Logg inn

Vis full versjon : Heggset`s 264



heggset90
29/05/12, 00:50
tenkte eg skulle lage en tråd her for vetteran bilen min.
kjøppte bilen på fosen for flere år siden, noen av bildene er tatt like etter eg kjøpte den.

om bilen:
Volvo 264GL 1976 mod, B27A motor med BW55 automat kasse.

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/2476.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/2477.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/2478.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/2479.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/2480.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/2481.jpg

heggset90
29/05/12, 01:03
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/2482.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/2483.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/2484.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/2485.jpg

Øygard
29/05/12, 09:10
Detta ser ut som eit intressant prosjekt, berre hiv ut masse bilde og info om det som har blitt gjort og det du har tenkt å gjera:D

larsverm
29/05/12, 18:30
Litt å ordne, men det er vel håp. :) Mye som ser bra ut. Poenget med å fikse opp en slik nå, må vel være original stand...? For øvrig er nok dette en tidlig 77-modell, etter hva jeg kan se.

heggset90
29/05/12, 20:41
ja, har kommet ett gått stykke lenger, men bildene fra oppusingen ligger på en ekstern hardisk eg ikke finner i farta.
de du ser av rust i fronten er sandblåst og lakkert, rusta i gulvet er kappet ut og sveiset inn nytt stål.
så det meste av rust under bilen er fjernet.
siden nesten alle gjenlevende 264 er ombygd, så planene for denne er å få den i orginal.

larsverm
29/05/12, 21:04
Betryggende. :)

Du som har 164en også?

heggset90
29/05/12, 21:23
nei, faren til Xèn d

heggset90
29/05/12, 21:29
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/2554.jpg
før og etter bilde av frontblekket. darlig bilde da det er laget i paint, men de ble vertfall ikke værre :D

larsverm
29/05/12, 21:31
Nesten så en skulle tro det var nytt. :p

Øygard
29/05/12, 22:50
Eg likar at ha ska vera original ja, gledar meg til det kjem meir bilde:D

larsverm
30/05/12, 19:34
Hvis du ikke allerede har gjort det, kan du jo etter hvert ordne en slik detalj som riktig type skilter. :p

heggset90
01/06/12, 20:19
bilen er avskiltet nå, men har forlengst kjøppt "tidsriktige kjennemerker".
har di ligende avskilt fra bilen til bilen blir godkjent og registrert, for eg vill ikke ha noe dokumentforfalsking på rullebladet dersom noen stjeler bilen å skiltene ikke er gjyldig.
di er av den gammleste typen med 2 bokstaver, var vell i bruk 1971-1982 vist eg ikke tar feil.
synest de er syn att ikke flere med flotte orginal biler bryr seg om sånne detaljer.
synes ikke nytype skilt passer på 70 tall`s biler.

larsverm
01/06/12, 22:20
Ja, flott, det høres riktig ut. :) Det er veldig fint at denne muligheten har dukket opp de siste årene. Enig i at det ser feil ut med nyere type skilt, og kanskje særlig den typen vi ser på dine bilder her... Vet ikke hva problemet er, om mange ikke bryr seg eller om de bare ikke kjenner til mulighetene? Det er en svært synlig detalj som ikke trenger være like viktig i alle tilfeller kanskje, men i hvert fall på 70-tallsbiler som man går inn for å ha i original stand.

heggset90
02/06/12, 17:34
ja, nå blir bilen enda mer orginal etter som vi slipper å klistre på oblater. bra eg får murligheten til gammeltype skilt sel om di skiltene på bildene er di første norske skiltene på denne bilen, den ble innportert fra sverige i 2006. tidligere eier har vel heller vurdert gammeltype skilter dersom bilen har blitt innportert litt senere, for etter de eg husker så var de vell i 2006 det bli flagg og "N" på skiltene.

Øygard
02/06/12, 19:15
Har du nåke bilde av arbeidet du har gjort med han? Og korleis står det til med motoren?:)

larsverm
03/06/12, 00:26
Skilt med NF tyder på at bilen har kommet til Norge i senere år, ja - så det er forståelig nok at den har eller hadde slike skilter som på bildene. Den nye typen etter det igjen kom vel mot slutten av 2006. Kan du forresten vise oss de "nygamle" skiltene dine? :p

Ellers, som Øygard kommer inn på, er jo tilstanden på motoren et kritisk punkt på en 264.

heggset90
03/06/12, 01:12
var i garasjen i dag. her er litt bilder om hvordan biler er i dag. motoren skulle hatt en forgasserjustering, ellers er den go (til PRV å være)
men er på utkikk etter ny radiator, noe som ikke er lett å finne da denne har innebygd oljekjøler til automat kassen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/266.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/267.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/268.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/269.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/270.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/271.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/272.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/273.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/274.jpg

heggset90
03/06/12, 01:19
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/275.jpg
da er den ene kanalen pusset for rust og lakkert etter div rustforhindrende stoff.

