motoren blir like fin som de andre. Kanskje helle på litt tilsatser etc så den blir bedre. (gir faktisk mer effekt etter en liten stund. Noen gutter testet jo dette på en gammel micra. olje tilsatsen gjorde jo underverker for kreftene :D).
Verkstedet som muttern har service på bytter olja hennes hver 40K.. Long life olje.. Den bilen går MYE MYE bedre etter å ha kommer fra service :) Er det noe bra tegn? nei....

Mange har jo motorer som begynner å lekke litt i bakkant og inn til clutch huset. Det har jeg aldri hatt. har fått biler hvor jeg har sett olja har lekki ut der. men etter en del oljeskift og motorvask så blir det borte..
Olja er det aller viktigste som er i motoren. hoved jobben er å kjøle ned motoren. blir den ikke kjølt ned bra nok så klumper olja seg. den neste oppgaven er å smøre. dårlig olje smører dårlig og motoren må jobbe tyngre..
Det tar ikke akkurat lang tid å tre på en fastnøkkel og et kar under bilen. som kan renne fra seg mens du bytter olje filter og finner frem ny olje. Men dessverre så gjør ikke volvo folk dette ofte nok. "jeg har long life olje"
Longlifte er fint hvis man har oljekaster :) det har ikke volvo personbil motorer :)

DieselDriver
23/04/10, 08:34
Har ikke bytta olje på traktoren på 5 år nå. Kanskje på tide?

TeamBørnOut
23/04/10, 08:51
kanskje det bare er å helle på :)

Sveinung
23/04/10, 09:11
TeamBørnOut: Takk for detaljert svar! Lurer på en liten ting til. Bytter du filter hver gang du bytter olje?

TeamBørnOut
23/04/10, 11:09
nope. anhvergang..
På FK motorn jeg prøver å rense opp nå gjør jeg dette.
Bestiller 10-20pac på Ebay! BILLIG :D

på Long Life oljer hvor man ikke skal bytte på 15-20K (stakkars...) så skal man fortsatt bytte oljefilter hver 5000... Dette sa oljeeksperten som ordner olje på jobben. Det samme opplyste de om når en "olje kar" forklarte oss en del på noe mekonomen greier også.
som han også sa "vi sier ikke det for å tjene penger, vi selger ikke oljefilter..."
Det eneste jeg ikke bytter så ofte olje på er M90 kassene. Nå får man ikke tak i riktig olje på volvo lengre så kassene blir ikke så fine å gire med... nå har de "universal" olje som kan brukes på alle kassene deres.. (tragisk...).
Husker seff ikke hvilken olje som jeg kjøpte på m90n som dama har i bilen nå! den var like bra som den orginale (Men jeg fikk tipset her på forumet. husker bare ikke av hvem :D)