PDA

Vis full versjon : 740 90 mod - rattet rister



Pettroh
30/05/12, 21:38
Noen som vet hvorfor rattet rister når jeg kommer sånn ca over 80 og så rister det mer jo høyere fart jeg får?

Min teori er at siden det ene fordekket mitt er satt på omvendt vei enn det den skal på felgen (sånn at begge sporene på dekkene peker mot venstre, istedet for at sporene på hvert sitt dekk peker innover, så bilen vil drive litt mot venstre), så driver servoen og jobber imot siden den ikke kjenner at jeg vrir om på rattet?

Eller kan det være noe med forstillinga? noen som har noen innspill eller erfaring med dette? Er ikke så veldig ille å kjøre med akkurat, men blir litt redd for å kjøre med det for at det skal ødelegge noe

turbohjelle
30/05/12, 22:03
Har det kommet plutselig? Jeg personlig holder en knapp på balansering eller sentrering av felgene. Hvis det er rotasjonsretning på dekkene vil det stå en pil hvilken vei de skal snurre. Evt. at bremseskiva har fått seg noen bølger. Her er det mange muligheter.

Pettroh
30/05/12, 23:30
det er også godt mulig at bremseskiva har fått seg noen bulker! Høyre forhjul løsna litt og jeg kunne høre det dunke når jeg kjørte, fikk stoppa og stramma så hjulet satt ordentlig ved første stopp jeg fant. Tror du det kan gjøre at bremseskiva har fått seg noen bølger, når hjulet slår / dunker? At det har kommet plutselig har jeg ærlig talt ikke så peiling på. Har ikke lappen enda, så har ikke fått kjørt den så mye sjæl.

EDIT: når jeg tenker over det så hadde jeg vel merka det når jeg bremser?? Bremsinga går som den skal, helt fint.
Må vel være pga sporene på begge framdekkene peker mot venstre pga dekket på venstre hjul er satt på omvendt vei. Det er hvertfall det mest logiske i mitt hode, om ikke noen av dere har noe erfaring med dette.

Fancrashtic
31/05/12, 02:00
Vis det er så voldsomt med at sporene peker samme vei hører du dekkene skli i lav fart. Jekk opp bilen så er det stor sannsynlighet for at du ser ubalanse i hjulet når du snurrer det rundt. Prøv eytt annet hjul der det er feil sporvei, som du sier, bytt bak frem f.eks.

850GLTsilver
31/05/12, 08:07
Hva slags dekk er det snakk om?
Det kan tenkes at sporene skal gå samme vei, men dersom dekkene ikke er forsynt med dreieretningsanvisning eller merket med "outside" på den ene siden, så vil dekkene fungere begge veier.

Risting med økende fart er oftest ubalanse i hjule/dekk. Lenge siden du har avbalansert hjulene?
Kunne jo tenkes at du har mistet ei vekt eller flere.

Bremseskiver som er skjeve ville ha gitt deg klar beskjed når du bremser ja.

Så har du jo selvfølgelig hjulopphenget generelt. Men da ville du i tillegg ha merket andre ting som dunkelyder, enten når du kjører over ujevnheter, eller når du vrir på rattet.

Servoen jobber ikke på den måten du antar. Altså vibrerende korrigeringer.

Pettroh
01/06/12, 00:13
Takk for godt forklart svar!! Jeg kjøpte bilen i mars og vibreringa kom med bytte til sommerhjul, mener jeg.
Sommerfelgene er ekstremt kantkjørt fra forrige eier (eldre kvinne) og mistet litt alu noen steder på felgene, vet ikke om dette kan være med på å få hjulene i ubalanse?
Men vil tro det er lenge siden de har blitt avbalansert ja. Er dette noe man skal gjøre hvert x antall år eller noe slikt? Ny bileier så er sikkert masse slike ting jeg ikke har peiling på, har bare holdt på med mc til nå

Jan-Einar Jenssen
01/06/12, 00:50
Takk for godt forklart svar!! Jeg kjøpte bilen i mars og vibreringa kom med bytte til sommerhjul, mener jeg.
Sommerfelgene er ekstremt kantkjørt fra forrige eier (eldre kvinne) og mistet litt alu noen steder på felgene, vet ikke om dette kan være med på å få hjulene i ubalanse?
Men vil tro det er lenge siden de har blitt avbalansert ja. Er dette noe man skal gjøre hvert x antall år eller noe slikt? Ny bileier så er sikkert masse slike ting jeg ikke har peiling på, har bare holdt på med mc til nå

vil tro det er ubalanserte felger evt kast, som er løsningen her. lever hjula inn å få dem avbalansert viss det lar seg gjøre så vil du nok nesten garantert merke forskjell etterpå :) for det du beskriver over her er ganske sikre tegn på at felga er skeiv eller kast i :)