å ha med fruen på bilskruving for å ta bilder, førte til att de ble minst like mange bilder av meg som av bilen :P
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/276.jpg

her er di "tidsriktige kjennemerkene" di er ca 3cm smalere enn di som er på min 85 mod 240.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/277.jpg

heggset90
03/06/12, 01:25
den bakdøren som er avbildet skal byttes ut, da den som er der er opprustet, og har ca 100 kg sparkel over rusten :(
tror denne døren har vert byttet tidligere, så har de vel blitt gjort for dårlig arb før lakkering.

larsverm
03/06/12, 03:01
Ser da ut til at det skal bli bra etter hvert. :)

Store mengder sparkel kan vel aldri være en bærekraftig løsning. Jeg kikket litt på et prosjekt for noen år siden (en 164) hvor det var sveist i nye skjermbuer og brukt opptil nærmere en cm sparkel over deler av skjermen/karosserisiden. Ikke bra. Oppretting og rustsveising må holde enn viss standard, så får det bli litt sparkel over uunngåelige ujevnheter som en del av grunnarbeidet før lakk. Men store mengder er vel mest et tegn på at metalljobben er for dårlig utført.

Hvor har du kjøpt skiltene fra? De hadde faktisk to forskjellige standardbredder i sin tid (ca 49 og 52 cm?). Mine to 93-modeller har faktisk forskjellig bredde på skiltene, uten at jeg kan se noen egentlig god grunn til det.

heggset90
03/06/12, 11:58
kjøpte skiltene her, her der du eksempelbilder av alle skilt og tidsriktig tilbehør. men som eg har forstått det, så får du ikke sånne skilter før bilen er vetteran, så vist du har en 93 mod. må du antagelig vente til 2023.
http://www.lator.no/

mariusf
03/06/12, 12:25
detta blir ein bra 264 :)pøs på med meir bilder :) eg har foresten ein slik radiator med oljekjøler i stått i ein 91 modell :)

heggset90
03/06/12, 17:01
har du bilder av radiatoren? 260 radiatorene er støre en på 240, å 260 har radiatorslangen festet på sidene i steden for på baksiden sån som 240.

gaupe
03/06/12, 17:18
Kan ikkje du bruke ein frå 760?

heggset90
03/06/12, 19:00
kansje de ja, har ikke studert 760, er vil sikkert ikke stor forsjell på radiatorene. skal undersøkt litt, noen som har forslag om hvor eg finner bilder av 760?

heggset90
03/06/12, 19:08
har søkt litt på google, å radiatorene ser svert like ut. så da er det vel litt bedre murligheter for å finne en.

larsverm
03/06/12, 21:56
kjøpte skiltene her, her der du eksempelbilder av alle skilt og tidsriktig tilbehør. men som eg har forstått det, så får du ikke sånne skilter før bilen er vetteran, så vist du har en 93 mod. må du antagelig vente til 2023.
http://www.lator.no/

Jeg har rett type skilter (med refleksoverflate) på begge 93-modellene, det er bare at de merkelig nok har to forskjellige bredder.

Men jeg skal snart kjøpe "nygamle" (tidsriktige) til en importert 164 - og da må det bli fra Lator, eller den andre som heter Skiltfabrikken.

heggset90
04/06/12, 23:49
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/489.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/490.jpg
skifting av bremserør står for tur, når neste mnd lønn kommer :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/491.jpg

Volvoguttn
25/06/12, 00:57
blir bra dette ja LK:) på tide at bilen kommer på veien igjen :)

heggset90
03/07/12, 22:26
håper de blir bra etter hvert ja:D
mye arb ebda for å få dem strøkem, men byner å bli rustfri under, så bler de vell en hellakkering etter hvert :P

heggset90
28/07/12, 14:13
da har kassettspilleren kommet på plass :D

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2817.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2818.jpg

dette kaller eg hærværk, enn å skjere hull rett på chromlista :(
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2819.jpg

men 80 talls deksene dekker de meste :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2820.jpg

heggset90
28/07/12, 14:16
obs, litt små bilder, skall prøve 1 gang til :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2821.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2822.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2823.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2824.jpg

larsverm
28/07/12, 15:21
Brukbar løsning forholdene tatt i betraktning. :p Ellers lar det seg sikkert gjøre å finne andre dørsider senere...

Agrostar
28/07/12, 17:09
Syns det er heilt utruleg kva nokon gjer med ein bil eigentleg.

Volvoguttn
28/07/12, 17:26
gjorde seg med spilleren ja, heldig med prisen du måtte betale meg også :P

Øygard
17/01/13, 15:47
Korleis går det med prosjektet?

heggset90
20/03/13, 23:30
prosjekter er midlertidig "lagt på is", da eg sparer penger til å bygge egen garasje, til nå låner eg garasjen til min far, noe som ikke er så populært på vintern, da han helst vil ha garasjen til sin egen bil. volvon står nå til lagring i ett redskaps-hus. når garasjen er ferdig får eg bedre tid til å gjøre en skikkelig job, uten å tenke på att den må ut av garasjen snarest :P

Øygard
20/03/13, 23:35
Lagt på is ja, får berre håpa isen ikkje smeltar då:p Eigen garasje er ein stor fordel:)

larsverm
21/03/13, 22:00
Det er slikt som typisk bidrar til de tre T-ene: Ting Tar Tid... :p

heggset90
21/03/13, 23:16
ja, men bilen står gått under tak, så den ikke forfaller mer en nødvendig

larsverm
22/03/13, 16:00
Det er bra, for en 264 er en sjelden sak - jeg tror nok 164 er mer vanlig nå (altså høyere overlevelsesgrad).

heggset90
24/03/13, 16:10
de ser sånn ut ja, har vell med att 164 var så sjelden att folk tok gått vare på di, men 264 var så vanlig att ingen tenkte på att di en dag ville bli sjeldne før nesten alle ble til spiker

larsverm
25/03/13, 20:58
Sikkert noe i det, men det er også et vesentlig poeng at 260-modeller oftere ble skrotet eller ombygd før tiden på grunn av sviktende motorer.

heggset90
26/03/13, 20:03
ja, B30 er jo evighetsmaskiner sammenlignet men B27

larsverm
28/03/13, 00:02
Ja, det generasjonsbyttet var vel strengt tatt skandaløst med tanke på motoren. Men nå etter alle disse årene bør fungerende eksemplarer bevares.

gaupe
28/03/13, 00:24
Ja, det generasjonsbyttet var vel strengt tatt skandaløst med tanke på motoren. Men nå etter alle disse årene bør fungerende eksemplarer bevares.

B27 er jo ein moderne motor i forhold til B30, men det var jo eitt og anna som ikkje heilt gjekk som det skulle.

heggset90
28/03/13, 00:42
ja, min B27 fjusker litt på tomgang, spesielt når motoren er kald, men vill heller fikse B27`n en å bytte til B20 eller B230, for det ødelegger litt av sjarmen med 264. ville eg hatt en "vanlig" motor har eg heller satset på en 244

larsverm
28/03/13, 01:16
B27 virket sikkert "riktig der og da", men det var jo noe som ikke var rett. Og ille at det drøyde helt til 1986/årsmodell 1987 (tror jeg) før det kom en betydelig forbedring. Men det finnes folk som mener at de er fullt brukbare hvis man er påpasselig med visse ting. Har man en som er velfungerende, skal det visst nok være vel verdt å skifte olje heller for ofte enn omvendt.

heggset90
28/03/13, 16:45
noen med erfaring fra overhaling av B27. når bilen en gang i tiden blir ferdig, så har det vert greit med en "overhalt" motor. for-eksempel bytte topp-pakninger, eventuelt registerkjede, siden eg har hørt att registret på disse motorene er en svakhet. eller er registerkjeden noe som absolutt ikke må/bør røres?

Øygard
28/03/13, 17:07
det må jo rørast viss toppakningane skal byttast. Men koffor bytta toppakningar viss dei er i orden? Det går vel fint å røra registerkjeden viss du veit kva du gjer:)

Kva med å få tak i ein reserve / delemotor? Du kan jo få bruk for det og det er lettare å få tak i no enn om 10 år når du kanskje treng den.

heggset90
28/03/13, 19:46
har vert på tanken på å skaffe delemotor for å ha i reserve, men motoren eg har tror eg blir bra men en liten justering av forgasser. når motoren er kald går den u-jevnt og vil stoppe av og til. den vil heller ikke gå på alle 6 di første minuttene. men det ble bedre men ikke helt bra etter att eg skiftet tenn-kabler

Ola Moen
28/03/13, 20:09
Moro å se noen gi omsorg til en 260 :) Send en PM til R.G. Har har opptil flere 760'er, og kan vel skaffe bilde. Han har vel sikkert en radiator liggende på lur også :)

heggset90
28/03/13, 20:57
å ja, det hørest bra ut :D

heggset90
28/03/13, 21:54
viktig å ta vare på biler som det nesten ikke er noen "igjen levende" eksemplarer av :P .
men det går litt smått, men vill heller ta meg god tid, i stenen for å forte meg å går lei av bilen å bare skru sammen en halvferdig bil. å etter som eg kjører lastebil så har eg ikke så mye tid til overs, men skal forhåpentligvis begynne garasje/verksted bygging i sommer. da skal det forhåpentlig bli mer fart i restaureringen

larsverm
28/03/13, 23:36
Bedre å ta den tiden en trenger enn å forhaste seg, ja. Men håper du holder ut og ikke går lei.

heggset90
28/03/13, 23:55
går ikke lei av gammel volvo :P å går eg lei så tar eg heller en pause, en å gi opp :D

gaupe
30/03/13, 17:33
Send ein pm til sbrech her på forumet, om du er på leit etter delar, han har ein del til desse bilane også.

heggset90
30/03/13, 20:51
i dag fikk 264`n årets første oppstart av motor. var meget tung å få start på, å når den først startet måtte eg pompe gass pedalen fort ut og inn for å få den til å gå, noen forslag til feil? treghet i forgasser? den ville ikke gå på ett jevnt turtall. men etter ca 2-3 min jekk den som den skulle. men når den går på tomgang å eg gir fort full gass så dør den, samme gjelder vist den ligger på 2 000 omdreininger å eg slipper gassen helt med en gang. men vist den går på 1 600 omdreininger å slipper gassen detter den så langt ned att turtelleren nesten går i 0, før den puttrer seg opp i ca 700 omdreininger som er tomgang. kan det vere treghet i forgasser eller fordeler?

heggset90
30/03/13, 22:59
http://www.autovarehuset.no/versiune/7361/tree/10202/articol/12523323.html
tror kansje denne passer, eneste forsjellen er att på 760 gåt øverste slangen inn i bak radiatoren, på min 264 går slangen inn på høyre side av radiatoren, noe som ødelegger litt av det orginale ut-senet.

heggset90
30/03/13, 23:12
sånn ser slange innfestingen ut på min 264
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2316.jpg
sånn ser det ut på 760
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2317.jpg

heggset90
30/03/13, 23:32
siden restaureringen ikke går så fort for tiden tenkte eg nå å legge ut litt bilder som et tatt før denne tråden bli oppretter, fant harddisken eg lagret bildene på her om dagen :) mye av rusten på di kommende bildene er fjernet og nytt stål er sveiset i

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2318.jpg

interiøret, bildet tatt en av di første dagene eg hadde bilen
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2319.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2320.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2321.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2322.jpg

ikke verdens flotteste sveis, men så vil eg heller ikke kalle meg en god sveiser, så dette ble mer som en øvelse
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2323.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2324.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2325.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2326.jpg
sandblåsing, dette er noen år siden, å rusta har funnet veien tilbake :(
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2327.jpg
men det så jo bra ut der og da :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2328.jpg
her måtte det nytt stål til
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2329.jpg
panseret fikk også prøve biltema sandblåseren, siden det hadde besøk av noen u-velkomne stål-markerhttp://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2330.jpg

heggset90
30/03/13, 23:38
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2331.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2332.jpg
"nytt" og gammelt
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2333.jpg
første gang eg har sett rust hull i festet til bære-brua
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2334.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2335.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2336.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2337.jpg
sandblåsing av bakdør, skal kjøpe nytt ytter-side til den
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2338.jpg
sand-storm :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2339.jpg

sbrech
31/03/13, 19:26
Send ein pm til sbrech her på forumet, om du er på leit etter delar, han har ein del til desse bilane også.
Hei. Hyggelig med PM. Du har fått respons.
Mye uvitenhet om PRV her.
Har du vurdert å bygge om til k-jet?
Forresten, hvis radiatoren ikke lekker, ville jeg neppe skiftet den ut.
Høres,
Steven

heggset90
31/03/13, 22:24
har ikke tenkt noe på ombygging av motoren, men vurderer å bytte registret i radiatoren, dersom eg bruker hånda på forgasseren for å gi gass, kjennes det ut som å bli skutt på med soft-gun på hånda da radiatoren flasser, å biter blir dratt i vifta

heggset90
31/03/13, 22:28
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2468.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/267.jpg

sbrech
01/04/13, 10:10
Hei.
Touché.
Jeg vet jo hvor stygt de kan se ut. Men dette er kjøleribber. Ikke uvanlig tilstand.
Det skyldes dårlig korrosjonsbeskyttelse av ribbene (samt kvaliteten av kobber som blir brukt).
Ikke bruk høytrykks vann eller luft for rengjøring. Vask forsiktig og bruke kjemikalje for å dempe korrosjonen. Da lakkere med type tynn maling for å beskytte imot nettopp korrosjonen.
Du får ikke kjøleproblem med mindre du trekker husvogn til fjells eller sitter i trafikkkø på høysommer.
Skal se om jeg har automatradiator.
mvh

larsverm
01/04/13, 20:04
Mye uvitenhet om V6eren, helt sikkert - noe jeg vil tro at mange bør innrømme. Men kanskje litt vel mange er for kjappe til å konkludere med at motorene egentlig bare bør hives... :p

Det ville nok være interessant med litt mer innsikt om dette her, også for mange av oss som ikke har en slik selv.